Ik lees hier even mee, vindt het wel een interessant verhaal.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Lekker rustig aan alles weer opbouwen en in het begin gewoon onder het zadel op wandeling, en daar wat dressuurmatig werk gaan invoegen met verloop van tijd. Maar eerst die bespiering dus wat op punt stellen en onze dame soepel houden.Karlijnxxx schreef:In combinatie met de volgende gegevens (die ik je ga geven), misschien kan je dan een training voor haal opstellen:
Je hebt een gevoelige plek, die natuurlijk behandeld moet worden, in combinatie met je zadel. Ik zou toch nog eens naar je zadel in combinatie met je paard laten kijken, ipv alleen naar het zadel!
Op het moment dat je een paard doordrijft en vasthoud en je paard gaat omhoog is de natuurlijke reactie: handen naar voren en been. Het dier leert dan: steigeren betekent contact los --> beloning (secundair). Dat ze achterover is gegaan betekend waarschijnlijk dat ze is doorgetrokken, dus ze heeft druk proberen te ontwijken (wat een cruciaal punt is in het leervermogen van een paard) en is hiervoor 'gestraft' --> achterover geslagen, pijn gedaan.
Ik denk dus dat je paard nu iedere manier van druk probeert te ontwijken want nu heeft ze geleerd --> druk = 'straf' = pijn. Dus zij beschermt zichzelf door jou er zo effectief mogelijk en zo snel mogelijk eraf te gooien. Wat je haar moet leren is dat druk geen probleem geeft, oftewel: druk = wijken, ga haar dus weer als een jong paard behandelen, leer haar alles vanaf het begin weer aan. Begin met longeren weer, opnieuw met alles beginnen. Desnoods eerste keer een zak zand op de rug binden voor constante druk.