paard bokt als ie een tikje krijgt met zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamara_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:59

ik zou ook les nemen, en iemand naar je zadel laten kijken.. mssn blokkeert het zadel je paard

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:08

Ben wel benieuwd wat TS uiteindelijk besloten heeft om te doen?

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:38

hagelslag schreef:
en een tik met de zweep moet kunnen, mij is geleerd 1 bok bestraf je en die daarna komen leg je je benen nog goed aan om voorwaarts te gaan

Alles leuk en aardig in theorie, maar als je paard niet reageert op je been (of niet op de juiste manier) dan kom je niet ver met jouw manier.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:00

Hang er een tak voor met zn favoriete fruit..

Hahaha. Die van mij deed t vroeger ook maar
die gaf ik net zolang tikjes tot ie stopte met
bokken en dan beloonde ik hem.

Klinkt misschien niet heel vriendelijk maar t
Werkte bij mij wel. (Tikje is niet slaan dames..!)

notalways

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 02:16

hier even weer een berichtje van mij
hoe het nu gaat

Heb em een aantal keren gelongeert en veel stemhulpen gebruikt
en natuurlijk af en toe met de zweep over hem heen aaien als ie stil stond
In het begin deed ie dat super maar na de 3e keer werd het een drama en reageerde hij net zoals onder het zadel
maar op den duur ging het steeds beter
Toen hij niet meer reageerde op de zweep als ik em aaide .
ben ik er weer op geklommen
en de stemhulpen gaan gebruiken als ik been gaf. Zodra hij dan maar iets reageerde beloonde ik em steeds
en tijdens het draven als hij dan niet actief genoeg was een klein tikje erbij .
en sindsdien bokt ie niet meer en rijd ie super
Natuurlijk moet hij nog veel leren en moet ie nog leren om mn beenhulpen direct op te volgen inplaats van na de 3 keer
maar stukje bij beetje word dat ook beter

Het voornaamste is dat ie niet meer bokt en wij allebei weer met plezier rijden

Dus iedereen BEDANKT voor alle tips die ik heb mogen ontvangen

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:58

De mijne gaat ook bokken als ik een tik op zijn kont geef, als hij gaat bokken geef ik hem nog een tik totdat hij op houd met bokken. Vind het niet nodig dat hij gaat bokken :o

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:35

Ik heb er hier ook zo een.
Laat zich niet vertellen wat hij moet doen en pakken ze zweepje erbij komt hij in protest. Echter kan ik alles met hem. Ik ben duidelijk (nee is nee) en probeer alle hulpen vanuit balans te geven zodat het voor hem ook makkelijker is.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:06

Ik zou zeggen; zorg dat jij het laatste 'woord' hebt.
Als jij je paard een tikje geeft omdat hij door moet lopen, en hij heeft daar zo gezegt commentaar op, door te bokken, dan krijgt hij er nog een, net zo lang tot dat jij het laatste woord hebt, en hij door heeft dat jij de baas bent. Als een paard bij mij bokt omdat het een tik krijgt, dan krijg ie er gehijt nog een, is ie mal dan, je corrigeert hem, door het te zeggen door te lopen, en als ie het daar niet mee eens is krijg ie er nog een. Als ie dan weer bokt, hoppa, nog een tikje. Je paard leert het vanzelf wel af, hoe hoog hij ook bokt. Je weet dat als je hem een tikje geeft dat ie bokt, dus daar kan je je op voorbereiden. Probeer het maar eens, om m nog een tikje te geven. Bokt ie dan weer?

Aileen

Re: paard bokt als ie een tikje krijgt met zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:22

Een gezond paard kan nog wel last hebben van zijn rug als het zadel op de verkeerde punten druk geeft.
Op het moment dat jij je zit verschuift om te gaan draven kunnen die punten actief worden.
dus ik zou ook even het zadel na laten kijken.

de meeste paarden verzetten zich niet zomaar zonder reden, het is wel belangrijk om die reden te achterhalen om goed te kunnen handelen.
En zomaar bokken met tikken te bestraffen dan moet je wel weten of het paard idd geen last ergens van ondervind.

misschien heeft hij last van kiezen? dat jij met draven net wat meer in zn mond komt? er kunnen zoveel redenen zijn die niemand hier door de pc heen op kan lossen, dus het lijkt mij dat les jouw enige optie is.

Vooral omdat hij aan de hand en longe geen reactie op de zweep geeft als jij hem voorwaartser wilt, denk ik niet dat het protest gedrag is, maar dat blijft moeilijk te beoordelen door een pc ;)

iig heel veel sterkte ermee

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:25

Zilfstar schreef:
robeer schreef:
Op een bok reageren met nog een tikje met de zweep en dit herhalen tot hij het opgeeft.

Dan straf je hem dus keer op keer voor gedrag dat een jaar lang van hem verlangd werd. Namelijk RUSTIG lopen! Want hij is gewend kinderen te dragen. Dit klinkt echt als een goudeerlijk paard. Dus behandel hem ook zo.

Ik kan me wel voorstellen dat hij dan gaat bokken, want hij heeft geleerd niet harder te mogen en krijgt hij een tik toe dan gaat hij bokken omdat hij niet weet hoe te reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:28

loslaten aan de voorkant (echt helemaal los dus je teugels in bogen) en dan been been been been tot je in middendraf zit en dat elke dag een kwartiertje doen. Net als bij het beleren van een jong paard de eerste paar x dat je er op zit. Voorwaarts en los van voren!!

Dan krijgt hij door dat hij naar voren moet ipv op de rem, dat paard van jou snapt er nu nl niks van......
En natuurlijk moet je zorgen dat je zadel enz goed ligt maar als er een fysio naar zijn rug heeft gekeken dan kan dat hij eigenlijk niet zijn want die kijken goed op de punten waar het zadel ligt of hij daar reageert op druk en pijn uit.