Onrustige hoofdhouding, incl. filmpje.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miesie22

Re: Onrustige hoofdhouding, incl. filmpje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 19:28

Inderdaad, elastiek zal niet helpen, daarmee verberg je het probleem waarschijnlijk alleen maar! De rest van de berichten zal ik zo even beter lezen aangezien ik ze nu via mijn mobiel lees! Heel erg bedankt voor de reactie's in ieder geval!!

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:40

miesie22 schreef:
Inderdaad, elastiek zal niet helpen, daarmee verberg je het probleem waarschijnlijk alleen maar! De rest van de berichten zal ik zo even beter lezen aangezien ik ze nu via mijn mobiel lees! Heel erg bedankt voor de reactie's in ieder geval!!

Het lijkt me idd niet een probleem dat op te lossen is met een elastiek. Ik heb het sowieso niet op hulpteugels, ik vind dat je iets gewoon puur rijtechnisch op moet lossen. :)

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 21:49

Ik ben inderdaad ook zwaar tegen hulpteugels! De enige die ik gebruik is de martingaal, maar alleen met springen. Ik moet zeggen dat ik dat ook niet echt een hulpteugel vind!

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:10

een vriendin van mij heeft een paard die schudde onder het rijden eerst ook met zen hoofd zoals jou paard
en dat werd steeds erger bleek een soort allergie ergens voor te zijn hij heeft nou zon raar netje voor zen neus kun je ook proberen
ik weet niet of je dit vertder helpt maar toch ;)

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:44

xMaritt schreef:
Toen ik dit topic zag staan moest ik een beetje aan mijn verzorgpaard denken, ik verzorg hem nog niet zo heel lang maar de eerste aantal keer dat ik er op zat viel me meteen iets op. Ik zal trouwens eerst even erbij zeggen dat ie hiervoor heel lang stil heeft gestaan, ik rij er nu 2x per week op, dus de kans is groot dat het aan spiergebrek ligt. Maar goed, iedere keer als ik begin met rijden gaat het goed, hij loopt lekker actief en nageeflijk, ook als ik aandraaf gaat alles goed. Als ik echter halverwege even een korte pauze neem (eventjes weer terug naar stap aan de lange teugel), gaat het fout. Hij schud dan namelijk ontzettend vaak met zijn hoofd, veel erger dat bij de tinker van dit topic. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd (naar voren rijden als het gebeurt, meer tempo wisselingen, heb zelfs een keer de teugels hélemaal lang gedaan om te kijken wat er dan gebeurde, maar hij ging gewoon vrolijk door met zn hoofd schudden). Ik weet dat het erg moeilijk is om het zo te beoordelen, maar hebben jullie enig idee waar dit aan kan liggen? Puur spiergebrek? Als ik hem na het stappen weer oppak blijft hij trouwens schudden, ook als ik totaal geen nageeflijkheid vraag. Zou dit ook kunnen komen door een slecht liggend zadel? Het zadel schuift namelijk best wel erg, waardoor ik twijfel of hij wel goed is, weet alleen niet hoe ik kan zien of ie goed is of niet!

In ieder geval alvast bedankt!

Heb je een filmpje van het schudden? Het kan namelijk schudden vanwege pijn zijn maar ook omdat de spieren weer aan het werk moeten en loskomen en losschudden is erg positief juist!

jany68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 02:02

misschien heb ik het fout maar ik dacht haar te horen "briesen" als ze haar hoofd naar beneden deed.
is dat juist geen teken van ontspannig!?

sierdable55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 08:08

De meeste problemen van paarden verzet bokken verkrampen vastzitten beginnen in de mond van het paard. Met een filmpje is altijd moeilijk te beoordelen waarom. in dit fimpje je zit goed je handen zijn
fijn rustig en je paard heeft een fijne impuls naar voren en aan je been hulpen te zien kost het
voorwaarts rijden geen probleem. Als mijn paard onrustig is met zijn hoofd zou ik perse willen weten
waarom aleen al uit eigenbelang om niet hetgeen te krijgen als boven genoemd. uit studie weet ik ook
waarom kaakbeen, tong, lagen, zeer gecompliceerd is. Probeer eens te rijden gewoon met je halster
Dan zal denk ik voor jou veel duidelijk worden. kritiek? de constante aanleuning is nog niet 100%

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:21

Karlijnxxx schreef:
xMaritt schreef:
Toen ik dit topic zag staan moest ik een beetje aan mijn verzorgpaard denken, ik verzorg hem nog niet zo heel lang maar de eerste aantal keer dat ik er op zat viel me meteen iets op. Ik zal trouwens eerst even erbij zeggen dat ie hiervoor heel lang stil heeft gestaan, ik rij er nu 2x per week op, dus de kans is groot dat het aan spiergebrek ligt. Maar goed, iedere keer als ik begin met rijden gaat het goed, hij loopt lekker actief en nageeflijk, ook als ik aandraaf gaat alles goed. Als ik echter halverwege even een korte pauze neem (eventjes weer terug naar stap aan de lange teugel), gaat het fout. Hij schud dan namelijk ontzettend vaak met zijn hoofd, veel erger dat bij de tinker van dit topic. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd (naar voren rijden als het gebeurt, meer tempo wisselingen, heb zelfs een keer de teugels hélemaal lang gedaan om te kijken wat er dan gebeurde, maar hij ging gewoon vrolijk door met zn hoofd schudden). Ik weet dat het erg moeilijk is om het zo te beoordelen, maar hebben jullie enig idee waar dit aan kan liggen? Puur spiergebrek? Als ik hem na het stappen weer oppak blijft hij trouwens schudden, ook als ik totaal geen nageeflijkheid vraag. Zou dit ook kunnen komen door een slecht liggend zadel? Het zadel schuift namelijk best wel erg, waardoor ik twijfel of hij wel goed is, weet alleen niet hoe ik kan zien of ie goed is of niet!

In ieder geval alvast bedankt!

Heb je een filmpje van het schudden? Het kan namelijk schudden vanwege pijn zijn maar ook omdat de spieren weer aan het werk moeten en loskomen en losschudden is erg positief juist!

Nee heb er helaas geen filmpje van, ik had het ook even aan mijn instructrice op de manege gevraagd hoe het zou kunnen komen (ik rijd daar overigens niet met dit paard) en die zei idd ook dat het kan komen om de spieren los te schudden of door verzuring. Ik ga er nu weer naartoe, ik kijk het nog een paar keer aan om te kijken of het in de spieren zit (verzuring)! ;)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:24

Mijns inziens pakt het paard gewoon te weinig grond achteren, waardoor hij simpelweg niet rustig in de aanleuning kan worden. Oftewel: paard moet veel en veel meer van achteren doen.
Dus eerst grond pakken in galop (voorwaartser en bergopwaartser galopperen) en veel overgangen rijden! Jij rijdt netjes hoor, paard heeft het zo te zien moeilijk om goed die achterhand eronder te zetten.

sierdable55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:58

Ik heb veel tinkers zien galopperen maar zo mooi als dit paardje galopeerd is voor een tinker heel mooi
zeer goed verzorgd zeker in dit modder bad. ok de vezameling dat kost tijd. eerst constante aanleuning
dan komt de nageeflijkheid vanzelf en ga je meer rijden van de mond naar de achterhand en komt alles
goed. ontspanning vertrouwen en souplesse en veel tijd is altijd de basis voor mij. Het kan zijn als de
achterhand wat dragender wordt dat het hoofd wat rustiger wordt maar ik persoonlijk betwijfel dit.Een
kleine moeite geen bit maar een simpel halster en je weet zeker of het de mond is. Als je dit niet aandurft
laat een paard voor je rijden en met het plak gedrag van paarden zal je niets gebeuren.

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 22:14

Haha, ik durf het wel hoor, ik rij met touwhalster en barebackpad door de duinen! Dan wil ze ook nog wel eens schudden! Bedankt voor de tips en ga er zeker mee aan de slag!