Als een gek door de bak !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:49

Mijn haflinger ging er ook vaak van door. Nou ja niet vandoor, ik noem het altijd rennen. Bij mijn pony was het angst. Wij moesten juist als ze ging rennen haar terug nemen. En weer rust opbouwen in de stap. Als ze in stap ging rennen, dan moest ik haar stil zetten. Zodra ze ontspannen is, belonen. In draf op een kleine volte, naar binnen zetten, is ze braaf ga je de volte weer iets vergroten.

We kunnen dus wel tips geven over hoe je je haflinger moet aanpakken. Maar dat verschilt per paard. Waar de ene paard goed op reageert, dan kan de andere paard juist helemaal van in paniek raken.

Vraag het je instructrice eens. Wat zegt zei erover, en wat moet je van haar doen?

Maureen_M

Re: Als een gek door de bak !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 22:08

Ze zegt dat ik rustig terug moet pakken, niet direct trekken, rustig vragen en loslaten :)

bij marnix is het geen angst, ik merk het direct aan hem als hij bang is ;) maar bedankt :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:12

ik denk idd dat je te lief denkt, de manier die ze je hier voorstelden is zeker geen slechte hoor, er zijn nog andere manieren uiteraard, maar tis wel zo dat jij de leider zou moeten zijn, naast het paard en ook op het paard.
De leider bepaalt, en niet het paard, wat en hoe hij loopt en ook hoe lang, geen gejamaar, maar gewoon doen wat jij vraagt, niet meer en niet minder, das dus heel zwart wit, en is niet bespreekbaar.
Paarden zijn geen mensen, en een paard kan je echt niet helpen door zijn vriendje te willen zijn, paarden hebben nood aan een goede leider.
En die moet jij dus zijn, of je krijgt problemen.

M_hartje_M schreef:
Oke dankjewel voor je tip :) Ik ga het morgen eens proberen hoor ;)

Gister zei iemand tegen me: als je paard echt niet wilt luisteren, direct op de rem, en een paar passen achterwaarts zetten, dan weer omlaag vragen in het halthouden, en weer aandraven..

Maar deze manier klinkt niet zo vriendelijk :n ? Misschien heb ik het mis, en ben ik te lief, maar op een of andere manier klinkt het niet goed ;)

Of heb ik t mis :P ?

JustyMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:16

Ik heb het probleem ook gehad bij mn leen haf... Gewoon keihard wegdraven. Tot op het gekke af (hij is eerder al gereden door mensen, 3 mensen met kneusingen en breuken) en toen ben ik met m begonnen. Even longeren van te voren, opstappen en zodra ik maar iets verandering voelde in tempo, gelijk op de volte. Zitten, wachten, tot tempo weer normaal en in de hand was en weer recht uit. Tot het volgende moment dat hij er tussen uit wou. Weer op de volte, opvangen, wachten en weer recht uit. En verder reed ik heel veel halve voltes links en rechts. Weinig lange rechte lijnen. Veel wendingen en 'fantasie oefeningen' --> gewoon in het wilde weg de bak door een lijn of boog in die ik op dat moment nodig dacht te hebben. Weinig tot niet rechtuit rijden en allemaal grote lange bogen waren bij mij het tover woord. Vooral niet gaan trekken