Problemen jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carmen93

Re: Problemen jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 18:29

Nee juist niet, in het begin was het totaal niet nodig, hij liep heel licht nageeflijk in de hand en wilde nooit harder, hij draafde en galoppeerde juist heel rustig. we willen juist van de mond afblijven, maar toendertijds toen hij zo rustig was ook helemaal niet nodig om er aan te zitten. het wat meer aan de mond zitten is een reactie van ons op zijn rare en vervelende gedrag opeens. Het vervelende gedrag is niet een gevolg van dat wij teveel aan zijn mond zaten.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:32

Oke, maar dat is juist het moeilijke om dan nu tips te geven.
Wij zien niet wat hij doet en wat jij doet.
Alsnog kan het door het teugel gebruik van jullie als reactie op zijn gedrag, de oorzaak zijn van teugelkreupelheid.
Daarom is het echt van belang dat je hier goed in begeleid word door iemand die veel ervaring heeft met jonge paarden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:37

Als je echt in zo'n onhandige situatie zit zou ik zo'n paard niet eens willen rijden. Of je doet het goed of gewoon niet. Als je nou nog flink buiten de ruimte had hoef je niet perse een bak te hebben, maar als het buiten ook al behelpen is en wil je verder niets bieden, dan zoekt zo'n eigenaar het maar lekker zelf uit met zijn paard zou ik zeggen.

Carmen93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 18:41

Jaa ik heb daar inderdaad een aantal keer over na gedacht, maar ik rij haar moeder dus al drie jaar nu en blijf dat ook doen, en elke keer als ik dan er weer ben en ik zie hem zo verwaarloost in die paddock staan, kan ik het toch niet over mijn hard verkrijgen hem maar te laten staan. Maar je hebt gelijk, ik vind het met Camilla (de moeder) vaak al moeilijk waar ik meot rijden, terwijl ik die gewoon lekker kan laten uitrazen in het park, omdat die toch geen stap verkeerd zet

Sadeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:43

ik heb een vraagje. hoe oud is dit paardje? het kan namelijk zijn dat hij/zij in zijn pubertijd zit. jah paarden hebben het ook(begind rond 5de jaar) dan gaan ze alles uit proberen. ik weet neit hoe goed je kunt rijden maar zorg dat hij zowiezo minimaal anderhalf uur zijn box uit komt. zo kan hij zijn energie kwijt en kan hij even zijn benen strekken. ik vindhet een beetje raar dat de eigenaar er niet naar om kijkt het is tenslotte zijn/haar paard (maar daar gaat het niet om) ik zou als ik jullie was nog niet zo veel aan de voor kant doen. gewoon gaan rijden MAAR wel contact houden met je paard en de goede hulpen geven. probeer er spelletjes van te maken. ik weet niet of je over een bak beschikt maar probeer is schik training of zo ik voor hem ook iets nieuws weer een uitdaging en dan houd hij zijn aandacht er bij. blijf bezig dan komt het vanzelf goed. weet ik zeker. maar blijf wel je eigen verstand gebruiken. over die benen kreupel lopen. als er volgens een dierenarts niks aan de hand is is het expres we hadden dat ook en dat deed die fjord alleen om langer de teugel te krijgen. hou gewoon je teugels op maat en als hij het doet geef je hem gewoon een beetje been bij. maar je meot wel zeker weten dat het niks ernstig is. laat hem ff chekke door een dierenarts

gaat jullie vast lukken

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:46

Longeer hem dan, als je niet weet wat je moet met rijden kan het alleen maar meer kwaad en daar word het paard ook niet vrolijk van!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:46

Ik weet dat het lastig is om nee te zeggen in zo'n situatie. Ik ben zelf ook gestopt met het rijden van andermans paarden omdat ik het zat was dat het elke keer volledige bommetjes waren door 24/7 binnen staan en flink veel krachtvoer. In eerste instantie vond ik het zielig omdat ze er dan nog minder uit komen (ik liet ze altijd even in de bak spelen na het rijden) en nu enkele dagen pw slechts in de molen lopen bij gebrek aan ruiter. Uiteindelijk heb ik besloten dat je niet de wereld kunt redden en uiteindelijk ben ik daar gelukkiger onder als vind ik het nog steeds heel erg sneu als ik die dode blikken en luchtzuigende paarden zie staan.

Carmen93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 19:03

@ Sadeek, Hij is bijna 4 dus misschien is het inderdaad die pubertijdperiode, met zijn moeder hebben we ook heel veel moeite gehad om haar te krijgen waar ze nu is. Die steigerde in het begin alleen maar en wilde of in galop of stilstaan, en die is nu een heel braaf paard geworden, dus misschien kost het inderdaad gewoon wat tijd.

Lindeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:38

Zoals ik zei, laat een goeie zadelmaker komen! En zo nodig een zadelmeter. Een slecht passend zadel veroorzaakt echt veel problemen. Laat gwn eerst even checken of het zadel wel helemaal goed past en ga daarna pas naar andere dingen zoeken. Vergeet niet, een jong paard is groeit en zijn bouw en rug verandert. Zo kan heel snel een pas gekocht zadel al niet meer goed liggen.

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:44

klinkt echt als mijn verhaal heb ook een 3 jarige, die begon 1,5 maand terug ook met die keuren ging echt uitmuntend goed de eerste paar weken echt kon het me bijna niet voorstellen zo perfect liep ie. Maar op de een of andere dag ging ie dreigen met in het schot lopen, gevolgd door heel veel hoofdschudden en de teugels echt uit je handen rukken en vervolgens daarna weer keurig te lopen toen 1 week vrij af gegeven en er weer op en nu begon ie met zijn voorbenen te slaan niet kreupel maar net of ie galop wissels maakte met zijn voorbenen. Wat bleek hij had een blokkade in zijn rug is dus een ontzettend zwak punt van die jonge beestjes is de osteo erbij geweest en nu gaat ie weer als een trein. Ik had ook eerst het gevoel dat ik in de zeik genomen werd maar dit bleek dus onterecht.
Laatst bijgewerkt door cocktail op 07-11-10 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:51

wel fijn voor het paard dit :Z jouw paard zal heel erg gelukkig zijn denk ik zo
xDeems schreef:
ik denk dat je hem gewoon eens flink moet aanpakken. Wil hij galopperen? Oke! Dan laat je hem lekker galopperen. Op elke zijde. Als hij dan moe is, pak je gewoon zweepje erbij als extra hulp en dan begin je te rijden. En doet hij weer vervelend, galoppeer je weer aan. Maar hij moet galop natuurlijk niet als straf gaan zien.

_taane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:12

Je kunt hem wel even laten keuren natuurlijk

Lindeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:22

cocktail schreef:
klinkt echt als mijn verhaal heb ook een 3 jarige, die begon 1,5 maand terug ook met die keuren ging echt uitmuntend goed de eerste paar weken echt kon het me bijna niet voorstellen zo perfect liep ie. Maar op de een of andere dag ging ie dreigen met in het schot lopen, gevolgd door heel veel hoofdschudden en de teugels echt uit je handen rukken en vervolgens daarna weer keurig te lopen toen 1 week vrij af gegeven en er weer op en nu begon ie met zijn voorbenen te slaan niet kreupel maar net of ie galop wissels maakte met zijn voorbenen. Wat bleek hij had een blokkade in zijn rug is dus een ontzettend zwak punt van die jonge beestjes is de osteo erbij geweest en nu gaat ie weer als een trein. Ik had ook eerst het gevoel dat ik in de zeik genomen werd maar dit bleek dus onterecht.

ja mijn driejarige had dat ook maar het zadel was de oorzaak. die legde een spier klem.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:31

Misschien kun je eens als alle medische /zadel mankementen uitgesloten zijn, proberen te rijden en doormiddel van afstappen belonen? Dus je vraagt iets, doet ie het zoals jij wilt, gelijk afstappen. Bijv. Hij loopt te springen terwijl je wilt draven. Je draaft aan , en zodra hij zo loopt als jij wilt, stap je gelijk af en zet hem op stal/paddock...(maar dan niet nog even doorgaan, ook al is het al na 5 minuten) Zo negeer je het gedrag wat jij niet wilt en beloon je het goede.... En kun je het langzaam uitbreiden.
Ik heb dit van mijn vriendin geleerd en zo pakken ze heel snel dingen op. (bv voorwaarts, neerwaarts).

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:25

Zoals al door een paar hier is gezegt, jij bent niet de juiste persoon om zo een jong dier te gaan berijden.
Zoals je nu bezig bent is dit de weg naar een onhandelbaar paard, en ik meen hier echt wat ik zeg, deze problemen stoppen hier eht niet, ze zullen alleen maar erger worden.
Jij rijd op het paard dus jij moet zorgen voor een goede instructeur die je komt begeleiden, dat kan perfect ook bij jou thuis of op de weide waar het paard staat.
Een jong paard opleren is echt een vak appart, het is echt niet voldoende dat je al een paar jaar kan rijden of een paar wedstrijdjes hebt meegedaan, nee dit is echt iets dat je met veel zorg moet aanpakken.
Een slechte manier van opleren veroorzaakt een onhandelbaar paard, en zal hem zeker voor het leven een mankement meegeven.

Carmen93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 23:42

Okee nog een keer dan maar, mogelijkheid tot een instructeur is er niet, vanwege 1) geen bak/wei/iets waarin les mogelijk is en 2) het is niet mijn paard dus ik kan eht niet zomaar meenemen ergens naar toe, bovendien heb ik hier ook niet de middelen voor. Bovendien je conclusies trekken dat ik niet de juiste persoon ben vind ik een beetje voorbarig, ik heb al eerder op een jong paard gereden, dat ging prima, Ik heb de moeder van dit paard ook als een onhandelbaar paard gekregen en hij is nu hartstikke braaf. Maar tuurlijk elk paard is anders, dat weet ik, maar ik ben niet iemand die nu meteen gaat opgeven omdat hij opeens kuren gaat vertonen. Want er is niemand beter die het gaat doen, als ik het niet doe doet niemand het.
@coktail: je verhaal klinkt inderdaad heel erg als de mijne, ik ga zeker even vragen of ze hem kunnen laten nakijken, en ook naar de zadels, en hopelijk is het dan snel verholpen, dankje voor je tip

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 09:07

heb je mijn eerdere post gelezen?
ook al heb je geen goede rijbak,het kan evengoed nuttig zijn om een instructeur te laten komen,die kan vanaf de grond zien waar het misgaat,wat jij fout doet of waarom het paard zo doet.
misschien is het al voldoende om bijvoorbeeld gedurende een paar weken 2 lessen per week te nemen,zodat jullie wat makkelijker voorbij dit moeilijke punt komen.
een instructeur komt in dit geval niet om je mooie figuren te laten rijden,(hoewel ik wel vind dat een goede bak nodig is om een jong paard een goede basis aan te kunnen leren,maar dat is niet aan jou aangezien het niet je eigen paard is)maar om jou en je paard vanaf de grond te ondersteunen.
2 weten meer dan 1 en een goede instructeur kan misschien in een moment al zien waar het misgaat.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:31

Maar om alles even samen te vatten. Je rijdt nu:
- Op een paard dat in draf niet rad loopt
- Eigenlijk net iets te vaak dan gezond is voor een jong dier
- Het rijden gaat steeds slechter
- Je hebt geen fatsoenlijke locatie om te rijden
- Je hebt geen enkele begeleiding om je rijtechnisch te verbeteren

En eigenlijk zie je ook geen mogelijkheid om hier ook maar iets aan te veranderen, behalve raad vragen op internet aan mensen die je nog nooit met dit paard aan het werk hebben gezien).

Wat verwacht je precies dat bokt jou aan advies te bieden heeft?

Ik zou eerst eens heel goed gaan uitzoeken waarom je paard niet goed loopt in draf. Dat kan namelijk al vanalles zijn van teugelkreupel, tactfouten door spanning tot een blessure. Tot die tijd zou ik er niet eens op gaan zitten, want ik rij namelijk niet op een kreupel paard.

Blijkt je paard wel gezond, dan zal je toch echt iets aan jezelf moeten gaan veranderen. Want de manier waarop je nu dit paard rijdt, werkt blijkbaar niet. Instructie biljkt dus geen optie (al snap ik niet waarom niet, er is vast wel een instructeur te vinden die met je mee het park in wil). Is er dan niet ergens een vriendin met meer verstand van paarden dan jij die eens een keer met je mee kan kijken. Lijkt me al een verbetering tov zelf aan blijven rommelen.

Als je echt geen mogelijkheid ziet om dingen te veranderen, dan zou ik gewoon stoppen met dit paard. Waar je nu mee bezig bent is namelijk ook geen verbetering van een paard. Dan kan je als paard nog beter de hele dag in een paddock staan.