Paard aan de teugel: handen wijd en laag of bij elkaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:52

Van mij hoeft het geen reltopic te worden, ik vind de discussie interessant. Maar ik reageer even op: vind je dat ik lieg? Dat zet een bepaalde toon, en daar wordt op gereageerd (al had ook dat iets tactischer gekund imo). Maar daar vraag je dan imo om.

Terug ontopic: imo zet je je armen/handen altijd vast als je ze laag en breed houdt, omdat je teugel en onderarm dan niet meer 1 lijn vormen. ALs onderarm en teugel een lijn zijn, schouders los en ontspannen, kun je je handen dragen, en meeveren in polsen en ellebogen. Er is een ideale handhouding, en die is niet voor niets. Dat is omdat je op die manier het meeste gevoel in je handen hebt, dan kun je als ruiter ook fijn nageven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:29

eowyn04 schreef:
En dan over je waslijntjes in de teugel...... Heb je wel eens gehoord van contact houden??
Dat heb je niet met waslijntjes in je teugels.

Het ligt eraan wat je onder 'contact' verstaat.
Je kunt ook contact (èn aanleuning) hebben zonder druk op de teugels.
Denk bijv. aan de klassieke dressuur. Of western rijden.
Dat 'contact' (continue druk op de teugels) is dus geen noodzaak. Het is maar net hoe je zelf wilt rijden en contact wilt onderhouden met je paard.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:19

Joviban: Ik bedoel met name de "gewone"dressuur.

hoe je contact kunt houden als je waslijntjes in je teugels heb?
Als je dan een ophouding geeft met je hand, dan komt dat toch niet door?
Maar dan heb ik van western totaal geen idee hoe dat werkt hoor. :7

Zie in je onderschrift dat jij helemaal bitloos rijd?
Ik rij zelf ook bitloos, alleen dan met de buitenritjes. Moet zeggen dat ik dat idd erg prettig vind.
Maar mijn jonge tuttebol nog niet. Alleen met moeders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:42

eowyn04:
Een ophouding maak je met je zit. ;)
Geen druk op de teugels hoeft niet meteen waslijntje te betekenen. Licht doorhangende teugels kan ook. Daar is ook prima een ophouding mee te maken mocht dat nodig zijn naast een ophouding met je zit.

Van western weet ik verder ook niet zoveel. ;)

Ja, klopt dat ik volledig bitloos rijd en train (lange teugelwerk, rechtrichten).

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:47

eowyn04 schreef:
T is maar goed dat je op afstand bent, want heb een bloed hekel aan mensen die op deze manier dingen zeggen.
Iedereen denkt er het zijne over.
En ik vind dus niet dat ik lieg, dus zeg dat gewoon effe niet meer, het is een discussie en als je het hier dan gaat hebben over liegen.... }:) dan komt dit in mij naar boven.

En dan over je waslijntjes in de teugel...... Heb je wel eens gehoord van contact houden??
Dat heb je niet met waslijntjes in je teugels.
Maargoed, jij heb alle wijsheid in pacht.....

geen contact met waslijntjes als teugel? oh vreemt dat het in de klassieke rijkunst wel zo is en en de huidige dressuur niet, dat beteken maar 1 ding in mijn ogen dat het rijkunstig gevoel zo slecht ontwikkelt word dat men dus niet meer zonder die druk kan rijden.

Liezewies

Re: Paard aan de teugel: handen wijd en laag of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 21:03

Handen niet naar onderen of achteren drukken.
Ellenbogen aan het lichaam, een normaal contact. Niet trekken maar ook niet zwabberen. Openen mag natuurlijk wel, zolang je maar niet naar onderen of achteren trekt.
Heb je niet genoeg weerstand op je teugels, dan ga je meer drijven. Van achteren naar voren ! Van het been naar de hand.

Handen omlaag drukken of naar achteren trekken brengt niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 21:20

eowyn04 schreef:
Joviban: Ik bedoel met name de "gewone"dressuur.

hoe je contact kunt houden als je waslijntjes in je teugels heb?
Als je dan een ophouding geeft met je hand, dan komt dat toch niet door?

Moet je maar eens uitproberen. Pak een teugel, laat iemand anders hem aan de andere kant vasthouden, en er gewoon eens in knijpen en kneden, en doen...... je zult stomverbaasd staan hoeveel je voelt, echt :) Als je je hand op de goede manier draagt, dat is echt een voorwaarde.
Het is idd wat Moll zegt: het heeft te maken met rijkunstig gevoel, en als je het alleen maar voelt als je continue druk hebt, dan is dat gevoel een punt om aan te werken. Voelen kun je wel degelijk leren, maar je moet weten wat je moet voelen ;)

bloempjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 00:32

Ik heb 6 jaar op een manege gereden waar ik geleerd heb dat je handen uit elkaar enlaag moeten. Nu heb ik een leasepaard en priveles. Hier heb ik geleerd dat je handen net bovende schoft en bij elkaar moeten, het is even werken&oefenen maar ik krijg een veel beter resultaat dan de 'manegestijl' want op die manier is het veel makkelijker om het paard laag te houden omdat je met je teugel op t niveau van t hoofd van je paard zit dus dan ff kneden en pats boem aande teugel. De andere manier is vele malen beter want je paard is dan ontspannen en nageeflijk.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 00:42

Fijn dat ik dan op de manege niet zo leer te rijden als jij, bloempjess. Daar leren ze dus 'handen dragen'. Ik denk dat ik dat ook het beste gewoon kan gaan doen, dan leer ik het op de juiste manier :)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:11

persoonlijk heb ik mijn Fjord in het begin met brede lage handen naar beneden gereden. dit omdat het dan een stuk duidelijk voor hem is wat ik bedoel. Tegenwoordig kan ik hem vanuit de "nette" handhouding ook mooi naar beneden rijden. als je pony het "rondrijden" al kent zou ik het eerst gewoon proberen met je handen boven de schoft en netjes naast elkaar.

Gerbrig525

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 09:03

Hallo, ik rij mijn paardje bit loos en daar kun je heel goed het verschil zien of je handen bij je draagt en bij elkaar of dat je ze iets wijder doet omdat het niet op de tong drukt maar op het neusschot. Ik ree eerst ook met mijn handen wijd want dat vond ze fijner en liep ze ook nagefelijk... Ze is een koppige tante want toen ik weer eens met mijn handen bij elkaar reed kwam ze meteen weer omhoog maar dat is een questie van oefenen oefenen en nog een oefenen natuurlijk moet je als je handen wijd hebt niet gaan zagen want dan zul je zien dat het paard wel omlaag gaat maar dan in de krul gaat en dat ze op gegeven moment denken "f*ck you" bekijk het je en dat moet je niet hebben van mijn les gever krijg ik geleerd handen in een vuist vorm en teugels eerst wijd pakken en dan veel wendingen maken, volte verkleinen en volte vergroten goed voor de achterhand :9 en als ze dan nagefelijk loopt moet je proberen de teugels beetje bij beetje straker te pakken gr Anne

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 09:24

Elke afwijkende houding , hoe dan ook , moet met een speciaal doel zijn, en hier is het doel dan ter correctie van ... of net om iets duidelijker te maken of ....
Er is maar één goeie rijhouding, die moet je dus als een automatisme bijna als vanzelf aannemen, een verandering is dan even om iets aan te duiden, en je keert dan weer naar de basis rijhouding.
Dit is eigenlijk niet om zo maar wat mee te spelen, dit is eigenlijk het werk van een trainer, om even te zien hoe het dier reageert , hoe een correctie te doen, of ter verduidelijking, ....
Maar zo leer je zeker niet een paard aan de teugel te lopen, als dit het leerproces is, dan ben je verkeerd bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 09:28

Ik houd mijn handen gewoon boven het zadel, niet al te hoog, en bij elkaar (Ja, ik heb een linkerhandje dat af en toe onbewust streng wordt, probeer hier zoveel op te letten), en paardje geeft als hij los is zelf na. Geen gezaag in zijn mond, hij geeft na als hij contact heeft. Als ik mijn handen wijd doe, doet hij het gewoon niet.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 09:30

Je handen zijn daar waar het paard ze nodig heeft. makkelijker dan dit is het niet.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 09:31

Ik vind de reacties in dit topic toch uiterst opmerkelijk. Ik heb iemand werkelijk waar nog nooit een paard lang/laag zien rijden zonder de handen wat lager en breder te zetten. Lijkt me toch dat je zo wil beginnen en ook hetgeen is waar TS naar toe zou moeten werken. Beginnen jullie dan gelijk met de kop in de lucht of hoe moet ik dat zien?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 14:46

Zoals we allemaal weten binnen dit topic werkt het bit direct in op de tong van het paard.
Die tong bestaat uit een slijmvlies en een spierweefsel dat veel zenuwen (!) bevat. N.a.v de vraag van NIES heb ik nagedacht over een antwoord op haar vraag en kwam uit zoals ik het geleerd heb en waar ik daarvan onderbouwde literatuur van heb gezocht vanmiddag en heb gevonden. Volgns mij NIES geeft dit stukje antwoord op jouw vraag.
Zoals ik het geleerd heb en zoals Radke zo netjes en duidelijk beschrijft op blz. 61 in zijn boek “Klassieke dressuur” is, dat “als je als africhter moeilijkheden ondervindt met het in de hals stellen van je paard, dan is het zinvol de rechterhand langzaam op te heffen en hem gelijk licht naar rechts te bewegen. Namelijk door de trens in de mond op te trekken, lokt de africhter de natuurlijke slikreflex van het paard uit en dat veroorzaakt een nageven in de onderkaak…..Geeft het paard daarop gewillig na en is een zijwaartse buiging naar rechts mogelijk, dan geeft de africhter ook na en laat zijn hand weer langzaam zakken (dus niet los gooien van de teugel)”.

Men name het op het juist moment nageven en ontspannen dus van jezelf als ruiter (hand, armen, schouder, bovenlijf daarvan de spieren ontspannen en dat is dus niet losgooien van de teugel maar echt ontspannen) is daarbij heel belangrijk.

Daarbij geeft hij aan op diezelfde bladzijde “beschouwen wij de anatomie van het paardenhoofd, dan valt op dat een hand, DIE TER HOOGTE VAN DE SCHOFT GEFIXEERD IS, altijd de tong van het paard bezeert”. Dus TS ik ga mee met je conclusie dat fixeren ter hoogte van de schoft beter niet gedaan kan worden.

Je hand rechts een beetje op tillen is dan effectiever en volgens mij ook vriendelijker als je het doet zoals Radke omschreven heeft. Als je paard eenmaal gewend is om goed in de hand gesteld te zijn, hoef je nog maar zelden of nooit gebruik te maken van een ietwat hoger opgetilde hand.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:06

hhheul oud topic zie ik net

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 15:27

Klopt, maar ik vind het niet erg om nog meer tips te horen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:26

Naast dat dit een oud topic is uit 2010 is er ook een [RT-V] [centraal] Aan de teugel waar informatie te vinden is en vragen gesteld kunnen worden over dit topic. Daarom hier een slotje.