Ontspannen paard, hoe en waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 19:12

Gaaaaf, leuke discussie *LOL*

Vooral het gedoe over neusriemen Knipoog Ik heb zelf een AANSNOER!!!!neusriem. en kan er wel met mn hele hand tussen Haha! Dit omdat ik te lui ben er gaatjes bij in te laten maken!

verder SP.... waarom rijden zo vreselijk veel mensen zonder neusriem als het bit zonder neusriem minder stil ligt in de mond? Ik zie zelf de relatie tussen bit en neusriem niet zo... Maar ik ben ook wel blond Blond

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 19:16

dat weet ik ook niet machie, zou je aan hun moeten vragen. misschien hebben ze geen geld voor een neusriem, of vinden ze het niet mooi? maak je trouwens niet een vergissing met de sperriem trouwens?

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 19:25

mij is vertelt dat als je paard briest hij ook ontspannen is (als toevoeging)

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 21:18

Dan vraag ik me af waarom totaal opgefokte paarden ook nog wel eens aan het briesen zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 21:19

geld snurken ook onder ontspanning Knipoog

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 22:04

dr_jacksel schreef:
Dan vraag ik me af waarom totaal opgefokte paarden ook nog wel eens aan het briesen zijn Knipoog

Ik heb nooit eerder een paard horen briesen terwijl het opgefokt is.tenminste ik bedoel ook gewoon relax briesen en niet snurken

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 22:50

snurken wordt hier ook vaak broiesen genoemd Knipoog

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 23:51

Bij mij gaat het bit dus ook echt wel schuiven als ik de neusriem er niet aan had. Scheve mond Ik weet ook wel hoe dat zit maar als ik dat zo uitleg komt er iets heel vaags te staan.
Ik heb een tijdje zonder neusriem gereden dus. Ik merk ook geen verschil met het rijden met of zonder neuriem. Ik merk wel dat het bit echt meer beweegt.

O ja, als kleine toevoeging: Ik heb de neusriem er toen een paar keer afgehad omdat ik altijd alle overbodige troep van mijn pony's haal. Een neusriem is niet geheel overbodig dus. Bovendien werd Trix helemaal gek van dat ding, het eerste dat ze wilde als ik af ging zadelen was die neusriem eraf. En hij zat echt niet strak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 02:10

Aqua8horse"]
[quote="Zep"][quote="Zep schreef:
dit geeft dus aan waarom het onzin is dat een zeer rond/diep gereden paard niet ontspannen zou zijn, dat dat diepe dus onder dwang en getrek voor elkaar gekregen ziu zijn.

Ik ben toch nog wel benieuwd naar aqua's visie hier over!
[/quote]

Zep, had eerst je PB gelezen...heb daarin toevallig het antwoord gegeven.
[/quote]

en dit is het antwoord van aqua:

Citaat:
Als je het ook zou begrijpen zou je ook kunnen beredeneren dat dat lopen achter de loodlijn(dus ook LDR achter de loodlijn) bijna onmogelijk is voor een paard. Die houding is zo onnatuurlijk, en het dier verzet zich ook. Waarom? Omdat het nei mogelijk is om daar zonder pijn, strees en spanning te lopen. Je stimuleert lopen op de voorhand(= veel voorbeen problemen van verschillende aard) Dat is voor een paard erg bedreigend omdat hij het idee heeft dat hij voorover valt, daarom gaan ze dus ook vaak te snel of ze geven op en willen niet meer lopen. Daarnaast creeer je een enorme onnatuurlijke druk op zijn nek, dit ervaart het paard als uitermate vervelend en zal proberen onder die druk weg te komen. Dat kan op verschillende manieren met kracht, of zich scheef maken om zich te onttrekken(dat kan soms tot in de rug zijn) Wat die mensen willen berieken: swun, tact en souplesse(= aanleuning) lukt dus helemaal niet.

Misschien ben ik nou gek, maar hier staat dus volgens mij echt dat een diep gereden paard per defenitie niet ontspannen is. Vraag ik mij nog steeds af hoe je dan een gespannen paard, wat dus per defenitie niet loslaat in de bovenlijn, en per defenitie niet loslaat in nek- en kaakgewricht, dan zo ontzettend ver opgerekt krijgt in de bovenlijn Verward Misschien ben ik raar, maar volgens mij is dat zelfs technisch onmogelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 09:56

Heel mooi beschreven allemaal, dat antwoord van Aqua. Maar nu ben ik een ruiter die LDR rijdt en ik herken en werkelijk geen enkel punt van. Ik heb juist heel bewust voor deze manier van rijden gekozen omdat de paarden die correct op deze manier zijn gereden, juist veel meer souplesse hebben dan andere paarden. En omdat er bij deze manier van rijden heel erg vanuit het paard gedacht wordt.

We willen toch een paard dat het fijn vind om voor ons te werken en niet een paard dat het doet omdat hij bang ik voor dwang. Als je kijk naar welke paarden erg goed passen in deze methode dan zijn dat paarden die heel hoog in het bloed staan. Iedereen die gewerkt heeft met dergelijke paarden weet ook dat je deze paarden met respect moet behandelen en ze in hun waarden dient te laten, anders worden ze totaal onhandelbaar.

De manier die Aqua steeds maar blijft beschrijven heeft niets met LDR rijden te maken. Het verschil dat Aqua ook niet kan onderscheiden is het verschil tussen een correct LDR gereden paard zoals bijv. Lingh en een paard dat in de krul wordt getrokken bijv. door de recreant, die zonder begeleiding besluit een slof aan zijn paard te knopen om hem, 'net als Anky', achter de LL te trekken. Beide paarden lopen met de neus achter de LL maar wel met een heel ander spiergebruik en een heel andere manier van bewegen.

Zo lang Aqua dit verschil niet ziet of wil zien houdt iedere discussie op. Dat heeft ook helemaal niets te maken met het 'te confronteren zijn' van de uitkomsten van het wetenschappelijk onderzoek. Iedereen weet al lang dat je met slecht rijden een paard de vernieling in helpt, dat kan diep maar dat gaat ook heel erg goed hoog.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 11:21

Ik denk (zo bijna alle topics van Aqua te hebben gelezen) dat Aqua nogal het niveau onderschat van bokkers.........Ik denk dat Aqua dacht bij een stel penniemeisjes op internet terecht te komen alwaar hij met zijn revolutionaire methodes direct aanbeden zou worden als de nieuwe messiah........Helaas Aqua het niveau van een hoop bokkers ligt vrij hoog, iedereen wil hier van elkaar leren mits het verhaal onderbouwd is.

Ik denk dat Aqua moet gaan begrijpen dat de bokkers die reageren gelijkwaardige gesprekspartners zijn en geen ladida people die niet weten waar ze het over hebben.........

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 12:46

dr_jacksel schreef:
snurken wordt hier ook vaak broiesen genoemd Knipoog

en zo was ons misverstand opgelost Haha!...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:15

Ik zie dat dit topic ten einde loopt. Via PB heb ik nog wel wat vragen gekregen van Aqua maar ik zie het nut er niet van in dit topic via PB verder te voeren. Dat heb ik haar ook gemeld.
Dus ik wacht af tot dat ze haar vragen en kanttekeningen weer 'in de groep' wil gooien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:24

Jippie schreef:
Ik zie dat dit topic ten einde loopt. Via PB heb ik nog wel wat vragen gekregen van Aqua maar ik zie het nut er niet van in dit topic via PB verder te voeren. Dat heb ik haar ook gemeld.
Dus ik wacht af tot dat ze haar vragen en kanttekeningen weer 'in de groep' wil gooien.

Heb ook een pb gehad. Ik meng me niet meer in deze discussie's ben nl geen penniemeisje omdat ik een praktijkpersoon ben en geen wetenschapper! Jammer

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:46

Even terug over ontspanning... Als ik mijn pony losrijd met lange teugel, dan gaat hij vanzelf helemaal zakken in de hals en helemaal beneden het bit/de aanleuning zoeken. Als hij daarin helemaal los en ontspannen over de rug loopt, blijft hij ook zo lopen als je de teugels gewoon op maat neemt. Ik moet er juist voor oppassen dat hij niet te diep en rond gaat lopen. Dit doet hij dus uit zichzelf terwijl ik mijn teugels met twee vingers zo los "vast" kan houden dat ik ze af en toe uit mijn hand laat vallen *LOL*
Als ik dan serieus ga dressuren moet ik juist meer aanleuning krijgen en hem heel actief proberen te maken in het achterbeen. Zijn ontspannen houding is van nature dus een lage, diepe en beetje luie houding. Dan is het dus aan mij om die luie (te ontspannen) houding om te buigen naar een actieve (dressuur)houding. DAt vind hij niet altijd leuk, en dat voorwaartse actieve rijden levert soms juist weer spanning op omdat hij dan zijn spieren moet rekken. Ook als ik geen contact houd met de mond! Hij vind het dan moeilijk om goed actief voorwaarts te lopen en ontspannen in zijn lijf te blijven! Door veel te oefenen op het voorwaartse worden de grenzen wel steeds verder opgerekt, en kan hij nu al een flinke ontspannen arbeidsdraf draven i.pv. alleen maar een ontspannen sukkeldrafje (jog-achtig Knipoog ) Alleen maar ontspanning hoeft dus niet altijd goed te zijn!

Lientie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 16:51

Precies Joyce, zo doet die van mij dat ook. Als zij ontspannen is loopt ze heel laag en over de rug (wel met de achterhand eronder). Maar ik begin ook altijd met het paard zowel laag als hoog in te stellen en laatst was ik bij een clinic van Tineke Bartels en die vertelde hetzelfde Lachen

Maar wat betreft die neusriem.... Je neusriem houdt het bit niet op de plaats. Hoe zou die dat moeten doen? De neusriem gaat onder de bakstukken langs. Wat betreft die sperriem kan ik me voorstellen dat er paarden zijn die hun mond te ver open doen en/of bijten, bij hun kan het nuttig zijn. westernpaarden lopen echter ook vaak zonder neusriem en sperriem.

Het enige dat het bit in de mond houdt zijn de bakstukken en misschien zijn die niet goed op lengte wanneer het bit gaat schuiven of moet er meer van de hand af gereden worden.

Dit is NIET bedoeld als persoonlijke aanval iedereen heeft zijn/haar stijl maar dit is hoe IK er over denk. Discusieren mag Knipoog