Problemen met jonge pony rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaike485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:15

Tigra_ schreef:
Ga wandelen en leer de commando's aan stap, stilstaan en draven. Als dat goed gaat kun je simpel overgaan naar het longeren.

Kijk wandelen gaat goed dat doe ik ook langs de weg. maar ook als ik haar van de wei haal oeven ik, dat als ik stil ga staan moet zij ook stilstaan en dat doet ze ook heel goed. als ik ga lopen gaat zij ook lopen, maar draven is ze te lui voor daar zou de buurman mij dan even mee moeten helpen. maar als je wilt longeren komt ze steigerend op je af, dat is het probleem van het longeren

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:16

Ik denk dat je met grondwerken nog niet eens zozeer les nodig hebt. Als jij je inleest in grondwerken, goed naar je paard kijkt en luisterd, en zelf erg duidelijk en consequent bent in je hulpen, red je je met grondwerken prima zelfstandig denk ik.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:16

Chaos@ geloof me.. ze snapt het wel..
Maar zoals je al zei, pony heeft het voor elkaar gekregen bij vorige meisje.. en doet dit dus nu weer!
Tser weet dus niet wat ze moet doen.. daarom dit topic. en steigeren onder het zadel, dan gaat bij mij de zweep er wel vaker dan 2 keer op, om hem voorwaarts te krijgen ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:18

jentel schreef:
Maar zoals je al zei, pony heeft het voor elkaar gekregen bij vorige meisje.. en doet dit dus nu weer!
Tser weet dus niet wat ze moet doen.. daarom dit topic. en steigeren onder het zadel, dan gaat bij mij de zweep er wel vaker dan 2 keer op, om hem voorwaarts te krijgen ;)

Het lijkt me toch heel wat slimmer om na te gaan waarom het steigert zeker als dit keer op keer herhaalt wordt is er iets en niet zomaar een paard dat je perse dwars wil zitten.

Een paard doet namelijk 3 dingen. Vechten, vluchten of blokkeren dan is het jouw zaak om uit te zoeken wat en die oorzaak kunnen 100 dingen zijn afhankelijk van de situatie van begin tot nu.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 20-10-10 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:19

En met hoeveel paarden heb je daar succes mee gehad? :) Een paard overladen met klappen is niet de manier steigeren af te leren, al schijnen er nog steeds mensen te zijn die dat denken...

De pony steigert niet zomaar, die komt door nalatigheid van verzorger/ruiter wie dan ook. Om de pony dan op dergelijke wijzen te straffen lijkt mij onnodig.

En nee, geloven doe ik je niet echt, vanwaar anders al het verzet. Een pony die zijn zin krijgt kan doorslaan, maar dusdanig erg dat voornamelijk het bokken en steigeren overblijft....

Nee, dat kan IMO onmogelijk alleen voortkomen uit 3x zijn zin gehad hebben met rijden..

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:19

Tigra_ schreef:
jentel schreef:

Het lijkt me toch heel wat slimmer om na te gaan waarom het steigert zeker als dit keer op keer herhaalt wordt is er iets en niet zomaar een paard dat je perse dwars wil zitten.

Ik heb het niet over pony van tser hoor.. maar even een discussie of het vooruit slaan met zweep als mijn paard zou stijgeren.

maaike485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:20

kynshiri schreef:
neen de band is er niet... een paard dat een band voelt met een bepaalde persoon gaat niet naar hem stijgeren en komt al in beweging als die persoon miniem met zijn lichaam aangeeft dat hij wilt dat het paard voorwaarts (of opzij of wat dan ook) gaat. ergens is het ook niet onverstaanbaar dat de pony iemand waarvan hij nog niet zeker is of die wel het gedrag van een goeie leider vertoond, zal volgen. Het gedrag dat je nu ziet is onzekerheid over de rollenverdeling...

t probleem met instant-tips voor grondwerk is dat het zo afhankelijk is van de situatie wat je moet doen. je kan bv de 7 spelletjes van parelli wel proberen te doen, maar wat als je paard helemaal niet doet wat het paard op de DVD doet?? dan sta je daar mooi...
hoe moet je je lichaam houden tov je paard, welke houding neem je aan? dat is zo subtiel...

er zijn natuurlijk basisvaardigheden. zo moet je je paard leren wijken voor druk. jij raakt het paard ergens aan en hij moet dan opzij gaan. je raakt de achterhand aan en hij draait zn kont opzij, je raakt de borst aan en het paard gaat vlot achteruit,... later is wijzen vaak al genoeg.
ook correct met je meelopen moet je leren. loopt hij rustig achter je en stopt hij ook meteen als jij gaat stilstaan, of komt hij altijd te dichtbij, of loopt hij je zelfs simpelweg voorbij?

nou zij komt dan naast me staan, eerder liep ze wel voorbij maar dan moest ze achteruit van mij en dan net zolang tot ze het goed deed en dan belonen, en nu gaat het goed.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:21

jentel schreef:
Tigra_ schreef:

Ik heb het niet over pony van tser hoor.. maar even een discussie of het vooruit slaan met zweep als mijn paard zou stijgeren.

Over het steigeren algemeen als je paard meerdere keren achter elkaar steigerd en jij het nodig vind om er meer dan 2x de zweep over te halen is echt respectloos tegen over een paard.

maaike485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:22

Chaos schreef:
En met hoeveel paarden heb je daar succes mee gehad? :) Een paard overladen met klappen is niet de manier steigeren af te leren, al schijnen er nog steeds mensen te zijn die dat denken...

De pony steigert niet zomaar, die komt door nalatigheid van verzorger/ruiter wie dan ook. Om de pony dan op dergelijke wijzen te straffen lijkt mij onnodig.

En nee, geloven doe ik je niet echt, vanwaar anders al het verzet. Een pony die zijn zin krijgt kan doorslaan, maar dusdanig erg dat voornamelijk het bokken en steigeren overblijft....

Nee, dat kan IMO onmogelijk alleen voortkomen uit 3x zijn zin gehad hebben met rijden..

Nou ik heb een pony gereden en die stijgerde ook maar dat was gewoon als trukje verzinnen van wat zal ik nu eens uithalen dat was gewoon stout en daar bij is dat wel gelukt ;)

Chaos

Re: Problemen met jonge pony rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:24

Chapeau.

Pony's verzinnen niet zómaar ik ga steigeren, nogal naief gedacht. Een klap met de zweep kan zeker helpen, dat ontken ik nergens. Overmatig slaan is echter zinloos, hetgeen je dan aan het doen bent is je paard over de zeik helpen, niet meer en niet minder. :)

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:25

Pfff ik kap ermee..deze discussie lijd nergens na.
Ik geef een paard geen klappen chaos, ik geef een paard een tik met de zweep als hij niet reageerd op mijn been bij het steigeren.
En wie heeft gezegd dat de pony 3x haar zin heeft gehad.
Maar ik stop ermee.. hopen dat de tser wat kan met de informatie die ze gekregen heeft..
Ikzelf vind dat ze meer aan de basis moet gaan werken..gewoon weer bij het begin.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:26

zoals ik al vroeg, is de pony nagekeken?

edit: staat deze pony ook in wierden?

maaike485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:26

Chaos schreef:
Chapeau.

Pony's verzinnen niet zómaar ik ga steigeren, nogal naief gedacht. Een klap met de zweep kan zeker helpen, dat ontken ik nergens. Overmatig slaan is echter zinloos, hetgeen je dan aan het doen bent is je paard over de zeik helpen, niet meer en niet minder. :)

~ nou die wel , maar dat is gewoon een geval appart. ;)
naja overmatig slaan , ze krijgen dan gewoon een paar klappen met de zweep .

maaike485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:27

minikatje schreef:

uhm.. geen idee of ze na is gekeken,
nee ze staat in Vriezenveen

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:27

ik hoop voor deze pony dat jij stopt met haar berijden. Dit komt niet goed zo. Hoe goed jij het ook bedoelt en hoe graag je ook wil leren. Dit leer je niet zo, de pony heeft door hoe ze jou kan domineren en zal jou niet snel de ruimte geven haar te vertellen wat ze gaat doen. Als je dit wilt leren heb je goede begeleiding nodig van iemand die goed weet hoe het zit.

Los daarvan heeft het paard kennelijk geen enkel vertrouwen waaruit je op haar rug kunt gaan zitten.

Je gaat er vast mee door en dus toch nog een tip: als je erop zit en ze gaat niet lopen: NIET SCHOPPEN OF SLAAN! gewoon wachten, ze gaat vast wel lopen binnen een uur. En dan: uitvoerig belonen! Ze durft gewoon niet te gaan lopen met jouw gewicht als ik het zo lees.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:28

maaike485 schreef:
Chaos schreef:
Chapeau.

Paarden doen niet iets om te klieren hoor. Geen enkel paard en waarom niet omdat een paard een paard is.
Paar klappen met de zweep wat dus blijkbaar niet helpt dat is overmatig slaan in mijn ogen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:29

maaike485 schreef:
Chaos schreef:
Chapeau.

Gewoon... :n
Gewoon een paar klappen... Die zal ik onthouden als ik ooit gearresteerd wordt wegens geweldpleging... "Maar agent, het waren gewoon een paar klappen..."

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:31

jentel schreef:
Ik geef een paard geen klappen chaos, ik geef een paard een tik met de zweep als hij niet reageerd op mijn been bij het steigeren.
Maar ik stop ermee.. hopen dat de tser wat kan met de informatie die ze gekregen heeft..
Ikzelf vind dat ze meer aan de basis moet gaan werken..gewoon weer bij het begin.

Het is inderdaad lastig discussieren als mensen hun kop in het zand steken. Hier worden goed bedoelde adviezen gegeven, daar is om gevraagd. Er zitten hier genoeg mensen met meer ervaring dan jullie (dat kan ik wel concluderen aan de hand van deze casus), dus je zou ook gewoon het een en ander aan kunnen nemen en uit kunnen proberen. Het moge duidelijk zijn dat je er met de huidige methode ook niet komt.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:32

jentel schreef:
Maar goed.. ik denk inderdaad dat de TSer eens rond moet kijken of ze iemand kan vinden die haar help met grondwerk.. ik weet ook niet goed wat ik met deze tante aanmoet..
Maar wat ik wel weet is dat ze vreselijk haar zin heeft gekregen van het andere meisje.. en ik denk ook dat het probleem daar weg komt.

Als jij niet weet wat je ermee aan moet, ben je niet echt deskundige hulp ofwel?
Wat vindt de eigenaar ervan?
Weet hij dat hij verantwoordelijk is als zij met de pony achterover slaat en haar nek breekt?
Dit zijn problemen die je niet te licht moet nemen, niet door een onervaren persoon op moet laten lossen en al helemaal niet zonder deskundige begeleiding..

Ofwel TS, vraag je ouders en/of de eigenaar of ze willen bijdragen aan goede begeleiding, liefst nog een tijdje wegbrengen naar een goede stal waar ze de basis netjes bij kunnen brengen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:33

jentel schreef:

Citaat:
Maar goed.. ik denk inderdaad dat de TSer eens rond moet kijken of ze iemand kan vinden die haar help met grondwerk.. ik weet ook niet goed wat ik met deze tante aanmoet..
Maar wat ik wel weet is dat ze vreselijk haar zin heeft gekregen van het andere meisje.. en ik denk ook dat het probleem daar weg komt.

Citaat:
Geloof me.. ze snapt het wel..
Tser weet dus niet wat ze moet doen.. daarom dit topic. en steigeren onder het zadel, dan gaat bij mij de zweep er wel vaker dan 2 keer op, om hem voorwaarts te krijgen

Hier staat letterlijk dat jij je paard naar voren dwingt en de zweep er wel meer dan 2x overheen gaat. Dat zijn klappen.
Dat jij deze discussie nergens toe vindt leiden, dat kan natuurlijk, maar dat neemt niet weg dat de pony correct gereden zou moeten worden! Met goede hulp. En aan de jouwe heeft ze dus weinig, with all the respect!

Dat de pony zijn zin heeft gekregen heb ik van jou, en dat had ik zelf ook al verzonnen als je terugleest.

En ik vind je nogal naief, je weet dat het rijden op de huidige manier niet goed gaat, je wilt helpen maar je kan het niet -je geeft immers zelf aan niet meer te weten hoe nu verder- en het meerendeel wat ik zeg wordt ontkracht. Terwijl het jullie eigen woorden zijn. :)

En daarbij zeg ik voorgaande dingen niet zomaar! Als ik geen kennis of ervaring had zou ik me er ook niet mee bemoeien.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:35

maaike485 schreef:
Chaos schreef:
Chapeau.

Verdiep je eens in pony's. Die kunnen niet denken op de wijze die jij beschrijft. Daar hebben ze letterlijk de hersenen niet voor.
Dus nee, het is geen geval apart, hij is gemaakt tot een geval apart.

En een paar klappen met de zweep zijn nooit goed. Zeker niet op een jong beest.
Mijn hemel, het lijkt wel of sommige mensen onder een steen leven.

Ik schrijf alles met de beste bedoelingen, maar dit ... is ongelofelijk.
Arme pony.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:35

maaike485 schreef:
minikatje schreef:

uhm.. geen idee of ze na is gekeken,
nee ze staat in Vriezenveen

ik woon naast wierden, maar dan wel aan de verkeerde kant.
anders had ik de pony en jou graag geholpen :)
Laatst bijgewerkt door minikatje op 20-10-10 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

maaike485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:35

kamsel schreef:
jentel schreef:

Als jij niet weet wat je ermee aan moet, ben je niet echt deskundige hulp ofwel?
Wat vindt de eigenaar ervan?
Weet hij dat hij verantwoordelijk is als zij met de pony achterover slaat en haar nek breekt?
Dit zijn problemen die je niet te licht moet nemen, niet door een onervaren persoon op moet laten lossen en al helemaal niet zonder deskundige begeleiding..

Ofwel TS, vraag je ouders en/of de eigenaar of ze willen bijdragen aan goede begeleiding, liefst nog een tijdje wegbrengen naar een goede stal waar ze de basis netjes bij kunnen brengen.

Naja de eigenaar die bemoeit zich er niet zo veel mee die vind het allemaal wel best ik mag zelf weten wat ik er mee doe, maar ja mijn moeder heeft aan het begin gezegt van ik ga niet zoveel geld betalen voor zn stal

maaike485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:38

Chaos schreef:
Chapeau.

naja overmatig slaan , ze krijgen dan gewoon een paar klappen met de zweep .[/quote]

Verdiep je eens in pony's. Die kunnen niet denken op de wijze die jij beschrijft. Daar hebben ze letterlijk de hersenen niet voor.
Dus nee, het is geen geval apart, hij is gemaakt tot een geval apart.

En een paar klappen met de zweep zijn nooit goed. Zeker niet op een jong beest.
Mijn hemel, het lijkt wel of sommige mensen onder een steen leven.

Ik schrijf alles met de beste bedoelingen, maar dit ... is ongelofelijk.
Arme pony.[/quote]

waar het hier over gaatmet dat geval appart dat is een andere pony maar laat dat maar ;)

maaike485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:39

minikatje schreef:
ik woon naast wierden, maar dan wel aan de verkeerde kant.
anders had ik de pony en jou graag geholpen :)

Je kan wel een keer langs komen als je wilt, waar in Wierden woon je dan ?