Training jong paard (3 jaar)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessabuddy

Re: Training jong paard (3 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 15:28

Ik heb haar al een jaar en ze was al aardig handmak. Ik heb het rustig opgebouwd. Het is overigens ook wel een wat flinkere dame (kwpn x gelderse tuiger), oogt ook al aardig volwassen.
Ik snap de discussie, maar ieder z'n visie hierop. En met Chelsey gaat dat meer dan prima! En ze vind het leuk, ook erg belangrijk.
Over een tijdje wil ik wel proberen af en toe een ritje te maken in het bos, goede tip! :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 17:03

Ik heb sinds een paar maandjes een bijna drie en half jarige (in mei 3 jr.geworden), ik rij hem 3 x per week 15 a 20 min. (op woensdag, vrijdag en zondag)
Ik oefen vooral heel veel in stap om hem goed recht in zijn lijf te krijgen en er een goed stuur op te krijgen. Zelf wil ik hem eerst netjes in stap en draf hebben en pas als ik merk dat hij daar goed zijn balans etc in kan vinden gaan we een galopje proberen (kan nog even duren ;))
Mijn tip, rustig en veel stapwerk. Veel van hand veranderen en grote achten rijden. Zorgen dat hij goed zijn rugspieren gebruikt, en lekker ontspannen blijft. Verder oefen ik het netjes wegstappen en wegdraven en netjes halthouden. Aangezien ik nog nooit een jong paard heb opgeleid is dit voorlopig voor ons allebei genoeg leerstof :D.

Ik wens je heel veel plezier met je paard!!

Oja omdat ik nu zelf een jonkie heb volg ik heel geinterresseerd dit soort topics (vaak heel leerzaam met leuke nieuwe tips), wel jammer dat ik me elke keer door al die afwijzende en belerende antwoorden moet worstelen over de inrij leefdtijd van een paard. Natuurlijk mag iedereen zijn mening geven, maar het dwaalt enorm af van het daadwerkelijke topic en dat ontneemt wel een beetje het leesplezier.

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 19:16

Paperboy schreef:
Ik heb sinds een paar maandjes een bijna drie en half jarige (in mei 3 jr.geworden), ik rij hem 3 x per week 15 a 20 min. (op woensdag, vrijdag en zondag)
Ik oefen vooral heel veel in stap om hem goed recht in zijn lijf te krijgen en er een goed stuur op te krijgen. Zelf wil ik hem eerst netjes in stap en draf hebben en pas als ik merk dat hij daar goed zijn balans etc in kan vinden gaan we een galopje proberen (kan nog even duren ;))
Mijn tip, rustig en veel stapwerk. Veel van hand veranderen en grote achten rijden. Zorgen dat hij goed zijn rugspieren gebruikt, en lekker ontspannen blijft. Verder oefen ik het netjes wegstappen en wegdraven en netjes halthouden. Aangezien ik nog nooit een jong paard heb opgeleid is dit voorlopig voor ons allebei genoeg leerstof :D.

Oja omdat ik nu zelf een jonkie heb volg ik heel geinterresseerd dit soort topics (vaak heel leerzaam met leuke nieuwe tips), wel jammer dat ik me elke keer door al die afwijzende en belerende antwoorden moet worstelen over de inrij leefdtijd van een paard. Natuurlijk mag iedereen zijn mening geven, maar het dwaalt enorm af van het daadwerkelijke topic en dat ontneemt wel een beetje het leesplezier.

@paperboy
Bedantk voor de tips! Vind het inderdaad zelf ook erg leerzaam om te lezen hoe anderen dat doen! Succes met je jonge diertje! :D

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:14

Paperboy schreef:

Zo min mogelijk stappen met die jonge paarden onder het zadel. De stap is het snelst onzuiver en naar de filestijnen gereden.

Ga maar lekker veel rechte lijnen galopperen in het bos met die jonge dieren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:48

Komt er weer op neer dat hier mensen zitten met röntgenogen. Karakter van je paard kennen kan prima, zien hoe volgroeid hij is kwa beenderstelsel kan niet.
Paard kan het nog zo leuk vinden, paard kan niet weten wat goed of slecht voor hem is.

Alsof je een kind wat net in groep 1 zit 2 of 3 keer per week dingen gaat voorleggen uit groep 3 of 4. Hier: ga jij maar even leren schrijven en rekenen. Je snapt het niet? Hou eens op met klieren.. je zit vast in de kleuterpubertijd....

Men heeft het geduld niet. Denk jij 10% geduld nodig te hebben ga er dan maar vanuit dat het paard 100% nodig heeft.

Wat is er mis mee om langer te wachten? Waarom is het zo moeilijk om meer geduld op te brengen? Waarom is het moeilijk om het zekere voor het onzekere te nemen? Komen namelijk steeds vaker paarden met artrose, hko etc... waar komt dat vandaan? Zolang je dat niet weet kan je dus beter het zekere voor het onzekere nemen.

Je moet niet altijd maar hutje mutje achter de rest aanlopen, denk ook eens zelf na, en denk dieper na. Wat is de meerwaarde van eerder inrijden?
Wat kan ik aanrichten aan het paard wanneer hij toch nog niet genoeg volgroeid blijkt te zijn? Wat gebeurt er dan?

Je vraagt om tips om toch conditie op te bouwen maar haar niet te belasten. Dat is heel simpel: licht werk aan de hand en veel (rechtuit, bergje op bergje af) wandelen.
Met werk aan de hand werk je al aan haar balans, leert ze welke spieren te gebruiken, haar rug te ontspannen en maak je haar rechter. En dat scheelt een heel stuk als je er daarna opstapt.
Longeren is nog te belastend plus heel tegennatuurlijk.

Wil je direct rijden dan had je je dat eerder moeten bedenken en een ouder paard aan moeten schaffen.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:50

Uhm Xmarr, HKO is sterk verminderd de afgelopen 20 jaar.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:01

In die 20 jaar zou het toch eigenlijk zo moeten zijn dat er geen tot zelden HKO meer voorkomt. HKO wordt namelijk alleen maar door de mens veroorzaakt.

En is die afname in aantallen of procenten?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:03

Volgens mij mag je in principe met een 3-jarig paard 3 dagen rijden. We hadden er laatst een symposium over, en daar werd gezegd dat je het aantal dagen gewoon van de leeftijd moet afleiden. Dus pas als ze 7 zijn mag (moet?) je de hele week met ze rijden.

Meestal iets van een half uurtje meen ik, en voor eentje die net ingereden is natuurlijk niet gelijk met de moeilijke dingen beginnen. Het gaat nu nog vooral om het sturen, de hulpen goed erin krijgen, en dat het paard goed ontspannen leert lopen. Probeer 't beestje wel zo recht mogelijk te krijgen/houden alvast zodat het er niet al te veel inslijt en je later problemen krijgt. :)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:03

x_Marr schreef:
In die 20 jaar zou het toch eigenlijk zo moeten zijn dat er geen tot zelden HKO meer voorkomt. HKO wordt namelijk alleen maar door de mens veroorzaakt.

Alles wordt door de mens veroorzaakt. HKO is hardstikke erfelijk en is in de jaren er behoorlijk uitgefokt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:10

Moeni11 schreef:
x_Marr schreef:

Alles wordt door de mens veroorzaakt. HKO is hardstikke erfelijk en is in de jaren er behoorlijk uitgefokt.

Des te meer reden dus om het jong inrijden en rijden onder de loep te nemen ;) Aangezien het aan de erfelijke kant dus gigantisch afgenomen is.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:14

Dan zul jij eerst moeten bewijzen dat jong inrijden de reden van HKO is.
En daar is zat onderzoek naar geweest, dat het met beleid een jong paard opleiden veel beter is dan deze tot een bepaalde leeftijd te laten staan.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:16

Ik ondersteun Moeni's mening. :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:18

Moeni11 schreef:
En daar is zat onderzoek naar geweest, dat het met beleid een jong paard opleiden veel beter is dan deze tot een bepaalde leeftijd te laten staan.

Is lezen nou echt zo moeilijk of vind je het normaal om alles te filteren?
Je noemt met 3 jaar al 2/3 keer per week een kwartier tot een halfuur rijden met beleid opleiden? :x
Waar is het geduld in hemelsnaam :=

Een mens die sneller leert mag 20-25 jaar over een opleiding doen, maar bij een paard moet alles maar snel snel.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:20

x_Marr schreef:
Moeni11 schreef:

Is lezen nou echt zo moeilijk of vind je het normaal om alles te filteren?
Je noemt met 3 jaar al 2/3 keer per week een kwartier tot een haluur rijden met beleid opleiden? :x

Ja, dat is met beleid opleiden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:21

Dat noem ik niet met beleid opleiden. Alsof je de basischool overslaat en direct in het voortgezet onderwijs begint.

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:21

Er is zo'n ongeschreven wet die zegt:

3-jarige: 3x rijden in de week
4-jarige: 4x rijden in de week
5-jarige: 5x rijden in de week

Ik vind dat je helemaal niets te veel doet.

Ik heb zelf een 4-jarige dusja. Jouw paard is nog maar net zadelmak dus je moet nog niets overhaasten.
Als je rustig aan opbouwt, komt het allemaal goed.

Als je weet dat een 4-jarige al moet kunnen wijken, een 5-jarige schouderbinnenwaarts en travers moet beheersen
en een 6-jarige al Z kan starten... vind ik persoonlijk dat je niets te veel doet met 2x 20min rijden. Dan kan hij nog de andere
23uur en 40min rusten.

Veel plezier met je paardje ! Geniet ervan. Jonge paarden zijn zooo leuk :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:23

Moeni11 schreef:

Dat laatste zou ik wel wat meer over willen horen bedoel je nu echt dat een jong paard met beleid opleiden beter is dan een paard langer te laten staan voordat je het gaat opleiden tot rijpaard?

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:25

x_Marr schreef:
Dat noem ik niet met beleid opleiden. Alsof je de basischool overslaat en direct in het voortgezet onderwijs begint.

De moeite niet waard om een discussie mee aan te gaan.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:26

Tigra_ schreef:
Moeni11 schreef:

Dat laatste zou ik wel wat meer over willen horen bedoel je nu echt dat een jong paard met beleid opleiden beter is dan een paard langer te laten staan voordat je het gaat opleiden tot rijpaard?

Er zijn wat onderzoeken naar gedaan, zal ik weleens voor je opzoeken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:26

Maar ach, als je maar snel op het paard kan zitten hé.. stel je voor dat je nog wat langer wacht, in die tijd voorbereidend werk gaat doen en daar dan profijt van ondervindt wanneer je er op gaat zitten..

Tigra_ schreef:
Moeni11 schreef:

Ik gok erop dat er wordt bedoeld met een paard langer laten staan dan het paard dan plotseling alles moet doen op die latere leeftijd. Maar dat kun je dan ook sowieso al niet gaan vergelijken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:27

Moeni11 schreef:
Tigra_ schreef:

Er zijn wat onderzoeken naar gedaan, zal ik weleens voor je opzoeken.

Is goed ben zeer benieuwd.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:31

@Marr, probeer je eens voor te stellen dat voor jou dit werk voortgezet onderwijs is. Jij vind het gedeelte normaal paardrijden nog moeilijk en ben je nog aan het leren.

Voor mensen met wat meer ervaring met het aanrijden van jonge paarden zijn deze stappen heel normaal en die weten goed wat ze doen om een paard fit, fris en gezond te houden.

Daar hoef je niet tegenaan te schoppen als je zelf nog startend als ruiter bent.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:39

Moeni11 ik zie hier niks ontopics in?
Het gaat hier niet om mij.
Dit heeft niks met ervaring te maken. Sinds wanneer kan je de tijd langer maken in een kortere periode wanneer je al ervaring hebt met het aanrijden? Dat jij hetzelf sneller kan wil nog niet zeggen dat snel ook goed voor het paard is. En DAT is waar het hier om gaat. Denk eens niet aan de mens maar aan het paard. Dat jij het snel kan is heel leuk, maar zegt niks over het paard en of het de juiste manier is.

Je kan niet opeens in een week de spieren van een paard laten ontwikkelen ipv. maanden omdat je meer ervaring hebt. Gaat de spieropbouw niet opeens sneller van ;)

sarahtje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:42

Beste ts, ik rij zelf een 3.5 jarige ruin.. ik rij hem 1 of zeer soms 2 keer op de week, dit ongeveer 20min. Ik werk dan aan: ontspanning, dus zeer lang instappen, goed loswerken, hals laag en ontspannen, dan neem ik hem een paar oefeningen meer in de hand en vanaf alles goed zit rond ik af, altijd goed eindigen!
En rij zeker voldoende met je benen, geef hem de onderdsteuning die hij/zij nog nodig heeft..
Neem ook geregeld eens wat weken rust/pauze.

Als ik grondwerk doe longeer ik hem zonder longe (is niet mogelijk met elk jong paard :-) ) maar werk ook zeker naar het vertrouwen, kijk naar de bewegingen die hij/zij maakt, de spiermassa en je zal training na training veranderingen zien.

Ik wens je alvast veel succes verder.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:49

Tja, in principe KAN een paard met 6 jaar Z starten maar of je dat ook wil? Vind het persoonlijk nogal wat druk op het paard leggen, maar dat ben ik dan weer. :) Het kan wel in ieder geval en veel paarden vinden het zelfs wel leuk.

Als ze klaar zijn met het ene trucje leren, begin je met het volgende, nietwaar?