Ik snap de discussie, maar ieder z'n visie hierop. En met Chelsey gaat dat meer dan prima! En ze vind het leuk, ook erg belangrijk.
Over een tijdje wil ik wel proberen af en toe een ritje te maken in het bos, goede tip!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)
. Paperboy schreef:Ik heb sinds een paar maandjes een bijna drie en half jarige (in mei 3 jr.geworden), ik rij hem 3 x per week 15 a 20 min. (op woensdag, vrijdag en zondag)
Ik oefen vooral heel veel in stap om hem goed recht in zijn lijf te krijgen en er een goed stuur op te krijgen. Zelf wil ik hem eerst netjes in stap en draf hebben en pas als ik merk dat hij daar goed zijn balans etc in kan vinden gaan we een galopje proberen (kan nog even duren)
Mijn tip, rustig en veel stapwerk. Veel van hand veranderen en grote achten rijden. Zorgen dat hij goed zijn rugspieren gebruikt, en lekker ontspannen blijft. Verder oefen ik het netjes wegstappen en wegdraven en netjes halthouden. Aangezien ik nog nooit een jong paard heb opgeleid is dit voorlopig voor ons allebei genoeg leerstof.
Ik wens je heel veel plezier met je paard!!
Oja omdat ik nu zelf een jonkie heb volg ik heel geinterresseerd dit soort topics (vaak heel leerzaam met leuke nieuwe tips), wel jammer dat ik me elke keer door al die afwijzende en belerende antwoorden moet worstelen over de inrij leefdtijd van een paard. Natuurlijk mag iedereen zijn mening geven, maar het dwaalt enorm af van het daadwerkelijke topic en dat ontneemt wel een beetje het leesplezier.
Paperboy schreef:Ik heb sinds een paar maandjes een bijna drie en half jarige (in mei 3 jr.geworden), ik rij hem 3 x per week 15 a 20 min. (op woensdag, vrijdag en zondag)
Ik oefen vooral heel veel in stap om hem goed recht in zijn lijf te krijgen en er een goed stuur op te krijgen. Zelf wil ik hem eerst netjes in stap en draf hebben en pas als ik merk dat hij daar goed zijn balans etc in kan vinden gaan we een galopje proberen (kan nog even duren)
Mijn tip, rustig en veel stapwerk. Veel van hand veranderen en grote achten rijden. Zorgen dat hij goed zijn rugspieren gebruikt, en lekker ontspannen blijft. Verder oefen ik het netjes wegstappen en wegdraven en netjes halthouden. Aangezien ik nog nooit een jong paard heb opgeleid is dit voorlopig voor ons allebei genoeg leerstof.
Ik wens je heel veel plezier met je paard!!
Oja omdat ik nu zelf een jonkie heb volg ik heel geinterresseerd dit soort topics (vaak heel leerzaam met leuke nieuwe tips), wel jammer dat ik me elke keer door al die afwijzende en belerende antwoorden moet worstelen over de inrij leefdtijd van een paard. Natuurlijk mag iedereen zijn mening geven, maar het dwaalt enorm af van het daadwerkelijke topic en dat ontneemt wel een beetje het leesplezier.
x_Marr schreef:In die 20 jaar zou het toch eigenlijk zo moeten zijn dat er geen tot zelden HKO meer voorkomt. HKO wordt namelijk alleen maar door de mens veroorzaakt.
En is die afname in aantallen of procenten?
Moeni11 schreef:x_Marr schreef:In die 20 jaar zou het toch eigenlijk zo moeten zijn dat er geen tot zelden HKO meer voorkomt. HKO wordt namelijk alleen maar door de mens veroorzaakt.
En is die afname in aantallen of procenten?
Alles wordt door de mens veroorzaakt. HKO is hardstikke erfelijk en is in de jaren er behoorlijk uitgefokt.
Aangezien het aan de erfelijke kant dus gigantisch afgenomen is.
Moeni11 schreef:Dan zul jij eerst moeten bewijzen dat jong inrijden de reden van HKO is.
En daar is zat onderzoek naar geweest, dat het met beleid een jong paard opleiden veel beter is dan deze tot een bepaalde leeftijd te laten staan.

x_Marr schreef:Moeni11 schreef:Dan zul jij eerst moeten bewijzen dat jong inrijden de reden van HKO is.
En daar is zat onderzoek naar geweest, dat het met beleid een jong paard opleiden veel beter is dan deze tot een bepaalde leeftijd te laten staan.
Is lezen nou echt zo moeilijk of vind je het normaal om alles te filteren?
Je noemt met 3 jaar al 2/3 keer per week een kwartier tot een haluur rijden met beleid opleiden?
Moeni11 schreef:Dan zul jij eerst moeten bewijzen dat jong inrijden de reden van HKO is.
Tigra_ schreef:Moeni11 schreef:Dan zul jij eerst moeten bewijzen dat jong inrijden de reden van HKO is.
Dat laatste zou ik wel wat meer over willen horen bedoel je nu echt dat een jong paard met beleid opleiden beter is dan een paard langer te laten staan voordat je het gaat opleiden tot rijpaard?
Tigra_ schreef:Moeni11 schreef:Dan zul jij eerst moeten bewijzen dat jong inrijden de reden van HKO is.
Dat laatste zou ik wel wat meer over willen horen bedoel je nu echt dat een jong paard met beleid opleiden beter is dan een paard langer te laten staan voordat je het gaat opleiden tot rijpaard?
Moeni11 schreef:Tigra_ schreef:Dat laatste zou ik wel wat meer over willen horen bedoel je nu echt dat een jong paard met beleid opleiden beter is dan een paard langer te laten staan voordat je het gaat opleiden tot rijpaard?
Er zijn wat onderzoeken naar gedaan, zal ik weleens voor je opzoeken.
) maar werk ook zeker naar het vertrouwen, kijk naar de bewegingen die hij/zij maakt, de spiermassa en je zal training na training veranderingen zien.
Het kan wel in ieder geval en veel paarden vinden het zelfs wel leuk.