Paard loopt bol als ik er net op zit help?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Unilecheval

Re: Paard loopt bol als ik er net op zit help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:46

Haha erg apart!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:49

Vast zitten in de lendenen levert vaak dit soort problemen met hengstigheid op.
Sinds mijn merrie los gemaakt is is haar extreme hengstigheid weg. Merie's kunnen bij flinke hengstigheid gevoeldig/pijnlijk in de rug zijn. De rug nalaten kijken door een fysio of osteopaat is een goed idee.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 22:23

Een fysio laten komen was ik ook van plan, gebelt maar toen kreeg ik haar voicemail (ze was op vakantie).
Nu ze weer terug is van vakantie, is er een wachtlijst van 4 weken......

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:26

Ik heb het met mijn ruin gehad.
Ook heel bol opzetten en lopen alof hij moet poepen..
Als ik het zadel er opnieuw oplegde was het weg.

Ik zou je paardje en je zadel na laten kijken door een goede zadelmaker.
Die van mij had het door een slecht zadel. Heb een nieuw zadel moeten kopen en een keer fysio, nu is hij weer helemaal de oude.

Ik had er een andere zadelmaker bij laten komen, want die van mij keek er heel makkelijk naar... (zadelmaker uit Heerde bij Harderwijk)
Het zadel bleek scheef te zijn, de inch was te groot en drukte daardoor achter de laatste rib op de zwake delen van de rug.

Nu ben ik van 17.5 naar 16.5 gegaan, hij ligt helemaal toppie!

PeeltjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:46

Mijn merrie heeft het ook, maar alleen als ze hengstig is ;) Die heeft het alleen niet de eerste twee rondjes, maar die blijft zo bol lopen (ook in draf), terwijl ze gewoon goed los is, kan haar normaal altijd zowel hoog als laag instellen, geen probleem. Ze heeft gewoon ontzettend last van de hengstigheid, dus dan is ze sowieso niet zo fijn te rijden, ze geeft ook aan dat ze het niet fijn vindt, dus tegenwoordig longeer ik haar dan wat vaker. ik heb ook toen uiteraard zadel en alles na laten kijken, was allemaal goed.. Een fysio erbij halen is sowieso een goed idee denk ik :)

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 18:21

Vandaag was de dierenarts op stal dus die heb ik even gevraagd!

En heeft even gekeken, hij zei ook dat het voor 90% door de hengstigheid komt, omdat ze niet een stukje bol loopt als ze niet hengstig is..

Ik moest het nog even in de gaten houden, als ze weer hengstig is en ze loopt weer zo bol dan zal ze er wat voor kunnen krijgen dat ze dat misschien minder of niet meer doet als ze hengstig is, konden evt. ook wat krampjes in de baarmoeder zijn, dat ze daarom een stukje bol zou kunnen lopen:)!

Vandaag ben ik er opgestapt zonder van te voren longeren, ze liep normaal weg en heeft geen enkele stap bol gelopen... Ze was vandaag dus niet meer hengstig!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:26

mijn pony heeft een beetje singelnijd dus ik moet altijd heel rustig aansingelen.
als ik erop stap zit ie nog veel te los maar dat kan echt niet anders, als ik eropstap moet iemand d'r vasthouden.
dan maakt ze d'r rug ook helemaal bol en geeft ze kleine bokjes, als iemand d'r niet vastheeft gaat ze zo ontzettend hoog bokken dat je er onmogelijk op kan blijven zitten.
meestal is het na één of 2 rondjes weer weg, misschien heeft jou pony ook een beetje singelnijd?
iniedergeval altijd heel rustig aansingelen gaatje voor gaatje

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 19:46

Mijn paard heeft geen singelnijd, dat is een ding wat zeker is.
Ze doet het alleen als ze hengstig is, we moesten nu afwachten of ze het wel gaat doen als ze niet hengstig is.

En goed opletten dat als ze wel weer hengstig is of ze dan weer bol gaat lopen.

Dit advies gaf onze dierenarts.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 14:16

Vandaag onze eerste officiële wedstrijd gehad samen!

2 x 2e met 194 en 196, best tevreden:)!