Gewoon ontspannen, ik kon het ook eerst niet, maar ik heb nu leren rijlaarzen, en een broek met zo'n fijne stof als zitvlak, en je blijft beter plakken
Bella_
Geplaatst: 28-10-10 17:00
Rustig en ontspannen naar achter leunen, probeer dit eerst uit zonder beugels
TuttiFrutti_
Geplaatst: 28-10-10 17:04
Doe anders eens je beugeltjes uit en leg die over de schouder van je paard. Lekker rustig aan doen, rustig tempo...en dan opbouwen...oefenen oefenen....het gaat dan vanzelf beter.
Vooral jezelf niet vastzetten! ontspannen is beter!
DearLove
Geplaatst: 28-10-10 18:32
je zou haar een keer op de blote rug van een paard/pony kunnen zetten. hierdoor leert ze direct doorzitten, ik doe dat zelf ook op mijn eigen pony en krijg steeds meer balans.
annica24
Geplaatst: 29-10-10 10:05
Niet gaan klemmen en je hakken uitdrukken zo blijf je ook beter in je zadel zitten.
Ik leerde het door zonder beugels te rijden. Maar ik vind dat persoonlijk niet een juiste manier, omdat je dan nog steeds stuitert en dit niet prettig voor het paard aanvoelt. maak jezelf lang zorg voor de juiste houding op het paard en blijf ontspannen.
gretoes
Geplaatst: 29-10-10 13:32
voor dat jij goed en ontspannen kan doorzitten, is het belangrijk dat je paard zijn of haar rug kan ontspannen, dat scheeld vaak al de helft.
er is al veel gezegd: ontspannen! dit klopt wel vooral niet klemmen en rustig blijven ademen. als je jezelf spant, dan stuiter je er wel af. je kan het anders zonder zadel eens proberen. dan kun je de bewegingen van je paard goed voelen;)
dressuur518
Geplaatst: 29-10-10 14:36
mag je op een 4 jarige doorzitten ik doe dat meestal elke training een volte of 2 ( gwn om te laten wennen ) maar ze zegen altijd dat je de rug niet te veel mag belasten als ze zo jong zijn
greefje1
Geplaatst: 29-10-10 17:34
zonder zadel trainen. of beugels over je zadel heen leggen..
heb ook last met door zitten ik lees even de topic door voor de tips die jullie aan der hebben gegeven
Cheetahfan
Geplaatst: 31-10-10 10:34
Ik heb binnenkort mijn eerste onderlinge dresuurwedstrijdje, gelijk een M1 proef Ik heb nog maar 1 les om te oefenen. En het vervelende is, een manegepaard ontspant niet, dus dan zit je niet lekker, ga ook het topic maar eens doorlezen
xxOrlando
Geplaatst: 31-10-10 13:58
Je buikspier eraan
Misschien moet je beginnen met zonder zadel te rijden , steeds (heel klein)beetje achterover , buikspieren eraan en je voeten een beetje naar voren , en je voeten steeds meer 'terug trekken' en als je het niet meer volhoud weer stappen en zo misschien opbouwen ?Maar natuurlijk ook ontspannen , en probeer je niet aan de teugels vast te houden natuurlijk
Succes !
netteke
Geplaatst: 31-10-10 17:06
doen alsof je in een stoel zit en meegaat met de beweging
simplysyd
Geplaatst: 01-11-10 13:23
ik rij nu inmiddels een jaar en heb af en toe ook nog last tijdens het doorzitten dat ik ga stuiteren. nu rij is bij een vriendin op 1 van haar paarden om te oefenen zodat ik het beter onder controle krijg. inderdaad proberen te ontspannen, schouders naar achteren en kin omhoog. alleen wat ik probeerde het lukte nog niet goed. nu kreeg zei dus een goede tip van haar instructeur en heb dit zelf ook maar even uitgeprobeerd. tijdens het doorzitten proberen we vaak het op te vangen met de rug spieren, laat haar eens de buikspieren aanspannen. bij mij hielp dat ik elk geval wel. hierdoor ben ik in elk geval rustiger gaan zitten. vanavond ga ik het weer proberen, hopelijk geld het dan nog steeds . maar hier heb ik tot nu toe profijt van.
bloempjess
Geplaatst: 01-11-10 14:21
Rustig en ontspannen zitten, beetje alsof je op een stoel zit. Niet proberen mee te stuiteren en goed je beugels te gebruiken (maar niet knijpen)
Antje1989
Geplaatst: 01-11-10 14:26
Zoals iedereen zegt: ontspannen is heel erg belangrijk! Niet voorover, gespannen gaan zitten. En vooral niet aan de teugels gaan hangen!