Sporen dan toch dé oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 20:15

Bizzybijtje schreef:
Teveel ja, als je paard daar al niet meer op reageert :+
Hoe is ze als iemand anders erop rijdt?

Precies hetzelfde.
Ze is liever lui dan moe. Zweepje heeft vanaf het begin al niet geholpen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:18

proberen kan altijd :)

Dus ik zou het 1x doen, met stompjes van +/- 1,5 cm.
Als ze daarop reageert dan doe je je sporen af en probeert het zo :)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 20:20

Bedankt bumper, zo was ook precies het plan van mijn instructrice. :j

Anoniem

Re: Sporen dan toch dé oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:22

Wat rijd je zelf uberhaupt voor oefeningen in je training? Waar begin je mee, hoe maak je je paard actief? Dat zijn ook al hele belangrijke dingen.. je hebt nou eenmaal de flegmatieke paarden die een mentaliteit hebben van f*ck you.. ren lekker zelf hier rond..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:25

Ik heb 1 keer een arabje gezien met identieke problemen. Dat lag wel degelijk aan het zadel. Bij die was het zowiezo te smal en te lang. Arabjes hebben vaak een heel korte rug, waardoor het zadel te ver op de lendenen komt te liggen. Verder zijn ze nogal 'peervormig' gebouwd, waardoor een niet goed passend zadel makkelijk naar voren schuift.
Op je topic-foto's lijkt jouw zadel wat te ver naar voren te liggen en voorover. Het lijkt op de foto dat je zadel wat te breed is. Kun je je hand tussen de schoft van je pony en je zadel leggen als je er op zit? Kan daar een vuist tussen? Dit kan je paard storen bij het lopen. Hoe loopt je paardje aan de longe? Is ze dan ook zo lui? Als dat niet zo is, dan zou ik me niet laten misleiden en toch uitgaan van een zadelprobleem. Helemaal al als jij niet in balans kan zitten op je paardje. Heb je je paard wel eens gereden zonder zadel?

Maar ja, verders, je vraag, ik rijd mijn paard ook af en toe met sporen. Niks mis mee natuurlijk.

Ow ja, en mijn paard wilde ook niet neerwaarts, bij mij was het ondanks alle goede bedoelingen toch een zadelprobleem! Ik heb inmiddels een uitstekende zadelmaker gevonden!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:29

Ik zou eerder voor 'n zweepje kiezen als dit echt luiheid is, geen reactie. tik. en daar gewoon heel consequent in zijn.
als je een spoortje nu al zou moeten gebruiken om je paard voorwaarts te rijden(wat al niet de bedoeling is) hoe wil je dadelijk dan je paard zijwaards krijgen met sporen?

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 20:32

idefix4 schreef:
Ik heb 1 keer een arabje gezien met identieke problemen. Dat lag wel degelijk aan het zadel. Bij die was het zowiezo te smal en te lang. Arabjes hebben vaak een heel korte rug, waardoor het zadel te ver op de lendenen komt te liggen. Verder zijn ze nogal 'peervormig' gebouwd, waardoor een niet goed passend zadel makkelijk naar voren schuift.
Op je topic-foto's lijkt jouw zadel wat te ver naar voren te liggen en voorover. Het lijkt op de foto dat je zadel wat te breed is. Kun je je hand tussen de schoft van je pony en je zadel leggen als je er op zit? Kan daar een vuist tussen? Dit kan je paard storen bij het lopen. Hoe loopt je paardje aan de longe? Is ze dan ook zo lui? Als dat niet zo is, dan zou ik me niet laten misleiden en toch uitgaan van een zadelprobleem. Helemaal al als jij niet in balans kan zitten op je paardje. Heb je je paard wel eens gereden zonder zadel?

Maar ja, verders, je vraag, ik rijd mijn paard ook af en toe met sporen. Niks mis mee natuurlijk.

Ow ja, en mijn paard wilde ook niet neerwaarts, bij mij was het ondanks alle goede bedoelingen toch een zadelprobleem! Ik heb inmiddels een uitstekende zadelmaker gevonden!

Zadel ligt inderdaad niet super.
Zadelmaker is langs geweest, en er zijn geen drukplekken oid. Een nieuw zadel komt dit najaar nog maar is op dit moment geen geld voor.
Aan de longe en zonder zadel is ze precies hetzelfde. :j

En voor Noompiejjj: Veel afwisseling sowieso, lekker actief schakelen en figuren rijden. Soms wisselen van rijbak (buiten/binnen), maar niks helpt hier verder bij.

Illusion: Zweepje heb ik nu bij de hand. Geen reactie = tik, maar helpt helaas niet bij Marene.
Ze heeft vanaf het begin af aan al niet gereageerd op de zweep, en ik geef echt een behoorlijke als ze niet luistert.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:33

Hoe lang rijd je al zo dan?

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 20:41

idefix4 schreef:
Hoe lang rijd je al zo dan?

Vanaf het moment dat ik haar bezit, een jaar terug dus. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:44

En verder voor oefeningen? stelling, misschien dat wijken je ook nog wil helpen in het losser maken en dan weer makkelijker je stelling en buiging kunnen vragen.. zijn er geen andere instructeurs die je evt. nog om tips kunt vragen en kan overleggen met je eigen instructrice? iedereen geeft natuurlijk verschillend les!

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 20:48

Noompiejjj schreef:
En verder voor oefeningen? stelling, misschien dat wijken je ook nog wil helpen in het losser maken en dan weer makkelijker je stelling en buiging kunnen vragen.. zijn er geen andere instructeurs die je evt. nog om tips kunt vragen en kan overleggen met je eigen instructrice? iedereen geeft natuurlijk verschillend les!

Wijken en dergelijke zijn we nu wel een beetje mee bezig.
Nog niet écht, maar wel volte sluiten/openen (gaat erg moeizaam dus), en pasje naar de hoefslag. :j
Ik zou vragen of mijn instructrice aan iemand anders kan vragen over dit probleem en dergelijke!

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:02

;) Ik zou het een keertje proberen, werkt het niet, zijn ze net zo makkelijk weer af. Heel veel succes met dit lastige probleem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:31

Ambrasoft schreef:
Noompiejjj schreef:

Wijken en dergelijke zijn we nu wel een beetje mee bezig.
Nog niet écht, maar wel volte sluiten/openen (gaat erg moeizaam dus), en pasje naar de hoefslag. :j
Ik zou vragen of mijn instructrice aan iemand anders kan vragen over dit probleem en dergelijke!

Ja is ook lastig als je paard niet voorwaarts buigt.. tja je kan het natuurlijk altijd proberen! Werkt het niet.. kunnen ze er inderdaad gewoon weer af..

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 15:54

Vandaag weer gereden en het ging eigenlijk best wel goed.
Ik heb veel aandacht besteed aan het buigen.
Dus met stelling gereden, veel voltes/slange voltes.
Eenvoudige galopwissel waarbij ik omwissel van stelling (moet ik oefenen van instructrice, is de linkergalop al veel sterker van geworden).
Het ging best wel goed. Ze was lekker voorwaarts, maar ze heeft gisteren een stap-dag gehad.
Overgangen gingen ook goed. Als ze altijd zo is, dan heb ik geen spoor of wat nodig. Hopelijk is ze in de les ook zo. :j

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:32

Moderatoropmerking:
Zullen we het iets vriendelijker onder elkaar houden. Men vraagt hier om tips voor problemen, hou het dan ook puur daarover en ga niet te persoonlijk worden. Deze berichten zijn dan ook verwijderd!

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:58

Hmm tsja, ik twijfel of ik het zou doen. Sporen kunnen als je ze goed en op een gevoelige manier nuttig zijn, en dan met name voor zijgangen, maar je wil ze ook gebruiken om het tempo aan te passen, maar daar ben ik persoonlijk niet zo'n voorstander van. Ik neem aan dat je wel eens een zweepje gebruikt, dat wil namelijk ook nog wel eens helpen.
Ik zou eerst proberen het tempo erin te rijden, zonder sporen, en dan gewoon wat voltes en figuren rijden, en daarmee ook goed letten op de buiging en stelling. Maar eerst het tempo. Ik denk dat het dan al een stuk beter gaat. :)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 20:58

Bedankt Revanches, en ook bedankt NinaxFriso! :j
Vandaag ging het zonder sporen goed ja.
Ik probeer gewoon korte stukken te rijden, met veel afwisseling.
Ik kijk wel hoe het loopt!

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:03

Ik zou het gewoon eens met sporen proberen. Je kunt heel lang principieel tegen zijn, maar als je goede begeleiding hebt en zelf ook kritisch blijft op je houding en het gebruik van de sporen, kunnen het prima hulpmiddelen zijn. Sommige paarden hebben nu eenmaal weinig respect voor een kuit, ook al ben je nog zo fanatiek en volgens de principes bezig. Dan kan een spoortje net het verschil maken. Succes!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:55

Proberen kan geen kwaad :)
Ik herken dit bij de mijne ook, zij verliest ook direct tempo als ik wat moeilijkere dingen van haar vraag, dit los ik op door idd wat meer in te komen met m,n been-spoor en probeer dit te voorkomen door steeds maar kort iets moeilijks te vragen. Goed is goed. Dus bij wijze van 10 minuten makkelijk, 2 minuten moeilijk. Als je merkt dat ze steeds contanter blijft lopen kun je dit natuurlijk uitbouwen.
Succes! Ik zou trouwens toch je zadel nog eens laten checken, zie er niet helemaal perfect uit.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 21:56

In de les heb ik met sporen gereden en het ging heel netjes. :j
Terwijl ik hem niet eens écht gebruikte, respecteerde ze wel EINDELIJK mijn been en ging ze met buiging een bocht door!
Ook liep ze heel fijn in de hand, gewoon omdat ik haar met een goede buiging kon rijden.
Vandaag weer zonder spoor gereden en dat ging ook heel erg goed.
Ik merkte wel dat het beter ging met spoor. Daarom ga ik een een knopspoor aanschaffen.
Zodra buiging iets 'normaals' is voor Marene gaat de spoor er gewoon weer af.
Hoeveel mm is geschikt? Ik zat te denken aan 15/20mm? :)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 21:58

marlinH schreef:
Proberen kan geen kwaad :)
Ik herken dit bij de mijne ook, zij verliest ook direct tempo als ik wat moeilijkere dingen van haar vraag, dit los ik op door idd wat meer in te komen met m,n been-spoor en probeer dit te voorkomen door steeds maar kort iets moeilijks te vragen. Goed is goed. Dus bij wijze van 10 minuten makkelijk, 2 minuten moeilijk. Als je merkt dat ze steeds contanter blijft lopen kun je dit natuurlijk uitbouwen.
Succes! Ik zou trouwens toch je zadel nog eens laten checken, zie er niet helemaal perfect uit.

Dit najaar komt de zadelmaker langs voor een nieuw zadel.
In dit zadel zit ik zelf namelijk ook niet echt lekker.
Maar op dit moment is daar geen geld voor. Zadel drukt nergens oid maar schuift gewoon (door haar bouw).
Staartriem lost het probleem tot het nieuwe zadel op.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:02

Fijn dat het beter gaat.
Misschien toch ook een tip om kritisch te kijken naar je eigen houding. Die heeft meer invloed dan dat veel mensen zich realiseren.
Belangrijk is om juist op een flegmatiek paard "jezelf vooruit te denken in het zadel', licht en voor in het zadel zitten. Je zwaartepunt iets naar voren leggen.
Op een lui paard is men gauw geneigd te 'duwen' in het zadel, wat averechts werkt.
Voor meer info kun je terecht bij een centered riding instructeur (of het boek van Sally Swift)
Succes.