Wat vinden jullie van sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anouk0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:59

jaah nou sorry dat ik er weer over begin terwijl het al een tijd geleden is dat dit onderwerp is gestart maar ik wou dus ff vor de zeker heid vragen jullie vinden het toch het verstandigst dat als je continu moet drijven dan toch ff sporen totdat hij er weer op reageerd als je drijft?

doeeg Groetjes... Anouk ;)

DTL

Re: Wat vinden jullie van sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:31

Ik vindt rijden met sporen geen probleem, mits je er goed me rijd natuurlijk! Dus niet de hele tijd prikken etc, maar goed gebruikt en alleen wanneer het nodig is. Ook belangrijk zijn de juiste sporen, niet elke spoor is goed en er zijn er best wel wat verschillende.
Ik ben zelf ooit begonnen met van die babyspoortjes (van die kleine knopjes). Totdat ik er vertrouwd mee was en wist dat ik mijn paard er geen last mee bezorgde.
Ik rij nu wel altijd bijna met sporen, maar dat is eigenlijk vanwege mijn wedstrijden. Ik mag al naar de M maar ben nog ff aan het oefenen en in de M mag je niet meer met zweep en moet je voor zover ik weet met sporen rijden.

Gewoon_Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:13

Ik rijd niet met sporen. Ik zou niet weten waarom. Mijn paard reageert goed genoeg. Ik vind sporen ook wel een beetje paard onvriendelijk.. :(:)

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:15

ik vind sporen meer een hulpmiddel voor paarden/ pony's die indd slecht op het been reageren.
ik rij zlef liever niet met zweep dus gebruik ik sinds kort sporen maar het meeste doe ikwel op stem alleen bijvoorbeeld als ik een stukje wil wijken dan heb ik echt dat extra tikje met sporen nodig anders verdomd ze het

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:22

Ik vind het trouwens ook onzin dat je vanaf de M perse met sporen moet rijden?! :roll: ik zie het nut er niet van in. Als je je paard nou netjes kan rijden zonder sporen, what's the problem?

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:25

ja ben het met je eens wie weet reageert je pony paard helemaal niet lekker op sporen en dan word het je nu verplicht beetje dom!

Charmingstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:25

Ik zie het nut alleen van sporen als een paard of pony gewoon niet aan je been is, dan moet je hem er even bij kunnen peppen

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:27

Omdat sporen alleen maar dienen voor verfijning van de hulpen, en niet om je paard meer voorwaarts te houden, als je je paard niet aan het been hebt moet je ook niet met sporen gaan rijden vind ik zelf. Ik rijd ook met sporen, en dat heb ik niet zelf zomaar even besloten om eraan te hangen, mn instructrice zei dat ik wel met sporen kon rijden, en heeft me ook de sporen gegeven, deze sporen heb ik; klik
Als je ze netjes kan rijden zonder sporen, moet het met dus alleen maar nóg makkelijker gaan ;)
Laatst bijgewerkt door DeniiSee op 23-06-09 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:29

sporen is juist helemaal geen goed hulpmiddel voor paarden die slecht op het been reageren,gewoon_kim en sasjumper.
eerst je paard goed voor elkaar zonder sporen.

Charmingstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:29

DeniiSee schreef:
Omdat sporen alleen maar dienen voor verfijning van de hulpen, en niet om je paard meer voorwaarts te houden, als je je paard niet aan het been hebt moet je ook niet met sporen gaan rijden vind ik zelf. Ik rijd ook met sporen, en dat heb ik niet zelf zomaar even besloten om eraan te hangen, mn instructrice zei dat ik wel met sporen kon rijden, en heeft me ook de sporen gegeven, zijn van die niet scherpe sporen zegmaar.
Als je ze netjes kan rijden zonder sporen, moet het met dus alleen maar nóg makkelijker gaan ;)

Sporen is wel letterlijk om hem meer aan je been te krijgen,
als je aan het rijden bent en je geeft een kuitdruk en hij reageerd er niet op zijn sporen handig om ze dan even recht in zijn pens te drukken. als je dat een paar keer herhaalt durf ik te wedden dat die weer aan je been is;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:30

en dat is nu net de verkeerde reden om sporen te gebruiken......uiteindelijk reageert je paard dan ook niet meer op die 'spoor in zijn pens'

Charmingstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:31

okej, ik heb het altijd zo geleerd om hem scherper te maken voor je been.

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:33

indd dat stukje met sporen in z'n pens zou ik nooit doen kan maarzo net te hard zijn dat jer pony of paard er wondjes van krijgt

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:34

Hier wat stukjes van wiki;

Citaat:
Wat is een spoor?
Ze worden gebruikt om de hulp op hoger niveau te verfijnen. Als je met een spoor wilt rijden is het belangrijk dat je een onafhankelijke zit hebt, zodat de spoor niet onbedoeld in de buik van je paard drukt. In de dressuur op niveau M en Z zijn sporen verplicht. Dummysporen en sporen van hard plastic zijn bij de paarden ook toegestaan

Citaat:
Dummysporen
Dummysporen zijn sporen zonder knopje of wieltje. Ze zijn helemaal glad. Ze hebben dus in principe geen functie, maar je kunt ze gebruiken als je liever zonder spoor rijdt op een wedstrijd. Vanaf M niveau is een spoor namelijk verplicht, maar een dummyspoor is ook toegestaan. Dummysporen worden ook gewoon voor de show gebruikt

dit is een dummyspoor; klik
Laatst bijgewerkt door DeniiSee op 23-06-09 12:35, in het totaal 3 keer bewerkt

Charmingstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:34

ik bedoel ook niet dat je ze erin moet trappen. maar gewoon ff goed drukken.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:01

Charmingstar schreef:
okej, ik heb het altijd zo geleerd om hem scherper te maken voor je been.

Je maakt hem alleen scherp voor dat scherpe ding dat in hem gedrukt wordt, niet voor je been.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:11

Die dummysporen of die kunststof sporen zal ik dan nog eerder gebruiken :)*

TaraK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:01

DeniiSee schreef:
Omdat sporen alleen maar dienen voor verfijning van de hulpen, en niet om je paard meer voorwaarts te houden, als je je paard niet aan het been hebt moet je ook niet met sporen gaan rijden vind ik zelf. Ik rijd ook met sporen, en dat heb ik niet zelf zomaar even besloten om eraan te hangen, mn instructrice zei dat ik wel met sporen kon rijden, en heeft me ook de sporen gegeven, deze sporen heb ik; klik

Amen

Gewoon_Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:37

Snoevie schreef:
sporen is juist helemaal geen goed hulpmiddel voor paarden die slecht op het been reageren,gewoon_kim en sasjumper.
eerst je paard goed voor elkaar zonder sporen.

Ik heb ook nooit gezegd dat sporen een goed hulpmiddel zijn voor paarden die slecht op het been reageren.
Trouwens rijd ik niet met sporen en mijn paard reageert goed genoeg.

karlinos2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:58

sporen is een goed middel om je hulpen te veruidelijken.
echter vind ik dat je voor het voorwaartse beter een zweepje kunt gebruiken

IrisW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:01

Snoevie schreef:
en dat is nu net de verkeerde reden om sporen te gebruiken......uiteindelijk reageert je paard dan ook niet meer op die 'spoor in zijn pens'

Dat is onzin. Sporen zijn een hulpmiddel die je kan gebruiken wanneer je wil. Als je een stil onderbeen hebt, en niet klopt, dan voelt het paard niet elke keer een spoor in zijn pens. Je drijft toch met je kuiten en niet met je voeten! Je moet ook niet heel vaak met die sporen gaan prikken, dat heeft sowieso geen zin.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:13

lees maar eens een hoop reacties hier,irisbikkel.
en dat stukje over de pens,daar reageerde ik op iemand die dat had gezegd.
heel veel mensen gebruiken hun sporen dus wel zo.

en gewoon_kim,ik bedoel dat je geen sporen behoort te gebruiken als je paard niet goed reageert op je been(omdat jij zei ik heb ze niet nodig want mijn paard reageert goed,dat is natuurlijk heel goed,maar als een paard niet goed reageert vind ik sporen geen juist hulpmiddel)

DTL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:04

Ik ben ook van mening dat als je op de juiste manier met sporen rijd, dat je ook niet constant zit te prikken. Je moet ook pas met sporen rijden als je paard goed voor het been is en niet om hem vooruit te prikken. En als je een keurige zit hebt en stil met je benen, raak je je paard er ook niet elke pas mee, dat is ook niet de bedoeling.
Want door verkeerd gebruik kan een paard juist botter worden.

lysanne65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:34

Het kan als je en stille been ligging.

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:11

Ik vond Dakota ook vaak niet echt voor het been. Ik ben toen ook met (knop) sporen gaan rijden. Maar nu zei mijn nieuwe instuctie dat Dakota er bang voor is en onder me weg loopt en dat ik daarom mijn been niet durft te gebruiken. Nu rij ik dus zonder. Vandaag was ze niet heel erg voorwaarts en moest ik haar soms echt een schop geven. Ik heb ook minder kracht in mijn rechterbeen dan mijn linker. Ik blijf lekker zo rijden zonder sporen. Ik wil dat ze goed aan mijn been gaat worden en niet aan een spoor.