Blijven zitten wanneer paard wegspringt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:06

rhaps schreef:
Ik meld me als eigenaresse van het paard waar Renate is afgevallen ook even.

Ter aanvul;ling even over het paard. Het paard schrikt absooluut onverwachts. Een plek waar je al 10 keer langs geweest bent kan de 11de keer de reden zijn om te schrikken en dan weer wekenlang niet.

Ik denk dat het probleem er meer inzit dat het paard onder Renate uit springt. Hij draait niet en bokt of stijgert niet. Maar springt gewoon onder haar uit waarbij zij een fractie te laat is met meekomen wat voor het paard weer een nieuwe reden is om te schrikken.

Misschien kunnen jullie haar met deze extra informatie nog betere tips geven....

Ah ja dat gevoel ken ik geloof ik wel :D Het enige wat ik kan zeggen is zorgen dat je knieen altijd goed aangesloten zijn en snel reageren. Tja, is altijd makkelijker om iemand anders tips te geven he ;) als je zelf op het paard zit en degene met het "probleem" bent is het vaak niet zo simpel want anders had je het probleem niet gehad :)
De zitles tips en het bokriempje zijn denk ik wel goede tips...al heb je niks aan een bokriempje als je reactie niet snel genoeg is.

Succes ermee in elk geval!

Ow en het commentaar over het filmpje..volgens mij is hier al eens een topic over geweest met veel commentaar, maar jullie kapen nu het topic van TS, lijkt me niet de bedoeling ;)

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 06:52

Vienna2007 schreef:
phormicola schreef:
Vienna, wat moeten ze anders doen? Dat beest nooit inrijden?

Eerst eens leren normaal in een zadel neer te komen. Bij die jonge dieren kun je niet zomaar neerploffen in het zadel. Het is al een wonder dat hij toen bleef stilstaan. Vervolgens staat degene op de grond zo te stuntelen, houd hem niet, het is gewoon een amateuristisch zooitje zo bij elkaar. Het is nog een wonder dat hij niet bovenop diegene op de grond is gesprongen....

Eerst rustig in het zadel laten zakken, klopje hier en daar van boven af. Twee stapjes, en weer hetzelfde riedeltje, opstappen, etc... Dan wat meer pasjes, maar nooit met vol gewicht in het zadel gaan zitten!

Dan krijg je dit soort acties niet, en blijft het paard gewoon met 4 benen aan de grond.

Ben ik het niet mee eens!! ik heb denk ik wel 100 paarden zadelmak gemaakt en ingereden, en je hebt er paarden bij die zelfs na 100 keer hangen en een stapje enz. alsnog schrikken en gaan rennen. En dan heb ik het niet over manegepaarden, maar over bloedpaarden, zangersheide en noem maar op!!

Ik zag wel dat ze vrij lomp ging zitten, en ja, de longeerder had m idd voorwaarts moet houden ipv tegenhouden, maar voor de rest is hier helemaal niks mis mee... kijk ook eens dat filmje wat er na komt!! super braaf paard!!
Tis zooooo makkelijk om al zo snel te oordelen, daar krijg ik wat van.

En aan de TS, zit je genoeg achterover?? Houd ook je knieën aangesloten en de rest ontspannen (stond ook al ergens :D )

_Pleasure_

Re: Blijven zitten wanneer paard wegspringt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 07:01

Ik denk na het lezen van het bericht van de eigenaresse van het paard, dat de TS toch net niet snel genoeg mee gaat!! Blijf alert en hou je paard voorwaart, hou m bezig, veel overgangen, wendingen, figuren maken! Probeer ervoor te zorgen dat hij zijn aandacht bij de ruiter houdt en geen tijd krijgt om na te denken wanneer hij iets eng kan gaan vinden... Succes!!

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:15

Mijn pony springt ook heel vaak weg omdat hij ergens van schrikt,
Maar ik ben er tot nu toe nog nooit vanaf gevallen, dus mijn zit is wel redelijk goed.
Wat ik altijd doe is eerst rustig blijven, en mijn hakken diep uitdrukken zodat je benen
lang en aan het zadel ''vastplakken'' maar niet klemmen.
Dan houd ik wat scherper contact met de teugels dan dat ik normaal doe, om hem van voor
tegen te houden, en meestal geeft hij dan een bok, maar dan is het er ook uit, en stopt hij.
Als hij ineens opzij springt merk je dat wel, hij richt zijn oren naar het enge of geluid,

sporty73

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:19

Hoi! Je hebt nu al erg veel tips gekregen over zitles, maar misschien is het ook handig om te leren vallen, ik maak heel veel paarden zadelmak, en ik val er weinig af, maar toevallig deze week wel een keer helaas. Ik heb vroeger wat judolessen genomen, en als ik val, val ik bijna altijd goed, en rol ik gelijk weg na mijn val.Succes!!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 17:34

sporty73 schreef:
Hoi! Je hebt nu al erg veel tips gekregen over zitles, maar misschien is het ook handig om te leren vallen, ik maak heel veel paarden zadelmak, en ik val er weinig af, maar toevallig deze week wel een keer helaas. Ik heb vroeger wat judolessen genomen, en als ik val, val ik bijna altijd goed, en rol ik gelijk weg na mijn val.Succes!!

Ja, dat is ook wel een goeie. Maar hoe leer je dat? Judo is nou niet echt iets voor mij...Maar in ieder geval bedankt voor de tip!

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:38

Rena100 schreef:
sporty73 schreef:

Ja, dat is ook wel een goeie. Maar hoe leer je dat? Judo is nou niet echt iets voor mij...Maar in ieder geval bedankt voor de tip!

Hahaha, of er vaak genoeg af vallen!! leer je ws ook doorrollen!! :D

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:37

Vienna2007 schreef:
unicorn_kiss schreef:

omg, het niet nieteens daarop dat het paard zo fel reageerde
Beste schippers staan hier weer aan wal :=
.

Nee, pas met de eerste stap reageert hij, hoe denk je dat dat komt? Heb je er daadwerkelijk verstand van, of wil je gewoon meepraten? Denk dat dat het laatste is gezien het gebruik van je smileys.

Eerst leren en ervaren en dan pas je mond open doen.

oh jeetje waar we ons weer druk om maken :D
Het opstijgen heeft duidelijk niks met de schrikreactie te maken, schaf je anders es een bril aan ;)

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:15

Vienna2007 schreef:
Kijk eens naar het filmpje. Als je gaat zitten, hoe hard je neerkomt in het zadel.... Maakt niet uit, aldoende leert men.

mag ik ook even op jou reageren.
Je kunt niet oordelen over het inrijden als je er niet bij bent geweest, je hebt geen idee hoe het karakter van het paard is en hoe het paard van tevoren is behandeld.

Dark Rose was een schat van een paard zolang je ermee bezig was. Ze vond het heerlijk om gepoetst te worden en was een knuffeldier waar je u tegen zei, maar zodra het hoofdstel en het zadel in beeld kwamen veranderde ze, ze heeft vanaf het begin af aan singeldrang gehad en dat is niet omdat ze verkeerd is behandeld.
Als ik iemand ken die veel tijd besteed aan het liefde geven aan paarden en ze laten wennen aan spullen is het de oude eigenaresse, die in dat filmpje Dark Rose vast had.

Ze zijn al langer met haar bezig geweest om haar te laten wennen aan het gewicht, omdat ze het spannend bleef vinden, toen dat eenmaal goed ging, hebben we gekozen om Kruimellover erop te zetten, omdat ze lef heeft, kan rijden en omdat ze licht is.

Dark Rose bleef de eerste minuut keurig staan, en als je goed kijkt, zie je dat ze haar klopjes geven en haar geruststellen, ze was zelfs aanhankelijk naar Heidi toe, ook praten ze geruststellend tegen haar.
Vervolgens geeft Heidi haar dat kleine beetje vrijheid als voorbereiding naar de eerste stappen en het paard vindt dat spannend en gaat er inderdaad vandoor.
Wat jij zegt, dat ze ploft in het zadel, daar heb je ergens wel gelijk in, maar jij was er niet bij, je hebt geen idee hoe hoog het paard omhoog kwam en hoe ongecontroleerd ze was.

Ik ben trots op Kruimellover, ze heeft geen moment de teugels aangeraakt en heeft zich kranig weten te houden.

Uiteindelijk bleek dat dit paard gewoon niet geschikt was voor Heidi of Kruimellover, want tot de dag van vandaag probeert ze er mensen af te gooien, de belangrijkste reden dat ze is verkocht, is dat ze gevaarlijk was, maar dat heeft helemaal niets te maken met de manier hoe ze is ingereden.

Misschien moet je volgende keer even goed naar het filmpje kijken voor je een oordeel geeft over klopjes en weet ik wat.
Volgende keer moet je er misschien zelf op gaan zitten
Nog beter, volgende keer kun je beter je mond houden, als je heel het paard en de manier hoe wij er met zijn allen mee zijn omgegaan niet kent, want je weet gewoon helemaal niet wie of wat dit paard is en de mensen er omheen.

Ik zeg niet dat je geen verstand hebt van rijden of weet ik wat, maar je reactie op dit filmpje klopt van geen kanten.

Verder wil ik over dit topic zeggen dat je inderdaad door zonder zadel op een paard te rijden veel leert over je balans. En zitlessen helpen.
Mijn eertse pony was blind aan 1 oog en die schrok heel veel, ik heb toen val en zit training gehad, en de afgelopen 4 jaar ben ik al niet meer van een paard gevallen.

Succes :)
Laatst bijgewerkt door sofriet op 04-10-10 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:19

Dit kan ook aan het zadel liggen, mijn vorige zadel zat ik veel minder stabiel dan mijn huidige zadel. Het vorige zadel schoof ik snel allerlei kanten op en inderdaad bij opzij springen zat ik er snel naast.
Daarin tegen zit mijn huidige zadel zoveel beter en ook met bokken of opzij springen blijf ik veeeeel beter zitten!

edit; ben er met het nieuwe zadel nog nooit afgevallen :)

peer2005

Re: Blijven zitten wanneer paard wegspringt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:23

Weet niet of het hier al genoemd is, maar ik heb nog wel een tip, meer om het wegspringen te voorkomen. Voor je kijken!!! Wanneer je een beetje bent ingesteld op een stuiterend paard, vergeet je nl ook vaak om voor je te kijken. Houd je zelf echter een positief voorwaartse lijn aan, dan gaat je paard ook meer voorwaarts denken, ipv zijwaarts, opwaarts etc ;) Succes!