Paard galopeerd over de schouder weg, hoe te verhelpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Re: Paard galopeerd over de schouder weg, hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:28

ik stuur je even een pbtje

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:22

x_Marr schreef:
Ja maar hoe begrens je daarmee de schouder?

TS, ben je trouwens ook bezig met longeren om in galop de volte te verkleinen en te vergroten? Bij het verkleinen moeten ze meer gebruik maken van hun binnenachterbeen, die zal dus sterker worden wanneer je gaat verkleinen. Dat maakt het onder het zadel dan ook weer wat makkelijker.

Met je buitenbeen!!
Zo gauw hij is aan gegaloppeerd, d.m.v. het naar achteren leggen van je buitenbeen, deze weer op de singel leggen, en een hulp geven, zodat de schouder naar binnen gaat. Reageert hij niet, dan een duidelijker prik met je spoor geven. :9
Maar waarschijnlijk doet hij dit ook in draf, schouderbinnenwaarts, travers etc.
Goede instructie doet wonderen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:29

Dankje johanna jij verwoord het net iets beter als mij

Helaas zijn er meer mensen die zich omschrijven als goede instructrische en slecht zijn dan ze goed zijn....

Ik zie altijd zoveel geruk en gepluk aan paarden word je niet goed van...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:41

Gentlegiant schreef:
Waarom de binnenteugel niet losgooien?

Mij mag je gerust de teugels eraf halen ik red me wel hoor :))
als je blijft kijken waar je heen wilt stuur je dus ook met je heupen en schouders dit is goed

Met losgooien bedoel ik letterlijk weggooien. Genoeg mensen namelijk die vinden dat ik beide teugels heb losgegooid, maar ik rijd wel degelijk met heel lichte aanleuning meestal (western, maar das in de basis meestal niet zo heel anders dan dressuur, paard moet net zo goed nageeflijk zijn en niet als een plank door de bocht gaan). Maar een teugel weggooien, das weer niet zo goed voor je houding, druk op 1 teugel maar aan de andere kant een losse hand zonder teugel.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:34

Waarom is dat niet goed voor je houding?

Je moet hem wel degenlijk vast houden maar dat mag best met een mega bocht zijn
iig verandert je houding als het goed is niet hoor

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:52

Johanna59 schreef:
x_Marr schreef:
Ja maar hoe begrens je daarmee de schouder?

TS, ben je trouwens ook bezig met longeren om in galop de volte te verkleinen en te vergroten? Bij het verkleinen moeten ze meer gebruik maken van hun binnenachterbeen, die zal dus sterker worden wanneer je gaat verkleinen. Dat maakt het onder het zadel dan ook weer wat makkelijker.

Met je buitenbeen!!
Zo gauw hij is aan gegaloppeerd, d.m.v. het naar achteren leggen van je buitenbeen, deze weer op de singel leggen, en een hulp geven, zodat de schouder naar binnen gaat. Reageert hij niet, dan een duidelijker prik met je spoor geven. :9
Maar waarschijnlijk doet hij dit ook in draf, schouderbinnenwaarts, travers etc.
Goede instructie doet wonderen.

Met je zit/benen stuur je de achterhand. Nogal logisch als ze dan niet reageren.

Gentlegiant: Ja heel leuk dat je dat kan maar het gaat hier om een paard wat nog in training staat(en die training zal ook altijd blijven, geen enkel paard blijft recht als je daar niks aan doet)

Aanleuning is trouwens wat anders dan trekken.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:47

Met je "benen"stuur je niet alleen de achterhand hoor" Juist ook de voorhand. Vaak zet je de schouder voor de achterhand en niet omgekeerd. Als je schouderbinnenwaarts rijdt, dan zet je de schouder van de hoefslag af, je zet niet de achterhand naar buiten.

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:48

Buiten teugel, buitenbeen en binnenteugel ontspannen.
Zelf ook meezitten in de richting van de volte en kijken waar je naar toe rijdt :)

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 13:08

Zoals beloofd zou ik nog een filmpje maken en hier plaatsen, helaas is me dat niet eerder gelukt omdat mijn modem kapot was (grrrr) en vandaag pas gemaakt werd.

Ondanks dat hij nog over de schouder weg galoppeerd heb ik afgelopen zondag 19-09-2010 een onderlinge dressuur wedstrijd met hem gereden.

Van de 33 ben ik 8ste geworden en had ik 178punten.

Niet slecht toch?

http://www.youtube.com/user/MissMoonie8 ... Axd-GO3KSY

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:08

Nee helemaal niet slecht je rijd je paard goed!