Ben ik dan echt zo'n loser dat ik het niet kan??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 05:30

Miryamk schreef:
Ik kan niet meepraten over boos worden op je paard, heb er gelukkig geen last van. :o
Maar wat mij wel geholpen heeft om mijn paard goed verzameld te krijgen is klassieke dressuurlessen.
En ik rij ook western ;) Mijn paard is veel sterker geworden en blijft beter in frame lopen. Dus het een sluit het ander niet uit. Ik zou er gewoon eens een andere trainer bij halen (2 weten meer dan 1)
En je hoeft echt niet te rukken aan de teugel bij klassieke dressuur hoor :D Mijn juf houdt er erg veel rekening mee dat ik liever met minder contact rij (maar net genoeg)
http://img828.imageshack.us/img828/1230/dsc4185bew.jpg misschien is dit wel een goed voorbeeld.

mooie foto en leuk paard!!!

ik ben deze topic alleen niet begonnen over het rijtechnische gedeelte perse.
maar over het boos worden, wat ik dus niet moet doen. :D

ik ben erg tevreden over mijn trainster.
ik haalde dit voorbeeld alleen aan om uit te leggen hoe zo'n boos wordt situatie eruit ziet ongeveer, omdat mijn paard duidelijk erg slim is en met bv dit dan het bloed onder je nagels uithaalt.

ik ben ervan overtuigd dat ik zeer binnen kort het ook onder de knie heb en we weer verder kunnen met het volgende.
maar bedankt voor de tip. :D

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 05:48

Ik ben gezegend met een dom paard :+
Ik las iets over het sterker maken van je paard vandaar mijn reactie ;)
Succes verder, en veel tot 10 tellen :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:35

IK denk dat je eerst moet gaan snappen dat het niet aan het paard ligt dat die boos word, maar aan jou en ook aan je trainster als zij erop rijd, ga eerst een na waneer en waarom het paard boos word en heb het al eerder gezegd verdiep je ook eens in de theorie, er is geen andere oplossing dan aan je zelf gaan werken, het paard is duidelijk te hoog gegrepen op dit moment voor jou maar ook voor je trainster , leer zelf en ontwikkel, maar blijkbaar wil je dat zelf niet en wil je ook niet eens kritisch naar je trainster gaan kijken want die staat op zo`n voetstuk, maar echt geloof me geen enkele trainster zou geregeld in 1.5 uur moeten vechten met een paard , nog simpeler ze zou juist niet eens aan een gevecht mogen denken , maar de oplossing zoeken waarom het paard vecht en jou daar in begeleiden, 1.5 uur rijden op een paard wat aangeeft dat het te veel is lijkt me niet nuttig .

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:06

Ik word ook wel eens boos als iets totaal niet wil lukken, ik weet ook dat dat aan mij ligt. Ik ga dan meestal even een rondje simpel rijden zonder inspanning terwijl ik tot 100 tel. :Y) Meestal gaat het daarna al een stuk beter omdat ik ben afgekoeld. Ik word niet boos op het paard, maar wel chagrijnig.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:15

ik zou in iedergeval een second opinion vragen, 2 weten altijd meer dan een!

_Noah

Re: Ben ik dan echt zo'n loser dat ik het niet kan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:20

Boos worden is menselijk, zelf heb ik eens in de 3 maanden ook weleens een uitbarsting. Dan stap ik af en zodra ik afgekoeld ben stap ik direct weer op.
Maar probeer wel achter de oorzaak te komen. Het kan veel redenen hebben. Misschien is de bespiering nog niet goed van je paard en moet deze meer getraint worden, hij kan vast zitten in zijn spieren, verkeerd zadel, noem maar op. Laat hem voor de zekerheid nachecken en neem eens les van een andere instructeur. Als het een goede is, zal die zelf zien waar het probleem zit en je opweg helpen. Een gevecht aangaan met een paard win je nooit namelijk!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:30

Boos worden klinkt helaas bekend. Mijn pony kon echt het bloed onder mijn nagels vandaan halen.
Ik wil nog wel een boos of geïrriteerd raken maar al veel minder dan vroeger. Daarvoor heb ik wel een aantal dingen moeten veranderen.
*andere instructeur voor dressuur, 1 die me liet inzien dat mijn pony graag wil vechten en dat ik dat moet negeren. Mijn vorige instructrice was absoluut een hele goede, maar bij mijn huidige instructeur gaat het gewoon veel beter. Die heeft meer feeling met het soort paard en pony wat ik heb.

* er niet op stappen als ik het heel druk heb gehad

* zingen, ik zing vreselijk vals en het is ook altijd iets heel simpels als potje met vet, maar dan wordt mijn ademhaling rustig en concentreer ik me niet voor 200% op het ongewenste gedrag van mijn pony.

Wat bij mijn paard heel goed geholpen heeft is een behandeling van happy athlete, zij kan bepaalde oefeningen nu heel makkelijk aan en dat scheelt ook een hoop ruzie. Mijn paard is altijd 2 xper jaar door een normale fysio behandeld en kort voor de eerste behandeling nog helemaal nagekeken bij een goede kliniek.

Vooral dankzij mijn pony en nog meer dankzij mijn huidige instructeur is het zo goed als verdwenen en heeft mijn paard er veel profijt van. Mijn pony is met pre pensioen dus die wordt weinig meer intensief belast.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:38

midgie schreef:
IK denk dat je eerst moet gaan snappen dat het niet aan het paard ligt dat die boos word, maar aan jou en ook aan je trainster als zij erop rijd, ga eerst een na waneer en waarom het paard boos word en heb het al eerder gezegd verdiep je ook eens in de theorie, er is geen andere oplossing dan aan je zelf gaan werken, het paard is duidelijk te hoog gegrepen op dit moment voor jou maar ook voor je trainster , leer zelf en ontwikkel, maar blijkbaar wil je dat zelf niet en wil je ook niet eens kritisch naar je trainster gaan kijken want die staat op zo`n voetstuk, maar echt geloof me geen enkele trainster zou geregeld in 1.5 uur moeten vechten met een paard , nog simpeler ze zou juist niet eens aan een gevecht mogen denken , maar de oplossing zoeken waarom het paard vecht en jou daar in begeleiden, 1.5 uur rijden op een paard wat aangeeft dat het te veel is lijkt me niet nuttig .

precies! na 1,5 uur afdwingen en vechten zou ik de volgende dag ook spierpijn hebben
en jij maar verwachten dat je paard het de volgende dag maar even doet...

Mi ligt de oorzaak van het niet los zijn aan de ruiter, dat moet je voelen en je instructrise moet het zien!
Klaarblijkelijk hebben jullie beide dit gemist en ik twijfel dus erg aan de kennis & kunde, van zowel jou als je instructrise....
Loswerken en gymnasticeren duurt maanden, zelfs jaren! Dat kan echt niet van vandaag op morgen....

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:47

Ten eerste wil ik je een compliment geven; je komt er voor uit en stelt je kwetsbaar op met je bericht.
Ik herken je probleem niet met betrekking tot paarden. Gek genoeg heb ik engelengeduld met paarden...met mijn bloedeigen dochter echter heb ik veel minder geduld. Ik word niet fysiek maar voel mijn woede borrelen en zeg misschien wel eens dingen die ik achteraf niet goed vind.
Ik probeer nu dus echt echt echt te zorgen dat ik weg ben voordat ik zo boos word. Ik loop gewoon even weg, even tot mij zelf komen.
Ik denk dat je dat met je paard ook moet doen; afstappen VOORdat je echt boos word, niet als je al boos BENT.

SinelliB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:08

Je bent geen loser, je bekijkt het alleen van een heel verkeerde kant. Een paard denkt niet als hij uit zijn stal wordt gehaald en een rondje moet gaan rijden: "goh, ik zal haar eens lekker uitproberen vandaag (wordt ze lekker boos, leuk joh)". Neem dat maar van mij aan. De enige reden die ik kan bedenken waarom hij iets niet wil doen is dat hij het a) Niet snapt, hij begrijpt niet wat je van hem verwacht b) hij heeft pijn en daardoor lukt het hem niet om bepaalde dingen uit te voeren.

Nou rijdt iedereen (tenminste, ik heb nog nooit iemand gehoord die dat niet had) met ups en downs, dus dat blijf je altijd houden op welk niveau je ook rijdt. Je moet soms wel eens door een dalletje heen om tot nieuwe inzichten te komen. Als je boos wordt lukt het zeker niet! Dat is frustrerend voor jou, maar ook voor je paard. De meeste paarden leren meer als je benadrukt wanneer ze iets goed doen, dan dat je steeds boos wordt om dingen die niet goed gaan. Probeer terug te gaan naar de basis en dingen die wel goed gaan. Als dat goed gaat heb je altijd iets om op terug te vallen en vanuit die basis kun je ook verder uitbreiden naar (moeilijke) oefeningen.

Als je een probleem hebt moet je echt bij jezelf te rade gaan wat je kunt veranderen zodat het wel goed gaan. Alleen jij kunt er iets aan veranderen, niet je paard of een instructrice. Paardrijden moet leuk zijn voor jou en voor je paard.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:19

Je bent zeker geen loser, het is al een hele stap vooruit om je probleem toe te geven.
Ik word soms ook wel eens heel erg boos op mijn paard, dat er wat vloeken of scheldwoorden uitfloepen of dat ik iets te hard in m'n hand word maar dat is geen ramp. Het is menselijk, als je maar van jezelf weet dat dat je soms overkomt en dat probeert te voorkomen.
Vraag op die momenten niet teveel tegelijk, eventjes rustig, relaxt rijden, iets doen dat die wel goed kan.
En daarbij zijn paarden gelukkig heel erg vergevingsgezind (natuurlijk mag je daar geen misbruik van maken).
Verder kan je ook altijd als het je echt tegenzit gewoon even longeren oid en het rijden de volgende dag terug proberen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:16

OOO wat klinkt dit bekend.
Niet helemaal willen verzamelen, schouders niet willen verzetten.
Ik heb precies hetzelfde probleem, met de bijbehorende frustratie :P
Ik kan je geen raad geven ik voel me met regelmaat een loser die het nooit gaat leren.
Dan heb ik het idee dat ze mooi op het achterbeen loopt, zegt mijn stalgenoot dat er niks gebeurt van achter.

Het echt boos worden op mijn paard heb ik wel afgeleerd nadat mijn stalgenoot een keer flink tegen me was uitgevallen.
En nu nog heb ik altijd in mijn hoofd" Rustig met je handen" dat is er ingeramd :o
Ik neem aan dat je met shanks rijdt?
Mijn paard is zelf wel een goede graadmeter hoor.
Als ik het te bont heb gemaakt komt ze de volgende dag niet naar me toe in de wei.
Dat is inmiddels gelukkig al een jaar geleden.

Misschien is het goed om te beseffen dat je kennelijk al zover bent dat je kunt werken aan de schoudervrijheid.
Als je de schouders kunt sturen geeft het paard zijn initiatief op en gaat met je meedenken; waar gaan we heen.
Dat betekent dat je al best ver bent in je africhting.
Als hij zijn schouders vrij kan bewegen heb je hem goed op het achterbeen gesteld en ja op de voorhand kan hij zich makkelijker aan je hulp onttrekken.
Dat laatste stuk is gewoon moeilijk. Ik zie het aan mijn stalgenootje ook.
De verzameling en de schoudervrijheid blijft altijd een werkpunt.
Wij zijn nu de stops en de spins aan het leren en dan is het helemaal belangrijk dat de schouders vrij zijn en ze op de achterhand kan stoppen en draaien.

Misschien moet je niet zulke hoge eisen aan jezelf stellen.
Het belangrijkste wat je paard je kan leren is kalm en eerlijk blijven en ook dat moet je oefenen.
Daar ben ik ook heel hard mee aan het werk.
Tis wel een heel verhaal geworden 8-)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:45

Een trainster die correct en eerlijk naar het paard toe is gaat niet anderhalf uur op het paard zitten worstelen.
Het rijtechnische gedeelte wordt er bij gehaald omdat dat er heel veel mee te maken heeft, hoe je les krijgt hangt er van af of je boos wordt of niet.

Dat je 20 jaar in de paarden zit zegt niks, iemand met 10 jaar ervaring kan al meer juiste dingen weten dan jou, plus dat je nooit uitgeleerd bent. Ook niet bij dingen die je al denkt te weten.

Zachte ophoudingen maken aan de teugels is geen na laten geven, een paard geeft namelijk uit zichzelf na bij correct rijden, dus als het paard recht, soepel en kracht heeft. Een soepel paard hoeft nog niet perse recht te zijn al. Zachte ophoudingen bestaan ook niet, een paard voelt het altijd 10x harder in de mond dan hoe jij het voelt.

Nogmaals een paard wat in de krul loopt kan nog net zo goed(en dat doet dat ook 99% van de tijd als hij verkeerd naar beneden 'gevraagd' is) zijn rug aanspannen. Dus een krul is absoluut geen bevestiging ervan dat het paard zijn rug correct gebruikt.

Borivage schreef:
Een loser ben je niet hoor!!!!!!
Ik heb een zeer opwaarts gebouwde tuiger, die maar al te graag macho doet, sterren kijkt en alles behalve naar beneden wil en echt ontspannen.
Ik weet precies hoe je je voelt, de momenten dat ik mijn paarden wel een kon wurgen.......... ghighi
Nee lekker loslaten, wegdromen, strobalen schoppen e.d. werkt beter :+ .

Mijn oplossing bij mijn paard:
- simpel bitje dubbel gebroken
- met opzet ondanks dat het niet correct is laag rijden met je handen laag en niet hoger dan schoft.
- heeeeeeeeel veel longeren met diverse hulpteugels.
De bijzet teugels die ik heb hebben geen rubberen ring want dit soort paarden gaat erop leunen en ik noem het maar licht stuiteren met hun hoofd.

Ik wens je in elk geval veeeeeeeeeeel succes en geduld ;) .

Dit is absoluut geen oplossing maar vernieling van je paard. Nogmaas: in de krul dwingen is geen garantie voor correct ruggebruik!
Laag rijden met je hand werkt gigantisch in op je paard zijn lagen, niet zo gek dus dattie dan omlaag gaat, naar boven betekend pijn.
Van echte ontspanning is dan echter geen sprake.

Als je dan boos wordt wordt dan boos op jezelf. In 99,9% van de gevallen gebeurt er iets waar de fout toch echt bij de ruiter ligt.
Ipv. van boos te worden op je paard(wat kan hij er aan doen dat jij een fout maakt?) kan je beter bij jezelf nagaan wat je fout doet en hoe je dat moet gaan oplossen zonder geweld maar met alle geduld en ontspanning.

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:51

x_Marr schreef:
Een eerlijke instructeur worsteld niet met een paard, en al helemaal niet anderhalfuur lang.

Een paard heeft geen trucjes om er onderuit te komen, die gedachte is veel te menselijk. Een paard wil je echt niet pesten, wou ie dat wel dan zou je al nieteens op zijn rug komen te zitten.
Een krul zou niet je doel moeten zijn, daarom wordt je ook boos, omdat dat niet lukt. Niet zo gek want als het niet op de juiste manier gaat kost het ook veel te veel moeite.

Een paard spartelt idd niet om onder 't werk uit te komen, dus ik denk altijd dat er dan wat anders achter zit (PIJN!) Ga eens na of je zadel past, of mss kan hij pijn hebben van wat anders. Makkelijk om te gaan vechten en te kijken wie het als eerste opgeeft, maar dat is toch niet de goeie instelling. Ik neem aan dat je wel de goeie hulpen geeft want bij je instructrice doet hij het ook. Ik zou persoonlijk blijer zijn als hij bij mijn instructie als een zonnetje loopt, want dan ligt het aan de ruiter. Maar nu dus niet!

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:48

Mistertje mistertje toch! Je bent geen loser! OOk al heb ik dat pas een keer of drieduizend tegen je gezegd!
Voor de anderen: ik ken de combi en ik ken de trainster. De trainster is uitermate bekwaam, echter is het bij dit specifieke paard erg moeilijk om te zien of hij echt goed loslaat. Vergeet niet dat de trainster nu af en toe heeft moeten ploeteren om eerder gemaakte fouten te herstellen.
Ik denk dat in dit geval de ruiter beter moet leren aanvoelen wat het paard doet, en dat is nou eenmaal erg moeilijk. Het paard zelf wordt wel degelijk boos, ik bedoel dit dus niet op een menselijke manier. Kortom, zoals gewoonlijk is het een en-en-en situatie, die niet een-twee-drie op te lossen is.
Prijzenswaardig is het wel dat deze ruiter in ieder geval in staat is om eigen onkunde te herkennen en daaraan te willen werken, iets wat ik toch nog heeel vaak mis hier op bokt.
Mister, iedereen maakt fouten, wees niet bang ervan te leren. Helaas is de mister een gevoelig paard dat overeenkomstig reageert, je zal nu waarschijnlijk een hoop fouten in een keer moeten herstellen. Komt wel goed schatje!! En anders neem je een lesje op de Mike! ;-)

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:35

x_Marr schreef:
Dit is absoluut geen oplossing maar vernieling van je paard. Nogmaas: in de krul dwingen is geen garantie voor correct ruggebruik!
Laag rijden met je hand werkt gigantisch in op je paard zijn lagen, niet zo gek dus dattie dan omlaag gaat, naar boven betekend pijn.

Als je dan boos wordt wordt dan boos op jezelf. In 99,9% van de gevallen gebeurt er iets waar de fout toch echt bij de ruiter ligt.
Ipv. van boos te worden op je paard(wat kan hij er aan doen dat jij een fout maakt?) kan je beter bij jezelf nagaan wat je fout doet en
hoe je dat moet gaan oplossen zonder geweld maar met alle geduld en ontspanning.

Gezien je niet meteen tussen de regels doorleest x_Marr:
Extra uitleg ik dwing niet mijn paarden in de krul te rijden en misschien moet je maar eens kijken wat ik echt bedoel op mijn ITP Kasper@work.
Dan zie je dat er absoluut geen dwang & pijn is wat ik veroorzaak. Tevens als je verantwoord omgaat met je hulpteugels en ook echt weet wat
je doet, wat misschien 50% van Nederland echt doet, dan verbeter je alleen de houding en spiergroepen zonder die vervelende ruiter.
Meteen iemand afschieten op een bericht die een helpende hand biedt door een conversatie aan te gaan is niet wijs.

@Fanci_mike.
Geen twijfel dat de combi niet makkelijk is en de trainster capabel is.
Elke situatie is anders......

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:42

Borivage schreef:
Extra uitleg ik dwing niet mijn paarden in de krul te rijden en misschien moet je maar eens kijken wat ik echt bedoel op mijn ITP Kasper@work.
Dan zie je dat er absoluut geen dwang & pijn is wat ik veroorzaak.

Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen dus heb ik naar je topic gekeken....
A. kwam je zo rijdend niet eens op mijn paard en B. heb ik de neiging om je hoogstpersoonlijk van Kasper af te rukken :r

Dat is dus wel dwang, je paard loopt er weinig vriendelijk bij en dat geflex stilstaand vind ik walgelijk......

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:46

Borivage schreef:
x_Marr schreef:

Ipv. van boos te worden op je paard(wat kan hij er aan doen dat jij een fout maakt?) kan je beter bij jezelf nagaan wat je fout doet en
hoe je dat moet gaan oplossen zonder geweld maar met alle geduld en ontspanning.

Dan zie je dat er absoluut geen dwang & pijn is wat ik veroorzaak. Tevens als je verantwoord omgaat met je hulpteugels en ook echt weet wat
je doet, wat misschien 50% van Nederland echt doet, dan verbeter je alleen de houding en spiergroepen zonder die vervelende ruiter.
Meteen iemand afschieten op een bericht die een helpende hand biedt door een conversatie aan te gaan is niet wijs.

@Fanci_mike.
Geen twijfel dat de combi niet makkelijk is en de trainster capabel is.
Elke situatie is anders......

Ik had je topic inderdaad al gezien en ik zie nogsteeds een gespannen rug en geen actieve achterhand. Geen ontspanning. Wel een krul, een neppe dus.
En ik reageer op wat jij schrijft, ik neem namelijk aan dat de TS ook niet eerst naar je topic en andere berichten gaat zoeken om te kijken wat je er nou exact mee bedoelt.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:50

Ik heb ook even in je profiel gespiekt.
Ik zag dat je paard cuttingbloed heeft.
Die wij hier op stal hebben staan zijn ook van die personalitys,
niet zo gek natuurlijk.
Dat eigen initiatief is er echt ingefokt omdat ze op de koeien worden gezet.
Daarom is hij ook zo lenig en wendbaar.
Is het niet een idee om daar eens mee aan de slag te gaan?
Volgens mij worden er heel regelmatig van die koeiendagen georganiseerd.
Ik zie vaak foto's voorbij komen op het westerngedeelte.

Ik geloof niet dat paarden vanzelf gaan verzamelen, dat moeten ze echt leren en daar krijgen ze soms spierpijn van.
Mijn paard vindt het echt superleuk om te stoppen. dwz vanuit galop (of draf) in een keer stil te staan waarbij de achterbenen doorglijden (met speciale ijzers)
Je ziet het paarden wel eens in de wei doen.
Mijn paard doet het alleen niet goed met mij op de rug.
Ze moet eerst leren om mij verzameld te dragen en vanuit die verzameling te stoppen.
Dit is voor haar veel moeilijker dan gewoon de rem erop te zetten.
Ze stopt wel op haar achterhand maar tegelijk zet ze de voorbenen; baf, ook in het zand.
Als ik haar nou niet eerst leer om verzameld te stoppen dan gaat ze stuk.
Ik heb ook veel schouderbinnenwaarts aan de hand gedaan.
Dat kan ik je ook echt aanraden om ze sterker en rechter te maken.
Ook dat gaat in het begin met veel staartzwiepen en moeite. Nu doet ze het moeiteloos en veel op eigen initiatief.
Soms moet je even doorpakken *duikt weg voor x-marr* :P

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 18:10

midgie schreef:

even terug naar waar het hier om gaat: IK WORDT BOOS OP MIJN PAARD, PAARD NIET OP MIJ!!!
ik geef aan dat ik daar een probleem mee heb en er hard aan werk, maar graag tips wil ontvangen van mensen die dit kennen.

mijn trainster heeft (zoals ook in het begin staat als je goed leest) in 1,5 uur gereden waarbij ze een aantal keren een worsteling heeft gehad. hij heeft hele stukken heel goed gelopen en super los gelaten.
hierbij is mijn trainster niet harder geworden of geirriteerd geraakt, dus hier ligt de fout niet.
het is mijn fout geweest dat ik dit niet eerder al ben gaan vragen aan hem, en daardoor is het lastiger voor mijn trainster om het dan weer goed te krijgen.

het heeft hier niks met theorie te maken, en ook vragen we niks wat of mijn paard lichamelijk niet aan zou kunnen.
het is mijn tekortkoming dat ik hem hier niet doorheen gereden krijg en dan ook nog eens mijn geduld verlies.

dus je kan blijven hameren op dat ik een andere trainster moet gaan zoeken, maar dat is onzin en ga ik ook niet doen.
ze helpt mij met alle problemen waar ik tegenaan loop, en heeft ons al ver gekregen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 18:12

Woartel schreef:
Ik word ook wel eens boos als iets totaal niet wil lukken, ik weet ook dat dat aan mij ligt. Ik ga dan meestal even een rondje simpel rijden zonder inspanning terwijl ik tot 100 tel. :Y) Meestal gaat het daarna al een stuk beter omdat ik ben afgekoeld. Ik word niet boos op het paard, maar wel chagrijnig.

dat zou ik wel fijn vinden dat ik dan maar chagrijnig wordt ipv boos op mijn paard.
ik weet ook dat ik er totaal niks mee opschiet, maar soms wordt ik meegesleept in het moment en ben al te laat met tot 100 tellen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:14

daarom noem ik ook dat spreekwoord snap je als jij het niet meer weet word je boos en das begrijpelijk.maar een paard doet iets niet om jou te zieken snap je. ga eens nadenken waarom hij dit doet en ga desnoods korte stukjes rijden en als dat goed gaat sluit je af en ga je iets anders met hem doen wat tie leuk vind

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 18:16

_Noah schreef:
Boos worden is menselijk, zelf heb ik eens in de 3 maanden ook weleens een uitbarsting. Dan stap ik af en zodra ik afgekoeld ben stap ik direct weer op.
Maar probeer wel achter de oorzaak te komen. Het kan veel redenen hebben. Misschien is de bespiering nog niet goed van je paard en moet deze meer getraint worden, hij kan vast zitten in zijn spieren, verkeerd zadel, noem maar op. Laat hem voor de zekerheid nachecken en neem eens les van een andere instructeur. Als het een goede is, zal die zelf zien waar het probleem zit en je opweg helpen. Een gevecht aangaan met een paard win je nooit namelijk!

bedankt voor je berichtje.

er is niks mis met mijn paard, lichamelijk niet, zadel is goed, hij is netjes bespierd.
hij is gewoon erg slim en maakt gebruik van mijn onkunde, zoals elk paard doet.

mijn trainster heeft me vandaag weer opnieuw geholpen.
eerst zelf even aangevoeld en vervolgens mij laten stappen en constant hulp geboden, dus daar ligt het echt niet aan, en ik wil ook helemaal geen andere trainster, ik heb haar al 4 jaar, ze kent mij en mijn paard goed en geeft ons super les.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 18:23

gr_roos schreef:
Boos worden klinkt helaas bekend. Mijn pony kon echt het bloed onder mijn nagels vandaan halen.
Ik wil nog wel een boos of geïrriteerd raken maar al veel minder dan vroeger. Daarvoor heb ik wel een aantal dingen moeten veranderen.
*andere instructeur voor dressuur, 1 die me liet inzien dat mijn pony graag wil vechten en dat ik dat moet negeren. Mijn vorige instructrice was absoluut een hele goede, maar bij mijn huidige instructeur gaat het gewoon veel beter. Die heeft meer feeling met het soort paard en pony wat ik heb.

* er niet op stappen als ik het heel druk heb gehad

* zingen, ik zing vreselijk vals en het is ook altijd iets heel simpels als potje met vet, maar dan wordt mijn ademhaling rustig en concentreer ik me niet voor 200% op het ongewenste gedrag van mijn pony.

Wat bij mijn paard heel goed geholpen heeft is een behandeling van happy athlete, zij kan bepaalde oefeningen nu heel makkelijk aan en dat scheelt ook een hoop ruzie. Mijn paard is altijd 2 xper jaar door een normale fysio behandeld en kort voor de eerste behandeling nog helemaal nagekeken bij een goede kliniek.

Vooral dankzij mijn pony en nog meer dankzij mijn huidige instructeur is het zo goed als verdwenen en heeft mijn paard er veel profijt van. Mijn pony is met pre pensioen dus die wordt weinig meer intensief belast.

bedankt voor je bericht.
normaal gesproken stap ik ook niet op als ik een beetje gestrest ben, daar heb ik al van geleerd, dan komt het helemaal niet goed.

het punt is dat mijn paard slim en snel is.
er gaan een hoop dingen aan mij voorbij die hij doet wat ik niet mee krijg en hij er dus mee wegkomt.
en dat is niet zijn fout, of mijn trainsters fout, maar die van mij.
ik moet sneller worden en beter dingen aanvoelen.

voorbeeld:mijn trainster zei vanmiddag tegen me dat hij in elke bocht in de bak zelf al stelling aanneemt.
en daarbij dus in elke hoek een klein beetje over zijn buiten schouder weg loopt.
hij mag dit niet doen, maar ik voel het niet, en hij heeft dat wel door.
hij voelt dit aan als mijn zwakte en maakt daar gretig gebruik van.

ik ben er heel druk mee bezig (zoals ik altijd heel intensief leer en probeer te verbeteren) om nu ook de boosheid uit mijn systeem te bannen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 18:28

listiglistje schreef:
midgie schreef:

precies! na 1,5 uur afdwingen en vechten zou ik de volgende dag ook spierpijn hebben
en jij maar verwachten dat je paard het de volgende dag maar even doet...

Mi ligt de oorzaak van het niet los zijn aan de ruiter, dat moet je voelen en je instructrise moet het zien!
Klaarblijkelijk hebben jullie beide dit gemist en ik twijfel dus erg aan de kennis & kunde, van zowel jou als je instructrise....
Loswerken en gymnasticeren duurt maanden, zelfs jaren! Dat kan echt niet van vandaag op morgen....

je hebt dus ook het begin niet goed gelezen!!!
jammer dat ik dan beoordeeld word op foute info.

mijn trainster hamert al een lange tijd op dat ik moet proberen om hem lager nageeflijk te laten lopen, maar ik krijg het niet voor elkaar.
daarom heeft zij hem weer eens een keertje gereden.
ik heb idd niet helemaal stil gestaan bij het feit dat hij misschien wel wat spierpijn zou kunnen hebben gehad van de les daarvoor.

mijn paard is wel een goed sterk getraind paard (het is een body builder om te zien) en is super lenig en soepel.
dat hij het moeilijk vind is geen probleem, maar dat wil niet zeggen dat we het niet kunnen trainen.

ik weet echt wel waar ik mee bezig ben, en als ik geen vertrouwen in het kunnen van mijn trainster zou hebben ben ik de eerste die haar van mijn paard trekt!!!!