Struikelen, dat het zo erg kon zijn?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Struikelen, dat het zo erg kon zijn?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:51

Zomer dip, tsja ik ken wel paarden die echt niet goed tegen warmte kunnen (zoals mijn merrie), maar een zomerdip? Neuh..

Overigens, elk paard heeft hoefkatrol.
Alleen hoefkatrol ontsteking is het probleem. ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:53

jep, ik zie dat ik raar getypt heb, ik heb ook 2 x of staan :D . maar ik bedoelde een probleem aan de hoefkatrol of het hoefgewricht...
dus hoefkatrol en \of hoefgewrichtsproblemen....[ik denk sneller dan ik typen kan]

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:55

Ik heb ooit een paard gehad wat ook veel struikelde en zelfs viel, die bleek ernstige problemen in de hoefgewrichten te hebben.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:56

ik wil je niet bang maken maar paarden met hoefkatrolontsteking struikelen ook veel....loopt hij verder wel helemaal zuiver?

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:01

Ik zou der toch even een dierenarts naar laten kijken..

Mijn pony struikelde ook en heeft hoefkatrolontsteking..

En de DA kan idd denken dat het door die nagel? kwam maar omdat dat probleem opgelost is als ik het niet verkeerd begrepen heb en hij nog steeds struikeld zou ik toch nog een keer naar de DA gaan ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:19

Rotstraal of straalrot zoals jij het noemt, kan zeker terug gekomen zijn en de diepte in zijn gegaan en dat kan zowel voor pijn(en dus lusteloosheid) en struikelen zorgen, maar vaak willen ze dan bv ook niet hun hoef opnemen voor het uitkrabben en gaan ze onregelmatig.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 23:04

Al deze berichten maken me zeer bang :( Ik heb echt het idee dat mijn paard nu ernstig ziek is. Vandaag hebben we wat spelletjes gedaan in de bak ;) Gewoon om te kijken of hij het zelfde was als normaal. Dat was hij wel, en huppelde vrolijk mee. Dus qua lusteloosheid is het voor mijn gevoel redelijk voorbij :)

Maar ik ben vanmiddag over de DA begonnen bij mijn ouders. Maar ik geloof dat ze het niet zo leuk vonden... Weet echt niet wat ik moet doen!!! Hoe veel kost foto's laten maken, en bloed afnemen ongeveer? Misschien dat ik het dan maar zelf betaal, om mijn ouders gelukkig te houden...

Nu niet zeggen dat mijn ouders vreselijke mensen zijn! Want ben al blij genoeg dat ze de stalling iedere maand betalen :) Als we weten dat hij ziek is betalen ze natuurlijk!

Edit: Mijn instructrice bedoelt er eigenlijk mee, dus dat zomerdipje, dat hij last heeft van die plotselinge temperatuur wisseling ;) In het zuiden was het 2 dagen koud, en toen opeens een paar dagen heel warm en benauwd, dat was het volgens haar ;) Deze vrouw is echt heel erg lief, en weet ook heel veel van paarden af :)

Het is trouwens heel moeilijk voor me deze berichten te lezen ;( Want mijn ouders hebben het niet al te breed!

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 00:03

Oke, goed dat je met je paard bezig blijft. Qua de dierenarts: bij mij (paard die hoefbevangen is) kost een foto laten maken €100,- (twee foto's) en bloedonderzoek weet ik eigenlijk niet precies.

Ik zou dan inderdaad zelf de dierenarts betalen -als dat kan- want je weet nooit wat er uit komt. Was bij mij ook: snel handelen :D

Succes ermee en ik hoop dat het meevalt!!!!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 00:30

M_hartje_M Wat ook een heel goede reden kan zijn tot continu struikelen zijn hoefijzers.
Door de ijzers en het uitkappen van de zolen voelt een paard de verschillende ondergronden niet meer.
De zool wordt in feite gevoelloos.
Daarom doet het ook vaak zeer als een paard van de ijzers af wordt gehaald, de zool moet opnieuw aangroeien en weer leren 'voelen'.

Klinkt misschien raar, maar ook dit zou een oorzaak kunnen zijn.
Zelf heb ik de ervaring dat veel struikelpaarden veel beter gaan lopen, uiteraard na een gewenningsperiode, nadat ze gewoon op blote voeten gezet werden.

Neemt niet weg dat alles wat in dit topic geschreven is net zo goed aan de hand kan zijn... doch de ijzers eronderuit en uitproberen is misschien wel een goede mogelijkheid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 07:29

op die laatste foto in je profiel zie ik toch wel dat er iets kan zijn met zijn voorbenen....ik denk slijtage (artrose)of hoefkatrolontsteking.
Staat hij vaak met zijn rechtervoorbeen naar voren?

Een paard hebben is vrij kostbaar,ook al heb je hem gekregen.
Als ze gezond blijven is er niets aan de hand,maar zodra ze iets gaan mankeren en er een dierenarts bij moet komen dan ben je aan de beurt.

Doe iedergeval heel voorzichtig met rijden...geen crosspraktijken,niet springen en niet draven op de harde weg.
En hou er rekening mee dat het beestje gewoon versleten is....dat is verder geen ramp,als je er rustig aan mee doet....en hij geen pijn heeft.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 13:06

Mijn paard en ik gingen altijd buitenrijden, nu heb ik het gevoel dat ik nooit meer naar buiten mag ;( Ik voel me nu gewoon hartstikke verdrietig nu ;( Iedereen denkt artrose en hoefkatrolontsteking. Ik word gewoon al ziek bij de gedachte dat er een dierenarts moet komen ;( Ik wil niet tot zijn dood in een bak blijven rijden. Nu durf ik niet eens meer naar buiten ;( Ik ben nu super verdrietig. Mijn paard vind het echt geweldig om naar buiten te gaan. In de bak rijden vind hij alleen maar stom. We zijn laatst naar buiten gegaan en hebben een best lang stuk buiten gedraafd!!! Hij was super vrolijk, en nu durf ik niet meer naar buiten ;( Ik kan mijn paard het gewoon niet aandoen hem alleen maar in de bak te laten rijden, daar word hij alleen maar depressief van!!! En ik trouwens ook ;(

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:12

Juist als je paard artrose heeft of hoefkatrol ontsteking en hij heeft daar niet teveel last van, kan je buiten rijden en juist niet in de bak. De bak is namelijk veel slechter dan buiten.

Ik zou het eerst gewoon uitsluiten, misschien is het iets totaal anders. Dat kunnen wij niet beslissen, alleen je DA. Die zal foto's moeten maken om artrose of hoefkatrol ontsteking uit te kunnen sluiten.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:51

M_hartje_M schreef:
Mijn paard en ik gingen altijd buitenrijden, nu heb ik het gevoel dat ik nooit meer naar buiten mag ;( Ik voel me nu gewoon hartstikke verdrietig nu ;( Iedereen denkt artrose en hoefkatrolontsteking. Ik word gewoon al ziek bij de gedachte dat er een dierenarts moet komen ;( Ik wil niet tot zijn dood in een bak blijven rijden. Nu durf ik niet eens meer naar buiten ;( Ik ben nu super verdrietig. Mijn paard vind het echt geweldig om naar buiten te gaan. In de bak rijden vind hij alleen maar stom. We zijn laatst naar buiten gegaan en hebben een best lang stuk buiten gedraafd!!! Hij was super vrolijk, en nu durf ik niet meer naar buiten ;( Ik kan mijn paard het gewoon niet aandoen hem alleen maar in de bak te laten rijden, daar word hij alleen maar depressief van!!! En ik trouwens ook ;(

Wat iedereen hier schrijft of denkt heb je niet zoveel aan. Er is een reden voor het veelvuldig struikelen en dat zal ofwel je bekapper/hoefsmid, ofwel je DA moeten vertellen. Die kunnen er over oordelen, wij niet.
Wat ik in je profielfoto zie is dat hij vrij lange en hoge hoeven heeft. Wordt ie wel regelmatig bekapt?
Lange tenen zijn nl. heel zeker een oorzaak van struikelen. Heb je weleens aan je hoefsmid gevraagd?
Hoe loopt hij als hij net bekapt of beslagen is geweest? Is het struikelen dan minder?

Wat mij betreft kun je wel degelijk buiten rijden hoor.... als het struikelen maar niet zo gevaarlijk is dat jijzelf het risico loopt om eraf gekeild te worden... ik neem aan dat je niet op ongelukken zit te wachten.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 14:12

Marnix struikelt minder als hij net bekapt is :) Dat klopt. De foto in mijn profiel: ik heb er dus 2. De eerste foto is hoe ik hem net kreeg!!! Dus niet zoals zijn hoeven altijd zijn!!

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:29

Er kunnen diverse dingen aan de hand zijn,
Je paard kan pijn in zijn benen of voeten hebben?

Maar kan zich ook erg vast zetten in zijn rug of schoft of schouder.
Misschien even na laten kijken door een osteopaat, het kan ernstig zijn maar er kan ook gewoon een werveltje dwars zitten waar hij/zij gewoon erg last van heeft :o

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:04

Arme meid, Ik kan me voorstellen dat je het even niet meer weet en dat al deze berichten je angstig maken daarom schreef ik ook.. laat de DA gewoon even komen ipv je gek te laten maken hier met alle berichten.

Die kan het zien, die kan beoordelen en die kan je een definitieve uitslag geven.

Als je dan foto's moet maken en bloed af moet laten nemen... is dat zijn beslissing en niet die van ons.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:10

je kunt toch gewoon buitenrijden?
Geen rengalop,rustig drafje in niet te diepe bodem ,maar ook niet op de weg....en lekker stappen.
Dat lijkt mij niet zo heel ingewikkeld.

Je hebt trouwens dezelfde reactie als ik vroeger had....als ik weer eens een boek had gelezen (ik ben zo oud,ik kom nog uit de tijd dat er geen internet was :o )over beengebreken dan durfde ik er ook niet meer op :D

Gewoon rustig aan doen!
En als je zekerheid wil kost het geld...da bellen en foto's laten maken,het is niet anders.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:16

Daarom zeg ik ook in mijn bericht dat het ook alleen maar een werveltje kan zijn en dat kan bij ieder paard voorkomen. }:0

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:17

Ik ken wel fjorden die regelmatig struikelden en dan ook vielen. Haflingers heb ik het nog niet veel van gehoord. Het zou kunnen!! dat je paard slijtage in zijn voorbenen heeft en dus niet zo makkelijk meer zijn voet kan afrollen, hij struikelt dan eigenlijk over zijn eigen voeten. Daar heb je speciaal "break over" beslag voor waarbij ze de voor en zijkant van de hoef en het ijzer ronder maken waardoor je paard makkelijker loopt en makkelijker zijn voet af rolt en dus minder over zijn eigen voeten struikelt. Het is wel heel belangrijk om even de DA te laten kijken naar je paard, want als er slijtage zit, kan het zijn dat er iets meer aan moet gebeuren dan alleen ander beslag.
Mijn eigen paard ging ook struikelen toen hij op een bepaalde leeftijd weer ijzers kreeg en hij had dat bleek toen bij controle (veel) slijtage (artrose) in zijn onderbenen. Toen hij break over beslag kreeg kon hij weer wel lopen zonder te struikelen. Het is belangrijk dat je naar hem laat kijken want je wilt samen niet je nek breken, het moet wel veilig zijn om samen te rijden! Sterkte ermee !!

Edit: mijn paard was ook 18 toen het geconstateerd werd.
Edit2: mijn paard met artrose moest juist veel buitenrijden op de weg om de artrose weer rustig te krijgen, dus ik mocht toen juist niet in de bak rijden. Dus ga maar gewoon naar een goede DA, laat goed naar hem kijken en als het artrose ofzo zou zijn, dan moet je ter revalidatie juist op het harde dus de weg op.

LSignora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:29

als ik jou was zou ik de hoefsmid en /of dierenarts eens opbellen en je verhaal uitleggen. Die mensen kunnen je het beste helpen.
En de verhalen die mensen hier schrijven , zijn verhalen die hun al eens mee hebben gemaakt , dat wil helemaal niet zeggen dat jou paardje dat ook heeft. Dat wil alleen zeggen dat er wel wat aan de hand zou kunnen zijn en dat je er wat aan moet doen.
Bel gewoon maar eens op of laat ze eens langs komen en kijk dat de hoefsmid/ dierenart te zeggen heeft.
Daar kom je veel verder mee.

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:35

Hoi, dit verhaal komt mij ook belekend voor, mijn paardje struikelde ook vaak toen heb ik haar laten onderzoeken & had ze artrose dus als ik jou was zou ik er wel echt werk van gaan maken ;)
groetjes

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:59

ik zou zowieso de DA even bellen. wij kunnen het niet zien vanaf hier. het eerste wat bij mij opkwam was hoefkatrol ontstekeking of atrose, maar we lezen het maar vanaf papier en ik heb het niet gezien. je kan wel blijven gissen en er kunnen verschillende redenen zijn, maar als je de DA belt weet je het tenminste zeker. succes

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:12

Als ik jou was zou ik toch medische redenen eerst even uitsluiten, artrose misschien en een osteopaat laten komen is altijd goed. Ik zal zeker de DA en een osteopaat bellen en je verhaal uitleggen. Laat daarin vooral niet weg in welke conditie je haf bij je kwam!
Maar ik denk niet dat het persé atrose of iets lichamelijks hoeft te zijn hoor!
Ik heb zelf jaren geleden een Fjord van iemand overgenomen die er heel slecht aan toe was en vooral veel te dik en onbereden.
Hij kwam slechts 1 x in de week een kwartiertje in de bak. :(
Aan je verhaal in je profiel te zien is je haf ook ongeveer in die staat bij je gekomen.
Toen ik die overnam ben ik heeeeeeeeeel langzaam begonnen zijn conditie en spieren op te bouwen. De 4 eerste keren dat ik hem reed durfde ik hem vanwege zijn slapheid alleen te stappen. Dit deed ik buiten eerst op fiets/verharde paden, gewoon rechtdoor en zelfs hier struikelde hij zowat om de pas. Daarna rustig stukjes gaan draven en uiteindelijk galopperen.
Voor hem werkte het buitenrijden juist motiverend en juist op de moeilijkere kronkel paadjes lette hij op en struikelde hij JUIST niet!
Uiteindelijk is het met hem helemaal goed gekomen, struikelde hij niet meer en kon ik zelfs wat hogere dressuuroefeningen met hem rijden. :D Overigens had hij geen lichamelijke problemen! (op slappe bespiering en geen conditie na) Ik zou zeker voor afwisseling zorgen in de training! Ga een keer naar buiten, pak een keer de longe en balkjes (heel goed voor zijn coordinatie!) of de lange teugels. Dit houdt je paardje in ieder geval gemotiveerd! Van iedere keer rijden in de bak kunnen sommige paarden afgestompt en lui worden en vandaaruit zullen ze ook eerder struikelen.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:14

misschien moet de dieren arts even langs komen mijn vorige pony had er ook last van.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:15

Mijn paard was destijds lusteloos, stuikelde onwijs veel, snel buiten adem etc.. Die bleek achteraf artrose te hebben.. De dierenarts zei toen dat hij lui was en harder moest gaan werken ( minstens 3 uur per dag ) En dat terwijl hij gewoon pijn aan zijn benen had..

Ik zou hem dus eens goed laten controleren.. Misschien osteo erbij?