paard houdt vast op rechts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:51

11AFotograaf schreef:
Focussed schreef:
Wat een onzin. Je moet er geen trekspel van gaan maken. Uiteindelijk geeft hij inderdaad toe en gaat hij in een valse knik. Nagevelijkheid moet je als cadeau zien wat je paard je geeft, niet afdwingen met trekken.

Sorry hoor, maar dit is geen onzin.
Natuurlijk verschilt het bij iedere paard en dan ligt het ook nogal aan je instructrice, maar bij ons werkt dit! Natuurlijk geen valse knik, dat klopt al helemaal niet!
Maar als je aan het werken ben naar de M2, dan moet je iets. Het klopt misschien niet, maar bij de combinatie van mijn paard met mij werkt dit goed!
Je krijgt de mijne anders echt niet ontspannen hoor!

Maar even voor de duidelijkheid, dit gaat niet over nagevelijk, want dat is de mijne eigenlijk altijd, dit gaat over dat mijn paard zich vasthoudt en niet loslaat en dan werkt dit bij ons beter...
Dat is waarschijnlijk wel iets anders! En dat is ook waar volgens mij dit topic over ging!

Ik wilde er in eerste instantie niet op reageren maar ga dat nu toch doen. Jouw methode heeft niets met "werken" te maken en je krijgt wel degelijk een valse knik. Met jouw methode trek je een paard gewoon ordinair naar beneden en zoals je zelf zegt "tot hij toe geeft" kortom: je breekt hem gewoon en dwingt hem in een houding die jouw goed uit komt waarin hij nog steeds geen teken vertoont van lossigheid of ontspanning. Geen gelul, in de krul.
Ik vind het niet alleen schandalig dat jouw lesgeefster jou dat zo aanleert en durft te beweren dat dit "okee" is enkel omdat jij graag naar het M wil. (en je komt vanzelf wel in de problemen op wedstrijd met dit geintje) maar ook dat jij het dan nog aan raad aan anderen. :n

ELK paard is zonder geruk en gepluk ontspannen te krijgen, dat jij dat niet kan en je lesgeefster blijkbaar ook niet ligt aan jullie onkunde. Niet aan het paard. Zoals iemand al zei is een paard dat vast houd niet nageeflijk. Alstie zn koppie leuk buigt loopt in een valse knik maar dat heeft niets met nageeflijkheid te maken. ;)

JPS

Re: paard houdt vast op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:55

Amen!

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 13:10

Ik heb het vandaag voor zover mogelijk ( na 1 x ) opgelost gekregen, zonder getrek en gepluk, ben daar ook geen voorstander van, ze begon na een tijdje lekker te ontspannen op beide teugels! Ze is er nog lang niet en ze vind het erg moeilijk, maar het begin is er. Ik weet nu wat ik fout deed, en waar ik opletten moet :D Bedankt, nogmaals!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:15

Sita_xx schreef:
Ik heb het vandaag voor zover mogelijk ( na 1 x ) opgelost gekregen, zonder getrek en gepluk, ben daar ook geen voorstander van, ze begon na een tijdje lekker te ontspannen op beide teugels! Ze is er nog lang niet en ze vind het erg moeilijk, maar het begin is er. Ik weet nu wat ik fout deed, en waar ik opletten moet :D Bedankt, nogmaals!

+:)+ super!!! :D
vergeet niet dat een lesgever je goed kan bijstaan hierin.. :)

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 15:15

Ik heb morgen weer les! Dus dat komt wel goed. Ze had mij er ook al mee geholpen, alleen we zijn met zijn 4en in de les, dus het kwartje was bij mij nog helemaal gevallen :p

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:45

Sita, misschien kun je je instructeur vooraf vragen om je een kwartiertje apart te nemen van de andere drie, het is ook best lastige materie:-)
Succes in de les!

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 12:13

Ja, ik kijk even hoe t vanavond gaat. Lukt het me niet vraag ik aan het eind even of ze me nog even wil helpen :D

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:18

Margoot schreef:
Mijn paardje is nagekeken, het ligt gewoon lekker aan mezelf.. Mijn linkerhand is tijdenlang veeelste sterk geweest, waardoor rechts wel lekker liep (wist mijn hand dan wel losser te laten) en links kon ik alleen maar trekken :7 Heb het nu eigenlijk wel afgeleerd, nu nog mijn paardje wat losser maken. :)

Wat is nagekijken? Mijn paard heeft hier ook altijd last van gehad, ook met springen en ben ook bij happy ahlete geweest etc.. Maar uiteindelijk bleken er een aantal wervels scheef te zitten, waardoor ze niet altijd kon buigen. uiteindelijk bij de kliniek geweest en heeft alles weer rechtgezet. Dit kan gewoon komen doordat ze ze zelf een verkeerde bokkesprong maakt of misschien een keer is gevallen. Nu voelt alles pas wat soepeler aan. Misschien is verder kijken.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:28

djezus, zeg je dat het aan je paard ligt wordt je afgekat, zeg jedat het aan jezelf ligt is het nog niet goed... :=

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 12:32

Geen reltopic graag(A) Ik denk dat wij als eigenaar van onze paarden het beste weten wat er mee aan de hand is en hoe wij rijden, dus laten we daar elkaar niet op afkraken. Ik vroeg alleen om tips.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:50

Margoot schreef:
djezus, zeg je dat het aan je paard ligt wordt je afgekat, zeg jedat het aan jezelf ligt is het nog niet goed... :=

Nee ik zeg dat je misschien is verder moet kijken naar andere mogelijk oorzaken. Misschien ligt de oorzaak dieper. En misschien ligt het ook helemaal niet aan je paard. Maar als je verder wil moet je gewoon dingen gaan uitsluiten. Thats all.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:57

Bij mijn paard moet ik hem contrastelling rijden. Als ze rechtsom niet goed wil inbuigen moet ik juist op die hand met contrastelling rijden. Zodat ik de spieren en de rug uitrek van rechts. Want die zijn gewoon korter geworden door het niet willen buigen in het lijf die kant. Daarna op de linkerhand juist overdreven stelling rijden naar binnen. Beetje schouder voor eigenlijk vaak. je moet in het begin blij zijn met een heel klein beetje stelling want het is moeilijk. Zeker voor een jong paard. maar bij mijn paard heeft het gewerkt en die loopt nu heel los aan twee kanten. Ik doe nog regelmatig om en om stellen tijdens het rijden in alle tempos en laat regelmatig de hals laag en dan nog wat stellingen 2 kanten op vragen tijdens het ridjen. Lopen ze goed over de rug. Werkt super... maar wel in het begin blij zijn met kleine beetjes..want ze zijn nog jong. En moeilijke kant hebben jij en hij.

sylblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:26

Hallo,

Ik rijd al een tijdje een 4 jarige merrie. Rechtsom is altijd al haar moeilijke kant geweest, in het begin kreeg ik haar niet eens over de hoefslag of op de binnenhoefslag,
misschien is het wel jou moeilijke kant niet altijd het paard is erg makkelijk jij zit er op....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:26

En TS heb je bruikbare tips gekregen?

sylblik: TS steekt het niet op het paard, ten eerste. Ten tweede hoeft dat niet perse, ik ben rechtshandig en beter op rechts en toch is mijn paard makkelijker op links :')

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:50

Ik heb juist hetzelfde probleem! Het is helemaal m'n eigen schuld, doordat ik overneem met mn linkerhand als hij rechts vastzet. Daardoor belanden we ook in een neerwaartse spiraal: hij werkt tegen, ik werk tegen, hij werkt nog meer tegen,... Ik heb dan ook even les genomen bij een bekende lesgeefster bij ons in de buurt. Haar tips waren zeer bruikbaar voor dit probleem. Ze vertelde me om gewoon minder druk op de teugels, en veel meer druk op de benen te geven. De teugels moeten volgens haar telkens op dezelfde afstand van elkaar blijven, en moeten hetzelfde (kleine) gewicht dragen. Ik probeer er op te letten, maar ik betrap me er nog steeds op dat ik soms onbewust overneem met m'n linkerhand als meneer nog eens beslist om rechts vast te houden.

Volgens mij is het gewoon moeilijker om een 'slechte' gewoonte af te leren, dan een goede gewoonte aan te leren. Het enige wat je eraan kan doen is volgens mij werken werken werken.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 07:33

Ik heb gister een hele zware priveles gehad :P
De rest kwam niet opdagen (het is hier feestweek, dus zullen wel met de feestwagens aan het bouwen zijn)
Het was voor mij een zeer intensieve les. Ik moest 20 minuten zonder beugels rijden, zodat ik ontspannener ging zitten(anders stuiter je er af :p) Verder moest ik veel met mijn binnenbeen werken, gevoel zoeken met mijn binnenteugel(rechterteugel) en buitenteugel opvangen en contact houden. Ze liep op gegegeven moment heerlijk ontspannen. pff, voel het nu helemaal in mijn bovenbenen en lies. Maar wel veel geleerd. Ze heeft me wat tips meegegeven om te oefenen thuis. Dus genoeg te doen haha.