Extreem lui paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:32

D00R schreef:
Voor die 0,000001% dat je het niet zeker weet, zou ik het alsnog laten nakijken eerlijk gezegd. :+
Bloedonderzoek is niet duur. Een uiteindelijk echt ziek paard wél.

Ik geloof er niet zo in dat een paardje dat toen je begon met rijden (ze is sinds oktober/november 2009 bij je toch?) zo actief en hittepetit was, nu zo sloom met rijden is uit protest, verveling of een leiderschapsprobleem. Zeker niet gezien de enorme hoeveelheid krachtvoer die je geeft.

Een paard met een speels en hittepetit karakter, uit dat volgens mij niet door sloom gedrag. Of kan een paard echt zo goed nadenken (want het klinkt op deze manier bijna als een strategische zet van je paard, en helemaal niet als natuurlijk gedrag)?

:j ziek paard kost gouden bergen.
Mijne mag inmiddels goud gaan mesten wil ik nog gelijk spelen.
DA zag ook niets in een bloedonderzoek, bleek mooi dat ik gelijk had en nu veel kosten voorkom door mijn eigenwijze gedrag :D
Buiten de kosten heeft mijn paard nu weer een glimlach, die was ze lange tijd kwijt ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:35

mijn paard was idem dito, die bleek vitamine E gebrek te hebben. na supplement kwam de looplust weer terug. wel eerst bloed laten checken door DA.

AmberHeijman

Re: Extreem lui paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 14:43

Vandaag heb ik weer gereden.
Het ging eigenlijk best goed, ze was totaal anders dan normaal.
Ze begon weer op haar oude beeld te lijken: Springerig en niet oplettend.
In het begin was ze ontzettend lui, maar nadat er van een auto en stapel kisten was gevallen was ze meteen anders.
Voorwaarts, snel, ontzettend springerig en niet op mij lettend.
Er zat dus niks slooms bij, maar wel weer een irritant paard wat niet op mij gericht was.
Elke keer als ze wilde wegspringen probeerde ik haar voor te zijn door meteen flink door te draven/galopperen.
Uiteindelijk ging dit redelijk goed!
Nog steeds niet helemaal op mij geconcentreerd, maar ik merkte wel dat het aan het eind van het half uur beter ging.

Kijk dit is nou zo'n reden waarom ik niet denk dat het bloedarmoede oid is.
Ik weet dat een ziek paard bergen geld kost.
Maar ze zit echt heel goed in haar vel. Ze glanst als de zon,
drinkt en eet goed, beweegt ruim en goed, nog steeds even speels en noem het maar op.
Ze zat een half jaar terug niet zo goed in haar vel, en dat merkte ik ook meteen.

Ik denk dat ik nu door heb hoe ik het op moet lossen.
Over een week is mijn instructrice er weer, dus ik blijf doorgaan zoals het nu gaat.
Ik straf haar gewoon af als ze niet op let en ik blijf lekker lang en laag rijden, totdat ik weer het 'lef' heb om haar op te pakken.

Bedankt voor de tips allemaal. Ik heb er veel aan gehad! :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:26

vit. E gebrek "zie " je niet. buiten luiheid merk je nix aan een paard. de enigste manier om vast te stellen is een bloedtest.waarom zou je het niet uitsluiten ? voor die paar tientjes bespaar je een hoop ellende, want je paard breekt zn spieren af als je doorrijd...

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:50

Ik heb ook dat probleem gehad :)
En ik loste dat op als volgt;
Bij het instappen, maakte ik dat hij al vlug aan mijn been was & ook vlot vooruitgaan. Vanaf dat je begint te draven, veel terug in stap, draf, heel de tijd overgangen rijden totdat je voelt dat hij er écht op reageert. Zo ook in de galop (galop,draf,...) Dan ook eens draf-halt of stap/halt-galop/draf..
Altijd maar overgangen (vooral in het eerste kwartier) reageert hij in het begin niet op je benen, meteen de zweep erbij. Zo heb ik het gedaan, & ik moet zeggen, een paar lessen later, was hij al veel actiever & veel meer aan het been! :D

Nu ja, elk paard is ook anders hé ;) Succes in ieder geval :)

AmberHeijman

Re: Extreem lui paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 18:48

Bedankt nog voor de tips. :)
Ik denk dat het probleem wel opgelost is.
Ik doe nu namelijk het volgende:
Ik rijd haar los, dus maak haar spieren warm op beide handen.
Daarna kijk ik hoe ze reageert op mijn been, dus met overgangen vooruit (en ook terug natuurlijk).
Reageert ze niet? Dan laat ik haar een lange zijde echt goéd doordraven.
Zo rijd ik dus een beetje de bak door. Niet vooruit willen? Nou dan gaan we, en hard ook!
Hierna spring ik in galop aan en laat haar eventjes volluit gaan, dat duurt eventjes en ze vindt het niet leuk, maar ik merk wel dat ze na een kwartiertje goed doorrijden veel attenter is, zonder één nat haartje te hebben.

Als ze niet oplet, dus weer in haar oude patroon valt, dan gaan we meteen net zo hard door totdat ze normaal erlangs loopt zonder te kijken. En ook dit werkt redelijk goed.

Allemaal bedankt voor de tips, ik ben er veel mee opgeschoten! :j
Er mag een slotje op, tenzij andere mensen nog iets vragen willen in dit topic!

Als slot; het beloofde topic van hoe het nu gaat.
[RT-HAW] Marene en Nance weer eens aan het werk!

Tijuana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:45

Mijn paardje was in het begin ook erg lui en reageerde vrijwel niet op mijn been. Als ik dan de kuitdruk opbouwde, werd hij alleen erg chagerijnig en sloeg met zijn staart of tilde zijn achterbeen op als verzet.
Van mijn instructrice heb ik nu geleerd om 2x been te geven en als hij daarop niet reageert, meteen een tikje met de zweep te geven. ZOdra hij dan weer terug valt in tempo, meteen weer een zweepje, want hij moet in hetzelfde tempo blijven lopen, als ik geen ander commando geef. In stap contoleer ik hem ook door af en toe 2x been te geven. Daar reageert hij nu erg goed op. ALs ik aandraaf, dan houd ik zo'n 2a3 sec. mijn been tegen hem aan. Daarop moet hij aandraven, anders weer een tikje. Vooral ook niet teveel blijven drijven tussendoor. Als hij in een goed tempo loopt, dan benen stil en geen druk. Tegen een hond die moet zitten, zeg je ook 1x zit en als hij dan eenmaal zit blijf je ook niet steeds zit,zit,zit zeggen }> . Dit werkt bij mij erg goed. Veel succes verder

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:27

laat haar eens helemaal los van voren. je kan voor niks opvangen als het er van achter niet is.
je kuit er goed aanhoude, en belonen als ze reageerd. maak ook veel overganen
verder veel firugen rijden, zodat ze zich niet kan vervelen. vraag een beetje stelling, maar pak hem niet helemaal op van voren.
als ze actief doorloopt kan je steeds een beetje meer oppakken.