Rijd ik mijn pony te veel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:16

Chaos schreef:
Waar heb je hem staan? Je woont vlak bij mij. :+

hahahah jij gaat eem op onderzoek uit?
of bied jy jeaan voor een half uur werken op dr pony?? :D

Chaos

Re: Rijd ik mijn pony te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:18

Nee niks, is meer nieuwsgierigheid eigenlijk, hihi.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 21:18

Chaos schreef:
Allemachtig mensen. Anderhalf uur rijden op een 4-jarige? Arme pony. Veels te lang, probeer vaker korter te rijden, dat is veel effectiever. Ik zou ook een lekker gaan klieren als ik dagelijks zo aan de bak moet. :+

Mijn 4jarige heeft van de week op wedstrijd voor het eerst een uur gelopen, en nu 1x op les, normaal train ik nooit zo lang!

Maar er zit denk ik wel verschil in de manier van rijden,
En Het is niet dat ik elke dag in de bak rijd, uitrijden doe ik bijna akltijd buiten, en hij rijd gemiddeld 3 keer per week normaal in de bak,
1 keer zonderzadel, of bitloos met halster
1keer wandelen
1dagje rust

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:19

Ik zou het max 4xweek en max 2 uur de x doen. Anders is het iets iets te veel, op andere dagen misschien longeren?

Kendra

Lotte_Wessel schreef:
Paarden zijn (en pony's helemaal) erg goed in laten weten wat ze er van vinden! ;)

Bijna off topic, maar dat is natuurlijk niet waar. Het ene paard loopt zich het liefste dood en de ander is liever lui dan moe...En ook bij paarden heb je 'pleasers' die voor hun baas door het vuur gaan en blijven lopen als jij dat vraagt. Het is niet voor niets dat er altijd wordt gewaarschuwd dat je juist met jonge talentvolle paarden die zelf erg veel aanbieden erg rustig aan moet doen.

TLNLSDB

Chaos schreef:

haha jammer dan maarweer.....

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:20

Flaver schreef:
Ik zou het max 4xweek en max 2 uur de x doen. Anders is het iets iets te veel, op andere dagen misschien longeren?

jeetje 4 keer per week max 2 uur??
zou je zelf zolang in de bak willen lopen?
Dit is veel te lang voor een 4 jarige, neem aan dat ts nog langer als 4 jaar van der pony wil genieten..

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:21

abigailabby schreef:
Chaos schreef:
Allemachtig mensen. Anderhalf uur rijden op een 4-jarige? Arme pony. Veels te lang, probeer vaker korter te rijden, dat is veel effectiever. Ik zou ook een lekker gaan klieren als ik dagelijks zo aan de bak moet. :+

Mijn 4jarige heeft van de week op wedstrijd voor het eerst een uur gelopen, en nu 1x op les, normaal train ik nooit zo lang!

En Het is niet dat ik elke dag in de bak rijd, uitrijden doe ik bijna akltijd buiten, en hij rijd gemiddeld 3 keer per week normaal in de bak,
1keer wandelen
1dagje rust

je verandert steeds meer bij je berichten die je schrijft..
dan 5 a 6 x dan 4 a 5 x weet je zelf nog wel hoevaak en hoeveel ?
want ik raak de tel beetje bij beetje kwijt hoor.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 21:21

Flaver schreef:

2 uur vind ik zelf te lang, ik vind 1 uur rijden genoeg, maar daar komt dan in dit geval het halfuur bij dat hij loopt te klieren.
Maar 1,5 uur nog rijden vind ik wel te veel

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:23

Tesz_2208 schreef:
Chaos schreef:

haha jammer dan maarweer.....

Haha. Nee, helaas, op uitnodiging van TS wil ik best lesgeven of rijden, maar ik biedt mezelf absoluut niet aan.
Ik denk niet dat het daarom gaat. Hij wordt nu veel te veel belast, hij is 4 he, alles moet nog groeien. Pas alsjeblieft ook want als je zo lang en vaak blijft rijden is hij versleten voordat hij 10 is, en dat wil je toch zeker niet?

Probeer hem eerst te longeren, doe dit 10 minuten tot een kwartier en laat hem dan zijn ei maar kwijt. Dan is de brand eraf en kun je nog eventjes een half uur lekker trainen. Het is voor hem ook niet leuk om eerst een half uur lang ruzie te schoppen om vervolgens toe te geven en nóg een uur moeten lopen. Dat is ook geen beloning.

Maak het rijden tot een goede ervaring dus zoek de confrontatie niet op en ga niet te lang door.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 21:24

Chaos schreef:

1keer wandelen
1dagje rust[/quote]

je verandert steeds meer bij je berichten die je schrijft..
dan 5 a 6 x dan 4 a 5 x weet je zelf nog wel hoevaak en hoeveel ?
want ik raak de tel beetje bij beetje kwijt hoor.[/quote]

5a6 keer per week geef ik hem zelf beweging.
4 keer daar van is serieus, 1 lol met je knol, zonderzadel enzo.
1 aan de hand, en nog een rust dagje.
Maar soms als hij een vervelende dag heeft dan ga ik inplaats van zonderzadel wel gewoon rijden

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:25

Flaver schreef:

Maximaal 2 uur per keer.
Mensen!! Leg mij nou eens uit, 2 uur lang dressuurtraining, WAT doe je in die tijd? Damn. Daarin kan ik mijn hele weekschema proppen.. Nee, alsjeblieft niet. Voor het behoud van je paardje.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:26

Ik vind het veel te veel wat je doet.

Ik heb zelf geen 4 jarige maar wel eentje die je ong. kan vergelijken

mijne is nu 6 jaar maar sinds vorig jaar augustus zadelmak gemaakt dus ook niet lang onder het zadel.

Ik rijd hem elke 2 dagen en na die 2 dagen heeft ie een rustdag. Die dag doe ik gewoon grondwerk, los springen, over de weg stappen oid.

Dan beweegt ie wel (word ie niet zo dik van het gras) en het is afwisseld werk en dan vervelen ze zich ook niet zo snel.

En zo'n training is dan wel ong. 3 kwartier á een uur. En de 'rustdag' is zo'n half uurtje/3 kwartier.

En ong. 1x per maand ga ik het duin in en dat is 2 uurtjes.

2 uur voor een dresuurtraining vind ik veel te veel. Ik zou het wel volhouden hoor maar me paard zeker niet..

Dat is gewoon niet eerlijk tegenover het paard vind ik..

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 21:26

de ''dressuur training'' die ik doe bestaat uit voornamenlijk veel stap-draf overgangen, en een galopje.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:27

eridinges schreef:
Flaver schreef:

Dit is veel te lang voor een 4 jarige, neem aan dat ts nog langer als 4 jaar van der pony wil genieten..

Ik had het opzadelen en het gek doen + het uitstappen erbijgerekend. Sorry had het erbij moeten zette!

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:27

Chaos schreef:
Flaver schreef:

Maximaal 2 uur per keer.
Mensen!! Leg mij nou eens uit, 2 uur lang dressuurtraining, WAT doe je in die tijd? Damn. Daarin kan ik mijn hele weekschema proppen.. Nee, alsjeblieft niet. Voor het behoud van je paardje.

dat vraag ik mij ook nog steeds af...
maar aan het profiel te zien is het niet DRESSUUR..En niet springen maar alles wat ze doet puur RECREATIEF.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:29

Nog een tip voor als hij zo kliert (blijkbaar kun je dat niet zelf oplossen aangezien hij dat een half uur doet elke x): les nemen!!!

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 21:30

Ik moet wel zeggen dat ik nu iets serieuser ben gaan rijden, omdat hij buiten soms best wel ster kan zijn. maar inderdaad, het meeste is recreatief

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:30

Lees mijn berichtjes eens.. ;)
Probeer eens te longeren.

slagchoco_91

Wat eridinges en iemand anders ook al zei in dit topic
Probeer hem maar eens wat minder krachtvoer geven ;)
paarden kunnen prima leven op enkel ruwvoer en water, en af en toe wat brok voor het lekker :)

En ik ga mee met het merendeel van de reactie's, ik vind dit trainings schema ook te intensief.
Ik mag dan wel weinig ervaring hebben met jonge paarden inrijden/doorrijden, maar ik weet wel dat je met ieder jong dier rustig opbouwen moet. :j

Ik hoop dat het minderen met krachtvoer helpt :) wat geeft je instructie trouwens als advies?

edit: en we zijn weer een aantal reacties verder :')
Laatst bijgewerkt door slagchoco_91 op 12-08-10 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

eridinges

abigailabby schreef:
de ''dressuur training'' die ik doe bestaat uit voornamenlijk veel stap-draf overgangen, en een galopje.

Weet je hoeveel je dit herhaalt in anderhalf uur?
Zou je zelf deze oefeningen elke dag anderhalf uur willen doen??
kom op zeg, wel reeel blijven en bel een instructeur want als het zo lang duurt voordat je je pony voor elkaar hebt heb je echt wel begeleiding nodig. Aan je reacties te zien heb je helemaal geen ervaring met jonge paarden

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:31

Calanddra schreef:
Nog een tip voor als hij zo kliert (blijkbaar kun je dat niet zelf oplossen aangezien hij dat een half uur doet elke x): les nemen!!!

uhm ze heeft les...

vraag me dan nog af hoe het paard dan zo blijft auwehoeren ...
denk dat ze dat eerst eens moeten verhelpen en dan verder kijken.

als hij gestopt is met klieren : wat doe je dan? belonen of direct aanpakken en je ding doen?

want ik heb het idee dat je paard het gewoon niet begrijpt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:32

Maar TS, zo'n beetje iedereen zegt dat het teveel is. Ga je dat nu dan ook veranderen? Want we kunnen er wel eeuwig over discusseren, maar het belangrijkste is dat jij je schema gaat aanpassen. Doen hoor!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:32

[/quote]

Dit is veel te lang voor een 4 jarige, neem aan dat ts nog langer als 4 jaar van der pony wil genieten..[/quote]

Ik had het opzadelen en het gek doen + het uitstappen erbijgerekend. Sorry had het erbij moeten zette!
[/quote]

Maar ook dit is voor iedereen verschillend.. Niet echt een richtlijn om je aan vast te houden.
Niet iedereen stapt evenlang uit. Sommige hebben met 5 minuten hun paard al opgezadeld

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:33

maar wat doet hij dan precies tijdens het eerste halfuurtje 'klieren' of heb ik er mischien over heen gelezen?