Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
cap gaat sowieso op.
pompidou2 schreef:Wat ik me verder afvraag, puur uit interesse, is of de mensen die hier verwijzen naar een prof, zelf ervaring hebben met een paard inrijden? En of uit die ervaring (misschien verkeerde ervaringen) het advies voort komt dat ik haar beter naar een prof kan sturen..
In dat geval zal ik graag willen horen wat jullie valkuilen of fouten geweest zijn.
.
En laat het nu lekker aan de jonge garde over.
Citaat:Met lichtrijden maak je jezelf niet lichter. De ene pas weeg je weinig, de andere pas bijna het dubbele. Het hoeft niet verkeerd te zijn, als je maar beseft wat je aan het doen bent.
Lichtrijden is asymmetrisch. Het ene achterbeen wordt nauwelijks belast, het andere achterbeen moet jouw dubbele gewicht dragen. Wil je voorkomen dat de bespiering van je paard scheef wordt dan zul je het lichtrijden evenredig moeten verdelen: één minuut op het ene been, één minuut op het andere been.
Lichtrijden is een scheve belasting en daarom eigenlijk niet zo goed voor jonge paarden. In plaats van steeds één been met het dubbele gewicht te belasten kun je beter alle benen evenredig belasten. Een goede rijtechniek blijft hoe dan ook onontbeerlijk.
Don_Zhivago schreef:Citaat:Met lichtrijden maak je jezelf niet lichter. De ene pas weeg je weinig, de andere pas bijna het dubbele. Het hoeft niet verkeerd te zijn, als je maar beseft wat je aan het doen bent.
Lichtrijden is asymmetrisch. Het ene achterbeen wordt nauwelijks belast, het andere achterbeen moet jouw dubbele gewicht dragen. Wil je voorkomen dat de bespiering van je paard scheef wordt dan zul je het lichtrijden evenredig moeten verdelen: één minuut op het ene been, één minuut op het andere been.
Lichtrijden is een scheve belasting en daarom eigenlijk niet zo goed voor jonge paarden. In plaats van steeds één been met het dubbele gewicht te belasten kun je beter alle benen evenredig belasten. Een goede rijtechniek blijft hoe dan ook onontbeerlijk.
hele stomme opmerking misschien maar....
je wisseld toch regelmatig van hand (dus ook van been)
dan is de belasting toch verdeeld of ben ik nou gek