Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)
tijdens het dressuren en buiten is hij wel heel voorwaarts). Ik moet wel zorgen dat ik dan goed in het midden blijf zitten en stil want elke beweging is dan een reactie van ik mag harder of ik mag wegspringen voor iets wat hij ziet en ik niet. Moet zeggen dat ik nu wel redelijk relaxed buiten kan rijden, mag alleen absoluut niets vragen. Meneer loopt dus met zijn kop in de lucht en oren naar voren, niet te veel been en zeker niet te veel druk in zijn mond. Als alleen als hij zachter moet een kort rukje (lees ophouding). Traiectum schreef:Normaal gesproken zou ik dat ook zeggen, maar het paard is op wedstrijd wel te houden, en m.i. is het grootste verschil dat ze op wedstrijd wél (gecontroleerd) hard mag en op buitenrit niet. Ze heeft nu de link gelegd tussen buitenrijden en steigeren / er vandoor gaan, en die link moet je kwijtraken. Wat 't paard nu doet is ronduit gevaarlijk, voor TS, voor 't paard zelf en voor omstanders. Als ze buitenrijden gaat associeren met gecontroleerde galop kun je steeds vaker stukken met langzame galop / draf inbouwen.
Ik reed vroeger een pony die er op 1 stuk van het ruiterpad altijd vandoor ging. Stangbit, slof, zware ruiter, andere paarden, niks hield hem tegen. Ik liet hem vóór dat stuk al galoperen, waardoor hij niet meer de behoefte had om te vechten - hij mocht immers al galoperen - maar zo bleef ik wel controle houden. Na een paar weken oefenen kon ik 'm op het pad terugnemen naar stap, en na een paar maanden was het hele gedoe over.
TS: hoe lang je dat vol moet houden, lastig. Probeer in ieder geval veel te schakelen, dus stukjes verzamelde galop afwisselen met meer tempo. Als ze dat accepteert kun je het steeds meer gaan uitbreiden en ook eens een stukje draf meepakken. Bijkomend voordeel is dat ze op jou moet blijven letten. Let goed op je paard, en probeer te voorkomen dat ze zich tijdens langzame stukken op gaat winden. 't zal niet in een week over zijn!
Wolferus schreef:Wat ik doe is gewoon inderdaad 1 teugel pakken, waar je de binnen teugel van maakt en gewoon constant op de kleine volte houden, totdat ze ophoud met rennen. En elke keer als ze weer begint, gewoon meteen weer op de volte, desnoods trekken, als ze het maar snapt, want ik heb wel gelezen dat het anders gevaarlijk wordt.
Misschien wat minder krachtvoer ook, of kan dat niet i.v.m. wedstrijden? Daar worden ze meestal ook rustig van.
vanLotje schreef:Wolferus schreef:Wat ik doe is gewoon inderdaad 1 teugel pakken, waar je de binnen teugel van maakt en gewoon constant op de kleine volte houden, totdat ze ophoud met rennen. En elke keer als ze weer begint, gewoon meteen weer op de volte, desnoods trekken, als ze het maar snapt, want ik heb wel gelezen dat het anders gevaarlijk wordt.
Misschien wat minder krachtvoer ook, of kan dat niet i.v.m. wedstrijden? Daar worden ze meestal ook rustig van.
yup. Hier ook een one reign stopper.
als ie echt ervantussen gaat, kijken waar je de meeste ruimte hebt, links of recht.
Vervolgens, als ie wil stoppen, mag hij van mij nog even een paar (hele kleine) cirkels verder rennen tot ik het mooi geweest vind, dus blijven drijven.
Als je dan stopt , alles loslaat en "ho" "whoa" of wat voor stop commando je hebt, zegt, is het klaar.
voordeel is dat ze op zo'n kleine circle, dus heel goed gebogen, niet omhoog kunnen, niet kunnen bokken, eigenlijk niets meer kunnen dan rondjes draaien....en dat gaat vervelen, heeeeel snel!
*valt niet mee hoor, het verschil tussen editen en quoten
Hielp bij mij erg goed!

vanLotje schreef:als je volte klein genoeg is (dus meer een circel om het voorbeen heen), en de nek dus gebogen, heeft ze geen enkele kans om te steigeren, dat gaat niet, fysiek.
vanLotje schreef:als je volte klein genoeg is (dus meer een circel om het voorbeen heen), en de nek dus gebogen, heeft ze geen enkele kans om te steigeren, dat gaat niet, fysiek.
)

Nessah schreef:Sorry, grondwerk gaat hem niet worden.. Daarnaast heb ik op wedstrijd ( zelfs sgw) volledige controle. Dus het is niet dat ik geen band met haar heb ( of dat ze bang is of geen vertrouwen heeft), ze wordt gewoon over enthousiast.
En nogmaals, een volbloed moe krijgen? Zorgen dat ze haar energie kwijt is? Nee sorry, dat is niet mogelijk.. Geloof me
Ik zie dat ongeveer de helft kan indenken wat voor paard het is, geloof me.. Het is geen huis-tuin-keuken paard.. Het is een heet paard,die je niet moe kán rijden.. Die je niet kan laten halthouden, die je niet met een lange teugel kan geven.. Dat soort dingen kunnen echt niet op buitenrit.
Op een volte trekken zorgt voor het steigeren en er weer van door gaan.
Nogmaals.. Ik heb haar niet voor het buitenrijden, dat doe ik voor erbij. Maar vind het wel fijn als ik dat kan blijven doen, zo niet dan niet..
Ik ga elk geval die galop tip proberen van de week
Bedankt voor het mee denken en voor alle tips! Super!
kebie schreef:En wat verder nog wel eens wil helpen, maar dat moet je wel durven, is om haar een aantal dagen achter elkaar 25 km te laten lopen. Meestal zijn ze na dag 2 echt wel afgebluft en kan je daarna beginnen om haar duidelijk te maken dat er buiten dus niet wordt gecrossed.
Een goede methode is om de ene dag ergens heen te rijden, haar daar (liefst met een rustig maatje) te laten overnachten en de volgende dag terug te rijden naar stal. Dag 3 kan je dan met maatje van stal vertrekken en een rustige rit maken.