Ook een "buiten rij" probleem, maar dan anders.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:30

Persoonlijk zou ik het strand opzoeken en haar alleen op de volte zetten en daarna weer naar huis gaan. Dit meerdere keren achter elkaar of weekenden achter elkaar tot ze begrijpt dat er toch niet geraced wordt. Desnoods eerst thuis a longeren dat de ergste energie ere vanaf is.
Als je dan kan uiteindelijk stappen op de volte op het strand zou je verder kunnen gaan met het uitbreiden van de oefening.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:33

Wat ik doe is gewoon inderdaad 1 teugel pakken, waar je de binnen teugel van maakt en gewoon constant op de kleine volte houden, totdat ze ophoud met rennen. En elke keer als ze weer begint, gewoon meteen weer op de volte, desnoods trekken, als ze het maar snapt, want ik heb wel gelezen dat het anders gevaarlijk wordt.
Misschien wat minder krachtvoer ook, of kan dat niet i.v.m. wedstrijden? Daar worden ze meestal ook rustig van.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:33

Ik zou de komende tijd buiten en zeker op open vlaktes alleen nog maar proberen te stappen. Gaat ze heel druk doen laat haar dan maar kleine rondjes lopen, niet stil staan zodat ze omhoog kan komen. Is ze weer wat rustiger probeer je weer rechtuit te stappen en dit blijven herhalen tot ze gewoon rustig kan stappen.. Zelf ook rustig blijven, goed door ademen en gewoon blijven zitten. Niets zeggen: geen geruststelling en niet vloeken. Gewoon alsof het de normaalste zaak van de wereld is haar even op een rondje zetten
De link tussen galoperen en buitenrijden/ open vlaktes moet even gereset worden bij je paard.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:40

Wat een lastig probleem zeg, er zijn al een heleboel tips gegeven.
Bij mij kwam ineens het idee op van een renbaan. Zou je daar niet eens een keer naar toe kunnen; het is een gecontroleerde omgeving en ze kan gewoon door.
Misschien hebben ze daar ook wel ervaring met volbloeds die niet te stoppen zijn (of je hebt de nieuwe Zenyatta :D )

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:41

Misschien te makkelijk gedacht hoor, maar als zij wilt galopperen ga je toch galopperen? Maar dan wel tot JIJ zegt en nu stoppen we, dus als ze opgeeft (wat elk paard een keer doet) dan ga je gewoon nog wat extra kilometertjes door. Klinkt hard maar wie niet luisteren wil moet maar voelen, en sinds wij niet zo sterk zijn als paarden moeten we slim zijn :D

absque_dubio

Re: Ook een "buiten rij" probleem, maar dan anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:48

Vervang het steigeren naar rodeorijden, dan beschrijf je mijn ervaringen met mijn (helaas overleden) pony. :j
Wat ik deed, is gewoon gáán. Na 2uur draf/galop kon ze dan zowaar een stukje rustig stappen. :D
En op t moment dat het bokken te heftig werd, en ik nog optijd was, sprong ik eraf, en liep ik dan maar een stukje verder met haar.
Verder waren het altijd zéér intensieve buitenritten met eigenlijk dus alleen keihard draven, maar dat was wel wat werkte bij haar.

oddyssey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:22

misschien is het paard gewend om altijd in een groep naar buiten te gaan, je kan ook proberen een fietser mee te nemen, daar worden ze ook altijd wel rustig van. 2e probleem: is het paard gewend dat ze/hij mag galloperen als ze/hij een lang pad ofzo ziet? als ik op een gegeven moment op de terug weg ofzo wou, mocht mijn paard altijd galloperen, maar nu wordt hij daar heel druk van, en ga ik gewoon stappen en na een paar keer holp het al heel veel

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:37

Het niet van huis willen komt me bekend voor. Maar mijn paard is vroeger ook echt een staker geweest dus boos worden is geen optie. Hij gaat dan inderdaad ook steeds hoger steigeren en loopt gewoon de sloot of draad in. Nu is hij wat ouder en kan ik wel met hem alleen naar buiten en dan is hij verder ook wel braaf (hij is liever lui dan moe :D tijdens het dressuren en buiten is hij wel heel voorwaarts). Ik moet wel zorgen dat ik dan goed in het midden blijf zitten en stil want elke beweging is dan een reactie van ik mag harder of ik mag wegspringen voor iets wat hij ziet en ik niet. Moet zeggen dat ik nu wel redelijk relaxed buiten kan rijden, mag alleen absoluut niets vragen. Meneer loopt dus met zijn kop in de lucht en oren naar voren, niet te veel been en zeker niet te veel druk in zijn mond. Als alleen als hij zachter moet een kort rukje (lees ophouding).

Voor wat betreft je probleem met het er tussen peren...............pfff dat is een lastige. Boos worden is zeker geen optie zoals jij je paard beschrijft. Mijn vorige paard kon ook zomaar uit het niets als een gek gaan bokken en springen en dat zonder reden. De langste uitputtingsslag die ik met hem volgehouden is 4 uur achter elkaar vechten en er had niemand gewonnen. Ik niet en hij niet. Hij is helaas op 7 jarige leeftijd overleden aan koliek. Maar ook hij had er echt problemen mee als hij een martingaal of slof om moest.

Ik zou in ieder geval eens professionele hulp inschakelen en hopen dat zij je probleem kunnen helpen oplossen. Want met jou 48 kg bij je een vlieg op een raket.......... In Limburg zit wel iemand die als je het echt niet meer weet raad weet met zulke paarden, maar dat is wel een van de laatste suggesties die ik kan bedenken.

Heel veel succes

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:21

Ik heb ook een poosje een paard gereden wat absoluut niet van het erf af wou in z'n eentje, ik ben toen begonnen met uitstappen op het erf, eerst alleen op het erf zelf, toen tot aan de poort - rondje over het erf - tot aan de poort, tot aan de weg, een klein stukje door de berm en zo steeds verder opbouwen. Al is het iedere keer als het ware maar een hoefslag dichter naar 'buiten' toe alle beetjes helpen.
Uiteindelijk heb ik de tijd die we in de bak trainde teruggebracht en het stuk dat we buiten reden langer gemaakt en uiteindelijk ging hij zonder probleem naar buiten.

Ander paard wat ik gereden heb had ook altijd problemen op het strand, ook alleen maar willen rennen enzo. Hoe wij het toen opgelost hebben we zijn op het strand gaan dressuren, mocht hij uitbreken, even laten gaan tot ik hem weer kon terugnemen naar een normale galop en dan weer terug op een hoefslag rijden. Zolang hij braaf was gewoon op het harde rijden, zodra hij ging rennen meteen het zware zand insturen en hem daar weer terugrijden. Zodat hij in z'n hoofd die switch maakte van strand = rennen naar strand = braaf zijn.
Probleem is denk ik ook wel voor een deel dat jou paard al zo'n goede conditie heeft, daar verlies je sowieso van als je gaat vechten, maar ik weet niet hoe jij traint voor een sgw wedstrijd, misschien dat je daar elementen van naar het strand kunt meenemen? (ik heb totaal geen verstand van sgw hoor, dus ik zeg maar wat)
Ik weet ook niet of je die mogelijkheid hebt natuurlijk om zo vaak naar het strand te gaan en of je nog wel genoeg controle hebt om zoiets te doen, maar misschien het proberen waard.

Wat ik in ieder geval niet zou doen is tussen de oren slaan ofzo, de manier waarop jij je paardje omschrijft is dat een hele goede manier om haar helemaal gek te maken.
In ieder geval heel veel succes en hopelijk vind je snel een oplossing!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:41

Traiectum schreef:
Normaal gesproken zou ik dat ook zeggen, maar het paard is op wedstrijd wel te houden, en m.i. is het grootste verschil dat ze op wedstrijd wél (gecontroleerd) hard mag en op buitenrit niet. Ze heeft nu de link gelegd tussen buitenrijden en steigeren / er vandoor gaan, en die link moet je kwijtraken. Wat 't paard nu doet is ronduit gevaarlijk, voor TS, voor 't paard zelf en voor omstanders. Als ze buitenrijden gaat associeren met gecontroleerde galop kun je steeds vaker stukken met langzame galop / draf inbouwen.

Ik reed vroeger een pony die er op 1 stuk van het ruiterpad altijd vandoor ging. Stangbit, slof, zware ruiter, andere paarden, niks hield hem tegen. Ik liet hem vóór dat stuk al galoperen, waardoor hij niet meer de behoefte had om te vechten - hij mocht immers al galoperen - maar zo bleef ik wel controle houden. Na een paar weken oefenen kon ik 'm op het pad terugnemen naar stap, en na een paar maanden was het hele gedoe over.

TS: hoe lang je dat vol moet houden, lastig. Probeer in ieder geval veel te schakelen, dus stukjes verzamelde galop afwisselen met meer tempo. Als ze dat accepteert kun je het steeds meer gaan uitbreiden en ook eens een stukje draf meepakken. Bijkomend voordeel is dat ze op jou moet blijven letten. Let goed op je paard, en probeer te voorkomen dat ze zich tijdens langzame stukken op gaat winden. 't zal niet in een week over zijn!

Ik ga mee met bovenstaande, ik heb er zelf geen ervaring mee maar dit lijkt me een gevalletje TE heet paard om rustig te laten stappen/draven, daarvan raakt ze (nu nog) teveel van in stress. De wat extremere 'oplossingen' kunnen best werken bij paarden (ei, slaan, omtrekken) maar ik heb het vermoeden dat dit paard daardoor juist getriggerd wordt NOG gekker te gaan doen, wat mij erg gevaarlijk lijkt worden voor de TS.

Het belangrijkste is dat jij weer wat te vertellen krijgt, als dat in de galop is dan moet dat maar voorlopig. Zet haar inderdaad maar aan het werk in de gallop, kleine schakelingen, van grote (terug naar stap) raakt ze weer van de leg. Ze is gewoon niet aan de hulpen buiten, terwijl ze dat op een wedstrijd/cross wel is. Vanuit dat stukje controle (crosswerk) zou ik terug werken naar een rustige buitenrit met stap en draf.

Respect dat je het toch blijft proberen, tis niet niks als je paard zo ongecontroleerd is!

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:14

Wolferus schreef:
Wat ik doe is gewoon inderdaad 1 teugel pakken, waar je de binnen teugel van maakt en gewoon constant op de kleine volte houden, totdat ze ophoud met rennen. En elke keer als ze weer begint, gewoon meteen weer op de volte, desnoods trekken, als ze het maar snapt, want ik heb wel gelezen dat het anders gevaarlijk wordt.
Misschien wat minder krachtvoer ook, of kan dat niet i.v.m. wedstrijden? Daar worden ze meestal ook rustig van.

yup. Hier ook een one reign stopper.
als ie echt ervantussen gaat, kijken waar je de meeste ruimte hebt, links of recht.
Vervolgens, als ie wil stoppen, mag hij van mij nog even een paar (hele kleine) cirkels verder rennen tot ik het mooi geweest vind, dus blijven drijven.
Als je dan stopt , alles loslaat en "ho" "whoa" of wat voor stop commando je hebt, zegt, is het klaar.

Hielp bij mij erg goed!

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:15

vanLotje schreef:
Wolferus schreef:

yup. Hier ook een one reign stopper.
als ie echt ervantussen gaat, kijken waar je de meeste ruimte hebt, links of recht.
Vervolgens, als ie wil stoppen, mag hij van mij nog even een paar (hele kleine) cirkels verder rennen tot ik het mooi geweest vind, dus blijven drijven.
Als je dan stopt , alles loslaat en "ho" "whoa" of wat voor stop commando je hebt, zegt, is het klaar.

voordeel is dat ze op zo'n kleine circle, dus heel goed gebogen, niet omhoog kunnen, niet kunnen bokken, eigenlijk niets meer kunnen dan rondjes draaien....en dat gaat vervelen, heeeeel snel! :)

*valt niet mee hoor, het verschil tussen editen en quoten :)*

Hielp bij mij erg goed!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:30

Is ze nou helemaal besodemietert? Leuk dat zij het leuk vind maar ze mag jou niet in gevaar brengen.

Aangezien ze bij SGW wel te controleren is:
Ga dressuur rijden in het bos/hei park. Zoek een veldje/open plek waar dat te doen is. Ze onttrekt zich duidelijk aan je hulpen en je zult haar moeten leren dat dat not done is.

Hoe gaat het als je aan de hand naar buiten gaat? Als dat goed gaat zou ik gaan wandelen --. wandelen met zadel--> wandelen en er even op stappen etc. etc.

Neem iig geen te grote stappen tegelijk. Ga er niet klakkeloos van uit dat je 'gewoon met haar kan buitenrijden'. Ook dat moeten ze leren. Ik ben zelf fan van wandelen, buiten uitstappen na een fijne dresuurles en van daar uit verder werken.

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:36

Oh oh, wat lees ik toch weer veel tips over sloffen en strengere bitten.
Het heeft allemaal met respect te maken en dat dwing je niet af door tussen de oren te slaan.
Dat begint tussen jullie beiden en ik zou echt op de grond beginnen met grondwerk.
Verder heel consequent proberen te zijn in het bestraffen van zulk gedrag (als je voelt dat ze gaat, begin een dressuroefening oid). Als je grondwerk hebt gedaan, leer je je pard beter "lezen" en aanvoelen.
Ik weet dat het niet makkelijk is hoor, ik had ook een paard dat dit gedrag vertoonde en het is heel irritant en gevaarlijk.

Succes!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:44

Wat gebeurt er als je haar in draf op de volte houdt tot ze netjes luistert, haar dan rechtuit stuurt en als ze weer vertrekt weer een volte rijdt ?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:47

Ik heb alleen de 1e pagina doorgelezen, dus misschien is het advies al gegeven...

Als ik jou was zou ik grondwerk gaan doen. Dit versterkt de band met je paard en ze worden vaak lichter voor je hulpen.
Ook zou ik voordat je gaat buitenrijden zorgen dat zij haar opgekropte energie al kwijt is (longeren of losgooien). Probeer haar daarna eerst in de bak lekker ontspannen te rijden en houdt het de komende tijd dan met buitenrijden alleen bij rustig uitstappen.

Heel veel succes!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:57

Het op de volte trekken zodra je ook maar denkt dat ze gaat is een hele goede. Gewoon omtrekken, je gaat pas weer verder (in stap!) als ze stilstaat.
Daarnaast de komende ritten met een rustig paard erbij alleen maar stappen. Begin met den uitstaprondje na het bakwerk en bouw dat uit.
En wat verder nog wel eens wil helpen, maar dat moet je wel durven, is om haar een aantal dagen achter elkaar 25 km te laten lopen. Meestal zijn ze na dag 2 echt wel afgebluft en kan je daarna beginnen om haar duidelijk te maken dat er buiten dus niet wordt gecrossed.
Een goede methode is om de ene dag ergens heen te rijden, haar daar (liefst met een rustig maatje) te laten overnachten en de volgende dag terug te rijden naar stal. Dag 3 kan je dan met maatje van stal vertrekken en een rustige rit maken.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 14:00

Sorry, grondwerk gaat hem niet worden.. Daarnaast heb ik op wedstrijd ( zelfs sgw) volledige controle. Dus het is niet dat ik geen band met haar heb ( of dat ze bang is of geen vertrouwen heeft), ze wordt gewoon over enthousiast.

En nogmaals, een volbloed moe krijgen? Zorgen dat ze haar energie kwijt is? Nee sorry, dat is niet mogelijk.. Geloof me :)

Ik zie dat ongeveer de helft kan indenken wat voor paard het is, geloof me.. Het is geen huis-tuin-keuken paard.. Het is een heet paard,die je niet moe kán rijden.. Die je niet kan laten halthouden, die je niet met een lange teugel kan geven.. Dat soort dingen kunnen echt niet op buitenrit.

Op een volte trekken zorgt voor het steigeren en er weer van door gaan.

Nogmaals.. Ik heb haar niet voor het buitenrijden, dat doe ik voor erbij. Maar vind het wel fijn als ik dat kan blijven doen, zo niet dan niet..

Ik ga elk geval die galop tip proberen van de week :)
Bedankt voor het mee denken en voor alle tips! Super! :)

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:03

als je volte klein genoeg is (dus meer een circel om het voorbeen heen), en de nek dus gebogen, heeft ze geen enkele kans om te steigeren, dat gaat niet, fysiek.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:04

haha, toevallig was ik net aan het typen of de TS een goede tip had gevonden... Nu zie ik dat je zelf al reageert.
Mijn paardje moest je ook echt niet op de volte proberen te houden....kon je net zo goed meteen je kistje bestellen :+
Stappen of stil staan ho maar dus ik moest iets anders verzinnen.
Was overigens ook een volbloed :P

Veel succes en ben benieuwd of het gaat helpen!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:04

vanLotje schreef:
als je volte klein genoeg is (dus meer een circel om het voorbeen heen), en de nek dus gebogen, heeft ze geen enkele kans om te steigeren, dat gaat niet, fysiek.

Dat vertelde ze mij ook en dat hielp bij een ander paardje wel maar die van mij hield je er toch niet mee op de grond. Die ging gewoon samen met jou liggen :o

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 14:07

vanLotje schreef:

Sorry, ik ben niet duidelijk.. Ik bedoel als ik haar op een volte heb en ik voel dat ze weer rustiger is en ik maak de volte groter ( om daarna weer rechtuit te gaan) steigert ( of springt ze met 4 benen) ze en vliegt er weer vandoor.. Dit heb ik namelijk de vorige keer op het strand gedaan.. Elke keer direct weer op de volte en dan ging het na een stuk of 30 keer de lol er voor mij wel weer af. ( en paardje maar de oren naar voren en blijven dribbelen.. :Y) )

Er naast lopen durf ik écht niet. Ik zou niet weten wat ze doet, maar ik weet wel dat als ik haar niet hou ik haar kwijt ben.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:12

Okay, en als je haar nu eens gewoon helemaal stil laat staan als ze uitgeraasd is op die kleine cirkel?
En dan gewoon rechtuit wegrijdt? Bij de volgende "vlucht" weer hup kleine circeltjes draaien (binnenhand desnoods flink van de hals af, en blijven drijven met linkerbeen) *edit* paar (2, 3, 4) rondjes zijn voldoende, trouwens :)
Vervolgens weer helemaal los laten, stil laten staan, en weer rechtdoor wegrijden.

Dodelijk vermoeiend maar (hier) wel effectief.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:15

Nessah schreef:
Sorry, grondwerk gaat hem niet worden.. Daarnaast heb ik op wedstrijd ( zelfs sgw) volledige controle. Dus het is niet dat ik geen band met haar heb ( of dat ze bang is of geen vertrouwen heeft), ze wordt gewoon over enthousiast.

En nogmaals, een volbloed moe krijgen? Zorgen dat ze haar energie kwijt is? Nee sorry, dat is niet mogelijk.. Geloof me :)

Ik zie dat ongeveer de helft kan indenken wat voor paard het is, geloof me.. Het is geen huis-tuin-keuken paard.. Het is een heet paard,die je niet moe kán rijden.. Die je niet kan laten halthouden, die je niet met een lange teugel kan geven.. Dat soort dingen kunnen echt niet op buitenrit.

Op een volte trekken zorgt voor het steigeren en er weer van door gaan.

Nogmaals.. Ik heb haar niet voor het buitenrijden, dat doe ik voor erbij. Maar vind het wel fijn als ik dat kan blijven doen, zo niet dan niet..

Ik ga elk geval die galop tip proberen van de week :)
Bedankt voor het mee denken en voor alle tips! Super! :)

Als je paard steigert terwijl jij erop zit kan er denk ik toch nog wel wat verbeterd worden qua band en respect. Grondwerk is hier perfect voor, dus vraag me af waarom dat hem niet gaat worden.
Als je het de komende tijd gewoon alleen bij buiten uitstappen houdt gaat ze het ook als normaal zien en gaat ze met een ontspannen gedachte naar buiten. Je moet echt zorgen dat ze ontspant en halthouden is een must! Dat ze heet is vind ik geen excuus. Ieder paard moet kunnen halthouden en ontspannen. Als dit je niet lukt in je eentje zou ik hulp zoeken bij iemand die verstand heeft van Natural Horsemanship.
Dat is een erg fijne manier om met paarden om te gaan!

Geef het een kans zou ik zeggen.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:15

kebie schreef:
En wat verder nog wel eens wil helpen, maar dat moet je wel durven, is om haar een aantal dagen achter elkaar 25 km te laten lopen. Meestal zijn ze na dag 2 echt wel afgebluft en kan je daarna beginnen om haar duidelijk te maken dat er buiten dus niet wordt gecrossed.
Een goede methode is om de ene dag ergens heen te rijden, haar daar (liefst met een rustig maatje) te laten overnachten en de volgende dag terug te rijden naar stal. Dag 3 kan je dan met maatje van stal vertrekken en een rustige rit maken.

Dit is een methode die wij altijd gebruikten na de winterstop omdat onze volbloed anders inderdaad ook alleen maar als een hertje hupsend door het bos ging. Het gaat niet zozeer om de lengte van de tocht, als wel de combi van een onbekende omgeving samen met 2 dagen achter elkaar en niet weten hoe lang het nog gaat duren.