Nieuwe instructeur maar nu slaat toch de twijfel toe.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 20:59

lisanne_vic schreef:
ik zou even afwachten.
en als het dan echt niet klikt zal ik verder denken

Lisanne@ Aan je aantalpost te zien kan ik zien dat je nog niet zolang bok lid bent.
Even een tip voor je als je weer ergens in een topic reageerd.
Als je geen zin/ tijd hebt alles door te lezen.
Lees dan in elk geval de stukke van de ts (topicstarter) in dit geval van mij.
In elk geval veel bokt plezier en welkom.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:13

Ik had wel het hele topic gelezen hoor :j Klopt mijn antw niet in het verhaal dan? Dacht dat ie wel duidelijk was :o
Ik ben er natuurlijk niet bij als je les hebt, dus beetje moeilijk is het wel om van afstand te beoordelen. Maar Ik denk dat je je instructeur een kans moet geven en dus moet houden. Over het tempo is niet goed maar het voorwaarts denken is wel heel heel belangrijk. Misschien voelt t voor jou nog oncontroleerd en te snel maar ik denk eigenlijk dat je dit wel nodig hebt om beter te worden.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:31

Moll schreef:
oke snap ik helemaal, echter is voorwaardse drang niet dat geen wat nu gebeurt, harder draven heeft niets met voorwaards denken temaken, wanneer het dier door het lichaam komt en loslaat door de juist hoofd halshouding, verkregen door de juiste teugelvoering en zachtheid in de hand moet je het dier op het achterbeen zetten waardoor de voorwaardse beweging van zelf komt, als het dier te hard loopt loopt het over de kop en op de voorhand waardoor het steun gaan zoeking op de hand en zo op het 5e been gaat lopen.

Het is inderdaad niet zo dat een paard wat hard draaft per definitie ook voorwaarts denkt. Dat is immers ook zo met het paard van ts wel veel looplust maar niet voorwaarts denken ;) Het is ook niet per defenitie zo dat een paard dat hard loopt op de kop loopt en op de voorhand steun zoekt en op "5 benen" gaat lopen. Daar is wel een ruiter voor nodig die dan geen juiste teugelvoering en zachtheid heeft. Het is in eerste instantie wel zo dat er meer een stuwend achterbeen is en er geen sprake is van een dragend achterbeen. Vraagje aan Moll: Kun je aub wat meer vertellen over op het achterbeen zetten zonder dat er voorwaartse beweging is?

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:43

Ben het wel met jullie eens dat een paard dat snel gaat niet perse voorwaartse drang heeft. Maar toch denk ik dat een paard wat erg terug denkt, en/of erg terug gereden is en dus weer moet leren voorwaarts te denken best geholpen kan zijn met even een paar weken 'snel' rijden. Tuurlijk, dat is niet het eindstation. Vanuit daar kan je weer terug gaan rijden, met behoud van activiteit. Door het lichaam komen, loslaten, juiste hoofd hals houding, juiste teugelvoering en zachtheid in de hand zijn absoluut onmisbaar voor het op het achterbeen krijgen, maar denk dat in sommige situaties tijdelijk de speed knop erop niet verkeerd is. Let wel, in sommige situaties, zal zeker niet altijd helpen. Soms is het zo dat de ruiter zo terug rijdt, dat een normaal tempo voor hem/haar dan ineens heel snel aanvoelt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:43

in de klassieke dressuur is verzameling voor het uitgestrekte, en zoals ik al eerder schreef is de juiste teugelvoering en zachtheid in de hand een must, het optijd kunnen reageren om toetestaan wanneer het paard nageeft en over de rug komt is heel belanrijk in deze, de juiste hoofd hals houding, zorgt er voor dat het dier zich zelf moet gaan dragen, waardoor de rug bolt, de schoft geopend word, en de buikspieren aan getrokken worden en de achterhand kantelt, door dat het dier dus dit alles doet en de ruiter het dier nagevelijk rijd op teugelgewicht kan er nooit spraken zijn van op het 5e been lopen.
Door dat dit alles er voor zorgt dat het paard van een onspanning naar inspanning gaat is de minste geringste voorwaardse stimulans genoeg om het dier voorwaards te houden en zo ook te laten denken, als het dier de hand opzoekt en je de hand iets naarvoren weg geeft zal het dier dan ook naar de hand toe willen lopen, en als je het dier iets terug rijd in deze ontspanning zal het in elkaar lopen als een arkordion, dus de achterhand verder onder de massa kantelen en plaatsen.

maar dit alles kan alleen als de hand zacht en snel genoeg is, ben met mij les klanten daar de eerste tijd het meeste mee bezig ze dat te laten voelen, en dat gevoel verder te ontwikkelen in de loop van de tijd.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 16:59

@-susan- toch nog even over de teugelvoering wat zegt jouw nieuwe instructie daar over. Volte gereden op buitenteugel :9 evt schouderbinnenwaarts buitenteugel :9 Maar hoe zit dat op rechte stukken waar we dus geen lengtebuiging hebben :o Neem van hand veranderen. Bocht door op buitenteugel en buitenbeen en dan....wat is dan je buitenteugel en na x.......
@Mol we hebben het met het voorwaartse wat ts op dit moment doet nog niet over uitstrekken maar eigenlijk alleen over de juiste reactie voor het been. Zeker komen hulpen veel beter door dan op een gespannen paard.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 17:29

Ik moet de wendingen en voltes rijden op met mijn benen.
Hoeken moet ik diep doorrijden doormiddel van binnenhand van de hals en goed binnenbeen gebruiken.
Ik heb geen extra druk op buitenteugel, druk is gelijk aan beide kanten.
Als mijn paard te hard loopt moet ik hem opvangen door links rechts in de teugels te knijpen.
Mijn handen zijn bij de schoft.

Het uitstrekken gaat heel goed paard gaat niet harder, kan haar heel goed wegrijden vanuit mijn zit.
Mag daarbij de teugels ook niet naar voren wegsteken.
Moet al wel op de koste zijde als ik naar de hoek wil afwenden druk opbouwen.

Maar even nog een kleine toevoeging.
Ook mijn houdig is erg slecht, althans dat lijkt het nu en zal ook heel goed zo kunnen.
De instructeur is nu zowel met mijn houdig bezig als met de beweging van het paard.
Misschien kiest hij daarom wel voor bepaalde dingen, die nu niet helemaal goed lijken.
Maar waarbij het straks wel het uitgangs punt goed heeft.

Vind het erg fijn dat dit topic zo goed loopt.
Het geeft me erg veel inzicht en het gevoel dat je fouten mag maken.
Vaak zijn topic zo negatief en kraken ze de ts zo af.
Ben heel blij met alle reactie's

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:46

pol schreef:
@Mol we hebben het met het voorwaartse wat ts op dit moment doet nog niet over uitstrekken maar eigenlijk alleen over de juiste reactie voor het been. Zeker komen hulpen veel beter door dan op een gespannen paard.

precies, het gaat niet opm het uitgestrekte, maar ontspanning is belangrijk om een dier goed voor het been te krijgen.

Moll

Re: Nieuwe instructeur maar nu slaat toch de twijfel toe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:52

wat betreft het kneden op de teugel hier ben ik geen voorstander van, dit omdat je de hand dus opend en sluit en dit storing geeft in je aanleuning, in mijn lessen leer ik de mensen dit van uit de eleboog te doen zodat het gevoel van de aanleuning niet verstoord word.

wat bedoel je met druk opbouwen? als je druk opbouwt zonder dat het paard tegen de hand komt verkort je het paard in zijn voorwaardsebeweging, dus van daar de vraag wat je bedoelt met druk op bouwen.

kwa houding is veel over te doen grootmeester Egon van Nenidorff liet zijn pupillen voor overzitten in een soort van ontlastende zit, naarmate ze de dieren naar de oprichting werkte kwamen de ruiters ook meer recht op te zitten, met dat princiepe werk ik zelf ook .

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:24

Ik denk dat je nieuwe instructeur het wel goed doet, op deze manier krijg ik ook ongeveer les, toen ik op een paard reed dat redelijk lijkt op de beschrijving van jou paard werkte het prima. Ik denk dat het een fase is waar je doorheen moet komen.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 20:43

Ik bedoel dat het paard wat meer in de aanspanning gaat lopen en dat ze dus weet er volgd straks een hulp voor voorruit.

Nog even een wijziging.
De overgangen moet ik rijden van uit mijn zit het tempo opvangen moet ik met teugel knepen.

Hoe moet ik dat zien een paard opvangen vanuit je elleboog?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:51

het woord aanspanning zegt mij helemaal niet bedoel je aanleuning? als dit het geval is, is daar geen druk voor nodig, nogmaals wat ik in mijn eerdere post al zei, hoe meer druk in de hand hoe minder het paard in balans loopt en op het 5ebeen loopt. hoe meer de hand de beweging beperkt van hoof en hals, hoe minder ontspanning er is en hoe minder het dier door let lichaam loopt.

Nogmaal kneden op de teugel is niet mij keuze dit verstoort het gevoel van de hand en dus het aanleunings punt in de losheid.
een overgang terug rijd me op de zit, echter tempo en tempi wisselingen ook, door het kruis iets aan te trekken en de knieen iets te sluiten.

Egon von Neindorff zei altijd : Der hand steht still, und bewegt immer...
de arm is constant in beweging en de hand voelt waneer er weerstand geboden moet worden of wanneer er nagegeven moet worden, het paard toont hier in het inicatief, en de ruiter geeft na van ut de elleboog, dus de hand schiet opdat moment naar voren, in de beweging van het paard, zo ook met een weerstand biedende hand het paard bouwt weerstand op om tegen de hand te komen, de hand/arm blijft in de beweging volgen alleen word de druk iets hoger, op die drug zal het paard lossen/nageven en de ruiter sta daar dan gelijk in toe en geeft ook na, je bent eigenlijk om het even in jip en janeke taal te vertellen(bah), je paard aan het vertellen dat als hij in het door jou aangeven stuk loslaat en na geeft jij hem daar in ook loslaat en als hij uit dat stukje wil komen het zei omhoog of omlaag je met de hand zegt nee tot hier en niet verder.
en is dat stukje waar het paard dus ingesteld word, in het nederig voorwaards neerwaards of in de oprichting en het gewicht van de teugel voldoende is om het aan de teugel te laten lopen de losheid van het paard zich vertaalt in voorwaardse gecontroleerde drang.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 07:11

Moll@ Die spanning die ik bedoel komt bij mij weg.
Ik probeer in mijn centrum (onderbuik, heupen, kruis) een spanning op te bouwen.
Die spanning voelt mijn paard en daarop reageert ze als ik mijn been aandruk.
Dus het is niet dat ik mijn paard in aanspanning laat lopen.
*Dit besef ik nu ik er langer over heb nagedacht*

wbt de druk in de hand:
Hij zegt je mag wel 100 kilo druk in de hand hebben (vanuit het paard, dus niet door er zelf in te hangen)
Als je het dan maar weer met je been opvult.

Als het paard achter de teugel komt moet ik direct mijn handen wegstreken en been druk geven.

Wij zijn nog niet bewust bezig om het paard aan de teugel te laten lopen, wel willen we een nagevelijk paard.

Hoop je vragen nu goed te hebben beantwoord.
Moet er wel heel goed over nadenken.
Moet me namelijk nog bewust worden van het feit hoe ik moet reageren als ik aan het rijden ben.
Plus dat ik het nu ook moet omschrijven.
Dat is de reden dat ik soms wel eens dingen of verkeerd vertel of vergeet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:27

_Susan_ schreef:
Moll@ Die spanning die ik bedoel komt bij mij weg.
Ik probeer in mijn centrum (onderbuik, heupen, kruis) een spanning op te bouwen.
Die spanning voelt mijn paard en daarop reageert ze als ik mijn been aandruk.
Dus het is niet dat ik mijn paard in aanspanning laat lopen.
*Dit besef ik nu ik er langer over heb nagedacht*

wbt de druk in de hand:
Hij zegt je mag wel 100 kilo druk in de hand hebben (vanuit het paard, dus niet door er zelf in te hangen)

Als het paard achter de teugel komt moet ik direct mijn handen wegstreken en been druk geven.

Wij zijn nog niet bewust bezig om het paard aan de teugel te laten lopen, wel willen we een nagevelijk paard.

Hoop je vragen nu goed te hebben beantwoord.
Moet er wel heel goed over nadenken.
Moet me namelijk nog bewust worden van het feit hoe ik moet reageren als ik aan het rijden ben.
Plus dat ik het nu ook moet omschrijven.
Dat is de reden dat ik soms wel eens dingen of verkeerd vertel of vergeet.

Dat van de spanning snap ik niet geheel, met spanning in de onderbuik enz.

En druk in de hand daar ben ik het totaal niet mee eens, want als het paard 100kg in jou hand drukt kan je dat niet aanvullen met been, het is immers hand zonder been en been zonder hand. zodra het paard meer druk in de hand brengt dan de teugel gewicht loopt hij op het 5e been, en op het 5e been lopen is in onbalans en over de kop.

Is alleen maar goed dat je er over na moet denken dan ga je beter begrijpen wat je aan het doen bent met rijden.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:51

Ik krijg als ik het zo hoor precies hetzelfde les als jij. Moest in het begin ook erg wennen maar t werkt wel :D

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:22

_Susan_ schreef:
wbt de druk in de hand:

Ik snap dit stukje ook niet goed. Wanneer je druk van 100 kilo in de hand krijgt door het paard is het oké. Maar die 100 kilo kan je ook alleen voelen als je als ruiter je paard handen geeft waarop je paard die druk op kan geven. ;)
Toch wil ik nog graag over de functie hebben die je nieuwe instructie geeft aan de buitenteugel. Buitenteugel is de teugel om op te vangen. Hoe doe je dat met hand veranderen of op de AC lijn rijden. Is dan bij X de nieuwe buitenteugel?

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:24

TIP.
Je paard geeft je dus al signalen.
En de uitspraak van de jury is nr twee.
Wanneer je je sensibele paard niet eerst mentaal en fysiek laat ontspannen.
Is er geen rug/tact gebruik mogelijk.
P.S
Wanneer ik brood haal bij de bakker.
Hoop ik dat ik lekker/goed brood meeneem.
Ik ga hem niet aanvullen hoe ik het wil.
Ieder zijn vak.

kimmm12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:01

als je twijfelt zou ik niet met deze verder gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:51

oud topic dames

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:26

idd stel ook je vragen heel duidelijk aan je instructeur, ook je onzekerheden, wijs hem er op dat je een beetje schrikt van de snelheid, wees duidelijk in alles en verberg ook je angsten niet, leg het hem uit en hoe je er op moet reageren.
Ik denk dat er niks fout is in het trainings systeem van je 2e instructeur, alleen ben je het zo niet gewoon, en je paard ook niet, die hogere snelheid vermoed ik dat je instructeur daar wel een goede reden zal voor hebben, ik denk dat je paardje gewoon weer moet leren vluchten, pas dan kan je weer gaan verzamelen, een paard dat niet wil vluchten kan je ook niet gaan vragen om te verzamelen.
Allereerst werken aan nageeflijkheid, het bit loslaten, ontspanning in nek en kaak.
Eerst voorwaarts, dan voorwaarts neerwaarts, dan pas achterhand activeren en iets meer oprichting vragen, en zo kom je dan bij een paard dat aan de teugel loopt.
Nageeflijk is en verzameld loopt, met gebruik van zijn buikspieren.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:08

Oud topic, bij deze een slotje.