Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
BMarjolijn schreef:Moll schreef:een goed bit hoeft geen honderd euro te kosten hoor, het is een kwestie van gezondverstand, en de juiste instructie, en de juiste informatie zoeken en krijgen
Hier ben ik het mee eens. vaak zeggen ze ook waar de rijkunst stopt begingen de middelen.
moelly schreef:Wat is dit nou voor belachelijk advies?het oude maar vertrouwde kousje, kleur zwart en niemand merkt het;)
gewoon om de tong binden(1X) knelt absoluut niet maar helpt jou wel heerlijk rijden;)
_Saida_ schreef:Wat betreft dat getekende plaatje in dat filmpje; dat klopt toch niet?
Denk eens logisch na; als je een enkel gebroken bit in hebt, en je handen met teugels zijn waar ze horen te zijn, dan kan het bit nooit omhoog prikken, maar juist naar voren toe.
Om omhoog te kunnen prikken zou je de teugels naar beneden moeten trekken, dus in dat verhaaltje over wat een bit doet, daar geloof ik niet in.

Ukkiee schreef:Manegepaard waar ik altijd op rijd, heeft dat laatst ook een keer bij mij gedaan en schijnt dat vaker te doen. Nou doet ze tijdens het rijden ook altijd haar tong naar buiten. Ik rijd altijd met eigen hoofdstel, dus zit nu te denken om met tonglepel te gaan rijden of om eens bitloos te proberen. Ik rijd wel ook FNRS-wedstrijden met haar, bitloos zal dan wel niet mogen?
johanna_ schreef:Exponent schreef:http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo
in dit filmpje zie je duidelijk wat meerdere mensen je al gezegd hebben( ongeveer bij 4mins , maar heel het filmpje is best wel fijn)
volgens mij is het dus inderdaad zo dat je paard je probeerd te vertellen dat hij pijn heeft.
hopelijk helpt dit je wat!
Bedankt voor de link.
Ik heb dat filmpje een tijd terug ook bekeken, maar geef mijn twijfels of het klopt.
Aangezien ze in dit filmpje aangeven dat een enkel gebroken bit het slechtste bit is wat er bestaat, en dat het paarden vreselijk veel pijn doet in hun mond.
Als dit zo zou zijn, waarom is het dan nog steeds op de markt? Waarom is het toegestaan om er mee te rijden?
Citaat:En ik weet dat Lady er geen pijn aan heeft, waarom? Omdat ik haar ken.
Heb al in meerdere situaties gestaan met haar, en ze laat het echt wel merken als zei pijn heeft.
idialist schreef:Mijn paard doet deed dit ook voor lange tijd en niet vanwege pijn maar gewoon om onder het werk uit te komen. HIj kroop dan eerst achter de loodlijn sperde dan de mond en hoppa de tong erover. Door de neusriem en sperriem iets strakker vast te maken en goed met been te rijden naar de hand toe is het probleem opgelost.
Arabesk schreef:idialist schreef:Mijn paard doet deed dit ook voor lange tijd en niet vanwege pijn maar gewoon om onder het werk uit te komen. HIj kroop dan eerst achter de loodlijn sperde dan de mond en hoppa de tong erover. Door de neusriem en sperriem iets strakker vast te maken en goed met been te rijden naar de hand toe is het probleem opgelost.
![]()
Jij zou zeker het bewuste filmpje eens moeten kijken, je hebt dus helemaal niks opgelost, alleen je paard kan dus niet eens meer vertellen dat ie pijn heeft. Omdat je hem zijn mond gesnoerd hebt.
Het feit dat jij denkt dat je paard dit doet om onder het werk uit te komen, geeft aan dat je totaal niet weet hoe de belevingswereld van een paard eruit ziet en hoe paarden denken. Schandalig dat je met zo weinig kennis toch nog op een paard durft te stappen en hier dan ook nog advies durft te geven.
amillia schreef:Heb niet alle reactie's gelezen maar als je nogsteeds met je probleem zit zou ik zelf zo'n losse tonglepel met los bakstuk proberen aangezien ze altijd netjes gelopen heeft op een tonglepel