Tong over het bit gooien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:44

Mijn paardje doet dit ook... Zodra ik zijn hoofdstel in doe, worstelt hij zijn tong erover en daar blijft hij. De tandarts is geweest, hij is lichamelijk in orde, dat is allemaal nagekeken. Mijn laatste poging om het te verhelpen was een ongebroken bustrens, omdat dit rustig in de mond ligt... bij dat bit hangt hij zijn tong naar buiten. Neusriem strakker aantrekken, of de sperriem heeft geen nut en vind ik zielig. Ik heb nu een rustig bitje in en ik rij gewoon door alsof hij zijn tong niet over het bit heeft, en dat gaat prima. Het is waarschijnlijk iets wat hij zichzelf heeft aangeleerd in de tijd dat hij manegepony was en wat hij uit zelfbescherming doet... Maar nu ik het zo lees ga ik wel een keertje proberen zonder neus en sperriem te rijden!

Anoniem

Re: Tong over het bit gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:00

Het probleem met de meeste tandartsen is dat ze eigenlijk alleen maar kijken naar het gebit; zijn er haken of wolfskiesjes en zo niet, "dan is alles in orde".

Maar het is juist zo belangrijk om de gehele mond te inspecteren, namelijk de tong, de lagen, de (breede en diepte van) de onderkaken, de wangslijmvliezen, het rooster, eventuele blinde wolfskiesjes, hengstentanden etc.
En deze inspectie vervolgens ook met bit in, om te onderzoeken hoe het bit er precies ligt, waar het op drukt, knelt of wringt, waar het pijn doet etc. Dàn pas kun je een goed advies geven: het soort en type bit of liever helemaal geen bit.

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:30

strakker hoofdstel en afdwingen is geen oplossing, je paard doet het om contact te vermijden, dus mischien iets voorzichtiger doen met je handen?? of wat meer de ontspanning opzoeken?
maak eens een buiteenrit met lange teugel en kijk of ze het nog doet zou ik zeggen.

succes!!

BMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:22

Moll schreef:
een goed bit hoeft geen honderd euro te kosten hoor, het is een kwestie van gezondverstand, en de juiste instructie, en de juiste informatie zoeken en krijgen

Hier ben ik het mee eens. vaak zeggen ze ook waar de rijkunst stopt begingen de middelen.

BMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:23

BMarjolijn schreef:
Moll schreef:
een goed bit hoeft geen honderd euro te kosten hoor, het is een kwestie van gezondverstand, en de juiste instructie, en de juiste informatie zoeken en krijgen

Hier ben ik het mee eens. vaak zeggen ze ook waar de rijkunst stopt begingen de middelen.

paard probeer zijn lagen te beschermen tegen jou hand.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:50

moelly schreef:
het oude maar vertrouwde kousje, kleur zwart en niemand merkt het;)
gewoon om de tong binden(1X) knelt absoluut niet maar helpt jou wel heerlijk rijden;)
Wat is dit nou voor belachelijk advies?
Ik zal jou een kous om je tong binden, eens kijken hoe jij dat vindt! _-:(

Wat betreft dat getekende plaatje in dat filmpje; dat klopt toch niet?
Denk eens logisch na; als je een enkel gebroken bit in hebt, en je handen met teugels zijn waar ze horen te zijn, dan kan het bit nooit omhoog prikken, maar juist naar voren toe.
Om omhoog te kunnen prikken zou je de teugels naar beneden moeten trekken, dus in dat verhaaltje over wat een bit doet, daar geloof ik niet in.
Of je nu met of zonder bit rijdt, de druk en pijn wordt altijd veroorzaakt door de hand van de ruiter.

Ook mijn advies is; zoek goede instructie die jou en je paard kan helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:07

_Saida_ schreef:
Wat betreft dat getekende plaatje in dat filmpje; dat klopt toch niet?
Denk eens logisch na; als je een enkel gebroken bit in hebt, en je handen met teugels zijn waar ze horen te zijn, dan kan het bit nooit omhoog prikken, maar juist naar voren toe.
Om omhoog te kunnen prikken zou je de teugels naar beneden moeten trekken, dus in dat verhaaltje over wat een bit doet, daar geloof ik niet in.

Beter kijken. ;)
In dat filmpje waar dit geïllustreerd wordt, begint het paardenhoofd in verticale positie. In de overgang naar de animatie gaat het hoofd in horizontale positie.
Wanneer je rijdt, heeft het paard z'n hoofd (in meer of mindere mate) het hoofd in verticale positie. De ruiterhanden zitten daar zeg maar 45 graden boven. Dus het is weldegelijk zo dat de trens dan in het gehemelte prikt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:12

Probleem is ook dat veel mensen met druk op 2 teugels rijden, dan krijg je een notenkrakers effect, als je het bit gebruikt voor het doel waarvoor hij gemaakt is zal dat niet gebeuren.
Maar denk dat nog te veel mensen niet weten wat je nu precies met het bit moet doen.
Dat leer je niet op een manege en helaas ook niet bij de meeste prive instructeurs/trices.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:00

Tong over het bit gooien is ofwel een aanleuningsprobleem, ofwel een spanningsprobleem. Dit is heel goed te verhelpen met de juiste manier van rijden. Ik kreeg twee weken geleden een lesklant met een paard wat al jaren met zn tong eruit loopt en ze hadden alles al geprobeerd maar niets hielp. Paard had binnen 1 les al de helft van de tijd zijn tong binnenboord en in de tweede les afgelopen week was de tong er meer in dan uit. Papmiddeltjes als een tonglepelbitje of een kousje eromheen is natuurlijk jezelf bedriegen en het helpt het paard helemaal niet want die tong gooit ie er juist uit om het zichzelf comfortabeler te maken omdat het bit hem pijn doet, ga je zijn tong dan vastbinden dan krijgt hij alleen maar meer ongemak en krijg je dus nog meer miscommunicatie.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:10

[quote="JoviBan]Beter kijken. ;)
In dat filmpje waar dit geïllustreerd wordt, begint het paardenhoofd in verticale positie. In de overgang naar de animatie gaat het hoofd in horizontale positie.
Wanneer je rijdt, heeft het paard z'n hoofd (in meer of mindere mate) het hoofd in verticale positie. De ruiterhanden zitten daar zeg maar 45 graden boven. Dus het is weldegelijk zo dat de trens dan in het gehemelte prikt.[/quote]Dan nog is het aan de hand van de ruiter; hoe meer druk, hoe meer het bit prikt.
Als een ruiter met strenge hand bitloos gaat rijden wordt alleen de druk verlegd van het bit naar een andere plek.
En dus is goede instructie alsnog nodig, niet persé bitloos rijden, want ook dan blijft goede instructie nodig. ;)

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:07

Neem een speciaal bit.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:06

@nl_t Wat versta jij onder een speciaal bit???

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 15:13

felicity schreef:
@nl_t Wat versta jij onder een speciaal bit???

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
En voor de rest, bedankt voor de tips. :)

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:50

Manegepaard waar ik altijd op rijd, heeft dat laatst ook een keer bij mij gedaan en schijnt dat vaker te doen. Nou doet ze tijdens het rijden ook altijd haar tong naar buiten. Ik rijd altijd met eigen hoofdstel, dus zit nu te denken om met tonglepel te gaan rijden of om eens bitloos te proberen. Ik rijd wel ook FNRS-wedstrijden met haar, bitloos zal dan wel niet mogen?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:52

Ik zou dit eerst eens gaan overleggen met de eigenaar van de manege. Misschien heeft het paard wel last van zijn gebit. Of heb jij een onrustige hand. En dan hang jij er een tonglepel aan. Erg vriendelijk.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:55

Eigenaar weet dat wel. Ik heb wel een vrij zachte hand. Maar daarom wil ik graag een keer bitloos proberen, alleen heeft dat nut en mag dat met wedstrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:56

Ukkiee schreef:
Manegepaard waar ik altijd op rijd, heeft dat laatst ook een keer bij mij gedaan en schijnt dat vaker te doen. Nou doet ze tijdens het rijden ook altijd haar tong naar buiten. Ik rijd altijd met eigen hoofdstel, dus zit nu te denken om met tonglepel te gaan rijden of om eens bitloos te proberen. Ik rijd wel ook FNRS-wedstrijden met haar, bitloos zal dan wel niet mogen?

NIET aan een tonglepel beginnen! Dat is pure kwelling voor een paard.

Bitloos is prima!
En dat is ook toegestaan bij FNRS-wedstrijden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:57

Wat zegt de eigenaar er van dan?
Is het paard zijn gebit nagekeken. Op wat voor bit word hij nu gereden? Is er al eens een ander bit geprobeerd. Bijvoorbeeld ongebroken, enkel gebroken, dubbelgebroken dikker of juist dunner?

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 10:59

Dat paard doet dat nou eenmaal. Tandarts komt regelmatig dus zal wel goed zijn. Paard wordt altijd gereden op een enkelgebroken, ik rijd zelf met dubbelgebroken, heb het idee dat ze dan wel minder haar tong uitsteekt. Tong over het bit gooien heb ik nu pas 1x mee gemaakt in 5 jaar hoor, dus ze doet het niet vaak (bij mij) maar hoorde dat ze dat wel eens vaker deed.

Zou het paard met bitloos dan ook stoppen met het uitsteken van zijn tong? Vind dat zo'n verschrikkelijk gezicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:09

Ukkiee schreef:
Zou het paard met bitloos dan ook stoppen met het uitsteken van zijn tong?

Jazeker.
Het paard heeft dan geen reden meer om zich aan pijn te onttrekken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:14

johanna_ schreef:
Exponent schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo

in dit filmpje zie je duidelijk wat meerdere mensen je al gezegd hebben :) ( ongeveer bij 4mins , maar heel het filmpje is best wel fijn)
volgens mij is het dus inderdaad zo dat je paard je probeerd te vertellen dat hij pijn heeft.
hopelijk helpt dit je wat!

Bedankt voor de link.
Ik heb dat filmpje een tijd terug ook bekeken, maar geef mijn twijfels of het klopt.
Aangezien ze in dit filmpje aangeven dat een enkel gebroken bit het slechtste bit is wat er bestaat, en dat het paarden vreselijk veel pijn doet in hun mond.
Als dit zo zou zijn, waarom is het dan nog steeds op de markt? Waarom is het toegestaan om er mee te rijden?

Waarom worden er nog steeds sigaretten verkocht als je er echt dood aan zou gaan en als ze inderdaad zo kankerverwekkend zijn?

Kortom; dat iets nog verkocht wordt en toegestaan is op bijv. wedstrijden wil dus NIET zeggen dat het ook vriendelijk en ok is!

Citaat:
En ik weet dat Lady er geen pijn aan heeft, waarom? Omdat ik haar ken.
Heb al in meerdere situaties gestaan met haar, en ze laat het echt wel merken als zei pijn heeft.

Paarden laten bijna niks merken als ze pijn hebben, het zijn prooidieren dus als ze pijn hebben en laten dat merken zijn ze een groot uithangbord met macdonalds er op voor roofdieren 'eet mij eet mij ik ben verzwakt'.

Het feit dat je paard zijn tong over het bit gooit is de belangrijkste aanwijzing juist dat je paard pijn heeft, dat wordt dus ook uitgelegd in het filmpje. Maar ik krijg een beetje het idee dat je alles wegwuift, omdat je het eigenlijk niet wil weten en gewoon een quik-fix wil hebben voor je probleem. Dat filmpje legt ook uit dat een tonglepel ook eigenlijk alleen maar een schijnoplossing is en ook een sperriem etc een schijnoplossing 'wat je niet ziet dat is er niet'

En om even het filmpje te citeren 'veel mensen dromen ervan te kunnen praten met hun paard, maar als het paard iets probeert duidelijk te maken wordt het de mond gesnoerd' letterlijk dus....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:19

idialist schreef:
Mijn paard doet deed dit ook voor lange tijd en niet vanwege pijn maar gewoon om onder het werk uit te komen. HIj kroop dan eerst achter de loodlijn sperde dan de mond en hoppa de tong erover. Door de neusriem en sperriem iets strakker vast te maken en goed met been te rijden naar de hand toe is het probleem opgelost.

-:(-

Jij zou zeker het bewuste filmpje eens moeten kijken, je hebt dus helemaal niks opgelost, alleen je paard kan dus niet eens meer vertellen dat ie pijn heeft. Omdat je hem zijn mond gesnoerd hebt.

Het feit dat jij denkt dat je paard dit doet om onder het werk uit te komen, geeft aan dat je totaal niet weet hoe de belevingswereld van een paard eruit ziet en hoe paarden denken. Schandalig dat je met zo weinig kennis toch nog op een paard durft te stappen en hier dan ook nog advies durft te geven.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:54

Arabesk schreef:
idialist schreef:
Mijn paard doet deed dit ook voor lange tijd en niet vanwege pijn maar gewoon om onder het werk uit te komen. HIj kroop dan eerst achter de loodlijn sperde dan de mond en hoppa de tong erover. Door de neusriem en sperriem iets strakker vast te maken en goed met been te rijden naar de hand toe is het probleem opgelost.

-:(-

Jij zou zeker het bewuste filmpje eens moeten kijken, je hebt dus helemaal niks opgelost, alleen je paard kan dus niet eens meer vertellen dat ie pijn heeft. Omdat je hem zijn mond gesnoerd hebt.

Het feit dat jij denkt dat je paard dit doet om onder het werk uit te komen, geeft aan dat je totaal niet weet hoe de belevingswereld van een paard eruit ziet en hoe paarden denken. Schandalig dat je met zo weinig kennis toch nog op een paard durft te stappen en hier dan ook nog advies durft te geven.

We geloven niet elkaar maar wel 1 rotfilmpje en gaan daarmee mekaar afkraken? In al zijn filmpjes mist de neutraliteit volledig en en zitten zelfs dingen in die totaal onwaar zijn.

En weet jij het dan zo geweldig? Niemand kan met 100% zekerheid zeggen hoe de belevingswereld van een paard eruit ziet, dus hoe durven we allemaal in hemelsnaam op een paard te stappen?! :oo

Ga allemaal zelf is heel kritisch naar ALLE filmpjes van arno8 kijken, hij laat overal hetzelfde zien en hij prijst verschillende dingen de hemel in terwijl het helemaal niet zo noemenswaardig is, en hij wuift alles wat keihard tegen zijn theorie is weg op een hele sluwe wijze.

TS:

Heb niet alle reactie's gelezen maar als je nogsteeds met je probleem zit zou ik zelf zo'n losse tonglepel met los bakstuk proberen aangezien ze altijd netjes gelopen heeft op een tonglepel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 17:01

amillia schreef:
Heb niet alle reactie's gelezen maar als je nogsteeds met je probleem zit zou ik zelf zo'n losse tonglepel met los bakstuk proberen aangezien ze altijd netjes gelopen heeft op een tonglepel

Ja natuurlijk "loopt ie netjes op een tonglepel". |o

Ik vind het ongelooflijk dat mensen dit nog steeds een optie vinden en het gewelddadige er niet van inzien.

Een paard heeft een verdomd goede reden om z'n tong over het bit te gooien (of buiten de mond te brengen of tegen het bit te leggen etc etc).
Namelijk: hij heeft er last of pijn van.
Door de tong alle bewegingsvrijheid de kop in te drukken, haal je de oorzaak van die last of pijn niet weg. Je kwelt het paard alleen maar nòg meer door 'm de mond te snoeren.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 17:09

Je moet geen bitten van 100 euros proberen, probeer gewoon eens bitloos :p haal eens dat bit vantussen dat hoofdstel en gewoon proberen, helemaal gratis! Kan ze haar tong ook niet meer over een bit leggen he :P