Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
onley schreef:als ze zich al 2 x heeft laten omvallen zou ik eens serieus je paard binneste buiten keren om die oorzaak te vinden is er niks aan de hand verder dan is dit weer een stuk wat je toch zult moeten trainen als je er toch ooit op wilt rijden..
En dat sammy de handen ervan af trekt omdat het te gevaarlijk is zul je toch moeten respecteren, ze heeft imo ook een gezin thuis zitten.
is er dan wel al eens een tandarts bij geweest?
kan ook zijn dat ze vreselijke last heeft van wolfstandjes die dingen doen behoorlijk veel pijn als daar druk op komt van het bit uit.
en ik zeg ook niet dat je sam de schuld geeft
ik zie je laat het OVERKOMEN alsof samm de schukdige is![]()
wel even goed lezen he
ozzyke schreef:onley schreef:als ze zich al 2 x heeft laten omvallen zou ik eens serieus je paard binneste buiten keren om die oorzaak te vinden is er niks aan de hand verder dan is dit weer een stuk wat je toch zult moeten trainen als je er toch ooit op wilt rijden..
En dat sammy de handen ervan af trekt omdat het te gevaarlijk is zul je toch moeten respecteren, ze heeft imo ook een gezin thuis zitten.
is er dan wel al eens een tandarts bij geweest?
kan ook zijn dat ze vreselijke last heeft van wolfstandjes die dingen doen behoorlijk veel pijn als daar druk op komt van het bit uit.
en ik zeg ook niet dat je sam de schuld geeft
ik zie je laat het OVERKOMEN alsof samm de schukdige is![]()
wel even goed lezen he
Dan moet jij ook even goed lezen, want heb gezegd ik respecteer haar mening....

janesmith schreef:Een 3 jarig paard is sowieso te jong om op te gaan zitten en rijden. Als je er zeker van wilt zijn dat ze vlug stuk zijn, moet je er met die leeftijd op gaan zitten. Ik heb tientallen paarden zadelmak gemaakt in mijn nog prille leven, maar niet één was er jonger dan 4 jaar en het ging altijd met rustigmakende korrels die je bij de dierenarts kunt krijgen, dan lopen ze tenminste geen trauma op en gaat het heel makkelijk.
quarterH schreef:hahaha!!! 3 jarige inrijden is uit den boze maar paarden standaard met doping inrijden is normaal? juist ja.....
wij doen het zonder doping en ook zonder problemen. kwestie van voorbereiding en timing.
ozzyke schreef:ga echt geen doping gebruiken, dat is belachelijk! voor mij net zo goed een probleem weg stoppen
Telstar2000 schreef:janesmith schreef:Een 3 jarig paard is sowieso te jong om op te gaan zitten en rijden. Als je er zeker van wilt zijn dat ze vlug stuk zijn, moet je er met die leeftijd op gaan zitten. Ik heb tientallen paarden zadelmak gemaakt in mijn nog prille leven, maar niet één was er jonger dan 4 jaar en het ging altijd met rustigmakende korrels die je bij de dierenarts kunt krijgen, dan lopen ze tenminste geen trauma op en gaat het heel makkelijk.
Iedere 3 jarige is anders. Ik heb zowel 3 als 4 jarige paarden zadelmak gemaakt, ligt compleet aan de ontwikkeling van het paard. 3 jarige sowieso te jong vind ik een beetje kort door de bocht. Ieder paard is uniek (net als wij mensen).
doei schreef:Wat voor bit heb je?
Even door een tandarts laten checken.
En ik geloof dat je 20 jaar ervaring hebt met paarden, maar waar ben je mee bezig? Denk is goed na?!
Sorry ik bedoel het echt niet banketstaaf, maar het is zo zonde...
Dit zijn rijtechnsch de allerbelangrijkste stapjes voor de rest van het paardenleven.
Je zat op de goede weg: Het longeren, zadel en hoofdstel gaan goed.
Toen ging het fout.
Paard schrok van druk op beugel:
Kan je het paard over het hele lichaam aanraken zonder dat ze spanning in haar lijf krijgt?
Had je tijdens het longeren de beugels weleens losgehangen?
Ik doe ze dan op een korter gaatje zodat de stijgbeugels niet tegen de oksels aanslaan...
Het paard kan rare sprongen gaan maken, maar na een paar keer herhalen wordt het een normale zaak. Stop wanneer het goed gaat.
Dan eens druk op de beugel geven.
Zorg dat iemand het paard vasthoudt!
Schrikken kan, dat mag, het is ook vreemd. Gewoon zovaak herhalen totdat dit niet meer vreemd is en vooral belonen!
Na het longeren ging ze er meteen opzitten, stukje lopen, paard paniek en druk op het bit?
Wat een disaster! Sorry, maar ik vind het paard zijn reactie normaal.
Wennen aan zadel en bit ok.
Longeren ok.
Wennen aan druk op de stijgbeugel ok.
Maar er worden hierna een paar stapjes vergeten![]()
Na dit komt het hangen (ik heb er een filmpje van staan in mijn profiel).
Iemand houdt het paard vast, ruiter gaat erop hangen.
Stapt weer af! Belonen! Dit oefen je netzo lang totdat het goed gaat en dan naar de volgende stap.
Stappen terwijl je hangt, iemand houdt het paard vast en begeleidt vanaf de grond!
Dan er op gaan zitten en iemand houdt het paard vast. Gaat dit goed? Een stukje stappen.
Kijk deze reactie van het paard lijkt mij een combi van alles:
Er is niemand die vanaf de grond leidt. Paard raakt in paniek, commando's van de ruiter kent het niet en zijn hele basis valt weg (waar je normaal altijd op terug kan vallen).
Paard raakt in paniek en voelt ook nog eens een klap in zijn mond, nog meer paniek! De poppen aan het dansen! Bokken! Wat er valt iets knalhard terug op mijn rug! Help ik steiger! Wat voel ik? Ik bok!
Tijdens het rijden kan je een halstertouw om de hals knopen. Gebeurt er iets? Pak dit vast en ga vooral niet aan het bit zitten, dit veroorzaakt alleen maar meer paniek.
Sowieso als je het slim doet is de longeur degene die het paard leidt, dus is het bit nog even niet belangrijk. Het paard kan niets anders doen als naar voren gaan daar zorgt de longeur wel voor.
Met de tijd longeert de longeur en geeft de stemcommando's. De ruiter gaat enkelt voorbereiden op lichtrijden en doorzitten. Als dat vertrouwd is geeft de ruiter de passende hulp bij het commando van de longeur, totdat het paard de hulp van de ruiter snapt en de longeur geen commando's meer hoeft te geven.
Het belangrijkste vindt ik in den beginnen dat het paard voorwaarts is en de hulpen snapt.
Dan stuur je het paard is door de bak heen terwijl jullie aan de longe zitten.
Tegen die tijd kan je is los gaan rijden.
Ik ben niet van het wegbrengen om in te laten rijden, tenzij ik er zelf iedere keer met me neus bovenop zit.
Als je het zelf wilt gaan doen zorg dat je zeker de eerste 20x constante instructie erbij hebt.
Succes!
janesmith schreef:MonicaG schreef:Hoe reageert ze op bijzet? Ook overeind?
Bijzet bij een 3-jarig paard? Doe eens normaal!
Zulke belachelijke adviezen zouden verboden moeten worden op Bokt!
JCA schreef:Een bijzet aan de longe bij een 3-jarige is toch niet zo heel erg belachelijk advies dat het maar verboden moet worden
Even goede vrienden maar hier verschillen we dus erg van mening, 1 dingetje weer het woord vastbindpraktijken en vervelende continue druk in de mond, je hebt paardrijden en paardrijden, je laat het overkomen alsof met bit rijden de grootste dierenmishandeling is die er bestaat, dat vindt ik niet ( uitzonderingen daargelaten) Persoonlijk wordt ik niet gelukkig van de meeste bitloze combinaties die ik tegenkom. JCA schreef:janesmith schreef:Bijzet bij een 3-jarig paard? Doe eens normaal!
Zulke belachelijke adviezen zouden verboden moeten worden op Bokt!
Ik weet niet hoe jij deze post opvat, maar ik denk dat MonicaG vraagt of hij aan de bijzet aan de longe ook in het verzet komt, een bijzet aan de longe bij een 3-jarige is toch niet zo heel erg belachelijk advies dat het maar verboden moet worden
quarterH schreef:ik genoeg grote goede stallen waarbij ze als 2 jarige al worden uitgebonden hoor....en dat zijn de stallen die de wereldkampieoen voortbrengen... maar nee klopt, ze zullen het wel niet weten