tips zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:35

Nouja, iedereen heeft op hun eigen manier verstand van paarden. Als iemand anders dat geen goede manier vind om een paard te beleren nouja...Laat lekker in hun waarde. Door te typen geen verstand denk ik niet dat dat iets op zal lossen.

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:35

Leslie90 schreef:
Ik heb maar één tip voor je: nooit zelf gaan lopen klungelen als het je de eerste keer al niet lukt.
Je paardje is nog jong en eenmaal getraumatiseerd krijg je dat er zo moeilijk uit. Haal professionele hulp erbij :j

dat sowiso.. Je moet nooit zomaar zelf beginnen

lalachico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 15:39

nou in 1x alles doen vind ik een beetje raar

ze vertrouwd me nu helemaal en dat wil ik graag zo houden
heb longeersingel enzo gedaan ging allemaal goed
toen het zadel erop gelegd en heel rustig gaatje voor gaatje aangesingeld daarna longeren met zadel ging ook
toen proberen op te stappen ging ze wle wat heen en weer dus toch doorgezet zat erop en was goed goed beloond
toen weer eraf en erop net zolang tot dat ze stil stond nou daar was 2x voor nodig dus was superbraaf toen heb ik een paar rondjes aan de longeerlijn gedaan en nog 1 rondje los
en toen vond ik het wel weer genoeg
ken ook neit gelijk te lang doen voor de eerst keer
en wilde het graag positief afsluiten
als laatste nog heerlijk snoepjes en wortels

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:42

Super voor je dat ze zo braaf was.
Waarom ben je niet begonnen met zadelmak maken toen ze 2,5 was? of heb je dat wel gedaan?

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:43

iedereen doet het op een andere manier en bij elk paard moet het ook anders..

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:44

arjavdham schreef:
Gentlegiant schreef:
Ja ik sta er echt van verstelt volgens mij doen die mensen die hier reageren Sommige de mensen waar ik over praat weten het vast wel

Alles zonder verstand

sorry hoor maar zal ik jou eens wat vertellen; ik ben tussen de paarden opgegroeit. Ik ken veel paardenmensen, waarvan er inmiddels ook al enkele overleden zijn maar daar zitten mensen tussen waarvan jullie zouden zeggen 'een paardenfluisteraar' ik heb daar veel van geleerd en ik werk op dezelfde manier als hun.. Maar zonder verstand?? dacht het niet!! ik werk eerst minimaal een maand aan het vertrouwen etc..

Hoef je mij niet te vertellen
Wij zitten al ruim 70 jaar in de paarden het is van mijn opa naar mijn moeder gegaan en nu is het van mijn moeder en mij we weten wel waar we over praten

dan mag ik toch wel ergens van verstelt staan?

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:44

Leslie90 schreef:
Waarom ben je niet begonnen met zadelmak maken toen ze 2,5 was? of heb je dat wel gedaan?

kijk dit bedoel ik; de een begint met de 2,5 jaar de ander met 2 jaar.. Maar dat is natuurlijk ook verschillend per ras en met de 2 jaar kan je niet veel rijden..

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:46

arjavdham schreef:
iedereen doet het op een andere manier en bij elk paard moet het ook anders..

Dat snap ik. Maar het lijkt mij veel fijner voor ruiter en paard als je alle tijd ervoor neemt. Het is voor je paard ook allemaal nieuw en die zal ook moeten wennen. Ik vind dat dat allemaal niet te snel moet gaan.

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:48

ik vind het vooral belangrijk dat er een goede band is voordat je begint met inrijden; dan kom je gelijk al veel verder..

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:51

arjavdham schreef:
Leslie90 schreef:

kijk dit bedoel ik; de een begint met de 2,5 jaar de ander met 2 jaar.. Maar dat is natuurlijk ook verschillend per ras en met de 2 jaar kan je niet veel rijden..

Verschillen per ras niet verschillen per ras

Verschillen per paard ja....

Een band op bouwen hoe kan ik een band op bouwen met een paard ik heb er z'n 10 per maand staan denk je dat ik met elk paard een band opbouw?
Ik doe alles rustig aan maar een band is er lang niet altijd

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:55

kijk dit bedoel ik; de een begint met de 2,5 jaar de ander met 2 jaar.. Maar dat is natuurlijk ook verschillend per ras en met de 2 jaar kan je niet veel rijden..[/quote]

Verschillen per ras niet verschillen per ras

Verschillen per paard ja....

Een band op bouwen hoe kan ik een band op bouwen met een paard ik heb er z'n 10 per maand staan denk je dat ik met elk paard een band opbouw?
Ik doe alles rustig aan maar een band is er lang niet altijd[/quote]

verschillend per ras is dus wel zo, het ene ras is nu eenmaal langer jeugdiger als het andere..

Gentlegiant

Re: tips zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:57

Ach ik heb kwpn gehad die er met de 5 nog niet klaar voor waren en kwpn die met de 2,5 er klaar voor zijn

Je moet het per paard bekijken en niet per ras

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:59

Gentlegiant schreef:
Ach ik heb kwpn gehad die er met de 5 nog niet klaar voor waren en kwpn die met de 2,5 er klaar voor zijn

Je moet het per paard bekijken en niet per ras

toch is dit vaak wel duidelijk verschillend per ras..

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:02

Maar je kunt het absoluut niet bekijken per ras!

Je moet per paard bekijken
Het ene paard ontwikkelt geestelijk en lichamelijk sneller als het ander paard net als bij mensen

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:05

Gentlegiant schreef:
Maar je kunt het absoluut niet bekijken per ras!

Je moet per paard bekijken
Het ene paard ontwikkelt geestelijk en lichamelijk sneller als het ander paard net als bij mensen

ik zeg vaak (niet altijd dus) maar goed als jij denkt dat jij het beter weet; veel geluk!!
nogmaals; iedereen bekijkt een paard anders en rijd het dus ook anders in..

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:07

Ja inderdaad. Het fabeltje grijze ezels zijn liever dan zwarte ezels dus een grijze ezel kan je zo een karretje achter doen was het. Dit geld voor veel ezels...Maar voor de mijne zeker niet!! Terwijl de rest van de grijze toch heel erg lief zijn. Dus kreeg een aantal reacties op bokt dat ik niet zo moeilijk moest doen want het is een grijze ezel?? PFF....

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:15

Kijk en dan kom je weer op het gene uit wat ik zeg

Kijk het per dier en niet per kleur ras geslacht whatever

een Neger kan toch ook niet sneller lopen als een turk marrokaan duitser of nederlander

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:01

tuurlijk ruk ik de singel niet in 1x aan maar er zijn mensen die hun singel losjes doen dat het zadel gewoon eraf kan schuiven bij een gekke beweging ener zo mee gaan lopen, 1 gekke beweging en je kan je droom vergeten dat bedoel ik emt aansingelen rustigaan maar wel strak

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:10

Dobel schreef:
tuurlijk ruk ik de singel niet in 1x aan maar er zijn mensen die hun singel losjes doen dat het zadel gewoon eraf kan schuiven bij een gekke beweging ener zo mee gaan lopen, 1 gekke beweging en je kan je droom vergeten dat bedoel ik emt aansingelen rustigaan maar wel strak

kijk dat bedoel ik nou ook; je moet het wel in een keer goed doen anders loopt het fout en onthoud het paard dit.. Het paard zal dan ook altijd blijven proberen om het zadel los te krijgen..

suci

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:12

Geduld, geduld, geduld...

Probeer het met stapjes. Niet allemaal dingen tegelijk, of in 1 maand proppen. Probeer andere dingen op haar rug te leggen.. laat haar wennen...

En niet te lang doorgaan... ze mag niet in paniek raken. Dat zijn nare herinneringen en kan alleen maar een hoop slopen ipv goed doen.

En anders inderdaad hulp inroepen. Jij kent je paardje het beste.

Groetjes

prdnmts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 17:48

je moet er echt geduld voor hebben aangezien ik dat niet heb heb ik ook nog nooit een paard ingereden...

lalachico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 20:55

over de leeftijd dat komt omdat ik haar pas een maand heb

die vorige eigenaar had geen tijd ofzo en daarom is ze verkocht maar ja wel onbeleerd
dus vandaar dat ze nu pas gaat leren
maar het gaat de goede kant op
ze is superbraaf

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 07:55

Het is voor Yona alleen maar beter denk ik dat er op 5 jarige leeftijd pas met haar word begonnen..
Ze is nog een flinke slungel en nog zo heerlijk lomp ;)
ze pakt het best braaf op, ze moet alleen nog goed op eigen benen leren lopen..

De enige goeie manier om een paard te beleren is door naar het paard zelf te kijken, elk paard is anders, reageerd anders, en heeft andere begeleiding nodig.. Yona heeft vooral ook veel geduld nodig, alles lekker op haar tempo ;)
Vanavond weer een stapje verder he LaLa ;)