Het leed, dat rijden op je DOOS, ipv op je REET, heet!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:23

Share schreef:
als ik mn navel intrek en de spieren onder mijn navel, gaan mijn billen automatisch strak gespannen staan :? moet dat?

Als ik mijn bekken wil kantelen dan moet iik ook mijn billen aanspannen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook nog niet uitgevonden heb hoe ik dat het beste kan doen en dan ook nog voldoende bewegingsvrijheid heb in mijn benen. Misschien een kwestie van oefenen. Ik weet het niet.

TurdusMerula

Re: Het leed, dat rijden op je DOOS, ipv op je REET, heet!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:25

Je rug hol en bol maken, en daarop focussen, en niet teveel letten op het aanspannen van bepaalde spiergroepen.

Het klinkt alsof jullie beiden gebaat zouden zijn bij een goede Centered Riding-les. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:26

Heb het even op de stoel geprobeerd.. en mn bibs vast gepakt. ik hoef er dan niet bij na te denken dat gaat vanzelf maar ik voel ze niet als ik mn handen er weer onder vandaan haal..

Wat is geen onlogische reactie?

Ik wil dit zó graag goed doen... wil zo graag de wedstrijden in.. maar dan moet ik dit wel eerst onder de knie hebben.. Daarnaast wil ik het ook gewoon goed doen voor mn paard zodat hij ook goed kan ontspannen..

Dnk dat ik idd veel baat zou hebben bij centered ridings lessen. maar heb dit paard nèt. uiteraard is een goede start belangrijk maar wil ook een beetje aan hem wennen.

hier staan trouwens nog wat rij fotos van gisteren

http://share1984.hyves.nl/album/5240554 ... state__=14
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-10 22:29, in het totaal 2 keer bewerkt

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:27

ja ik denk inderdaad oefenen, ik heb het net namelijk staand en zittend geprobeerd maar bij mij blijven m'n billen dan wel ontspannen...kan ze zowel aanspannen als ontspannen als ik het navel-intrekken-buikspieren-aanspannen-ding probeer :), wel ook je billen voor je gevoel naar benen laten hangen haha...dus niet je navel intrekkken en dan je billen e.d. naar boven toe 'intrekken'.

hihi...dit staat wel heel stom omschreven ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:31

hoi eerst veel gelezen,wat mij op de foto's opvalt is je gebrek aan balans, rompbalans. je kukelt naar voor trekt je hak op en je zadel helpt mee [kip ei verhaal noem ik dit] wat veroorzaakt wat ? alle tips om je bekken te leren kantelen zijn al gegeven op je zitbeen knobbels gaan zitten, been lang ,dijbeenspier lang en plat, voeten heup en schouders rechtbovenelkaar en je bovenlichaam "opstapelen"
de tip van de skippy of fysio bal is echt top zo ken ik ook de balimo-kruk van alona een echte aanrader!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:33

wat moet ik dan precies doen op/met die fysio bal?? heb die volgens mij nog wl ergens liggen :oo

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:34

Ik zou er trouwens ook op letten dat je bv. in de wending niet je buitenbeen optrekt, maar 'je heup laat zakken'. Dus je zitbeenknobbel meer belast, zonder scheef te gaan zitten, ipv flink drijven en daardoor scheef zakken met jouw lichaam.

Los van je foto's: trek je je benen wel eens per ongeluk wat op? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:38

Het klink allemaal zo logisch en tijdens het rijden probeer ik het alsmaar toe te passen al die tips.. Paardrijden is moeilijk!!!

Ja ik trek ze op en raak daardoor nog meer uit balans..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:39

hi hi erop gaan zitten met je ree... en m onder je door rollen door je heupen te kantelen van voor naar achter en van links naar rechts of je rug bol en hol maken. jezelf soepeler maken in je onderlijf.
op de balimo kruk waren er ook nog allemaal balans oefeningen waarbij je beurtelings je been optilt en beweegt met je armen [soort balans en zit oefeningen]maar ik weet niet of dat op zo een bal veilig kan...een kruk staat op een stevig pootje en die bal,tja als ie rolt zit je met je ree... op de bodem _O- je kan wel de oefeningen voor wendingen oefenen dus draaien zonder in te knikken en je heupen gelijk te houden

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:41

ik weet niet of het gaat helpen, maar misschien een keer zonder beugels rijden?
na dat je goed ingereden hebt dan, anders is het banketstaaf voor je paard.

maar zonder beugels moet je je benen wel lang maken en misschien ga je dan ook op je reet zitten,
dan heb je misschien de houding te pakken en het met beugels proberen.

succes!!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:47

zonder beugels gaan de meeste mensen vaak klemmen en naar voor zitten of leunen \hangen in de rug en de benen naar voor steken en dat is niet de bedoeling

JacobienM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:50

Even oefenen. Zo via de mail is het wat lastiger uitleggen.
Als je je rug hol en bol maakt terwijl je zit, kantels je bekken vanzelf mee.
Waar wij het over hebben is je bekken opkantelen, in de richting als je je rug bol maakt.
Ok nu gaan we ook even met de minder beschaafde woorden praten.
Het gaat om de spieren die van je liezen naar je schaam been lopen.
Alsof je je plas moet ophouden.
Dat zijn spieren die het over kunnen nemen van je rug.
Dit zijn je schuine buikspieren. Als je deze sterk maakt, zorgen ze voor een natuurlijk corset om je lichaam heen. Over de mail is dit inderdaad best lastig.

Als het hollen en bollen van je rug moeizaam lukt, zou ik zeker even naar de fysio gaan.
Je geeft ook aan dat je rug pijn doet bij het rijden.
Dat is niet de bedoeling.
Je hebt maar één rug, daar zou ik zuinig op zijn.
Je komt sneller aan een blessure, dan er weer af.
Je hoeft niet meteen een heel traject in te gaan, je kan ook ze gewoon een check laten doen en om advies vragen. Mocht je meer hebben met mensendiek, dan is dat ook een optie.
Beiden hebben methodes om dat je je rug wat belastbaarder maken, door het te trainen.

Als je niet zo zeggen dat je pijn had, zou ik dit niet adviseren. Maar aangezien je weet dat je het niet goed doet en je je best doet om achterover te gaan zitten en dit niet lukt, denk ik dat er een andere reden is dat je zo gaat zitten. Apart is namelijk dat je je benen ook mee naar voren neemt als je meer achterover gaat zitten. Ik kan me niet voorstellen dat dit aan je zadel ligt. Opzich moet het lukken om achterover te gaan zitten en je benen stil te houden op je paard.

Als je liggend op je buik een boek gaat lezen, doet dit dan ook pijn?

Dit wil niet zeggen dat je je zadel niet ook kan laten nakijken. Dat kan nooit kwaad.
Maar ik zou zeker je rug ook even laten checken. Zeker als je er last van hebt, zou ik ervoor kiezen iemand met verstand van ruggen er naar te laten kijken en je advies te geven.

Sterkte.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:59

het komt wel goed, paardrijden is idd niet altijd even makkelijk, maar als je er zo op focust zit je niet ontspannen in je zadel en dat maakt het niet makkelijk.

ik weet niet hoe recht jouw rug is van nature. (ik heb een heel speciaal ruggetje..)
maar misschien werkt deze oefening ook wel voor jou:
ga op de grond liggen en druk je onderrug goed tegen de vloer. daarna weer ontspannen. krijg je t gevoel?
dan ga je verder, bekken kantelen (dus onderrug tegen de vloer) en dan 1 been optillen, onderrug blijft tegen de vloer. been weer terug en ontspan. nu zelfde riedeltje met je andere been.
als je dit een tijdje volhoudt met 2 benen tegelijk de lucht in.
spieren trainen kost tijd, dus ga niet denken dat het in 1 week opgelost is.

niet teveel zonder beugels rijden, val je nog meer voorover.
wel proberen je beugels langer te maken, al begin je met in- en uitstappen met je beugels ietsje langer!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:50

wacht maar tot Marcel r weer is share, die wijst je wel op je punten, is vaak ook combi van van alles he ter gelijk he, en een fote houding aanleren is makkelijker dan om m weer af te leren, zo heb ik lang met holle rug gereden en kreeg ik uiteindelijk les met n zweep tussen mijn rijbroek en t-shirt in en ik moet de zweep op elk ruig vlak voelen en dus rug zo kantelen dat dat lukte, nu af en toe nog stijven schouders en armen maar ach joh, nobody's perfect

Persephone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:13

ik heb er ook last van, maar als ik de beugels uitdoe zit ik een stuk beter. Volgens mij blijft het een kwestie van oefenen en iemand vragen die je er elke keer op wijst.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:11

Ja je kan doorgaan over het bekken, da's op zich wel begrijpelijk maar als het zadel tegenwerkt, lukt het eenvoudigweg nooit.

Ik blijf erbij; eerst zadelpasser erbij zodat de randvoorwaarden in orde zijn. Daarna aan je houding gaan werken, als dat niet vanzelf opgelost is.
Ik merk zelf nu ik een nieuw zadel heb, dat ik vanzelf in het diepste punt zit, terwijl ik altijd iets te ver naar achteren belandde.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 21:51

beantsje: Ik ben het helemaal met je eens! Ik had ook heel veel moeite ermee, bleek het simpelweg aan mijn zadel te liggen!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:29

Natuurlijk zijn er zadels die je bekken weinig vrijheid geven.
Maar dan nog kun je te weinig met je bekken rijden.

Test anders eens zonder zadel?

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:39

Het ziet er uit alsof je ten eerste met dit zadel je bekken niet lekker KUNT kantelen, daarvoor heb je meer ruimte nodig en dwingt dit zadel je teveel op je doos. Op je laatst geplaatste foto lijkt het ook pietsie te ver naar voren te liggen.
Zitlessen zijn een goede tip, iemand die jou leert voelen waar al je spieren ook alweer zitten. Zonder zadel of met barebackpad rijden kan je ook helpen.

Mijn tip: ga naast het paard ook dingen doen om je houding te verbeteren en te leren welke spieren waar zitten en hoe je die kunt aan- en ontspannen. Yoga, Pilates, Dansles, wat voor jou werkt. Je zult zien dat als je vanaf de grond je spieren goed kent en ze kunt aan- en ontspannen (dat laatste is het belangrijkst!) wanneer jij wilt, dat het OP het paard ineens ook een stuk beter gaat.

Mijn complimenten trouwens voor jouw openheid en bereidheid om te leren! Kunnen mensen een voorbeeld aan nemen!
Succes!

chacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:08

|( Ik herken dit probleem bij één van mijn leerlingen - meisje van 14 jaar- we gebruiken de meeste tijd voor haar een spaans zadel want dat heeft een soort kussen. Daarmee gaat ze gerust 2 uur buiten rijden, geen probleem. Weet nog niet zo goed hoe te corrigeren. met een klassiek zadel kermt ze het al uit na 5 min.....hele drama´s van de pijn. Ze is nog in de groei, dus voor nu deze oplossing. Maar ik ga dat proberen met buikspieroefeningen....en ik ga foto´s maken van haar zit om beter te kunnen kijken. Denk dat het haar bekken is, maar ze is nog in de groei.....

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:09

Ook iemand die in de groei is moet zijn bekken kunnen kantelen hoor...
Maar je hebt daar idd wel minder bewegingsvrijheid voor in sommige zadels...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:57

Het kan zijn idd, dat je zadel gewoon niet bij je past, maar het kan er ook mee te maken hebben dat het niet in balans ligt. Dan zit je als ruiter ook maar te tobben om zelf in balans te komen. Als het zadel daar al niet in meewerkt, dan kan het echt zijn dat het met een ander zadel voor de ruiter makkelijker om wel het bekken te kantelen. Mijn man merkt het ook. Hij rijdt met een soort Spaans zadel en kan er zijn bekken niet kantelen zonder pijn in zijn rug te krijgen. Hij heeft van nature al een vrij holle rug, maar dat zadel drukt hem nog meer in die houding. Nu mocht hij laatst bij mijn leermeester (ja, ik leer voor zadelmaker) een dressuurzadel uitproberen en hij had echt zo iets van: Ja, zo hoor ik te zitten en ik heb geen pijn in mijn rug. Dus het ligt bij hem wel degelijk aan het zadel. Zadel ligt trouwens uitstekend op de paardenrug, maar past dus overduidelijk niet bij de ruiter. Die mogelijkheid bestaat ook.

Juist iemand die in de groei is moet het bekken kunnen kantelen! Ik kreeg laatst het advies van de balletjuf om mijn dochter aan te moedigen nog even te blijven balletten. Bij ballet krijg je ook aandacht voor de houding en daar pluk je als amazone de voordelen van. De fysio waar ik eens geweest ben, zei zelfs dat ballet en paardrijden de beste sporten zijn om je houding en spiermassa mooi in balans te krijgen.

Laatstes zijn veel amazones fan van de diepe zit in een zadel. Die geven ook weinig bewegingsvrijheid. Hoe vlakker de zit, hoe meer je gedwongen wordt om zelf je houding te bepalen en je balans echt op te zoeken.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:16

Hallo,
Er zijn al heel veel goede adviezen gegeven, maar misschien heb ik ook nog wat tips voor je.

Allereerst zijn zitlessen aan de longe een hele goede. Dan ben je niet bezig met de paard rijden, maar puur met je eigen houding. Mij heeft het altijd heel goed geholpen!

Je zou kunnen beginnen met stappen en de beugels uit. Trek je knieen op en leg ze omhoog voor je zadel. Nu voel je heel goed je zitbeenderen en schuif je vanzelf naar het diepste punt van je zadel. Even zo blijven zitten, en dan je benen naar beneden laten hangen. Helemaal slap zonder dat je kracht zet met je spieren. Voel nu eens hoe je bovenlichaam zit. Ga met die slappe benen eens met je bovenlichaam te ver naar voren hangen, en vervolgens ga je met je bovenlichaam tever terug zitten. Nu ga je weer recht zitten en voelen! Probeer dit gevoel heel bewust te zijn!
Vervolgens ga je vanuit deze zit, je benen laten hangen, met je enkels draaien. Naar binnen en naar buiten, en blijf voelen dat je niet aanspant of knijpt met andere spieren. Voel heel goed hoe je billen in het zadel zitten, en probeer dit gevoel te onthouden.
Gaat dit goed dan ga je in draf. Probeer door te zitten door niet alleen met je bekken op en neer te gaan, maar ook mee naar voren. Je benen zo goed mogelijk laten hangen. Als je dit oefent zal je voelen dat je op je zitbeenderen zit. ook weer lekker met je enkels draaien, je knieen eens even een stukje van het zadel halen, je knieeen een stukje omhoog doen en je benen weer laten "vallen"(heb je al buikspierpijn na deze oefening ? :D )
Vervolgens heel rustig je beugels aandoen en proberen aan je zit niets te veranderen.

Dit is natuurlijk niet dé oplossing, maar ik vond het altijd een heel nuttige oefening.

Het kan ook zijn dat je je spieren nog moet trainen. Je zit veranderen zorgt dat je andere spieren gebruikt (in jouw geval waarschijnlijk ook je buikspieren), dus verandering is niet alleen moeilijk maar ook best zwaar voor je lijf.
En te snel willen veranderen levert weer spanning op, dus dat verpest dan weer je zit.

Niet te streng voor jezelf zijn, maar gewoon lekker oefenen.
Als je instructeur terug is van vakantie kan je ook tijdens de lessen hier aandacht aan besteden.

Wens je heel veel succes! En uiteraard heel veel rijplezier met dat prachtige paard van je!

XxchandyxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 15:18

Je bekken kantelen dan kom je op je billen te zitten,veel zonder beugels rijden helpt je hier bij om zo te blijven zitten op je billen.
Suc-6 er mee,het is oefen oefen. ;)

JJellema

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:46

Vroeger had ik problemen met een holle rug, hiervoor ben ik destijds naar een haptonoom geweest. Dit lijkt me niet nodig voor jou, maar wij deden dan altijd oefeningen op een grote "skippybal" circa 1 meter doorsnede. Dit werd gedaan om een betere balans en houding te verkrijgen, misschien is dit iets voor jou om te oefenen in de spiegel en zo jezelf de juiste houding te laten voelen.
Volgens mij kun je die ballen bij de beter sportzaken gewoon krijgen :D

Veel succes!