wat te doen: paard dat het bit echt tussen de kiezen pakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:54

Dat boekje van jouw instructeur lijkt geen rekening te houden met de mogelijkheden van je paard, zoals je het nu schrijft.
Maar dat zeg je zelf ook al: stapje voor stapje.

Zou het niet kunnen dat ze wel degelijk ergens echt vast zit? Het kan natuurlijk goed zijn dat je daar nooit iets van hebt gemerkt, omdat je niet zoveel van haar vroeg en dat dat zich nu ineens openbaart.
Het hoeft natuurlijk niet alleen verzet te zijn tegen meer doen...

felicity

Re: wat te doen: paard dat het bit echt tussen de kiezen pakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:12

Het bevalt gewoon niet. Dat ik eerst een halfuur moet vechten. En mijn arm is niet helemaal goed. Die gaat bij een klein beetje trekken al erg zeer doen. Ik hou dat vechten dus ook gewoon niet vol.
Ze is helemaal na gekeken door de fysio. Die kon niks vinden. Elk half jaar gaat ze naar de tandarts. En heb net een nieuw zadel de vorige was te smal geworden.
Wel merk ik dat ze heel veel problemen heeft met het bit. Ze wil het bit niet echt accepteren. Ik heb toen ook raad gevraagd bij de tandarts en die vertelde mij dat ze een erg smal mondje heeft met een dikke vlezige tong. Hij raadde mij aan om met een myler level 2 te gaan rijden. Ik heb nu 2 mylers geprobeerd. Maar daar liep ze helemaal niet goed op. Ze raakte lichtelijk in paniek als ik de teugels op pakte. Ik heb ook veel verschillende andere bitten geprobeerd. En rij nu met een dubbel gebroken bustrens van HH de golden brass. Het gaat al een heel stuk beter maar ben nog niet tevreden.
Ik ben er zelf heel veel mee bezig om het rijden beter te laten gaan. En ben ook blij met alle tips. Zat zelf al te denken aan een andere methode. Maar daar moet ik me eerst eens in verdiepen. Of dat beter bij ons zou passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:17

Ongebroken bitje....vind ik ook het meest paardvriendelijke, dat ligt stil in de mond...en gewoon niet trekken en geen te strakke teugels.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:21

felicity schreef:
Het bevalt gewoon niet. Dat ik eerst een halfuur moet vechten. En mijn arm is niet helemaal goed. Die gaat bij een klein beetje trekken al erg zeer doen. Ik hou dat vechten dus ook gewoon niet vol.
Ze is helemaal na gekeken door de fysio. Die kon niks vinden. Elk half jaar gaat ze naar de tandarts. En heb net een nieuw zadel de vorige was te smal geworden.
Wel merk ik dat ze heel veel problemen heeft met het bit. Ze wil het bit niet echt accepteren. Ik heb toen ook raad gevraagd bij de tandarts en die vertelde mij dat ze een erg smal mondje heeft met een dikke vlezige tong. Hij raadde mij aan om met een myler level 2 te gaan rijden. Ik heb nu 2 mylers geprobeerd. Maar daar liep ze helemaal niet goed op. Ze raakte lichtelijk in paniek als ik de teugels op pakte. Ik heb ook veel verschillende andere bitten geprobeerd. En rij nu met een dubbel gebroken bustrens van HH de golden brass. Het gaat al een heel stuk beter maar ben nog niet tevreden.
Ik ben er zelf heel veel mee bezig om het rijden beter te laten gaan. En ben ook blij met alle tips. Zat zelf al te denken aan een andere methode. Maar daar moet ik me eerst eens in verdiepen. Of dat beter bij ons zou passen.

Ga ik toch weer.... bitloos proberen?
Ik snap maar niet mensen maar blijven vechten met een bit als het paar dit niet wil accepteren....
Als je paard er geen problemen mee heeft prima, maar bitloos blijft net zo goed een optie toch?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:23

Echt een ongebroken heb ik niet geprobeerd. Wel eentje met een tongboog. Maar ook daar was ik niet tevreden over.
Heb gister maar de neusriem en de sperriem eraf gehaald. En we gaan het weer op de 'ouderwetse' manier proberen. Gewoon relaxt licht contact teugeltje. Veel overgangen zodat ze vanzelf mijn hand weer op gaat zoeken. En ik langzaam de teugels wat korter kan pakken.
Weet anders niet hoe ik het op een prettige manier kan oplossen. Ik heb de sperriem en de neusriem eraf gehaald omdat ze heel druk is met het bit. Ik merkte dat als ik de sperriem en de neusriem erop laat zitten. Dat ze dan minder kan rommelen. En dan dus maar het bit vast pakt en der neus naar voren steekt. Dat doet ze nu dus niet.

Dan maar niet volgens het boekje.

Bitloos heb ik geprobeerd zowel een touwhalster als kaak gekruisd systeem. Maar ik vind dat zelf een hele andere manier van rijden. Helaas ken ik niemand die zelf bitloos rijdt die me daarbij zou kunnen helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:31

felicity schreef:
Maar ik vind dat zelf een hele andere manier van rijden. Helaas ken ik niemand die zelf bitloos rijdt die me daarbij zou kunnen helpen.

In welk opzicht 'andere manier'?
Het hoeft namelijk helemaal geen andere manier van rijden te zijn.
En een goede instructeur kan jou ook les geven zonder bit.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:37

Ik weet niet precies hoe ik er mee moet rijden. Ik ben zo gewend om met bit te rijden.
Ik heb het maar een paar x geprobeerd. Maar ben er mee gestopt omdat niemand me er mee kon helpen. En ik had het idee dat ik het helemaal verkeerde deed. Ik vond dat ik behoorlijk grote hulpen moest geven. Een volte rijden en van hand veranderen ging allemaal goed. Maar zodra ik een volte 10 of 15 m wilde rijden. Wilde dat niet lukken. Ik denk nu dus dat het komt dat ik te veel met mijn handen wilde sturen en mijn zit benen vergat.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:53

felicity schreef:
Ik weet niet precies hoe ik er mee moet rijden. Ik ben zo gewend om met bit te rijden.
Ik heb het maar een paar x geprobeerd. Maar ben er mee gestopt omdat niemand me er mee kon helpen. En ik had het idee dat ik het helemaal verkeerde deed. Ik vond dat ik behoorlijk grote hulpen moest geven. Een volte rijden en van hand veranderen ging allemaal goed. Maar zodra ik een volte 10 of 15 m wilde rijden. Wilde dat niet lukken. Ik denk nu dus dat het komt dat ik te veel met mijn handen wilde sturen en mijn zit benen vergat.

Ja, dat zal dus inderdaad het hele euvel zijn, aangezien je ook mét bit zo min mogelijk met je teugels stuurt, maar zoveel mogelijk met je benen en gewicht. Daar zit voor jou dus echt een leermoment in. Verder werkt het bitloos precies hetzelfde als met bit, je hoeft echt niets anders te doen dan met bit, alleen je basis moet wel goed zijn, en daar moet je dus echt aandacht aan besteden. Maar dat is zowieso alleen maar goed! Gewoon af en toe gaan oefenen met je halster in plaats van met hoofdstel.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:56

als ik met bit rijdt met een lang teugeltje krijg ik het wel voor mekaar om een volte van 10 meter te rijden. Lijkt me dat ik dan ook niet te veel op mijn teugels kan sturen.
Moet ik maar even op letten hoe ik dat doe.

Ben nogal onzeker van mezelf en ben altijd bezig of ik het wel goed doe. Daarom vind ik het veel fijner als ik iets nieuws probeer er iemand is die mee kijkt of het allemaal wel goed gaat.

fire1212

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:40

66996236 schreef:
zoals de titel al zegt. wat kun je het beste doen bij een paard wat het bit echt tussen de kiezen vastpakt?

we hebben al gevarieerd tussen een ongebroken, dubbelgebroken en enkel gebroken bit. het enkel bitje gaat het beste, maar ze krijgt het nog voor elkaar om hem tussen de kiezen vast te pakken.

nu hebben we ook bitloos geprobeerd maar dan zonder extra hefboom oef iets op de neus. gewoon aan de neusriem zegmaar.
alleen valt er dan weinig aan te rijden. zou een bitlose optoming kunnen helpen? en hoe werkt zoiets dan? wat werkt scherp in en wat niet?

of weet iemand nog een andere oplossing?

ik denk dat je het beste een rolletjes bit kan pakken

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:23

felicity schreef:
als ik met bit rijdt met een lang teugeltje krijg ik het wel voor mekaar om een volte van 10 meter te rijden. Lijkt me dat ik dan ook niet te veel op mijn teugels kan sturen.
Moet ik maar even op letten hoe ik dat doe.

Ben nogal onzeker van mezelf en ben altijd bezig of ik het wel goed doe. Daarom vind ik het veel fijner als ik iets nieuws probeer er iemand is die mee kijkt of het allemaal wel goed gaat.

Nou dan kán je het dus wel!! Dan moet het net zo goed lukken met een bitloos hoofdstel of een halster. Men lijdt het meest onder het lijden wat men vreest! Oud gezegde waar mijn opa altijd mee kwam, maar het is wel waar! Probeer als je bitloos rijd, gewoon net zo te rijden als wanneer je dan dus met losse teugel rijd. Maar ga zachtjes aan steeds meer je teugel aannemen.
Je hebt niemand nodig!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:17

Ik heb toch maar wat mensen gemaild.
Ik denk dat mijn probleem ook mijn houding en zit is. In stap en galop gaat het wel. Maar als ik draaf en moet lichtrijden. Raak ik mijn balans kwijt en ga ik steunen op mijn beugels. Waardoor ik dus niet meer de correcte hulpen kan geven.
Ik denk dus dat als ik correct kan zitten een groot probleem al opgelost is. Nouja dat hoop ik dan.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:10

Ik meld me even als dat mag? :D

mijn merrie is na een lange blessure periode ook weer onder het zadel.
Ze begon weer niet goed te lopen en ik had voor mijn gevoel totaal geen controle meer.
Ik kon bij wijze van spreken met heel mijn gewicht aan de teugel gaan hangen zonder dat dat ook maar enig invloed had.
We zitten nog in een opbouwfase dus dacht ik, ach het komt wel weer.
Mijn stalhouster (rijd op zeer hoog niveau) was er na klachten van mij vandaag even op gegaan.
Ze wist mij ook te vertellen dat ze dwars door haar been heen liep en knoert hard in de mond was.
Na nog een klein stukje draf bleek dat mijn paard het bit ook behoorlijk vastpakt.
Ze hoorde het bit tussen de kiezen los schieten.
Mijn merrie is in oktober nog behandeld aan haar gebit, die is dus piekfijn in orde.
Ik heb haar ook niet kunnen verpesten zoals hier genoemd was, ze had immers op rust gestaan.
Stalhoudster gaf een ophouding en bij het niet loslaten een tik.
Door de tik liet ze los en nam ze de teugel normaal aan.
Na 10 minuutjes liep ze normaal aan de teugel!!!
Ik heb nu wel het geluk dat ik lessen bij stalhoudster kan nemen, de schat helpt daar waar ze kan en met plezier.
Ik ben zelf geen topruiter en vind het dan ook erg moeilijk om dit op te gaan lossen.
Misschien scheelt het dat dit gedrag wel nieuw is voor mijn merrie???
Zodra ze het bit los laat gaat ze ook beter op het been lopen.
Misschien is mijn dametje liever lui dan moe en verteld ze dat op deze manier?
Het is er wel eentje die haar zin moet hebben en snel beledigd is.