Mijn verstand weet het al, nu mijn gevoel nog.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:10

dorothea schreef:
Dat zal vanzelf over moeten gaan. Als jij eenmaal weet dat het ook goed kan gaan neemt de angst vanzelf af. Misschien een idee om bewust met een ander paard in de bak te gaan rijden. Lekker samen stappen en dit voorzichtig uitbreiden naar een rondje voorzichtige draf. Buiten ziet het er toch prima uit, dus m.i. komt het allemaal wel goed hoor.

Helemaal met mee eens. :j En dit heeft tijd nodig, neem die tijd ook. Verwacht niet dat je over een week weer relaxed op je paard zit. Maar weer bereid er tijd voor uit te trekken.

Ik zou voorlopig alleen situaties opzoeken waarin je je veilig voelt. Als dat alleen in de bak rijden is, dan voorlopig alleen in de bak rijden. Van daar uit langzaam uitbouwen. Ga dan eens uitstappen in een bak met andere paarden. Als dat goed gaat nog eens een rondje draven en dan uitstappen met andere erbij. Langzaam aan tot je je zekerder voelt. Ik weet zeker dat er dan een moment komt waarop je ineens denkt, 'doe es gek, ik ga bij anderen in de bak rijden'. En op dat moment lukt het ook.

Schrik niet als je in die langzaam stijgende lijn af en toe een terugval hebt. Geeft niets, die ben je steeds sneller te boven.

Je bent gewoon ff goed geschrokken en hebt tijd nodig om weer vertrouwen te krijgen. Gewoon ff een knop omzetten gaat helaas niet, verlang dat ook niet van jezelf want dat frustreert alleen maar.

Neem je tijd, het komt echt goed. :j

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:56

Jolliegirl schreef:
vind het geen prettig filmpje om te zien. wat doet hij met zijn hoofd? of zit jij aan de teugels?

Wel lekker braaf over die emmer heen :P

Goed dat je aan je houding gaat werken, zal tijd nodig hebben.
maar wat ik al zei : Jullie komen er wel.

Er staat ook bij dat het de eerste draf is zonder lijn, paardje zal dus voor het eerst een beetje op eigen beentjes moeten lopen, ze lopen niet allemaal gelijk netjes aan de teugel.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:04

Inoterry schreef:
Ik heb al zo lang ik rijd last van wiebelbenen, dit word nu nog verergert door zijn onbalans.

Verder krijg ik minimaal 1 keer in de week les, dus aan het rijtechnische gedeelte word hard gewerkt ;)

goed dat je rijles hebt, maar laat hier nog meer op hameren ,want je paard raakt uit onbalans door jouw onbalans ;)
je rijd erg onrustig en dat maakt het er niet ontspannender op
en als je ontspannen zit , kun je de actie's van het eerste filmpje beter opvangen....

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:09

Ik heb precies het zelfde meegemaakt met mijn nieuwe paardje. Ik viel er de eerste dag nadat ik haar kocht af in een volle bak. Dit was trouwens op haar eigen stal dus voor haar vertrouwd terrein. Ik heb daarna 2 weken niet kunnen rijden vanwege een zware hersenschudding. Mijn instructrice heeft haar in de tussentijd gereden. Daarna heb ik twee weken lang 5x per week onder haar begeleiding gereden. Eerst alleen en later met steeds meer paarden om ons heen. Ik scheet 7 kleuren stront kan ik je zeggen! Ook bodyprotector aan en touw om haar nek en aan het zadel vast zodat ik dat vast kon houden en niet in haar mond zou trekken als ze ging bokken of rennen. Nu gaat het super en rijden we zelfs alleen hele buitenritten! Hou vol en zorg zolang je je onzeker voelt dat er als mogelijk iemand bij is die je kan helpen. Al was het alleen maar iemand die tegen je kletst zodat jij ontspand.
Sukses!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:15

rockwitch schreef:
Jolliegirl schreef:
vind het geen prettig filmpje om te zien. wat doet hij met zijn hoofd? of zit jij aan de teugels?

Er staat ook bij dat het de eerste draf is zonder lijn, paardje zal dus voor het eerst een beetje op eigen beentjes moeten lopen, ze lopen niet allemaal gelijk netjes aan de teugel.

Waar hoor je mij dit zeggen?
Op eigen benen lopen heeft niet veel met het hoofd te maken.
Ik vind het een rare hoofdbeweging, maar heb al te horen gekregen dat ie dit vaker heeft gedaan ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:17

Gewoon doorrijden, een andere oplossing bestaat er niet...Tja, stoppen is ook een optie, als het helemaal niet meer gaat...

Ik zou in ieder geval mogelijke (sport)ambities op een heel laag pitje zetten en eerst weer eens even "just for fun" gaan rijden. Niet te veel van jezelf verwachten, niet te veel van je paard verwachten...Gewoon lekker basishobbelen tot jij weer meer rust en vertrouwen hebt gevonden...

Wat me trouwens opgevallen is, is dat je continu aan het drijven bent (en soms zelfs schoppen) maar je het paard van voor (misschien door de angst...?) vrij sterk vasthoudt...Dit maakt het er voor het paard natuurlijk ook niet leuker op...

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:17

rockwitch schreef:
Jolliegirl schreef:

Mee eens! De mijne liep in het begin ook continu met het hoofd te slaan. Is nu helemaal over. Ze doet het allen nog wel eens als ze iets moeilijk vindt. Bijvoorbeeld wegdraven met de juiste buiging en stelling op een volte. Ze heeft dan geen aanleuning van de bakrand en moet zelf haar balans vinden.

Apple

Re: Mijn verstand weet het al, nu mijn gevoel nog.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:21

Dat eerste filmpje komt inderdaad 100% door dat andere paard. Dan is het logisch dat het vertrouwen even helemaal weg is.

Misschien vaker les nemen, les plannen op tijdstippen dat er geen anderen in de bak zijn, zelf gaan rijden op tijdstippen dat er geen anderen zijn. Zijn er anderen dan gewoon even benoemen dat je op een jong paard zit dat met vlagen onbestuurbaar is :-)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:22

Die van mij heeft het nu nog wel eens, dan heeft ie geen zin meer, gaat zijn kop de lucht in. Toen hij jonger was kon hij zijn lijf ook nog niet zo goed stil houden en was hij ook niet stabiel, zeker de eerste keren zonder lijn niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:29

Als ik het goed lees ben jij helemaal gek van je dier, weet je dat het een prachtdier is waar je ver mee kan komen en ben je vooral bang als er andere paarden in de buurt zijn en slechts wat onzeker als je alleen rijd. Mijn oplossing zou zijn om voorlopig even alleen te rijden tot je, als je alleen bent, 100% vertrouwen in hem hebt, of hij nou zijn rug wat bolt of niet, zorgen dat je zo ver bent dat je hem daar gewoon doorheen durft rijden. Je bijrijder kan hem dan in de bak tussen andere paarden blijven rijden (ik begrijp dat die niet bang is voor hem?) en jij kan hem gaan longeren in de bak. Ik denk dat zien dat hij rustig blijft tussen andere paarden als je er naast staat terwijl je met hem werkt je kan helpen om die klik te maken. :) Het is toch geen schande om een beetje bang te zijn? Zijn we allemaal wel eens toch? :) Zet hem lekker aan de longe aan het werk als er mensen aan het rijden zijn en rijd voorlopig even alleen met hem tot jij het gevoel hebt van "nu durf ik wel eens". Desnoods laat je je lesgever/je bijrijdster je dan aan de longe nemen (want je hebt maanden gelongeerd terwijl ie niets deed dus je "weet" dan onderbewust dat hij aan de longe braaf is). ;)

De tip die je hier kreeg om te zingen vind ik ook een goede! +:)+ Dat doe ik nu soms als ik nerveus ben voor wedstrijd en ik merk dat mijn lichaam op spant, dan ga ik zachtjes zingen/murmelen in mezelf en dan ontspan ik waardoor mijn paard geen last heeft van me. :D

Die van mij is 13 en had volgens mij ook gereageerd op dat paard... Hij komt behoorlijk dicht, zeker voor een jong paard.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-07-10 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:31

herkenbaar, ik ben ook heel snel angstig op mn paard (ben van deze nog nooit afgevallen) zodra ze alleen al keek dan spande ik al, laat staan dat ik dingen hoorde ;)
Ik ben centered riding lessen gaan volgen, dat heeft ze heel goed geholpen om ontspannen op mn paard te zitten. Ik rij haar in de bak nu zelf alleen met een neckrope, ik ontspannen mn paard ontspannen. Iig op je eigen tempo doen en niet overhaasten!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 00:59

Jolliegirl schreef:
Ik vind het een rare hoofdbeweging, maar heb al te horen gekregen dat ie dit vaker heeft gedaan ;)

Geen idee waar je deze info vandaan hebt, maar waar is het niet!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 01:09

Heel eigenlijk... heel eigenlijk moet je gewoon gaan rijden en poep hebben aan de rest. Hoe je dat doet? Geen idee!
Ik heb een onwijs braaf 8 jarig paard, ook al 8 jaar in eigen bezit, doodtam, maar ik schijt bagger!

Even een editje: mijn pony deed ook altijd wat jouw paard in het eerste filmpje doet (rug bol en bokken) en ik hoor jouw instructreur roepen: 'handen laag!'. Ja... dat zei de mijne ook, tot ik door kreeg dat handen hoog er toch echt voor zorgt dat ie eerder kapt met dat geklooi van hem.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 06:09

Quellian schreef:
Heel eigenlijk... heel eigenlijk moet je gewoon gaan rijden en poep hebben aan de rest. Hoe je dat doet? Geen idee!
Ik heb een onwijs braaf 8 jarig paard, ook al 8 jaar in eigen bezit, doodtam, maar ik schijt bagger!

Even een editje: mijn pony deed ook altijd wat jouw paard in het eerste filmpje doet (rug bol en bokken) en ik hoor jouw instructreur roepen: 'handen laag!'. Ja... dat zei de mijne ook, tot ik door kreeg dat handen hoog er toch echt voor zorgt dat ie eerder kapt met dat geklooi van hem.

:j Handen laag snapte ik ook niet zo, niks handen laag, handen hóóg, hoe lager je hand hoe makkelijker hij zich bol kan maken en hoe makkelijker jij er af gaat, Hoofd omhoog trekken en moet een slim paard zijn om zich dan nog bol te maken.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 06:23

Wat eerste in mij opkomt: 'Hier kom je wel overheen, maar hij gaat ook nog puberen!'

Denk dat je daar meer druk om moet maken dan dit. Elk jong paard komt in een moment van 'stoer' doen en dit zal je moeten overbluffen.
Dit is kwestie van zachtjes opbouwen voor jezelf. Vooral alleen rijden zodat je een band met hem opbouwt en komen andere in de bak, dan stap je toch lekker een tijdje?
Als dat beter voelt! Wat maakt het uit, hij is nog zo jong!

Pas als jij je zeker voelt kun je dat gepuber ook plaatsen en heb je er niet eens erg in, dan zal je hem 'straffen' (pfff wat een zwaar woord).

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 06:58

Toen ik mijn 6jarige AV kocht (die krap 2 jaartjes was ingereden én te laat geruind) was ik plots héél bang geworden :+ .. Plots stond ik daar met m'n eigen paard en ik moest het allemaal zelf oplossen! Wat bij mij hielp was longeren en iemand anders hem laten berijden én vooral NIETS OVERHAASTEN.

Nu, 8 maanden later, staan we op het punt dat ik er zelf opstap na 5 weken niet rijden of longeren en dat ik hem vertrouwen kan geven én vertrouwen in hem kan nemen. Bij mijn paardje helpt dat echt zo goed, vertrouwen hebben in hem en zijn kunnen. Wat wel helpt is dat mijn paard eigenlijk helemaal niet zo'n bangescheet is, eerder een macho :Y) ..

Ik heb met rijden nooit iets overhaast, voelde het voor mij niet goed? Dan liet ik iemand anders op hem en als ik dan zag hoe braaf hij was, stapte ik zelf terug op - al was het maar gewoon om uit te stappen. Ik geraak nog regelmatig erg gespannen, er blijft toch die enge hoek, maar dan probeer ik me gewoon te focussen op mijn paard en samen met hem te werken.

Wat ik me wel afvraag, is of je paard voor de rest veel contact heeft met andere paarden? Want ik begrijp die schrik-reactie van hem niet zo goed. Mijn knollie is erg zuur naar andere paarden in de bak, maar zo schrikken?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:02

Ayasha schreef:
Quellian schreef:

:j Handen laag snapte ik ook niet zo, niks handen laag, handen hóóg, hoe lager je hand hoe makkelijker hij zich bol kan maken en hoe makkelijker jij er af gaat, Hoofd omhoog trekken en moet een slim paard zijn om zich dan nog bol te maken.

idd, maar dan is imo "een ruk" (met mate) zeer effectief zodat hij dan ook gelijk stopt en jij weer "normaal" verder kan rijden. Op het filmpje blijft de ts aan de teugels hangen en dat geeft ook paniek. (blijft spanning op staan, dus paard blijft ook gespannen)

Ik denk dat "roepende instructeurs" dat bedoelen; handen laag zodat jij de spanning er vanaf haalt en weer gaat rijden ;)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:14

Wat je ook kunt proberen is een bokriempje aan het zadel maken (b.v een frontriem door de ringetjes voor aan het zadel doen)
Dan iemand je paard laten longeren en jij erop. Teugels in een boogje vasthouden en dus onder geen enkele voorwaarde zelf contact met de mond maken. Zo hoef jij je alleen maar bewust te maken van zn beweging en daarin mee gaan, mocht hij gek gaan doen pak je het bokriempje vast en ik durf met zekerheid te zeggen dat je dan niet valt. Degene die longeerd die stuurd je paard aan dus stap draf galop en weer terug. Jij moet alleen maar zitten, dus geen benen geven en niet sturen e.d. Op die manier zul je ook weer veel vertrouwen krijgen in je paardje, is bij mij op die manier ook gelukt... Het is eerst echt doodeng om het paard waar je opzit uit handen te geven en dat je zelf niks mag doen, maar zodra je in de gaten krijgt dat het bokriempje echt versteviging voor jezelf bied (en je paard er geen hinder van ondervind) krijg je er alle vertrouwen in.
Succes ermee!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:39

hier vanmorgen ook een flinke bokparty voor mn kiezen gekregen.......heb t gelukkig uit kunnen zitten, maar zag het absoluut niet aankomen!!
na wat ik mee heb gemaakt was dit voor mij voldoende aanleiding om af te stappen(na heel moeizaam mn rondje te hebben afgemaakt) ik stond letterlijk te bibberen op mn benen.
meneer was spontaan weer poeslief en wilde kroelen.........jaja de lolbroek! maar ik was toch echt uitgereden.
morgen ga ik het weer proberen, maar nu even met iemand erbij voor het geval dat......
ik weet niet goed of ie me uitprobeerde, of dat hij vond dat ik teveel van hem vroeg, t is mij een beetje onduidelijk, het was in elk geval teveel voor een zogeheten vreugdebok.

het enige advies wat ik je kan geven is; ga er terug op, zorg dat er iemand aan de kant staat die kan reageren of overnemen indien nodig, rij op je eigen manier, en als je voelt dat je te gespannen raakt of je niet op je gemak zit, ga stappen of stop.
beter 1 kwartier goed rijden dan een uur angst en spanning!
(ik trok m trouwens ook onmiddelijk omhoog!!!)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 13:58

Er zitten al wel een boel tips mee waar ik wat mee kan, thanx :D .

Ik heb er zelf ook alle vertrouwen in dat we hier overheen gaan komen, hij is namelijk goudeerlijk <3 .
Hij heeft alleen vandaag wel weer bewezen dat hij nog steeds enorm lomp en onbehouwen is #) , en ik zat er niet eens op.
Voorlopig heb ik vanmorgen van de DA te horen gekregen dat hij op staprust moet, hij kucht wat en gezien het verleden van mijn paard wil ze er geen risico mee nemen :(:) :(:) .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:08

superwoman schreef:
idd, maar dan is imo "een ruk" (met mate) zeer effectief zodat hij dan ook gelijk stopt en jij weer "normaal" verder kan rijden. Op het filmpje blijft de ts aan de teugels hangen en dat geeft ook paniek. (blijft spanning op staan, dus paard blijft ook gespannen)

Ik denk dat "roepende instructeurs" dat bedoelen; handen laag zodat jij de spanning er vanaf haalt en weer gaat rijden ;)

Handen hoog houden, druk mag los maar de handen blijven oog, NIET laag. ;) De handen blijven aangeven dat je ze daar wil houden. Hij roept al handen laag voor het paard iets doet, had TS op dat moment het hoofd al omhoog getrokken had ze hem misschien op de rem kunnen krijgen voor dat ze viel. Dus IMO een fout van de lesgever.TS doet "braaf" (in de mate van het mogelijke) wat lesgever zegt en paard lief lanceert haar omdat hij het makkelijker heeft om zich op te ronden. :)

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:09

Gewoon even doorzetten ik weet waar ik over praat ik had en heb nu ook wel af en toe nog eens angst, hier ben ik vrij goed overheen gekomen door privéles te nemen (met iemand waar je mee op 1 lijn zit en die je vertrouwd) en door een airbag vest aan te schaffen, dit geeft mij net dat stukje meer zekerheid.
ik heb deze week zelfs al bij mijn lesgeefster in de bak gereden, de eerste keer op vreemd terrein en ze was best gespannen maar met zijn drie zijn we erdoorheen gekomen. Buitenrijden gaat ook al redelijk, dus watt ik maar wil zeggen hiermee;

NIET OPGEVEN!!!!!

sterkte ermee

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 14:38

Ik heb vanmiddag niet lang en intensief gereden ivm de hitte en zijn kuchje, maar wel heerlijk *\o/* .
In het weiland naast de stal werd hooi in balen geperst, en het interesseerde hem helemaal niks -:) . Wat is Goldz toch een geweldig paard <3

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:11

Hi Ino, dat is ook een eeuwigheid geleden! Schrok me wild dat je Ino niet meer hebt...

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:29

ik heb alleen de eerste pagina gelezen dus weet niet of de tips die ik nu ga geven al in het topic staan?
maar iniedergeval, ik zie je paard in het eerste filmpje bokken/springen en jij doet eigenlijk niet zoveel (geblokkeerd van angst waarschijnlijk) als ie nog eens bokt handen hoog (ik hoor het tegenovergestelde in het filmpje?
want daardoor kan die zijn hoofd niet zover omlaag doen en daardoor zijn rug niet zo bol maken.
verder geef je hem dan een rotschop tussen zijn ribbenkast en er dan nog een achteraan.(weet niet of ik nu als dierenbeul uitgescholden ga worden...) maar laat hem maar lopen!
want als ie hard loopt kan ie bijna niet bokken, iniedergeval niet zo hoog.
weet ie gelijk dat jij dit niet wilt :D
echt, op het moment zelf moet je je daaroverheen zetten, denken van nú ga ik rijden
want voordat je paard aan het bokken is ''rijdt'' je eigenlijk ook niet echt, (zie ik ook op het 2de filmpje).
wees duidelijk tegenover je paard, zodat die weet dat jij de baas bent.
dan zullen dit soort acties ook minder snel voorkomen.
veel succes en doorzetten!