Staken en protest.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:29

Wolferus schreef:
Ik weet nu niet meer precies wat ik moet doenxD
Zal een zadelmaker zoeken en osteopaat heb ik geen ervaring mee dus denk dat ik toch de dierenarts vraag.
Maar als hij zich zo misdraagt heeft degene die me naar de les brengt geen zin om te gaan brengen, omdat hij zich toch misdraagt en we dan geen gewoon les kunnen hebben..
Ik heb er tot nu toe nog geen dierenarts bijgehaald omdat hij best wel dominant is en niet een -easy going- pony is, dus ik wilde eigenlijk eerst even kijken of het niet gewoon dwarsigheid was.
Bitloos rijden zat ik al aan te denken, maar dan is hij soms niet te houden. Hij heeft wel singelnijd, dus ik heb wel het idee dat het zadel misschien niet helemaal goed zit..

Probleem met veel dierenartsen is dat ze te weinig verstand hebben van ruggen. (krijgen ze niet in de opleiding) Dus zoek een dierenarts die aanvullend gestudeerd heeft voor fysio of osteopaat. Het heeft anders geen zin om een gewone dierenarts te laten komen bij dit soort problemen. Het zadel zal door een goede zadelpasser (bijv. MSFC) gecontroleerd moeten worden. Ik zou eerst het paard lichamelijk laten onderzoeken. Wanneer er rugproblemen uitkomen zul je je zadel moeten laten controleren (overigens moet je sowieso bij een jong paard zeer regelmatig je zadel laten controleren of het nog wel past)!

Volgens mij probeert je paard je te vertellen dat er iets niet goed is, wees blij dat hij dat doet. Mijn paarden hebben karakter (dominant) en laten weten wanneer er niet iets goed is. Een paard gaat niet van te voren bedenken hoe zal ik mijn baasje vandaag weer eens dwars zitten.
Singelnijd is een reactie van je paard om aan te geven dat er iets mis is.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 12:52

Iemand enig idee wat een goede zadelmaker in de buurt van friesland is?

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:58

Misschien dat je contact kunt opnemen met de ex-eigenaar?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:47

Ik denk dat het eerst wat je je moet afvragen is: waarom staakt een paard? paarden en mensen staken omdat ze ergens niet tevreden over zijn en daar verbetering in willen zien (denk maar aan te lage lonen en dus een verhoging willen). Het paard is dus ergens niet tevreden over, en wil daar verbetering in zien.

Aangezien hij voor de rest braaf is, ook met longeren, zit zijn probleem dus bij het rijden. (Let trouwens op of hij gespannen aan de longeerlijn loopt, moet je veel moeite doen om hem vooruit te krijgen, vaak de longeerzweep gebruiken etc. dit zijn allemaal tekenen dat er hier ook iets niet goed zit ook al draaft ie dan wel door)
Dan kan je dus aan slechtpassend tuig, blessures of rijtechniek denken. Naar het slechtpassende tuig en blessures wordt gekeken heb ik begrepen. Tot die tijd, niet er op zitten! Je paard verandert sowieso tot z'n 8e nog heel erg van lichaam, je moet dus regelmatig laten kijken of het zadel nog wel goed ligt, waarschijnlijk doet ie dat niet meer.

Het feit is: je bent te laat met luisteren. paard heeft al veel eerder aangegeven dat er iets niet goed was: singelnijd, tong eruit, niet goed doorlopen, bokken etc.
Pas op het laatste moment, als hij echt geen stap meer wil verzetten, wordt er echt naar geluisterd. Niet om op je kop te zitten hoor, maar zodat je snapt dat je moet luisteren naar een paard ipv dat hij alleen maar vervelend doet, al snap ik dat je dat kunt verwarren in de puberteit van het paard.

Dit is dus begonnen na de winterstop? Jong paard, nog niet zo lang ingereden, stopt een tijd en moet daarna weer kunnen wat ie daarvoor kon? Ik denk dat je teveel wilt, en je eigen houding misschien nog niet zo geweldig is. (Zeker als daar een tijdje niet op gelet wordt omdat je geen les hebt)

Mijn advies: laat het zadel aanpassen zodat het goed ligt, desnoods een nieuwe (boomloos of wintec kunnen langer mee), laat de DA kijken of ie iets vindt, zet dat beest een maand of 2 in de wei, en begin helemaal overnieuw, met instructrice!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:54

Wolferus schreef:
Iemand enig idee wat een goede zadelmaker in de buurt van friesland is?

Hoe kun jij een zadel hebben zonder een zadelmaker te hebben?

Of ben je niet te vrede over een je oude zadel maker?

verder wel goed dat je een DA naar je paard laat kijken. En zelf kritisch zijn en vragen stellen aan je DA(als hij aan het onderzoeken is wat hij precies doet en hoe een evt. Blessure/probleem tot stand heeft kunnen komen en hoe je dit in het vervolg kunt voorkomen)

ZoZenn

Re: Staken en protest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 17:25

Ik heb gewoon een zadel in de winkel gekocht en gekeken of het paste, daar hebben we geen zadelmaker bij nodig :P

DA kan pas over een paar dagen komen jammer genoeg, dus ik zal nog even moeten wachten op de uitslag.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 17:25

lx3 schreef:
Misschien dat je contact kunt opnemen met de ex-eigenaar?

Daar heb ik wel contact mee, maar die heeft er verder niet op gereden enzo, hij was net zadelmak toen ik hem kreeg ^^

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 17:30

Sassol schreef:
Ik denk dat het eerst wat je je moet afvragen is: waarom staakt een paard? paarden en mensen staken omdat ze ergens niet tevreden over zijn en daar verbetering in willen zien (denk maar aan te lage lonen en dus een verhoging willen). Het paard is dus ergens niet tevreden over, en wil daar verbetering in zien.

Aangezien hij voor de rest braaf is, ook met longeren, zit zijn probleem dus bij het rijden. (Let trouwens op of hij gespannen aan de longeerlijn loopt, moet je veel moeite doen om hem vooruit te krijgen, vaak de longeerzweep gebruiken etc. dit zijn allemaal tekenen dat er hier ook iets niet goed zit ook al draaft ie dan wel door)
Dan kan je dus aan slechtpassend tuig, blessures of rijtechniek denken. Naar het slechtpassende tuig en blessures wordt gekeken heb ik begrepen. Tot die tijd, niet er op zitten! Je paard verandert sowieso tot z'n 8e nog heel erg van lichaam, je moet dus regelmatig laten kijken of het zadel nog wel goed ligt, waarschijnlijk doet ie dat niet meer.

Het feit is: je bent te laat met luisteren. paard heeft al veel eerder aangegeven dat er iets niet goed was: singelnijd, tong eruit, niet goed doorlopen, bokken etc.
Pas op het laatste moment, als hij echt geen stap meer wil verzetten, wordt er echt naar geluisterd. Niet om op je kop te zitten hoor, maar zodat je snapt dat je moet luisteren naar een paard ipv dat hij alleen maar vervelend doet, al snap ik dat je dat kunt verwarren in de puberteit van het paard.

Dit is dus begonnen na de winterstop? Jong paard, nog niet zo lang ingereden, stopt een tijd en moet daarna weer kunnen wat ie daarvoor kon? Ik denk dat je teveel wilt, en je eigen houding misschien nog niet zo geweldig is. (Zeker als daar een tijdje niet op gelet wordt omdat je geen les hebt)

Mijn advies: laat het zadel aanpassen zodat het goed ligt, desnoods een nieuwe (boomloos of wintec kunnen langer mee), laat de DA kijken of ie iets vindt, zet dat beest een maand of 2 in de wei, en begin helemaal overnieuw, met instructrice!

Dit is niet begonnen na de winterstop. Begon pas een week of 2 geleden, daarvoor reed ik al 2 maanden weer.
Boomloos zadel zat ik inderdaad ook al aan te denken. Hij wordt trouwens erg vervelend en chagrijnig als ik hem langer dan 4 dagen in de wei laat staan, hij moet echt wat te doen hebben en aangezien hij van 't winter ook al is gestopt vind ik dat niet zo'n goed idee :P
Hij moest niet kunnen wat hij ervoor kon trouwens, ik heb heel rustig weer opgebouwd en toen deed hij het weer goed, tot 1/2 week geleden. Mijn eigen houding is inderdaad (heb al zo'n 4 jaar geen les meer) niet zo geweldig meer, maar daar werk ik al aan :P Instructrice komt volgende week een proefles geven.

Met longeren loopt hij trouwens wel goed en zo pittig als hij normaal ook was door, los ook gewoon. Ik snap ook wel wat je bedoelt met luisteren, maar hij doet het nog maar net dus ik dacht ik kijk het even aan.
Hij heeft trouwens voor de winterstop ook eens wat, niet zo erg, gestaakt en toen heb ik ook DA enz bij gehad, maar er was gen medische oorzaak, ze zeiden dat hij gewoon aan het puberen was, dus ik ging er vanuit dat dat nu ook weer zo was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:57

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 18:23

Dankje!
Ik ga morgen meteen bellen :P
Op het bitloos hoofdstel reageert hij trouwens helemaal niet, dan stapt hij gewoon zo snel mogelijk naar het hek, zonder dat ik ook maar enige controle heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:32

Wolferus schreef:
Ik heb gewoon een zadel in de winkel gekocht en gekeken of het paste, daar hebben we geen zadelmaker bij nodig :P

DA kan pas over een paar dagen komen jammer genoeg, dus ik zal nog even moeten wachten op de uitslag.

Maar jij bent toch geen zadelpasser? Een zadel passen kun je namelijk niet zelf. Heel misschien dat het toevallig paste. Maar dan moet je wel veel geluk hebben gehad.

Jammer dat je niet informatie heb opgezocht voor je een paard kocht. Dit zijn namelijk van die typische beginners fouten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:33

Wolferus schreef:
Dankje!
Ik ga morgen meteen bellen :P
Op het bitloos hoofdstel reageert hij trouwens helemaal niet, dan stapt hij gewoon zo snel mogelijk naar het hek, zonder dat ik ook maar enige controle heb.

Dan rijd je je paard verkeerd ;) Een paard hoort namelijk op je zit gereden te worden. Teugels heb je enkel nodig voor stellingen.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 18:53

Hij reageert als ik gewoon met bit rijd perfect op zit en ik rijd ook alleen maar met mijn zit, maar zodra hij door krijgt dat ik niks meer met mijn teugels kan, om mee te sturen als hij echt niet luistert, dan gaat hij gewoon constant de bocht om. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:55

Wolferus schreef:

Dat geeft je toch te denken. ;)
Een mooie aanwijzing dat jullie samen nog aan een heel stuk basis kunnen gaan werken.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 20:40

dierenarts kon toch vanavond nog komen.
Niets mis met hem medisch iniedergeval.
En zonder zadel wil hij ook niet aandraven, ook al rijd ik een uur zonder zadel, dus aan het zadel kan het ook niet liggen. (heb er ook al een boomloos zadel opgelegd wat ik even van iemand leende) , dus ik weet het niet meer. Misschien osteopaat? of toch puberteit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:51

Dat had ik wel verwacht, dat de DA niks kon vinden. ;)
Inderdaad een osteo laten komen, daar zul je beslist geen spijt van krijgen!

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:06

Wolferus schreef:
En zonder zadel wil hij ook niet aandraven, ook al rijd ik een uur zonder zadel, dus aan het zadel kan het ook niet liggen. (heb er ook al een boomloos zadel opgelegd wat ik even van iemand leende) , dus ik weet het niet meer. Misschien osteopaat? of toch puberteit?

hoi wolferus

ik heb je topic even door gelezen en denk zeker te weten dat het gewoon een rijtechnisch probleem is
en het is daarom zeer verstandig om een goede instructeur te zoeken die jou en je pony hier doorheen kan helpen
als ik het zo lees denk ik zelf dat je hem met je zit en hulpen onbewust tegen werkt en dat hij daar niet langs kan naar zijn idee.
op een gegeven moment gaan ze dan staken en met het hoofd zwabberen
en als je hem in je hulpen tegen werkt en je wilt hem daar toch doorheen schoppen of tikken dan gaan ze in verzet en dat resulteerd in bokken en steigeren.
mijn moeder en ik zijn allebij orun gediplomeerde instructeurs en geven ook in friesland les de mensen die bij ons lessen zijn heel vaak binnen no time z dressuur en presteren altijd heel goed op wedstrijd (mits ze goed luisteren natuurlijk).
interesse? of vragen?
pb gerust

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:31

Wolferus schreef:

Zoals ik al had aangegeven een DA heeft weinig kaas gegeten van rug, nek en lumbaal problemen.
Zadelspassen is beroep en kan je niet zelf of je moet er zelf een opleiding en tig jaren ervaring in het passen hebben.
Er komt echt meer kijken als even een zadel op een rug leggen.
Even zonder zadel rijden en dan de conclusie maken dat het niet aan het zadel kan liggen :n
Het kan zo zijn dat het zadel een rugprobleem heeft veroorzaakt en zonder zadel rijden geeft helemaal puntdruk op de rug van je paard en is nog pijnlijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 06:44

Wolferus schreef:

Ook een osteo laten komen. Die kunnen veel meer met de rug als een DA. En wanneer komt je zadelmaker?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 06:47

Welnee, gewoon een goede instructeur.......... die kan zo zien wat voor een soort probleem het is, waar het vandaan komt en wie het het beste kan behandelen...........

maargoed, dan hebben we het niet over mieppie van de hoek die haar wijsheid uit de pennie heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 06:48

KiWiKo schreef:
Welnee, gewoon een goede instructeur.......... die kan zo zien wat voor een soort probleem het is, waar het vandaan komt en wie het het beste kan behandelen...........

maargoed, dan hebben we het niet over mieppie van de hoek die haar wijsheid uit de pennie heeft!

Helaas zijn dit soort instructeurs amper te vinden..

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 09:09

appelflap2 schreef:
Wolferus schreef:

hoi wolferus

ik heb je topic even door gelezen en denk zeker te weten dat het gewoon een rijtechnisch probleem is
en het is daarom zeer verstandig om een goede instructeur te zoeken die jou en je pony hier doorheen kan helpen
als ik het zo lees denk ik zelf dat je hem met je zit en hulpen onbewust tegen werkt en dat hij daar niet langs kan naar zijn idee.
en als je hem in je hulpen tegen werkt en je wilt hem daar toch doorheen schoppen of tikken dan gaan ze in verzet en dat resulteerd in bokken en steigeren.
mijn moeder en ik zijn allebij orun gediplomeerde instructeurs en geven ook in friesland les de mensen die bij ons lessen zijn heel vaak binnen no time z dressuur en presteren altijd heel goed op wedstrijd (mits ze goed luisteren natuurlijk).
interesse? of vragen?
pb gerust

Het kan best dat het ook aan mijn houding ligt, maar tegenwerken doe ik hem niet en dat weet ik zeker.
Bovendien had ik hier ergens in dit topic ook al gezegd dat ik net een proefles met een gediplomeerd instructrice had geregeld.
Ik heb van iedereen telkens gehoord dat je helemaal niet altijd een zadelmaker nodig hebt, maar dat je gewoon zelf kunt kijken of het zadel past. Ik ben geen beginner met paarden, rijd al 9 jaar en heb ook lang les gehad.
Bovendien vonden mijn ouders een zadelmaker onnuttig en die zeiden dat het zadel paste (hebben zelf ook paard ervaring), dus dan kan ik zelf ook niks meer.
Ik zal vanmiddag de zadelmaker die ik in de buurt gevonden heb en waar ik goede verhalen over hoor bellen en ik ga even opzoek naar de osteo.
Hij rent nu ook niet meer zo de wei in enzo en houd zijn hoofd een beetje stijf omhoog als ik hem longeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:15

Wolferus schreef:
appelflap2 schreef:
hoi wolferus

interesse? of vragen?
pb gerust

Het kan best dat het ook aan mijn houding ligt, maar tegenwerken doe ik hem niet en dat weet ik zeker.
Bovendien had ik hier ergens in dit topic ook al gezegd dat ik net een proefles met een gediplomeerd instructrice had geregeld.
Ik heb van iedereen telkens gehoord dat je helemaal niet altijd een zadelmaker nodig hebt, maar dat je gewoon zelf kunt kijken of het zadel past. Ik ben geen beginner met paarden, rijd al 9 jaar en heb ook lang les gehad.
Bovendien vonden mijn ouders een zadelmaker onnuttig en die zeiden dat het zadel paste (hebben zelf ook paard ervaring), dus dan kan ik zelf ook niks meer.
Ik zal vanmiddag de zadelmaker die ik in de buurt gevonden heb en waar ik goede verhalen over hoor bellen en ik ga even opzoek naar de osteo.
Hij rent nu ook niet meer zo de wei in enzo en houd zijn hoofd een beetje stijf omhoog als ik hem longeer.

Sorry maar dan hebben de mensen in jou omgeving incl. je ouders bar weinig verstand er van. Een zadel maker is super belangrijk! die zijn er niet voor niets. Net als dat je je paard niet zelf kan bekappen en beslaan. Dat zijn gewoon dingen waar je een expert voor nodig heb. Zo belangrijk is een zadel maker.

En dat je 9 jaar rijd betekend niet veel hoor(zo zien we maar weer ;) ).

Wel erg jammer voor je paard. Aangezien hij nu misschien last van zijn rug heeft. Door onwetendheid en slechte begeleiding...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:35

Wolferus schreef:

Het klopt dat veel mensen denken dat ze het zelf wel kunnen beoordelen en zij gaan er dan vanuit dat het zadel dat ze hebben of kopen wel past en dat het zo nauw niet komt met dat passen.
En dan zie je inderdaad ruiters en instructeurs die het paard 'er doorheen willen rijden' en gaan 'aanpakken', waarmee ze enorm veel schade bij het paard aanrichten.

Er zijn wel zadelpas-checkpunten die je zelf langs kunt gaan, en daar kom je al een eind mee, maar dan nog kun je als leek op zadelpasgebied bepaalde zaken niet zien, niet voelen en niet signaleren. Simpelweg omdat je de kennis en ervaring ontbreekt.
Een goede zadelmaker of -passer is echt onontbeerlijk.

Wolferus schreef:

Toppie!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:08

En hoe weet jij zeker dat je niet tegenwerkt? Zelfs als je je rug te stil houdt, of spanning erin hebt, of je bekken niet los genoeg, je niet op laat gooien in de draf maar gewoon zelf gaat staan etc. werk je hem tegen. Je werkt hem tegen op het moment dat je niet volledig meegaat met z'n beweging. Als je zonder zadel rijdt, voelt je paard nog veel meer wat jij allemaal doet, dus ook dan zal hij niet aandraven.

Denk dat hij last in z'n rug heeft door een slechtpassend zadel en dat je hem toch echt tegenwerkt in je houding zonder dat je dit doorhebt.

En inderdaad, ook al zeggen je ouders (terwijl je die toch wel gelooft, want het zijn je ouders) dat dat zadel wel past, ze zijn geen zadelmaker. En een niet passend zadel kan echt funest zijn voor de rug. (En er zijn ook paarden die gewoon doorlopen met een gebroken boom en pas later wat laten merken)

En ook al wordt hij onrustig als hij 4 dagen niet werkt (hoeveel staat hij buiten?), 4 dagen met een slecht zadel rijden is nog veel erger voor zo'n paard.