Wolferus schreef:Ik weet nu niet meer precies wat ik moet doenxD
Zal een zadelmaker zoeken en osteopaat heb ik geen ervaring mee dus denk dat ik toch de dierenarts vraag.
Maar als hij zich zo misdraagt heeft degene die me naar de les brengt geen zin om te gaan brengen, omdat hij zich toch misdraagt en we dan geen gewoon les kunnen hebben..
Ik heb er tot nu toe nog geen dierenarts bijgehaald omdat hij best wel dominant is en niet een -easy going- pony is, dus ik wilde eigenlijk eerst even kijken of het niet gewoon dwarsigheid was.
Bitloos rijden zat ik al aan te denken, maar dan is hij soms niet te houden. Hij heeft wel singelnijd, dus ik heb wel het idee dat het zadel misschien niet helemaal goed zit..
Probleem met veel dierenartsen is dat ze te weinig verstand hebben van ruggen. (krijgen ze niet in de opleiding) Dus zoek een dierenarts die aanvullend gestudeerd heeft voor fysio of osteopaat. Het heeft anders geen zin om een gewone dierenarts te laten komen bij dit soort problemen. Het zadel zal door een goede zadelpasser (bijv. MSFC) gecontroleerd moeten worden. Ik zou eerst het paard lichamelijk laten onderzoeken. Wanneer er rugproblemen uitkomen zul je je zadel moeten laten controleren (overigens moet je sowieso bij een jong paard zeer regelmatig je zadel laten controleren of het nog wel past)!
Volgens mij probeert je paard je te vertellen dat er iets niet goed is, wees blij dat hij dat doet. Mijn paarden hebben karakter (dominant) en laten weten wanneer er niet iets goed is. Een paard gaat niet van te voren bedenken hoe zal ik mijn baasje vandaag weer eens dwars zitten.
Singelnijd is een reactie van je paard om aan te geven dat er iets mis is.

Een paard hoort namelijk op je zit gereden te worden. Teugels heb je enkel nodig voor stellingen.