paard doodsbang bij opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:25

Lielle schreef:
Anoniem schreef:
Ze vroeg er zelf om ;) anders had ik mijn mond wel gehouden. Het is namelijk wel duidelijk dat de TS het paard kopen geen verkeerde keus vond..

maar jij kunt niet beoordelen of dat terecht is.

overigens las ik ergens de suggestie dat het met pijn te maken heeft. Dat kan maar is echt nioet per se het geval, mij lijkt angst nog steeds het meest waarschijnlijk. Rust en goede begeleiding is essentieel hier.

Dat is ook zo. Maar wat ik hier lees. Heeft ze een paard gekocht voor haar dochter. Waar haar dochter vervolgens niet op kan rijden. Dus dan lijkt mij het paard een verkeerde keus. Maargoed ik ga mijn mond hier houden ;)

Lielle

Re: paard doodsbang bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:28

die conclusie is dus te kort door de bocht. Ze heeft - op dit moment en dus na een week - problemen, maar ik zie nog geen enkele aanleiding om aan te nemen dat die niet op te lossen zijn, eventueel met goede begeleiding.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:39

ik wens jullie heel veel succes toe bij het oplossen van dit probleem, en dat jullie daarna nog lang van jullie paard kunnen genieten.

lisalotn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:51

Heb dat ook al eens meegemaakt *D

Hoe wij dat aanpakten:

Heel voorzichtig strelen, ernaast staan, voet in de stijbeugel heel veel na elkaar,
daarna er eens overhangen tot ie kalm was en dan hop erop!

In het begin was dit altijd heel moeilijk maar als ie lekker moe was na het rijden kropen we er soms wel 20x op en af!

En het werkte :D

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:34

Bonita_Bon schreef:
jolin schreef:
http://www.twomoons.nl erbij halen. Zo te horen is je paard zo bang dat hij in shock raakt en dat is al heel ver.

Shock???!!! Ja best:

(Quote: Een shock is een acute levensbedreigende toestand waarbij de druk in de bloedvaten te laag is om de vitale lichaamsfuncties in stand te houden. De bloedvoorziening en dus de zuurstofbevoorrading van het hart, de hersenen en andere organen komen hierdoor in het gedrang wat snel resulteert in het afsterven van cellen.

Shock is een syndroom en kan verwijzen naar verscheidene aandoeningen. Naar gelang de oorzaak verdelen we shock in hypovolemische, cardiogene, obstructieve en distributieve shock. Zogenaamde emotionele of psychologische shock zoals vaak vermeld in nieuwsberichten over verkeersongevallen duidt op een mentale toestand na een traumatische gebeurtenis en is geen acute levensbedreigende toestand. En valt niet onder shock.: einde Quote.)

Wat ik hier lees krijg ik regelmatig op stal, (ter correctie) zijn altijd vrij goed oplosbare dingen. Ten eerste is het een 'aandoening' die veel voorkomt dus heel vreemd is het niet. Verandering van omgeving, iemand die net even anders opstapt, te weinig vertrouwen, last van de rug (na het inrijden is het natuurlijk wel gevoelig zo is ooit het 'na het inrijden mag ie lekker even een paar maandjes de wei in' ontstaan. Paarden moeten het geestelijk en lichamelijk vaak even verwerken.

Dat zou dus nu ook mijn tip zijn, geef het paard even de tijd. Als je opnieuw begint, brave paardennaast het paard zetten met opstappen en inderdaad opstappen naast een ophoging of via een pootje (liever via opstap) als je het paard toch even rust geeft (stel dat) kun je wel iedere dag even oefenen en hem langs een opstapje parkeren, zelf op het opstapje gaan staan, klopje op de rug en weer weghalen. Of even je voet tegen zijn buik zetten, klopje of snoepje en weer naar stal/wei.
Paard mee laten kijken naar alles wat je doet, had er laatst 1 staan die naar achter sprintte als je je voet in de beugel zette (zonder steigeren dit x) als hij om mocht kijken was het geen probleem, gaf ik em een snoepje als ik mijn been eroverheen ging gooien.

Ik bedoel ook helemaal geen shock, het was nog vroeg in de morgen en ik heb alzheimer-light ;) , maar dit paard is wel zo bang dat het zich afsluit en (bijna)flauwvalt!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:49

Weet niet waar je dat nou weer uithaalt Jolin, ik lees alleen dat ie steigert bij het opstijgen.. De rest is giswerk.
TS: mag ik weten wie er op is gestapt? (mag natuurlijk via pb)
Zoals ik al eerder zei lijkt het me iemand die weet waar hij mee bezig is, ik zou met hem verder gaan.
Geef die combinatie even een paar weken de tijd en kijk dan naar de (on)mogelijkheden.

joyceromeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:01

Wij hadden ook een paardje op stal met hetzelfde probleem. Doodsbang met opstijgen. Is eerst een half jaar veel mee op de grond gedaan. Poetsen, wandelen en alle grondwerk oefeningen. Alles om de druk van het moeten af te halen en het plezierig en positief voor het paard te maken. Totdat het paard de ruiter echt helemaal vertrouwde en toen liet ze zonder problemen degene die ze vertrouwde toe op haar rug. Die overigens ook niet erg veel ervaring had met dit soort paarden. Als het vertrouwen er niet is zal het niet lukken, het je het vertrouwen wel (en helemaal bij het soort paard wat ik hier uit op maak) dan zal hij alles voor je doen.

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:11

ik zou zijn rug even na laten kijken. :j Als er niks in de rug zit, dan met heel veel geduld erop gaan zitten, belonen als hij het goed doet en de foute dingen negeren.

succes met het oplossen van dit probleem... :j

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:38

Had het probleem al vernomen van je dochter.
Persoonlijk denk ik dat het allemaal een beetje te snel is gegaan.
In korte tijd heeft hij veel nieuwe dingen gezien en meegemaakt.
Misschien is het goed hem even een paar weekjes rust te geven.
Toch heb ik ook mijn bedenkingen ten opzichtte van beleren.
Ben ervan overtuigt dat dit helemaal goed gaat komen en in de toekomst beide een schitterende combi zullen zijn.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 07:23

Ik zie een hoop reacties, en kennelijk zijn er genoeg anderen die een soortgelijk probleem hebben met hun paard. En mensen die meedenken, bedankt allemaal! Dat is op zich al prettig te lezen van anderen dat het in ieder geval vaak bij hun paard helemaal goed kwam. En te lezen hoe anderen dit zouden aanpakken.
Vanavond wordt ie bereden, weer door dezelfde ruiter, dat is op dit moment de enige die hem berijdt. In alle rust gaat hij het opstijgen weer proberen.
Ik hoop dat hij het gaat oppakken. Wordt vervolgd dus, geen idee of het al wat beter zal gaan. deze dingen kosten vaak veel tijd. Zeker gezien zijn leeftijd moet je niks overhaasten. Het is een held op sokken, hij is best schrikkerig, dat speelt ook wel een rol.

ge

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:35

Bij toeval kwam ik uit bij het profiel van je dochter en heb daar ook het filmpje en de foto's bekeken.
Je ziet op de eerste foto's dat ze erop zit dat hij spanning heeft, hij kijkt angstig.
Haast hetzelfde als hoe mijn paard kon(kan) kijken.

Maar daar zie ik ook een filmpje dat ze er op rijdt.
Ging het opstappen daar nog wel ok?

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 10:06

Klopt mijn dochter heeft zelf ook een filmpje en foto's bij haar profiel, grappig dat je die gevonden hebt!

Ze heeft daar opgestapt in bijzijn van degene die hem inreed.Toen was hij voorgereden , En degene die hem inreed heeft niet opgestapt waar wij bijwaren. Hij kwam aanrijden op het paard opgezadeld en wel . Hij wilde ophoog komen maar na een paar pogingen bleef vrij rustig staan. Daarna stond hij nog een week of 2 daar.

Ik heb dus in die 5 bijna 6 weken nooit gezien dat iemand op hem stapte.

Het is idd angst, ik heb nog een filmpje daar kun je zien dat het niet lukt en het paard wil wegkomen.

Maar ik denk zelf dat hij met veel rust er doorheen moet , en vertrouwen moet krijgen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:11

Zou ik dat filmpje mogen zien?

Mijn paard is overigens ook extreem angstig met opstappen maar toont dit op een andere manier.
En de ene keer gaat het makkelijker dan de andere keer.

Met name als hij "koud" van stal komt is het het moeilijkst vanwege de frissigheid.
Eenmaal eerst gelongeerd gaat het beter.

Leeuwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:27

Het is heel goed mogelijk dat dit paard reageert op een pijnprikkel! Daar lijkt het iig wel op.
Ik heb hetzelfde ooit meegemaakt bij een ouder paard (23). Wat bleek? Hij had een hartkwaal! Bij het opstijgen (gewicht van de ruiter hangt aan het zadel en geeft veel druk op de singel, die weer over de ribben ligt waar het hart onder ligt).
Dit is maar een voorbeeld. Bij een jong paard denk je niet zo snel aan een hartkwaal maar het kan natuurlijk ook een probleem zijn in de schoft, wervels, spieren of misschien past het zadel niet goed. Ik zou hem toch maar eens goed na laten kijken voordat er uitgegaan wordt van een 'gedragsprobleem'
Veel succes!!

esthertjeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:20

Wat misschien ook helpt is tijdens het poetsen, even je armen over de rug van het paard te leggen, zodat hij het gaat zien als heel vertrouwd en even uittesten of die dat ook eng vind.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:26

Wat een smeerzakken eigenlijk dat ze je dat paard zo afleveren zeg! Heb je nog contact met hen gehad?

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:29

Foto's en een filmpje staan in mijn profiel (Ben de dochter)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:39

Heb je filmpje even bekeken, hij ziet er een beetje uit of ze de vooruit er vergeten zijn op te zetten. Ik weet niet of dat kan meespelen met opstappen, maar rijtechnisch is dat zeker iets om mee te nemen!

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 19:44

de vooruit er vergeten zijn in te zetten??

ehhhh?? Dat wil zeggen?

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:47

waar je altijd ook aan moet denken is dat je na het aansingelen een paar passen loopt en dan er pas op wilt stappen dan is namelijk de druk van de singel en het zadel af. Hierdoor kunnen ze dus ook naar achter klappen. Succes in ieder geval

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:57

Die van mij was ook altijd bang met opstappen, deed ik bijna een half uur om er eindelijk op te zitten en het zweet al op mijn rug. (totaal dan geen conditie) Gelukkig laat ze nu alles toe.

In ieder geval succes ermee.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:16

leoenpat schreef:
de vooruit er vergeten zijn in te zetten??

ehhhh?? Dat wil zeggen?

Dat ie nog niet voldoende voorwaarts is/denkt onder het zadel! ;)

Hij houdt zich naar mijn mening erg "in", wandelt omhoog ipv vlot naar voren. Een paard moet vooruit "denken" en lekker vlot weg willen. Zeker een jong paard. Nou kan ik me niet direct voorstellen dat dat de óórzaak zou zijn van het steigeren, maar een steigerend paard denkt zéker niet vooruit. Snap je de gedachtengang een beetje?

En hebben jullie nog contact gehad met de zadelmakmakers?

UltraCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:22

misschien singel niet goed?
ik heb namelijk ook zulke dingen meegemaakt met me arabier,
en geloof me die zijn ongelovelijk temperamentvol! :P

bij mij was het inrijden al moeilijk! ik begon met hem met et longeren en zonder longeerlijn
hij leerde al heel snel op me stem te luisteren,
toen ik eindelijk zover was om erop te jumpen, was het nog behoorlijk moeilijk!
hetzelfde als wat jullie probleem is.

ik heb dat 3 keer gehad

De 1ste keer hield ik me teugels in zodat alsk erop zou stappen hij er niet vandoor zou crossen.
maar zelfs toen ik dat wou doen bleef de teugel op de een of andere manier aan me hand hangen.
waardoor die bit ver in zn mond trok (doet ook zeer bij de mondhoeken natuurlijk) dus hij schrok daarvan en zette toen een sprong opzij waardoor mijn voet door de beugel heen viel, en hij daar nogmaals van schrok en hij ervandoor ging terwijl ik met me voet eraan hing!
gigantisch eng was dat!

De 2de keer had me leraar zn singel verkeerd vast gezet waardoor k weer wou opstappen en hij daar onwijze pijn aan had dus hij steigerde en er weer eens vandoor ging.

De 3de keer was ikzelf wel een beetje bang en hij voelde dat dus begon beetje te kloten met lopen etc., dus toen ik erop zat even lucht halen en hij toch weer schrok, van iets dergelijks, en ik dus ook bang werd en hij er weer vandoor ging en k hem wou stoppen door me teugels wat strakker te nemen,
nou je wilt niet weten het was net rodeo rijden!
toen die eindelijk uitgebokt was wou ik eraf stappen nou hij stond alweer aan de andere kant van de bak terwijl ik er nog niet af was.

heel moeilijk dus zulke dingen!
met wat hulp erbij en geen drukte op stal ging het steeds beter :D
vertrouwen doen wonderen!

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 20:25

Ik denk dat ik goed nieuws heb. Dat ie vanavond niet heeft gesteigerd. Wel is hij nog wat gespannen met rijden hij laat nog niet helemaal zien wat ie kan.Maar ja een net 3 jarige he, dat kun je niet verwachten. Dit is al een enorme meevaller dat hij niet meer omhoog ging. Dus nu rustig verder opbouwen met hem.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 20:27

Bedankt voor je uitgebreide reactie UltraCCC , maar in dit geval was het geen te strakke singel, maar gewoon bang voor het onbekende.