tips zadelloos rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya85

Re: tips zadelloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 22:54

MarChak, wat leuk dat je even reageert!
Wat heb ik dan een geluk, ik zit met mijn gewicht net nog een klasse hoger. Normaal niet zo blij mee, maar als ik dit lees... ;)

Ik denk dat dat over je evenwichtsgevoel echt wel klopt! En inderdaad het contact!

Hopen dat het dit weekend lukt om er nog eens op te klimmen!
(even off topic, ik heb haar net gemaild)

MariekevN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 15:58

charlotvanre schreef:
Bizzybijtje schreef:
Misschien kun je beginnen met zonder beugels rijden? Dus gewoon even tijdens het rijden je beugels over de nek van het paard leggen en dan zonder beugels stappen/draven/galoperen. Als je dan goed je evenwicht hebt kun je misschien zonder zadel beginnen? :)
Ga ook niet teveel je zit corrigeren, daardoor ga je aanspannen, raak je nog meer uit evenwicht, ga je nóg meer aanspannen etc. etc. en uiteindelijk belandt je met je snufferd in het zand :))

ik vind eigenlijk op mijn zadel zonder beugels rijden moeilijker dan zonder zadel rijden. hoe dat komt weet ik niet.

Nee joh met zadel maar zonder beugels heb je nog veel meer grip bij je knieën. Als je paard van voor wat smal is, is het vaak moeilijk om je knie aan te leggen.

Ik heb zonder zadel leren rijden en vind het daarom ook niet zo moeilijk. Je kan inderdaad eens beginnen met een barebackpad maar je kan ook vragen of iemand hem wil longeren zodat jij je alleen maar bezig hoeft te houden met goed zitten in stap draf en galop. Als je eraf dreigt te glijden pak je even een plukje manen. Verder moet je je hakken goed uitdrukken dan zit je het stevigst. En inderdaad eens proberen om in alle gangen je knieën op te trekken. Dan voel je goed je zitbeentjes en vanuit daar laat je je benen weer hangen zonder daarbij je bekken te verschuiven. Heb je het gevoel dat je dan weer verkeerd zit weer een keer je benen op trekken.

Succes!

MariekevN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 16:01

Kuggur schreef:
Suzz14 schreef:
Een paard is niet gemaakt voor een zadel.. dat is uitgevonden nadat het wéér is uitgevonden dat je op een paard kon zitten.

Goh is dat waar? Och, dan zat ik er helemaal naast, Ik dacht altijd dat het paard voor het zadel was gemaakt. Dan houd ik maar gauw mijn mond verder... :roll:

Maar het zadel wordt toch speciaal voor een paard gemaakt? Dan past het toch gewoon goed? Ik weet niet wat beter is met of zonder maar zelf vind ik met een barebackpad prettiger. Je voelt de ruggengraat niet te erg en dan lijkt mij dat je paard jouw zitbeentjes ook niet zo erg voelt...

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 16:08

Ik rij ook wel eens met bareback pad. Rijdt lekker maar zijn wel best duur. Ik denk dat als je er een koopt toch rond de 80 euro kwijt bent.. Waarom is paardrijden toch een dure sport?? ;( :o

MariekevN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 16:08

Soraya85 schreef:
Een pad is misschien een goede tussenweg! Helaas heb ik die morgen niet direct voor handen, dus probeer het morgen toch nog even zonder. Maar ik onthoud de tip! Ik rijd haar gewoon met een halster waar ik teugels aan vast maak. Iemand zal Sarah dan begeleiden aan een halstertouw. Ik wil bewust geen bit dragen, ik ben bang dat ik daar te veel steun aan ga zoeken.

Ik heb juist het gevoel dat ik mijn heupen veel te veel naar achter kantel. Het lukt mij maar niet om echt óp mijn billen te zitten.

Ik durf hem bijna niet te plaatsen... maar hier een foto van de vorige keer waarbij goed te zien is, wat ik bedoel met naar voren kantelen (of ligt het probleem echt bij mijn dikke billen?

Afbeelding

Ik denk niet dat het aan je te dikke billen ligt zoals je dat zelf zegt. Zoals ik al zei: knieën optrekken zodat je bekken naar achter kantelen en dan zonder je bekken terug te kantelen je benen terug laten glijden. Tot het punt waar je voelt dat als je verder gaat je bekken weer naar voren kantelen.

Let wel op dat als je teveel druk uitoefent op de neus je het neusbeentje zou kunnen breken. Dit is bij paarden heel dun dus niet te hard gaan hangen. Als je neusriem 2 vingers onder z'n jukbeen ligt, ligt het goed.

succes!

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 12:36

Even een update, ik heb gisteren weer zadelloos op Sarah gereden. Ik had mijn vriend (niet zo heel ervaren met paarden) erbij om te 'helpen'.
Hij heeft met Sarah gestapt, en ik kon mij op deze manier op mijn zit/onspannen focussen.
Het ging dit keer erg goed. Mijn houding gaat al een stuk vooruit. Maar ik merk dat ik een soort 'kramp' gevoel in mijn bekken krijg na een minuut of 15. Ik denk dus echt dat Sarah iets te breed is voor mijn bekkenstelsel. Kwestie van trainen denk ik?
Ik heb mijn vriend, daarna in het midden geparkeerd en heb Sarah toen zelf overgenomen.
Ik ben gaan stappen, links en rechtsom. Halthouden en weer wegstappen. Het ging erg goed.
Ook heb ik even wat oefeneningen op haar gedaan, mijn benen optrekken, voorover en achterover 'liggen'
Als het lukt, ga ik een deze dagen een keer naar buiten, rechte stukken is denk ik toch prettiger.

Ik zal snel voor een foto update zorgen.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:03

Gaat goed zeg!

Lief ook dat je vriend wil helpen hiermee.
Iemand erbij is toch altijd wel fijn.

Wat betreft de kramp, dat is lastig zo op afstand te zeggen.
Er zijn allerlei soorten van en sommige zijn 'oef, even wennen hieraan' kramp, en andere van de 'dit wringt en is fout' categorie.

Ik zou het rustig opbouwen, niet te lang achter elkaar rijden en de dagen na het rijden kijken hoe je bekken voelt.
Als je de foute route gaat, dan krijg je daar namelijk last van (praktijkervaring!).

Wat ook helpt is voor het rijden (hoeft niet perse vlak ervoor, kan ook als je nog thuis bent) wat losmaak oefeningen doen voor jezelf.
Waar ik ooit mee begonnen ben is op je rug op een matje (of stevig matras of kleedje op de grond) liggen.
Dan je knieen naar je toe, kan je vasthouden als je wilt. Maakt niet zoveel uit waar je knieen heen gaan, ik laat ze beetje bungelen.
Daarna ga je met je bekken de klok rond draaien:
eerst het bovenste stuk (heiligbeen heet dit denk ik?) zacht richting de grond duwen;
daarna beetje naar rechts, dat rechtse botje naar de grond (die vorige komt dan weer wat terug);
dan onder, dat is je stuitje denk ik en daarna links, zelfde als rechts.
En zo kun je rondjes blijven maken en helpt je soepelheid.

Het beweegt niet heel veel, het is vooral in je onderrug en bekken dat je het wat soepel maakt.
Ik weet niet helemaal zeker of mijn benamingen kloppen, maar als je het probeert dan is het snel duidelijk.
Je rolt dan je bekken rustig rond en het kost geen kracht.

Goed op blijven letten dat je nergens in je lijf vast gaat zetten of verkrampen.
En inderdaad, rechte stukken rijden :)

Ben benieuwd naar de foto.

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:12

Je zit voorderest goed, maar je moet echt je bekken kantelen, dit hoeft niet zo moeilijk te zijn. Maak je onderrug bol, in plaats van hol, en probeer dan voor als nog recht op te zitten. Benen lekker lang laten :)

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:26

Heeerlijk is het, tip, gewoon blijven oefenen en vertrouwen in je paard en jezelf hebben.
Dan komt het met oefenen helemaal goed!!

Ik rij zelf met een bareback pad en een halsring en heb het zelf niet eens meer door dat ik zonder zadel rij ;-)
Gaat zo vanzelf! In alle gangen.

Als ik met zadel rij moet ik daar weer aan wennen.
Paard vindt het ook heerlijk en loopt helemaal ontspannen met oortjes naar voren.

Succes met oefenen!! Jullie zien er gaaf uit zo samen!

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:29

Hej hej!

Ik rijd zelf ook graag en veel zonder zadel op mijn tinkers. Heerlijk!

Ik gebruik een schapenvacht (vachtkant op het paard) de huidkant zit lekker stroef. Als ik het te koud vindt of ik wil wat luxer zitten leg ik er nog een vacht bovenop voor mijn eigen billen. Ik gebruik een barebacksingel, het lijkt op een voltige of longeersingel maar dan minder grof zeg maar. Je kan er ook beugelriemen aan vast maken, maar dat doe ik niet. Het geeft te veel druk op 1 punt en ik vind het juist heerlijk dat mijn benen lekker los bungelen!
Clover is moeilijk een passend zadel voor te vinden. We hebben er wel 1 maar ze loopt zoveel fijner met het vachtje. Ik rijd er gewoon buitenritten in stap, draf en galop mee. Af en toe rijd ik wat in de bak, ook dat gaat prima, alleen liggen mijn benen niet mooi stil.

Myssen heb ik nog niet zo lang en die is wat minder relaxed, en ik daardoor ook. Daar herken ik jouw probleem van zonder zadel rijden. Ik heb het eens geprobeerd en lag er gelijk naast. Voor haar heb ik een boomzadel en dat gaat goed. Alleen is Myssen een heel breed paard en ik heb korte pootjes. Daarom dacht ik dat zonder zadel of alleen een vacht niet zou lukken met haar vanwege het brede zitten. Maar ik wilde het wel een keer proberen en het ging super! Heb zelfs gedraafd! (moet wel zeggen dat dit keer wel de beugelriemen er aan heb gemaakt maar niet gebruikt)
En; het zat lang niet zo breed als met het boomlooszadel!

Ik ben begonnen met een barebackpad, dat werkt net zo goed, alleen vind ik een vacht stoerder staan. Ik had trouwens ook vaak onder mijn barebackpad ook een vacht liggen.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 17:49

Azmodania schreef:
Gaat goed zeg!
Lief ook dat je vriend wil helpen hiermee.
Iemand erbij is toch altijd wel fijn.
Wat betreft de kramp, dat is lastig zo op afstand te zeggen.
Er zijn allerlei soorten van en sommige zijn 'oef, even wennen hieraan' kramp, en andere van de 'dit wringt en is fout' categorie.
Ik zou het rustig opbouwen, niet te lang achter elkaar rijden en de dagen na het rijden kijken hoe je bekken voelt.
Als je de foute route gaat, dan krijg je daar namelijk last van (praktijkervaring!).
Wat ook helpt is voor het rijden (hoeft niet perse vlak ervoor, kan ook als je nog thuis bent) wat losmaak oefeningen doen voor jezelf.
Waar ik ooit mee begonnen ben is op je rug op een matje (of stevig matras of kleedje op de grond) liggen.
Dan je knieen naar je toe, kan je vasthouden als je wilt. Maakt niet zoveel uit waar je knieen heen gaan, ik laat ze beetje bungelen.
Daarna ga je met je bekken de klok rond draaien:
eerst het bovenste stuk (heiligbeen heet dit denk ik?) zacht richting de grond duwen;
daarna beetje naar rechts, dat rechtse botje naar de grond (die vorige komt dan weer wat terug);
dan onder, dat is je stuitje denk ik en daarna links, zelfde als rechts.
En zo kun je rondjes blijven maken en helpt je soepelheid.
Het beweegt niet heel veel, het is vooral in je onderrug en bekken dat je het wat soepel maakt.
Ik weet niet helemaal zeker of mijn benamingen kloppen, maar als je het probeert dan is het snel duidelijk.
Je rolt dan je bekken rustig rond en het kost geen kracht.
Goed op blijven letten dat je nergens in je lijf vast gaat zetten of verkrampen.
En inderdaad, rechte stukken rijden :)
Ben benieuwd naar de foto.

Het is heel fijn dat mijn vriend wilt helpen. Toch even iemand die haar kan vasthouden tijdens het op en afstappen. Die even van een afstand kan kijken hoe ik zit. Ik vind het wel fijn ja!
Mijn kramp, inmiddels spierpijn is wel van de catogorie, ''oef.. wennen... moeten we vaker doen wordt het van zelf minder!''
Bedankt voor de oefeningen en je uitgebreide feedback, er fijn! :)

Popke schreef:
Heeerlijk is het, tip, gewoon blijven oefenen en vertrouwen in je paard en jezelf hebben.
Dan komt het met oefenen helemaal goed!!
Ik rij zelf met een bareback pad en een halsring en heb het zelf niet eens meer door dat ik zonder zadel rij ;-)
Gaat zo vanzelf! In alle gangen.
Als ik met zadel rij moet ik daar weer aan wennen.
Paard vindt het ook heerlijk en loopt helemaal ontspannen met oortjes naar voren.
Succes met oefenen!! Jullie zien er gaaf uit zo samen!

Je vertrouwen heb ik er wel in! Maar inderdaad blijven oefenen! Fijn dat jou paard het zo fijn vind! :) Bedankt voor je opmerking over ons samen :D (altijd leuk om te horen).

Clovertje schreef:
Hej hej!
Ik rijd zelf ook graag en veel zonder zadel op mijn tinkers. Heerlijk!
Ik gebruik een schapenvacht (vachtkant op het paard) de huidkant zit lekker stroef. Als ik het te koud vindt of ik wil wat luxer zitten leg ik er nog een vacht bovenop voor mijn eigen billen. Ik gebruik een barebacksingel, het lijkt op een voltige of longeersingel maar dan minder grof zeg maar. Je kan er ook beugelriemen aan vast maken, maar dat doe ik niet. Het geeft te veel druk op 1 punt en ik vind het juist heerlijk dat mijn benen lekker los bungelen!
Clover is moeilijk een passend zadel voor te vinden. We hebben er wel 1 maar ze loopt zoveel fijner met het vachtje. Ik rijd er gewoon buitenritten in stap, draf en galop mee. Af en toe rijd ik wat in de bak, ook dat gaat prima, alleen liggen mijn benen niet mooi stil.
Myssen heb ik nog niet zo lang en die is wat minder relaxed, en ik daardoor ook. Daar herken ik jouw probleem van zonder zadel rijden. Ik heb het eens geprobeerd en lag er gelijk naast. Voor haar heb ik een boomzadel en dat gaat goed. Alleen is Myssen een heel breed paard en ik heb korte pootjes. Daarom dacht ik dat zonder zadel of alleen een vacht niet zou lukken met haar vanwege het brede zitten. Maar ik wilde het wel een keer proberen en het ging super! Heb zelfs gedraafd! (moet wel zeggen dat dit keer wel de beugelriemen er aan heb gemaakt maar niet gebruikt)
En; het zat lang niet zo breed als met het boomlooszadel!
Ik ben begonnen met een barebackpad, dat werkt net zo goed, alleen vind ik een vacht stoerder staan. Ik had trouwens ook vaak onder mijn barebackpad ook een vacht liggen.

Leuk om te horen dat je ook graag zadelloos rijdt! Heb je een echte schapenvacht of dat niet? Ik heb nooit geweten dat je daar ook beugels aan vast kon maken. Wel handig (heb het er nu even niet over wat fijner voor het paard is) met op en afstappen.. maar verder heeft het niet mijn voorkeur.
Ik dacht even gluren in je profiel staat, vast een foto... maar nee helaas :) Ben wel benieuwd hoe het eruit ziet met vacht en singel.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 22:14

Ja hoe gaat het nu? heb je al vaker weer geoefend?
ik had jou tijdje terug via PB wat tips gegeven (die hele lange :P), was wel benieuwd hoe de boel er nu voorstaat :D?
Heb je al les gehad bij die andere bokker die CR gaf?

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 08:45

@ Soraya: ja, ik heb een echte schapenvacht. Die blijft het beste schoon vanwege de lanoline die in de vacht zit. Ik heb er zo goed als geen onderhoud aan. Ik gebruik een vacht omdat dat fijner is voor het paard, het verdeelt toch enigzins de druk. En je hebt niet al die kriebelhaartjes in je broek! (En het staat stoer)

De beugels zitten niet direkt vast aan de vacht, daar gebruik ik een speciale barebacksingel (hier in Zweden gekocht) voor. Meestal heb ik geen beugels eraan, dat was alleen deze keer omdat het voor het eerst was met Myssen. Ik heb meestal wel een beugelriem(zonder beugel) mee, die hangt om de hals van mijn paard. Mocht ik er een keer afvallen en weer op moeten stappen en er is geen opstapje in de buurt kan ik de beugelriem er snel aanmaken. Ik ben echter nog nooit van mijn vacht afgevallen. Met mijn westernzadel met dat gladde leer zal dat eerder gebeuren. Of scheef er aan hangen ofzo, als mijn paard een sprongetje opzij maakt, Met vacht spring ik gewoon mee opzij, zeg maar, blijf gewoon midden opzitten.

Je kan volgens mij ook schapenvachten kopen met singelstoten er aan gemaakt, maar dat vond ik een beetje te duur. Ik heb nu hetzelfde voor de helft van de prijs.

Tja, mijn profiel, nee daar ben ik niet zo actief, sorry. Ik zal eens kijken of ik een foto er van heb. Mijn internetverbinding hier in de Zweedse rimboe is supertraag dus foto's plaatsen duurt uuuuren. Mailen gaat echter prima, dus als je echt een foto van vacht + singel wilt hebben, kan dat.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 23:13

@ vivi nog geen les gehad, heb het momenteel echt mega druk. Heb een opleiding voor mijn werk, is nogal tijdrovend.

@ Clovertje, hihi kriebelhaartjes daar heb ik geen last van, wel van een afdruk op mijn billen als ik afstap :) Hoelang ik haar ook poets...
Waar koop je een echte schapenvacht?
In Zweden, wat leuk! Vast mooi rijden daar!!!

Even weer een update :)

IK BEN VANDAAG NAAR BUITEN GEWEEST!!!

Zonder zadel en gewoon met een halster, zo onwijs braaf was ze.
Mijn vriend was voor de zekerheid mee, maar dat was achteraf helemaal niet nodig, ze gedraagd zich echt prima.
We zijn denk ik 20-30 min op pad geweest, dit vonden mijn bekken wel even genoeg :)
We hebben zelf nog een paard drafpasjes gemaakt (was niet helemaal de bedoeling.. hihi)
Er stond ergens zo'n waterkanon bij een boer om zijn land van water te voorzien... en het waaide hard dus er kwamen nogal wat spetters (mevrouw is niet zo waterheld!) en dan ook nog het geluid en het draaide rond, kortom heel erg dus! En dan draaft ze een paar pasjes... dat was wel even hobbelen.
Het begon wel even te kriebelen, om haar te laten draven, maar moet kleine stapjes nemen, komt volgende keer wel :)

Mijn zit gaat nu wel echt goed, kan mij tussendoor ook beter corrigeren. heb nog steeds geen foto's (sorry...) ben dan zo geconcentreed dat ik het vergeet.

We hebben de helft op asfalt gelopen en de andere helft op een zandpad. Ging beide goed, maar asfalt is wel lekker regelmatig, voor mij wel fijn. Sarah loopt liever op het zand.

Jullie zijn weer op de hoogte :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:28

misschien kun je een keer een longeer zingel om doen. (of een vlotijge als je die heb nog beter) als je dan onzeker bent. kun je je even vast pakken. het geeft misschien gewoon een veilig gevoel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 00:13

Ik heb voor mijn shire en fjord een barebackpad van paardnatuurlijk. Hij past heel goed op beide paarden, je zit minder wiebelig op je paard maar hebt toch het blote-rug gevoel en bij calamiteiten heb je een handvat om je aan vast te grijpen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 00:15

Wat bij mij ook enorm heeft geholpen is een halstertouw om de hals knopen. Gaf mij in mijn hoofd net dat beetje extra steun wat ik nodig had, het idee dat ik me aan iets vast kon houden zonder paardlief al te veel te hinderen, en te voorkomen dat ik er helemaal af zou glijden. In de praktijk is dat natuurlijk onzin, maar het hielp wel bij het ontspannen zitten.

Nog steeds doe ik als ik zonder zadel buiten ga rijden een touwtje om de hals, is gewoonte. En geeft mij net dat beetje steun. Een longeersingel kan natuurlijk ook.

Voor mijn zit heb ik een zitbal gekocht. Heeft wonderen verricht. Je kan er allerlei dingen op oefenen zonder je paard ermee lastig te vallen.

Zonder zadel rijden vind ik heerlijk, het directe contact met je paard, je voelt elke beweging.

Gewoon rustig aan proberen wat voor jou goed voelt. Je hoeft geen wereldkampioen te worden!

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:45

@ Soraya: leuk joh, klinkt goed, lekker dat ze zo braaf was!
Ik heb mijn schapenvacht op marktplaats gekocht, maar inmiddels heeft ze een bedrijfje: http://www.leatherline.nl/
Niet duur en echt superkwaliteit!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:12

Voordat ik zadelloos ging rijden, ging ik vaak met zadel, maar zonder beugels. Dan als ik uit evenwicht zou gaan, dan kon ik nog de zadel vast houden om weer in evenwicht te komen. Ook hielp het me heel erg, doordat ik geen beugels had, moest ik anders zitten dan met beugels, ik kon niet meer op me voeten steunen. Ook als ik niet goed zat pakte ik even het zadel om goed te zitten (tuurlijk wel met 1 hand, anders gaat de pony er vandoor) En uiteindelijk ging ik het laatste kwartier rijden zonder zadel, dat ging goed (zowel stap als draf) en na een poosje ging ik een hele les uur + galop.
Als ik misschien de zadel had overgeslagen, was ik er misschien afgevallen zonder zadel. Maar tot nu toe nog niet afgevallen en zit ook erg comfortabel. Misschien zal dat iets schelen als je eerst zonder beugels rijd en met zadel? :)