Ruitermak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Re: Ruitermak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:54

Zolang ik nog niet in de beugel rechtop kan staan zonder dat het paard schrikt ga ik er niet eens op zitten.Ben ik veel te schijterig voor....

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:58

heb je wel eens in de stal geprobeerd te zitten/hangen/springen?
dan kan ze nergens heen vluchten, en de meeste proberen dit ook niet eens.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:01

Talishe schreef:

das ook goede tip maar ik vrees als het paard verschiet en je valt op grond, das wel pijnlijk. maar het is wel zo dat meeste paarden in gang kalmer zijn dan in piste omdat gang meer gesloten is. in piste is er meer vrijheid.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 05:14

Talishe schreef:

Ik ben hierbij van mening dat haar stal haar prive en veilige zone is. Wil haar hier niet angstig maken met de ruiter. Heb veel bruikbare tips. Ga ze zeker proberen. Bedankt!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:24

In de stal kan erg gevaarlijk zijn hoor, vind ik persoonlijk.
Dat zou ik niemand aanraden.
Met oogkleppen werkt wel goed is mijn ervaring.
Klein baaltje stro of hooi ernaast om op te kunnen staan is ook handig, vind ik veiliger dan een krukje of ander soort van opstapje, voor het geval je paard een keer wegspringt, hij beschadigd en bezeerd zich daar niet aan.
Ik ga wel eens op het (lage) deurtje van de shet box staan en leg dan mijn been over de rug, dan ben je al lekker hoog en kunnen ze alvast wennen aan dit soort grappen. :D
Verder maar rustig aan en rustig opbouwen, maar zo te lezen doe je dit wel.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 07:24

Tijdje even niets van me laten horen, maar we zijn weer een stapje verder, heb er nu op gezeten via de stijgbeugel en zonder oogkleppen.
Vriend had paard gewoon midden in de bak vast. Had een laag krukje om net het opwipje te maken en zijn zo gaan hangen, voet in stijgbeugel. Dit paar keer gedaan en daarna gewoon been erover heen en laag blijven zitten. Daarna langzaam overeind komen en ze vond het prima.
Daarna eraf en nog een keer erop gaan. Ze bleef rustig staan. Ze heeft nu alles kunnen zien, was nog heel lichtjes angstig maar het ging heel succesvol!

Denk dat we die ene keer met oogkleppen gewoon het vertrouwen nu hebben gekregen. We waren eerst denk ik bang dat ze op het gewicht reageerde en niet echt op de hoogte. Maar we weten nu dat het niet het gewicht enzo is, maar gewoon het bovne haar uit komen. Nu konden we veel zelfverzekerde te werk gaan en lukte het dus zonder die oogkleppen. En zelfs midden in de bak.

Ben trots op mijn beestje. Nu komt het gewoon goed. <3

Daarnaast was het ook helemaal super, want we hebben het gedaan toen het regenede, en ze kwam net uit de stal, had haar nog niet op de wei gelaten en ook niet even lekker laten rennen of iets, gewoon fris. En dat maakte het gewoon nog mooier.

Dakario

Re: Ruitermak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 16:20

proficiat! en blij dat het goed ging