zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rensju

Re: zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:34

Idd paard poetsen op een kruk. Zo heb ik het ook gedaan bij een paard wat echt bang was. Nu een jaar nadat ik haar heb gekocht, rijd ik erop. Ze heeft nog nooit 1 stap fout gedaan.
Advies van kiwiko zou ik opvolgen bij een paard die er gewoon aan moet wennen, maar als ze echt paniekerig zijn niet.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:43

HEt werkt het paard vertrouwd te maken met iets boven hem uit. Je kan ook kiezen om een opblaaspop of een wat grotere pop erop te zetten en dan zelf maar te laten uitzoeken in de bak. dan leert hij dat er niets gebeurd ondanks dat de pop erop zit...en er boven uit komt. Zorg wel dat deze goed vast zit en ern niet af komt. En later als dat goed gaat zelf rustig beginnen en niet meteen recht op komen maar beetje voorover hangen en langzaam omhoog komen. Daarna gaan leren dat je ook voeten kan aanraken aan de zijkant enz..zodat hij leert dat er niets gebeurt als je dat doet.

Zag laatste een belgisch programma waar ze dus Amerikaanse wilde paarden zo tam maken met een pop. Nou ja daar een stok in het zadel zetten met een wapperend stuk stof..maar dan zou ik bang zijn dat hij gaat liggen en daardoor die stok fout krijgt. Vandaar opblaaspop die geeft wel mee.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 11:52

BEdankt voor alle tips, die met het krukje gaat de eigenaresse nu inderdaad proberen.
Aan de begeleiding ligt het niet. Waarschijnlijk heeft het toch met de drukte erom heen te maken.
Vasthouder was zeker ontspannen en rustig, ik zelf ook.
Eigenaresse zelf ook maar toch wat meer spanning, deels doordat het haar paardj is die dit voor het eerst moet doen, maar waarschijnlijk ook druk van alle mensen erbij.
Ze gaat nu oefenen met het krukje en als dat goed gaat komt hoogstwaarschijnlijk poging 2.
Wat sommige mensen zeggen dat je niet moet hangen vind ik onzin.
Je gaat toch ook niet op een brug staan waarvan je niet weet of hij het wel houd/ aankan
inieder geval, mensen die nu nog zeggen stuur hem naar een stal hoeven hierover niet te reageren.
Dat is altijd nog een optie die achter de hand staat. Ik vraag om tips en niet om de tip om hem weg te sturen. Naast dat is het niet mijn paard, dus bepaal ik daar niet over.
Er zijn inderdaad veel handige tips gegeven die ik ga onthouden.
Wil wel graag benadrukken dat ik de zin breng hem weg niet meer hoef te horen, vooral omdat ik daar niks aan heb. Bedankt voor alle tips, zal ze zeker doorgeven ook aan de eigenaresse.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:55

Ik krijg eerlijk gezegd een beetje de rillingen van de opmerking dat de eigenaresse het 'op haar manier' wil doen. Bij het zadelmak maken van paarden moet je niet zo star zijn in je denken, je moet kijken wat het paard nodig heeft. En als dat anders is dan wat je vooraf in je hoofd hebt, dan is dat maar zo.

Enfin, terug naar het onderwerp. VOOR ik ga hangen/zitten, wat dan ook, neem ik met de paarden een soort schriktraining door. Ik gooi er van alles over, doe zoveel mogelijk rare dingen met ze, ga op een kruk ernaast staan huppelen, vanaf de kruk op het zadel trommelen, de stijgbeugels over het zadel gooien, ik schud aan het zadel, smijt er van bovenop mijn kruk een dekje of zeiltje op en noem maar op. Ondertussen heb ik hem vast aan een longe en als hij schrikt mag hij van mij ook gerust een keer vooruit springen, opgesloten wordt de paniek alleen groter. Maar zolang het paard van dit soort dingen nog echt bang is, stap ik er niet op. Het opstappen moet alleen nog de gedachte opleveren 'ach, vrouwtje doet weer eens gek.' :roll:
En als ik ooit verkeerd inschat en het paard is toch bang, dan ga ik door tot het niet meer eng is, ik stop NOOIT op een moment dat het paard in een bepaalde fase nog schrikkerig is. Het einde is ALTIJD ontspanning.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:11

Ik ben nou ook nog steeds benieuwd wat "haar manier" nou is??

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:14

WowAmigo schreef:

maakt dat uit dan?
Iedereen zou zelf zijn paard zadelmak kunnen maken
mits met een betrouwbare begeleider
veelal is het een twijfel of men het zelf wel zou kunnen, of een angst het niet goed te doen.
Juist mooi dat ze daarin haar eigen weg volgt.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:16

Urielle schreef:
Ik krijg eerlijk gezegd een beetje de rillingen van de opmerking dat de eigenaresse het 'op haar manier' wil doen. Bij het zadelmak maken van paarden moet je niet zo star zijn in je denken, je moet kijken wat het paard nodig heeft. En als dat anders is dan wat je vooraf in je hoofd hebt, dan is dat maar zo.

Enfin, terug naar het onderwerp. VOOR ik ga hangen/zitten, wat dan ook, neem ik met de paarden een soort schriktraining door. Ik gooi er van alles over, doe zoveel mogelijk rare dingen met ze, ga op een kruk ernaast staan huppelen, vanaf de kruk op het zadel trommelen, de stijgbeugels over het zadel gooien, ik schud aan het zadel, smijt er van bovenop mijn kruk een dekje of zeiltje op en noem maar op. Ondertussen heb ik hem vast aan een longe en als hij schrikt mag hij van mij ook gerust een keer vooruit springen, opgesloten wordt de paniek alleen groter. Maar zolang het paard van dit soort dingen nog echt bang is, stap ik er niet op. Het opstappen moet alleen nog de gedachte opleveren 'ach, vrouwtje doet weer eens gek.' :roll:
En als ik ooit verkeerd inschat en het paard is toch bang, dan ga ik door tot het niet meer eng is, ik stop NOOIT op een moment dat het paard in een bepaalde fase nog schrikkerig is. Het einde is ALTIJD ontspanning.

Toch wel grappig dat het tegenwoordig schriktraining heet :D

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:30

nombrado schreef:
WowAmigo schreef:

maakt dat uit dan?
Iedereen zou zelf zijn paard zadelmak kunnen maken
mits met een betrouwbare begeleider
veelal is het een twijfel of men het zelf wel zou kunnen, of een angst het niet goed te doen.
Juist mooi dat ze daarin haar eigen weg volgt.

Ja ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er zo apart is aan die manier dat iemand anders dat niet zou kunnen.

Ik vind het verder prima hoor, en idd als je een goede begeleider hebt kan bijna iedereen een paard zadelmak maken, maar ik ben gewoon nieuwsgierig in hoeverre het dan zou afwijken van hoe ik het bijvoorbeeld altijd gedaan heb.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 12:57

Het is absoluut niet zo dat de eigenaresse denkt dat ze het beter kan dan een profesionele stal, om dat maar ff uit de wereld te helpen. Het is meer dat ze dit paard al vanaf veulen heeft vanaf dag 1 dus en dat hij zijn hele leven met haar is opgegroeid, hij ziet haar dus als een soort moeder, hierdoor is er een hele goede band tussen het paard en de vrouw zelf waardoor ze ook het idee heeft dat zij het zelf makkelijk kan proberen op haar manier, aangezien zij hem al sinds dag 1 kent, kent zij hem als beste, handelsstallen/ zadelmak makers etc kennen het paard niet zoals zij hem kent en hebben dus ook niet die band met het paard.
Ze vind het erg belangrijk dat alles voor het paard goed te volgen is en dat hij de situatie vertrouwd, doet hij dit niet, dan stopt ze er mee, en oefent ze met nieuwe dingen net zolang totdat hij het niet meer eng vind.
Naast dat zit er absoluut geen haast achter om het paard zadelmak te maken.
Nou kan je wel denken van, je moet niet ergens mee beginnen om het daarna zo langzaam af te wachten.
Ze vind het belangrijker dat het paard zadelmak word op een rustige en respectvolle manier dan dat het binnen 3 dagen zadel/ruiter mak is. Nou wil ik niet zeggen dat handelsstallen/trainingsstallen e.d. die paarden niet goed behandelen, maar ze blijven een andere aanpak dan haar hebben, vooral omdat ze heel veel op de techniek van natural horsemanship met hem heeft gewerkt, omdat dat een prima optie is om vanaf veulen mee te beginnen. Nou zal er bijna geen stal zijn die ook op de basis van het natural horsemanship idee werkt, en daar zit hoogst waarschijnlijk het verschil

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:00

Ah kijk, duidelijk. Niks mis mee toch.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 13:15

Leek mij ook niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:19

Er is niks mis mee, maar ik vind het wel apart dat dat diertje zo bangig is terwijl hij al zoveel in handen is geweest. De tips van urielle zijn helemaal niet zo gek, maar probeer wel bezig te blijven om alles zo normaal mogelijk te maken. Net zolang tot je paard denkt dat alles normaal is en er wel bij zal horen. Doe er dus makkelijk over en maak het paard niet bang door het zelf speciaal te maken, als je begrijpt wat ik bedoel.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 13:22

Jaaik begrijp je volkomen, volgende keer houden we het ook beperkt, bijna geheim zeg maar, dat niet iedereen komt kijken, is wel leuk en niet verkeerd bedoeld, maar het is toch teveel.
Ja, ik moet zeggen het zit ook een beetje in het aard van het beestje, hij heeft nog een klein broertje van een jaar jonger, en daar doet ie alles mee samen, samen op de wei naast elkaar in de stal (wel aparte stal) en samen in de paddock. aangezien zijn broertje een heel ander karakter heeft, veel minder schrikkerig en ook veel cooler in het hoofd, denk ik dat het ook een beetje in het karakter zit, hij is nou eenmaal het type paard dat alles wat je doet in de gaten houd, maarja daar moet je ook mee kunnen/leren omgaan vind ik :)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:23

xSannnn schreef:
Het is absoluut niet zo dat de eigenaresse denkt dat ze het beter kan dan een profesionele stal, om dat maar ff uit de wereld te helpen. Het is meer dat ze dit paard al vanaf veulen heeft vanaf dag 1 dus en dat hij zijn hele leven met haar is opgegroeid, hij ziet haar dus als een soort moeder,

In de natuur wordt het veulen afgestoten op een bepaalde leeftijd om op zijn eigen benen te leren staan. Geen gezonde band dus.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:25

xSannnn schreef:
Nou zal er bijna geen stal zijn die ook op de basis van het natural horsemanship idee werkt, en daar zit hoogst waarschijnlijk het verschil

Je wordt er nog net niet mee doodgegooid :=
En traditioneel wil ook niet zeggen dat zo'n dier overnomen wordt hoor, dat gaat voor 99,9% ook gewoon in alle rust :+

Maar goed daar gaat het topic niet over natuurlijk. Ik heb alleen nog steeds geen beeld van DE manier van die vrouw ;)

Ik ben het helemaal eens met Lovely, de houding van de zadelmakmaker plus begeleider is essentieel! Het opleggen van een zadel, het vastmaken van een singel, het opstijgen, het wegstappen, dat moet allemaal even normaal en vanzelfsprekend voor je zijn als dat je het paard vraagt een voetje te geven of mee te stappen met je. (Wil niet zeggen dat je niet veel mag belonen, maar ga er niet van te voren zenuwachtig of paniekerig of 'oeh, eens kijken wat hij doet' mee doen, want ze voelen je zenuwen en stress feilloos aan en zo maak je het zelf alleen maar enger.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 13:25

Moeni11 schreef:
xSannnn schreef:
Het is absoluut niet zo dat de eigenaresse denkt dat ze het beter kan dan een profesionele stal, om dat maar ff uit de wereld te helpen. Het is meer dat ze dit paard al vanaf veulen heeft vanaf dag 1 dus en dat hij zijn hele leven met haar is opgegroeid, hij ziet haar dus als een soort moeder,

In de natuur wordt het veulen afgestoten op een bepaalde leeftijd om op zijn eigen benen te leren staan. Geen gezonde band dus.

Hij is het eerste half jaar gewoon bij zijn moeder geweest hoor, maar je gaat een veulen ook niet laten verwilderen lijkt mij.
het is juist beter vind ik om een paard al vroeg aan dingen te laten wennen, krijg je een hele goede band van en natural horsemanship werkt ook op basis van vertrouwen.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 13:30

Urielle schreef:
xSannnn schreef:
Nou zal er bijna geen stal zijn die ook op de basis van het natural horsemanship idee werkt, en daar zit hoogst waarschijnlijk het verschil

Je wordt er nog net niet mee doodgegooid :=
En traditioneel wil ook niet zeggen dat zo'n dier overnomen wordt hoor, dat gaat voor 99,9% ook gewoon in alle rust :+

Maar goed daar gaat het topic niet over natuurlijk. Ik heb alleen nog steeds geen beeld van DE manier van die vrouw ;)

Ik ben het helemaal eens met Lovely, de houding van de zadelmakmaker plus begeleider is essentieel! Het opleggen van een zadel, het vastmaken van een singel, het opstijgen, het wegstappen, dat moet allemaal even normaal en vanzelfsprekend voor je zijn als dat je het paard vraagt een voetje te geven of mee te stappen met je. (Wil niet zeggen dat je niet veel mag belonen, maar ga er niet van te voren zenuwachtig of paniekerig of 'oeh, eens kijken wat hij doet' mee doen, want ze voelen je zenuwen en stress feilloos aan en zo maak je het zelf alleen maar enger.

Natuurlijk zijn ze niet slecht op een handelsstal, maar het lijkt me belangrijk zeker bij dit paard, dat we de eigenaresse het moeten laten doen, zeker omdat hij heel goed naar haar luistert. hij luistert over het algemeen wel, maar een stuk minder als bij haar, dat is toch een deel van "de band" die ze in de loop der jaren hebben opgebouwd.
Eigenlijk ben ik niet bang, en de eigenaresse ook niet, het is meer dat hij gestresst raakt van het idee, iets wilt me grijpen want het komt boven mijn hoofd. en daar is waar we nu aan moeten werken, voorderest is er geen probleem met zadels en singels e.d.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:38

Heb dit verhaal is even goed gevolgd. Wij hebben namelijk hetzelfde probleem, maar dan in nog ergere mate. Paard is nu 4 jaar. Ik ben met hem begonnen als 3-jarige met de beginselen. Zadel, hoodstel, longeren etc. Dit allemaal rustig opgebouwd. Niks geen problemen mee gehad. Paard is rustig en een echte knuffelkont. Maargoed, toen we dus met het "echte" werk wilden beginnen sloeg de paniek toe. Ik heb meer paarden ingereden, en had echt zin in dit paardje. Maar zoals dit had ik nog niet meegemaakt. Ze was echt doodsbang en heeft alles geprobeerd om me eraf te gooien. Deze reactie was nergens een aanleiding van, want ze heeft nooit iets naars meegemaakt ofzo. Rustig weer met longeren aan het werk gegaan de weken daarna. Helaas ben ik te druk om op het moment zelf met het paard bezig te gaan. Dus we hebben (met pijn in mijn hart) naar een proffesionele stal gebracht. Voor het paard was het natuurlijk wel goed, want nu kon die een paar weken achter elkaar aan de gang. Maar iig om lang verhaal kort te maken. Man heeft opgebeld dat die niet meer op het paard stapt. Hij laat zich niet inrijden. Is nu ook al helemaal in paniek als je met zadel aan komt lopen. Dus is ook gewoon echt angst. Nou en we werken hier niet vanuit angst van een paard. Dus nu halen we even de osteopaat erbij, misschien ergens in de rug pijn enzo. En dan wil ik het gewoon proberen weer heel langzaam op te bouwen. En misschien is het wel een hele goede voor het aangespannen werk???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:40

En dus moet hij wennen aan dingen achter zijn hals, terwijl hij ze niet kan zien. Pak dus die kruk en ga al poetsend heel dat paard rond en doe dat een paar dagen totdat hij dat ook allemaal heel normaal vindt. Ga daarna ook over hem heen leunen en de andere kant poetsen of doe het met zijn tweeen en beweeg veel over zijn rug en hals heen. Net zolang totdat hij daar ook niet meer van op kijkt. Ga ondertussen gewoon door met longeren met zadel of wat jullie dan ook doen en combineer eea met elkaar op het moment dat jullie daar allemaal (jij, baas en paard) vertrouwen in hebben.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:55

xSannnn schreef:
[
Hij is het eerste half jaar gewoon bij zijn moeder geweest hoor, maar je gaat een veulen ook niet laten verwilderen lijkt mij.
het is juist beter vind ik om een paard al vroeg aan dingen te laten wennen, krijg je een hele goede band van en natural horsemanship werkt ook op basis van vertrouwen.

Ervaring blijkt dat jonge paarden die in de koppel hebben gelopen veel makkelijker mee te werken is dan paarden waarbij dat niet is gebeurd. Een mens kan een paard niet opvoeden maar andere paarden wel.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 17:12

Moeni11 schreef:
xSannnn schreef:
[

Ervaring blijkt dat jonge paarden die in de koppel hebben gelopen veel makkelijker mee te werken is dan paarden waarbij dat niet is gebeurd. Een mens kan een paard niet opvoeden maar andere paarden wel.

Hier ben ik het absoluut niet mee eens, je doet nu net alsof het paard nooit op de wei komt, het paard staat gewoon in de kudde op stal

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:09

Waarom lopen er altijd mensen te mopperen....
Zo jammer van een topic.

Paarden moeten alleen maar ingereden worden door ervaren mensen... Ja hoe worden die ervaren? Door het vaak te doen. ZXe zijn ook ooit eens begonnen zonder ervaring.
Zo jammer.

Als je goede begeleiding hebt, zelf aardig kunt rijden en je durft het aan, waarom niet. Mijn zege heb je. En dit zeg ik niet omdat ik zelf mijn eigen merrie heb ingereden, maar omdat iedereen zelf zijn eigen paard zou moten kunnen inrijden.
Vertrouw je het zelf niet, ben je geen ervaren ruitr oid, tuurlijk, dan is het schitterend dat je je paard dor een ander zou kunnen laten inrijden.
Maar ook dat kost een vermogen.
(Kom nu niet aan met: Paarden zijn duur, want dat weet ik heel goed en dat ik niet de reden dat ik dit zeg)

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 18:14

kimmie88 schreef:
Waarom lopen er altijd mensen te mopperen....
Zo jammer van een topic.

Paarden moeten alleen maar ingereden worden door ervaren mensen... Ja hoe worden die ervaren? Door het vaak te doen. ZXe zijn ook ooit eens begonnen zonder ervaring.
Zo jammer.

Als je goede begeleiding hebt, zelf aardig kunt rijden en je durft het aan, waarom niet. Mijn zege heb je. En dit zeg ik niet omdat ik zelf mijn eigen merrie heb ingereden, maar omdat iedereen zelf zijn eigen paard zou moten kunnen inrijden.
Vertrouw je het zelf niet, ben je geen ervaren ruitr oid, tuurlijk, dan is het schitterend dat je je paard dor een ander zou kunnen laten inrijden.
Maar ook dat kost een vermogen.
(Kom nu niet aan met: Paarden zijn duur, want dat weet ik heel goed en dat ik niet de reden dat ik dit zeg)

Ben het ermee eens en als ik dan de reactie hier boven lees van anoukie88 schrik ik wel een beetje, dan denk je het goed te doen dat je je paard wegstuurt naar een trainingsstal en dan krijg je hem nog erger terug, liever dan dat het wat langer duurt dan dat je hem zo bang hebt gemaakt dat je niet eens meer met het zadel aan kan komen, en zeker bij bang aangelegde paarden kan je het gauw verpesten als er dwang in het spel komt

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:16

Nou idd, zeker weten.

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:41

Misschien helpt dit, maar ga eens op een krukje naast zijn hoofd staan tijdens het poetsen. Zo went hij eraan dat jij hoger bent.