Help! Fries moet ervan af! Tig problemen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 17:34

polly26 schreef:
hoelang heeft de eigenaar het paard al?
En uit de begin post begrijp ik dat je hem nog maar 3 maanden verzorgd.
GEDULD!! eerst rustig oefenen met bit in doen.
stapje voor stapje.
paard moet ook aan jou wennen.

Ik heb geduld met haar ;)
En je hebt denk ik verkeerd gelezen :)

En ik wil 't allemaal! Maar ik ben niet de enige die 't moet willen.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:17

RianneH schreef:
Sorry, maar de meeste mensen die zeggen ´dan maar stoppen´ hebben of al een eigen paard of een hele fijne eigenaar van het vz/paard.
Soms moet je genoegen nemen met de situatie en daarvan proberen het beste te maken.

Wat een onzin. Zelf ben ik ook een keer gestopt, omdat een jonge eigenaresse een groen paard had gekocht en niet wist hoe ermee om te gaan. En de omgang liet ook te wensen over. Dan probeer je netjes duidelijk te maken hoe 't beter zou kunnen en als ze daar niets mee doen dan houd 't op. Waarom blijven als er niets gedaan wordt ter verbetering van het paard, en er dus zelf ook aan meewerken door 't maar te accepteren. Nee hoor, dan houd 't voor mij op en dan zoek ik wel verder naar iemand die wel met verstand met zijn dieren omgaat. En die zijn er ook en die heb ik gevonden en nu hoef ik me er ook niet aan te irriteren hoe er met het paard omgegaan wordt.

RianneH schreef:
Imo kunnen paarden zich heel best aanpassen aan verschillende ruiters. Natuurlijk zullen jullie nooit zo de ultime top halen, maar jij zult zeker een basis kunnen vormen met het paard. Waarom dan nu al opgeven?

Tuurlijk kan een paard wennen aan 2 verschillende ruiters, maar daar gaat het hier niet om. Hier gaat het om een nog aardig groen paard, waar de basis dus niet in zit en 2 mensen die geen verstand hebben van de basisopleiding van een paard. Schiet lekker op zo....arm paard. Sorry hoor, maar wat moet je nog bij zo'n persoon die niet naar je wilt luisteren als een volwaardig persoon (de eigenaresse) en niet het beste met het paard voor heeft. Daar zou ik allang weg zijn. Ieder normaal dekend paardenmens weet dat lessen ontzettend belangrijk zijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:30

RianneH schreef:
Imo kunnen paarden zich heel best aanpassen aan verschillende ruiters. Natuurlijk zullen jullie nooit zo de ultime top halen, maar jij zult zeker een basis kunnen vormen met het paard. Waarom dan nu al opgeven?

Basis vormen? Niet vervelend bedoeld maar als ze tegen deze problemen aanlopen, en niet weten wat dat voor problemen zijn denk je echt dat ze er zomaar even de basis in krijgen? Dit is een heel simpel rekensommetje maar een ruiter die het niet kent zal geen paard door kunnen rijden, de correcte basis zal er niet in komen.

Dit zijn de onderdelen van het sommetje: paard heeft geen lichamelijke kracht noch balans dus kan niet goed galopperen, voltes maken en hangt op de teugels. Paard heeft geen conditie en houdt het werk dus ook niet vol. Paard kent de basishulpen van de teugel, het been, de zit en de stem niet en heeft geen idee wat ze nu eigelijk bedoelen als ze erop rondhobbelen. Kortom, dit paard heeft geen verdere mogenlijkheden vooruitgang te boeken in de huidige situatie. Dead end, totale stagnatie. Pas als er bewust aan dit sommetje gedacht wordt kan er verandering komen.

Maar ik betwijfel dat dat in de huidige situatie mogenlijk is. De ruiter wil stappen zetten in de goede richting, wil nu eens weten wat er mankeerd aan het verhaal, wil verandering en dat het paard vooruit gaat. En de onkunde en onwil mee te werken van de eigenaresse zet de handrem op de boel. No way dat je dit paard de correcte hulpen kan aanleren als er de volgende dag weer aan gerukt en geschopt wordt. Kun je vergeten.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 01:55

Citaat:
Wat een onzin. Zelf ben ik ook een keer gestopt, omdat een jonge eigenaresse een groen paard had gekocht en niet wist hoe ermee om te gaan. En de omgang liet ook te wensen over. Dan probeer je netjes duidelijk te maken hoe 't beter zou kunnen en als ze daar niets mee doen dan houd 't op. Waarom blijven als er niets gedaan wordt ter verbetering van het paard, en er dus zelf ook aan meewerken door 't maar te accepteren. Nee hoor, dan houd 't voor mij op en dan zoek ik wel verder naar iemand die wel met verstand met zijn dieren omgaat. En die zijn er ook en die heb ik gevonden en nu hoef ik me er ook niet aan te irriteren hoe er met het paard omgegaan wordt.

Voor jou houdt het op, betekend niet dat dit geval, ts, paard en eigenaar in dezelfde situatie zitten als jij destijds. Dat jij ervoor gekozen hebt te stoppen ala, waarom zou TS na pas 3 maanden er al uit moeten stappen. Sommige eigenaren hebben zo´n bord voor hun hoofd dat het langer duurt voordat het door dringt, maar zodra het knopje om gaat zijn alle drie de partijen geholpen. TS wil de situatie verbeteren en een betere wereld begint bij jouzelf.
Of ze nu de info via bokt haalt of via een boek, alle beetjes helpen.

Citaat:
Tuurlijk kan een paard wennen aan 2 verschillende ruiters, maar daar gaat het hier niet om. Hier gaat het om een nog aardig groen paard, waar de basis dus niet in zit en 2 mensen die geen verstand hebben van de basisopleiding van een paard. Schiet lekker op zo....arm paard. Sorry hoor, maar wat moet je nog bij zo'n persoon die niet naar je wilt luisteren als een volwaardig persoon (de eigenaresse) en niet het beste met het paard voor heeft. Daar zou ik allang weg zijn. Ieder normaal dekend paardenmens weet dat lessen ontzettend belangrijk zijn.

Natuurlijk zijn lessen ontzettend belangrijk, maar (en nu ga ik lekker tegen standaard-bokt in) dat geldt alleen voor goede lessen. Er zijn te veel instructeurs of ´lesgevers´ die alsnog het paard niet helpen met hun lessen.
Ik ben ervan overtuigd dat -neem les- niet altijd de oplossing is. En als soms de mogelijkheden er niet zijn of om welke reden dan ook denk ik dat je met een gezond verstand, inzicht en de juiste kennisinput ook een heel eind in de goede richting kan komen. Zelfs als er niet direct wordt meegewerkt door de eigenaar. Dus ik zeg niet dat ze niet moet lessen, maar juist echt goed moet lessen én zelf moet kijken en nadenken. En dat laatste is ze dus al mee bezig, daar is dit topic het resultaat van.
Wat ik dus eigenlijk een beetje wil zeggen is dat ik vind dat wanneer je nog geen grootmeester/Anky bent, soms je paard een testcase is. Je zult van en met hem moeten leren, fouten maken en zolang het welzijn van het paard in het oog houdt, zie ik daar niets verkeerds in. Fouten zal je altijd maken, met goede begeleiding minder, maar soms duurt het te lang voordat je inziet dat de begeleiding slecht is. Wat is er dan beter? ;)

Lara_Silver schreef:
Basis vormen? Niet vervelend bedoeld maar als ze tegen deze problemen aanlopen, en niet weten wat dat voor problemen zijn denk je echt dat ze er zomaar even de basis in krijgen? Dit is een heel simpel rekensommetje maar een ruiter die het niet kent zal geen paard door kunnen rijden, de correcte basis zal er niet in komen.

Daar ben ik het niet mee eens. TS heeft al blijkbaar zo´n inzicht dat ze deze punten herkent, dat is al meer dan dat ik sommige andere ruiters zie doen. Natuurlijk zal het niet zo snel gaan als met goede instructie, maar fouten mag je maken. Zolang je blijft kijken naar het paard.
Blijf vriendelijk, rustig en consequent, kijk, beoordeel en leer.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 02:45

- Conditie, haar conditie is naar mijn mening op zijn zachts gezegd "waardeloos". Als ze al galoppeert dan is ze binnen 1 min al weer aan 't draven. Ze houdt het gewoon niet vol. Na een beetje werken is ze helemaal kapot. Soms maakt ze in de bak een soort van gekke 5 minuten mee en dan is ze er helemaal kapot van. Haar energie verbruik klopt dus niet. Hoe bouwen wij haar conditie op?

je kunt de conditie al heel simpel opbouwen...door gewoon steeds bv langere buiten ritten te maken, steeds wat meer draven of galoperen. echter is dit maar 1 voorbeeldje.

- bit indoen, Ze heeft ooit een ongelukje gehad met het bit en daardoor krijg je het heel lastig in, ze gooit haar hoofd in de lucht en het kan gewoon zoveel sneller klaar zijn dan dat het nu is. Iemand oplossingen?

Er wat lekkers bij doen, desnoods honing als ze het lekker vind, zodat ze weet dat het ook wat lekkers is als ze hem aanneemt.. verder veel gedult... sowieso bit warm maken..zoon ijskoud ding is ook niet prettig.

- Struikelen, Ze struikelt vrij vaak, ik weet niet hoe ik dat moet oplossen dus iemand?

balkjes rijden helpt vaak

verder raad ik je idd aan les te nemen, hier op het forum zul je niet veel verder komen vrees ik, in een les word er gekeken naar jou EN je paard en krijg je direct feedback.. jammer dat de eigenaar het niet wil inzien...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 10:03

RianneH schreef:
Lara_Silver schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. TS heeft al blijkbaar zo´n inzicht dat ze deze punten herkent, dat is al meer dan dat ik sommige andere ruiters zie doen. Natuurlijk zal het niet zo snel gaan als met goede instructie, maar fouten mag je maken. Zolang je blijft kijken naar het paard.
Blijf vriendelijk, rustig en consequent, kijk, beoordeel en leer.

Niet met je eens. Als je niet weet hoe je de basis in een paard krijgt dan komt deze basis er nooit correct in. Problemen herkennen is 1 ding, deze problemen uitdiepen en ze in verbinding leggen met anderen is het 2e ding, wat duidelijk nog niet is gebeurd. Dat is niets wat zomaar uit de hemel komt vallen qua kennis. De ts zou er al goed aan doen ten minste te praten met een professioneel iemand, nog beter les. Maar hoe wil dit paard ooit vooruit komen als er vanuit de meest belangrijke hoek, die van de eigenaar alleen maar tegenspraak of tegenwerking komt?

Zoals ik al zei de ts kan nog zo haar best doen dit paard correct op te leiden, als er de volgende dag weer iemand komt om deze ontwikkeling de lucht in te blazen met getrek en geschop uit onmacht zal dit paard nooit de correcte basis leren. Hoe wil hij de ene dag leren dat een lichte kuithulp ook vooruit betekend als er de volgende dag toch weer op geschopt wordt. Nee mensen moeten ophouden te dromen, een paard correct doorrijden is niet zomaar iets wat je even doet, en nee daarin moet je zo weinig mogelijk fouten maken, net als bij het inrijden. Als je er vroeg mee begonnen bent gaat dit veel makkelijker, dit paard is al zover dat er gewoon op gereden wordt, op geschopt wordt en etc. Dit paard school je niet meer zo gemakkelijk op als een groentje.

Vriendelijk, rustig, consequent naar het paard kijken en leren moet je altijd, in welke situatie dan ook. De consequentie zou voor vooruitgang kunnen zorgen maar in dit geval is er geen kwestie van consequentie omdat het paard te maken krijgt met 2 te verschillende ruiters. Ik blijf erbij, ik bewonder de moeite en het geduld van de ts maar willen ze de problemen oplossen hebben ze toch goede hulp nodig, en daarvoor heeft in ieder geval nog de toestemming van de eigenaresse voor nodig, die dan ook moet worden ingelicht om haar rijstijl te verbeteren.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 10:09

zie ook even mijn onderschrift!
ik denk ook aan een scheef paard die zeker haar balans nog niet heeft en waar je oefeningen van vraagt waar ze nog lang niet aan toe is.
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 04-04-10 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 10:10

mag jij ook niet gaan lessen dan? en heb je gevraagd waarom niet?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 10:15

Vlinder32 schreef:
zie ook even mijn onderschrift!
ik denk ook aan een scheef paard die zeker haar balans nog niet heeft en waar je oefeningen van vraagt waar ze nog lang niet aan toe is.

Precies! Dit probeerde ik al duidelijk te maken maar nog reageren er mensen die denken dat je deze problemen er gewoon even uit rijd.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 10:17

RianneH schreef:
Voor jou houdt het op, betekend niet dat dit geval, ts, paard en eigenaar in dezelfde situatie zitten als jij destijds. Dat jij ervoor gekozen hebt te stoppen ala, waarom zou TS na pas 3 maanden er al uit moeten stappen. Sommige eigenaren hebben zo´n bord voor hun hoofd dat het langer duurt voordat het door dringt, maar zodra het knopje om gaat zijn alle drie de partijen geholpen. TS wil de situatie verbeteren en een betere wereld begint bij jouzelf.
Of ze nu de info via bokt haalt of via een boek, alle beetjes helpen.

Pas na 3 maanden? Vind dat een behoorlijke tijd dat er al aangemodderd wordt en er niet wordt gekeken naar zaken om het paard en hunzelf rijtechnisch te verbeteren. Ik blijf erbij bokt en een boek helpen echt niet om een basis aan te leren. Je moet gevoel kweken, weten wanneer je ergens in moet spelen en uberhaupt weten hoe je zaken moet oplossen en wanneer. Dat leer je alleen door goede begeleiding en het te doen.

RianneH schreef:
Natuurlijk zijn lessen ontzettend belangrijk, maar (en nu ga ik lekker tegen standaard-bokt in) dat geldt alleen voor goede lessen. Er zijn te veel instructeurs of ´lesgevers´ die alsnog het paard niet helpen met hun lessen.
Ik ben ervan overtuigd dat -neem les- niet altijd de oplossing is. En als soms de mogelijkheden er niet zijn of om welke reden dan ook denk ik dat je met een gezond verstand, inzicht en de juiste kennisinput ook een heel eind in de goede richting kan komen. Zelfs als er niet direct wordt meegewerkt door de eigenaar. Dus ik zeg niet dat ze niet moet lessen, maar juist echt goed moet lessen én zelf moet kijken en nadenken. En dat laatste is ze dus al mee bezig, daar is dit topic het resultaat van.
Wat ik dus eigenlijk een beetje wil zeggen is dat ik vind dat wanneer je nog geen grootmeester/Anky bent, soms je paard een testcase is. Je zult van en met hem moeten leren, fouten maken en zolang het welzijn van het paard in het oog houdt, zie ik daar niets verkeerds in. Fouten zal je altijd maken, met goede begeleiding minder, maar soms duurt het te lang voordat je inziet dat de begeleiding slecht is. Wat is er dan beter?

Een goede lesgever vinden heb je zelf in de hand. Zo moeilijk is het niet hoor om te weten te komen of iemand een beetje kan lesgeven en of ze geschikt is voor jou en je paard. Gewoon een keer kijken naar een les, een proefles nemen en weten waar diegene voor staat. Grote kans dat het dan goed gaat en anders zoek je gewoon verder.
Gezond verstand helpt je niet om zaken op te lossen bij een groen paard als je zelf niet de basis weet, dat blijkt al aan dit topic. Inzicht verkrijg je door te lessen in combinatie met het gevoel op je paard en gezond verstand. De juiste kennisinput heeft ze niet als ze zelf de basis niet kent en niet gaat lessen maar kennis wilt vergaren via bokt en boeken. Dus ze blijft op 0 staan. Beetje raar betoog dat er slechte begeleiding bestaat en het daarom niet verkeerd is om zelf aan te modderen met een groen paard.

@Lara_Silver: Duidelijk en ik ben het helemaal met je eens.

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:23

Hoi,
Gewoon les nemen, dan zal het wel verbeteren. *D

Zelf heb ik ook een fries, alleen die is heel licht op je hulpen, hij is lief! <3

an_ti

Re: Help! Fries moet ervan af! Tig problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 15:21

Kunnen we nou even gaan lezen aub, ik rijd haar geen 3 maanden!
En ik wil graag les, maar 't kan en mag niet.
Ik weet ook niet hoe ik haar kan helpen en daarom probeer ik het op tig manieren, maar als een eigenaar het ook niet wil doen dan houdt het voor mij ook op. Ik ben groene paarden ook niet gewend en dat is dus ook de reden dat ik hulp vroeg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:26

kun je niet eens een filmpje plaatsen?
Heel veel problemen,en erg moeilijk om hier uit te leggen wat je eraan moet doen,zonder het paard met ruiter gezien te hebben.

Dat struikelen zou ik mij nog het meest zorgen over maken...

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 15:37

Ik heb geen filmpje van haar lopen op dit moment met ruiter.
Ik begin er serieus ook over na te denken om te stoppen want ik kan het blijven proberen maar zoals het nu gaat is het eigenlijk tijdverspilling. Blijft lastig want ik ben wel gek op haar.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:43

Zou nog 1maal met de eigenaar spreken, en eerlijk zeggen dat je het op deze manier niet ziet zitten. Dat je heel graag les wilt nemen (en ndit natuurlijk zelf betaald) omdat je vindt dat jij niet genoeg kennis bezit om dit even te gaan fixen, en dat je niet haar paard kapot wilt rijden (want wat je zelf niet kunt, kun je ook je paard niet leren Hint voor de eigenaar ;) ) Dan kan de eigenaar zelf beslissen hoe en wat.....