Rare houding + foto..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:24

Margje schreef:
Ik ken je probleem wel en geloof dat ik er wel aardig vanaf ben inmiddels, maar heb geen simpele tips die ik je zo via de computer kan geven. Het zijn namelijk niet alleen je benen, maar je hele houding waardoor het komt. Je kantelt je bekken te ver naar achteren, waardoor je te veel op je kont zit. Voor je gevoel zul je dus veel meer 'voorop' moeten zitten, waardoor je benen automatisch minder naar voen steken, Dan merk je denk ik dat je beugels inderdaad te ver naar voren hangen en in het begin ben je dus constant bezig met een gevecht tegen de zwaartekracht om je beugels naar achteren te houden. Dat went echter wel, maar het valt niet mee. Ik heb zelf houding- en zitles en om jezelf ene goede houding aan te meten lijkt me echt een enorme opgave. Sowieso is het handig om iemand te hebben die vanaf de grond meekijkt (en er dus echt verstand van heeft), daarnaast is het echt heel moeilijk om een nieuw evenwicht te vinden, vooral met lichtrijden. Zoals je je beugels nu hebt kun je niet met de beugels gaan staan, dus moet je wel klemmen met je knieën en het is heel lastig om dat af te leren. Ik heb zelf in het begin gedraafd met en touwtje om de hals omdat ik anders echt niet uit het zadel kon komen, je moet ineens heel andere spieren gebruiken dan je gewend bent.
Met andere woorden: ik denk dat de beste tip die ik jou kan geven is om iemand te zoeken die zitles geeft en je hier goed in kan begeleiden.

Hier ben ik het mee eens. Ik krijg van de 1e foto de indruk dat je je hele lijf gebruikt om pony bij je te houden via je teugels. Op de 2e en 3e foto is je houding weliswaar bagger, maar er is een stuk meer ontspanning en pony heeft ook meer lengte in de hals. Zou inderdaad op zoek gaan naar goede zitlessen, ipv je te fixeren op 1 deel wat niet volgens het plaatje gaat. Je gaat je lijf nl alleen maar weer ergens anders vastzetten en je bent daarnaast alleen bezig met welk lichaamsdeel waar moet zijn en niet met het rijden van de pony.

kellyvdh90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:40

Zonder zadel rijden wil ook wel goed helpen, hierdoor neem je je natuurlijke houding weer aan. Zoals je zelf ziet moet je natuurlijk je benen meer naar achter leggen zodat het een lijn word van je schouders naar enkels.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:37

Probeer iets meer op de binnenkant van je bovenbeen te gaan zitten. Mij is als advies gegeven: Benen uit de beugels halen, zover mogelijk naar achteren leggen en dan weer naar voren doen. Je zit dan meer op de binnenkant van je bovenbeen en dan ligt je been automatisch goed tegen het zadel en verder naar achteren.

jndekoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:06

Ik heb hetzelfde probleem gehad en dat is nu tegenwoordig al veel meer gecorrigeerd met een dressuurzadel en ervoor te zorgen dat mijn beugelriemen onde mijn zweetbladen zijn vastgemaakt.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:54

unicorn_kiss schreef:
Je oefent teveel druk uit op je benen, waardoor ze zich gaan strekken en daardoor in de verkeerde houding gaan zetten.
Zorg ervoor dat je de druk van je zit en benen gebalanceerd en verdeeld houdt.

Idd, hier benik het mee eens ;)

X,

DreamingX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:43

pubelia schreef:
Je beugels 1 of misschien wel twee gaatjes langer doen zou ook kunnen helpen, omdat je dan minder druk op de beugels kan zetten.

idd :o

LYSANNO

Re: Rare houding + foto..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 17:47

Dankjullie wel allemaal, ben er mee bezig!

MaraMig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:51

Ik denk, dat als je de hele tijd aan de goeie houding denkt, dat het uit eindelijk wel goed komt, Het is een gewoonte voor jou geworden, maar als je veel oefend komt het echt wel goed! :D ;)

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 18:06

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:21

Hmmm zie eerlijk gezegd weinig verandering...
Beugels nog een gaatje langer?

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 18:25

Ik zie ook geen verandering.. Maarja, moet ergens beginnen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:26

Kijk je al van bovenaf of je je tenen (niet) kunt zien..? :)

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 18:27

Ja. Hou me er contant mee bezig, maar het doet zo pijn en is onwennig..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:18

http://www.videojug.com/film/how-to-imp ... rse-riding

dit is een filmpje waar het helemaal wordt uitgelegd, vanaf 1.52 wordt jouw probleem uitgelegd met oplossing. Dit "openen van de heupen" door die oefeningen is ook hoe ik het van een zitinstructrice heb geleerd. Je voelt het verschil gelijk als je die oefeningen doet.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:35

Vorig jaar zat ik ook vergelijkbaar met jou, in stoelzit dus.
Inmiddels is mijn houding echt zo erg verbetert, ik wil je dus wel wat tips geven :)

Vorig jaar:
http://i49.photobucket.com/albums/f270/ ... 1269980624
Nu:
http://www4.picturepush.com/photo/a/312 ... 037.jpg?v0

Eerst is het zadel aangepast. Deze is voor mij nog steeds niet optimaal maar hij past veel beter op de pony. Eerst klapperde de achterkant omhoog waardoor ik achterover zat. Gevolg: benen naar voren ;)
De boom is wijder gemaakt, de kussens opgevuld en op aanraden van de zadelmaker een 'tennis' bontje eronder.

Daarna aan mezelf gaan sleutelen ;)
Beugels 2 gaten korter en veel zonder zadel rijden. Waarschijnlijk heb jij het gevoel dat je je mooi lang maakt, hakken uitdrukt en ontspant maar door het zadel en verkeerde spier (aan)spanning gaat je onderbeen toch naar voren.
Als je zonder zadel rijdt moet je volledig ontspannen en met de beweging meegaan. Overdreven schommelen als in een schommelstoel, je heupen maken dan als het ware 8tjes...hierdoor wordt je helemaal los in je bekken en kan je echt gaan ontspannen :)
Je kan dan gaan zitten op de binnen/achterkant van je bovenbenen...bij mij duurde het heel lang voor ik die spier gevonden had maar daarna ging het vanzelf :)

Verder knieen los van het zadel houden, niet gaan klemmen want dan gaat alles nog meer zwabberen ;) Voeten goed in de beugels en veren vanuit je enkels. Om dat gevoel te krijgen kan je op de trap gaan staan, de reling vast houden en dan op je tenen staan en zo diep mogelijk in zakken (als je me volgt? :+) Dus tenen op de eerste tree met je rug naar beneden en dan op en neer wippen...dat gevoel moet je ook in je beugels hebben :))

En, geduld hebben en consequent zijn :) Een houdingsprobleem als dit is niet binnen 2 weken opgelost ;) Ik heb er een jaar over gedaan en nog altijd is mijn beenligging niet perfect ;)
In mijn geval ligt het ook echt aan het zadel. Een te grote inch maat voor mij en weinig steun, maar ja, ik heb niet de mogelijkheid om een mooi dressuurzadel te kopen ;)

Niet moedeloos worden maar doorzetten! Je bent op de goede weg door uberhaupt een topic te openen :) Stoelzit is alleen niet iets dat je dus 1,2,3 oplost, er zit vaak echt iets fout in de spieren die je gebruikt of je evenwicht...

Als je meer tips wil of ervaringen etc mag je pb'en :)

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 06:41

MariekeS,
verschil is heel duidelijk te zien joh!!
Ziet er goed uit nu.

jennifer0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:11

ik zou ook zonder zadel gaan proberen

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 17:22

Zo goed hoor MariekeS_
Dankjewel voor de handige uitleg.
En dat filmpje ga ik nu even kijken.

Bimbo0w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:47

sluit me aan bij jennifer.. zonder zadel.. kan het iig probere.. wel lastig als je bv ook een evenwicht probleem heb.. maar probere waard;)

Splendit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:21

Inderdaad eens zonder zadel proberen en anders misschien zonder beugel(riemen).
Wat meer proberen licht t rijden vanuit je knieen zodat er minder druk op de beugels komt.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:46

De beugels wel zeker een gat langer.
Daar kan het ook aan liggen.
En soms een keer je beugels uitdoen en je benen lekker ontspannen laten hangen.
En anders gewoon een instructrice vragen.