Jong paard - uit proberen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:49

Ik heb je verhaal en de reacties gelezen, maar vraag me eigenlijk toch af ... is zo'n jong paard wel geschikt voor jou? Je schrijft dat je veel dingen best eng vindt en er dan ook eigenlijk niet op durft om dat aan te pakken. Op zich is daar niks mis mee en het is heel goed dat je daar gewoon eerlijk in bent. Maar dit zijn wel dingen waar je met een jong onervaren paard tegenaan loopt. Dan moet je daar wel mee om kunnen en willen gaan en niet iedereen is daar zo geschikt voor. Een zekere dosis lef zul je met een jong paard wel moeten hebben.

Veel van wat jouw paard doet zal beinvloed worden door jouw eigen houding en gevoel. Angst en onzekerheid die jij hebt voelt je paard direct. Het feit dat ze bij jouw instructrice niet of minder kliert dan bij jou, geeft ook aan dat ze daar die onzekerheid waarschijnlijk niet voelt en beter luistert.

Hoe ervaren ben jij zelf, heb je veel rij-ervaring en al eerder ervaring met jonge paarden gehad?

Hopelijk kom je er met begeleiding uit, maar wees ook niet bang om als dat nodig is toe te geven dat zo'n jong paard veel moeilijker is dan het lijkt en misschien niet de beste keuze is ... als het niet verbetert of jouw plezier en zelfvertrouwen komt niet echt terug moet je hier serieus over nadenken.

In elk geval wel heel goed van je dat je naar oplossingen zoekt, hoor!

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 10:55

simodi schreef:
Ik heb je verhaal en de reacties gelezen, maar vraag me eigenlijk toch af ... is zo'n jong paard wel geschikt voor jou? Je schrijft dat je veel dingen best eng vindt en er dan ook eigenlijk niet op durft om dat aan te pakken. Op zich is daar niks mis mee en het is heel goed dat je daar gewoon eerlijk in bent. Maar dit zijn wel dingen waar je met een jong onervaren paard tegenaan loopt. Dan moet je daar wel mee om kunnen en willen gaan en niet iedereen is daar zo geschikt voor. Een zekere dosis lef zul je met een jong paard wel moeten hebben.

Veel van wat jouw paard doet zal beinvloed worden door jouw eigen houding en gevoel. Angst en onzekerheid die jij hebt voelt je paard direct. Het feit dat ze bij jouw instructrice niet of minder kliert dan bij jou, geeft ook aan dat ze daar die onzekerheid waarschijnlijk niet voelt en beter luistert.

Hoe ervaren ben jij zelf, heb je veel rij-ervaring en al eerder ervaring met jonge paarden gehad?

Hopelijk kom je er met begeleiding uit, maar wees ook niet bang om als dat nodig is toe te geven dat zo'n jong paard veel moeilijker is dan het lijkt en misschien niet de beste keuze is ... als het niet verbetert of jouw plezier en zelfvertrouwen komt niet echt terug moet je hier serieus over nadenken.

In elk geval wel heel goed van je dat je naar oplossingen zoekt, hoor!

Ik rijd al elf jaar paard en heb Z2 gereden met m'n pony, maar verder geen ervaring met jonge beesten. Bij mijn lesgeefster kliert ze juist meer.. En ik heb er ook overna gedacht of ze geschikt is voor mij, maar ik denk toch dat ik haar nu wel aan durf te pakken en dat zal ook moeten, ze is zeker niet gemeen maar probeert mij gewoon uit. En ik denk dat het met wat hulp van mijn lesgeefster (1x in de week les en 1x in de week rijd zei) zeker gaat lukken. Mijn lesgeefster heeft veel ervaring met jonge paarden dus ik denk dat het me gewoon moet gaan lukken. Tgaat nu al een stuk vooruit en als ze weer een keer vervelend doet zal ik haar gewoon op 'r donder moeten geven 1x goed en snel. En het klopt inderdaad een jong paard is een stuk moeilijker dan ik op het begin dacht.. Als het soms zo slecht gaat denk ik, had ik maar een ervaren paard gekocht. Maar nu leer ik mijn eigen paard alles en met een ervaren paard zit alles er al op en leer ik eigenlijk nog niks, want de Z oefeningen ken ik allemaal wel.. Een jong paard is toch een uitdaging. Bedankt voor je reactie..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:16

Ik ben het wel met Simodi eens. Je komt uit het verhaal en je reacties erg onervaren over. En of je nu al heel lang rijdt en Z2 hebt gereden zegt dat niets over jouw capaciteiten om een jong paard af te richten. Ook al zijn ze braaf, zelfs dan is het echt nog niet gemakkelijk om consequent te zijn en een jong paard te beleren. Zo te horen is je paardje ondeugend en probeert je uit. Jouw angst helpt daarbij zeker niet. Als je niet de baas bent, zal dit niet overgaan hoe vaak je je instructrice er ook op laat rijden. Je paard moet jou accepteren als leider. Daar zal je iets aan moeten doen.
Misschien zou je eens na moeten denken over freestylen. Ten eerste is het leuk om dat met je paard te doen en het leert jou je paard beter te begrijpen en met haar om te gaan. Wat ervoor nodig is om het vertrouwen van je paard te krijgen en als leider geaccepteerd te worden. Het zou jezelf ook wat meer vertrouwen kunnen geven.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:10

Helemaal eens met Babootje!

Ik zat zelf ook al te denken dat je misschien ook in de richting van grondwerken moet denken, om eerst (of tegelijkertijd) vanaf de grond een goede vertrouwensband met je nieuwe paard op te bouwen. Zo leren jullie elkaar goed kennen, weet je wat haar moeilijke of angstige punten zijn, en kun je makkelijker corrigeren zonder dat je er op zit en bang bent.

Bovendien is het voordeel dat als je op deze manier jullie (vertrouwens)band verstevigt, je paard ook minder onzeker en vervelend zal zijn met rijden omdat ze geleerd heeft dat ze gewoon op jou kan vertrouwen. Dan hoef je ook minder te straffen, want met een jong dier bereik je veel meer door de goede dingen te belonen en de vervelende dingen te voorkomen dan telkens te moeten straffen.

Dus misschien een goed idee voor je om je hier eens in te verdiepen als het je aanspreekt? (Voorzover je dat nog niet deed, natuurlijk ;) )

En idd is het zo dat je weliswaar hoog gereden hebt, maar dat opleiden van een jong paard een heel ander verhaal is. Maar dat weet je inmiddels zelf ook. Hopelijk kun je een goede manier vinden om samen verder te komen!

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 13:04

Wat is freestylen? Wat bedoelen jullie daar precies mee? En ik durf mijn paard de laatste tijd steeds meer aan te pakken, alles op z'n tijd. ;)

Treintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:14

lange teugels gaan rijden
maar wel zorgen dat je contact heb
als je opstapt blijf eerst stil staan
blijf tegen der praten en aai der over der hals.
als ze rusig is ga je stappen
vooral goed blijven praten

BPVS

Re: Jong paard - uit proberen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:26

Hihi, stilstaan is niet zo gemakkelijk met veel jonge onervaren paarden hoor Treintje1. Je moet de beginpost nog maar eens lezen ;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 09:17

BeautyEmily schreef:
Wat is freestylen? Wat bedoelen jullie daar precies mee? En ik durf mijn paard de laatste tijd steeds meer aan te pakken, alles op z'n tijd. ;)

Dat is een manier van grondwerk doen met je paard. Dus allerlei oefeningen aan de hand of met je paard los in de bak, waardoor je paard leert dat jij de leider bent en hij gehoorzaam moet zijn, op een leuke speelse manier.
Je kunt eens op Youtube kijken (onder grondwerk of natural horsemanship), daar zie je mensen bezig met grondwerk met hun paard en krijg je een indruk van hoe dat werkt. Is echt heel leuk, zowel voor je zelf als je paard! :D
Of hier op bokt bij het forum over longeren, grondwerk en vrijheidsdressuur.

Sarcasm

Re: Jong paard - uit proberen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 09:19

Ik heb vorige week met pionnen(ofzo?) gereden en over balkjes gestapt, vond ze wel leuk geloof ik! Rijden gaat echt super de laatste tijd, ben vorige week wel bijna eraf gevallen