jonge pony problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:39

loveyouuu schreef:
probeer eens een join-up,
mischien is er voor jullie hem hadden iets gebeurt
waardoor hij zich moeilijk kan aanpassen of vertrouwen.

dit is waarschijnlijk gewoon jong pony gedrag
hij moet echte merken dat je dochter de baas is
hij denkt dat hij een hogere rang is als haar

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:18

Ik heb ook een beetje met hetzelfde verhaal gezeten. Jonge pony, dochter was er gek op, ik ook. Maar ik vond het op een gegeven moment mooi geweest. Ik wil mijn kind niet op een pony zien zitten met angst. En om iedere keer aan te zien dat ze gelanceerd werd was ik na anderhalf jaar ook zat. Dus met pijn in het hart de pony verkocht en een braaf exemplaar gekocht, waar we allebei met veel plezier en vertrouwen op kunnen rijden. ;)
Het was moeilijk om toe te geven dat we een inschattingsfout hadden gemaakt om een heel jong dier te kopen maar uiteindelijk is iedereen (ook de pony) nu beter af.
Succes :)

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:05

Miryamk schreef:
Ik heb ook een beetje met hetzelfde verhaal gezeten. Jonge pony, dochter was er gek op, ik ook. Maar ik vond het op een gegeven moment mooi geweest. Ik wil mijn kind niet op een pony zien zitten met angst. En om iedere keer aan te zien dat ze gelanceerd werd was ik na anderhalf jaar ook zat. Dus met pijn in het hart de pony verkocht en een braaf exemplaar gekocht, waar we allebei met veel plezier en vertrouwen op kunnen rijden. ;)
Het was moeilijk om toe te geven dat we een inschattingsfout hadden gemaakt om een heel jong dier te kopen maar uiteindelijk is iedereen (ook de pony) nu beter af.
Succes :)

hier ben ik het ook mee eens

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 21:50

Loriene
Hier dezelfde reactie.
Zij wil hem rijden en niet weg.

De afgelopen twee dagen heeft hij meer buiten gestaan, tevens krijgt hij nu weer hooi en geen kuil meer.
Zouden zulke reacties ook kunnen komen van teveel eiwit?

Vandaag gereden en hij was super braaf. Dressuur afgewisseld met balkjes.
Het was redelijk druk in de piste en er waren ook ruiters aan het springen.
Toch bleef hij rustig en goed stuurbaar. Ook de galop was beheerst en rustig aangesprongen. Joepie.
Mijn dochter was weer tevreden en heel blij. Zij moet alleen nog goed opletten dat hij niet naar binnenvalt in de hoeken en met een volte. Binnenbeen eraan, maar dit is voor haar nog moeilijk. Bij mij gaat dit goed.

piezze

Re: jonge pony problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:04

Ik denk dat je zelf de oplossing hebt gevonden. Blijf er voorlopig samen op rijden. Vooral ten bate van de opleiding van de pony. Forceer niet teveel bij je dochter en doe bijv. de galop voorlopig zelf. Je dochter (en de pony) wordt vanzelf ouder en raken meer gevorderd. Het is logisch dat een jonge pony eens wat gaat uitproberen. Taak aan jullie is er boven blijven staan en de leiding te houden.

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 22:12

Ik merk inderdaad dat de week hard werken aan de galop een bepaalde rust heeft gebracht bij onze pony. Ik probeer altijd op andere plaatsen aan te springen, zodat hij het niet voelt aankomen. Ik blijf hem nu voorrijden en indien mogelijk eens extra rijden zonder mijn dochter. Mijn dochter doet nu inderdaad even geen galop. Zij rijdt ook bij de ponyclub lrv, maar als zij deze zomer wil dressuur rijden, is dit een proefje zonder galop. Dus kan zij toch lekker meedoen en hij kan ervaring met wedstrijden op doen. Meestal is hij op verplaatsing en buiten in het bos zeer braaf, wil dan vertrouwen op zijn ruiter, dus denk dat er niet teveel problemen zijn om hem ontspannen te rijden zonder galop op zo'n wedstrijd.

Zij mag ook op de Apony blijven rijden en kan zo oefenen voor het springen en ook op de galop.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:18

Ja het is geen gemenigheid van de jonge beesten meestal maar ze reageren puur op het moment. Foutief gedrag heb je ze zo aangeleerd maar als je er snel bij bent ook weer zo afgeleerd. Het is een kwestie van doelgericht bezig zijn en dat ontbreekt meestal bij de jeugdige ruiters nog.

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 22:34

Inderdaad voelt het niet aan als gemenigheid, maar niet weten hoe of waarom. De onduidelijkheid van de ruiter en niet goed weten wat verlangt wordt. Ik hoop dan ook dat mijn dochter op een bepaald moment beter weet hoe ze goed moet oefenen. Voorwaarts, ontspanning zoeken en werken aan allerlei oefeningen-bezighouden.
Maar daar is zij nu nog te klein voor om dit zonder hulp in de week te redden. Ik moet haar echt begeleiden en hopen dat zij het aanneemt. Dit werkt meestal sneller als een "vreemde" iets zegt.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:22

Mooi dat het nu weer wat beter gaat.
Ik denk dat ...het weer...niet zo veel naar buiten....wat je voert..er wel mee te maken heeft hoe de pony reageerd.
Hopelijk word het weer eens wat mooier weer.
Ha ha , jullie pony gallopeerd dus lekker rustig nu,nou die van ons in het begin niet hoor!!
Racen door de bak , dat moest wel anders viel ze uit de galop.
Mijn dochter stond in het begin vaak genoeg in het midden wanneer de anderen gingen galloperen.
De galop heeft best wel lang genoeg geduurd voordat ze die durfde.
Ze is toch tot de L2 gekomen.
Goede en rustige begeleiding,daar gaat het om.
En zelf natuurlijk bijrijden.
Komt vast wel goed.

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 21:53

Loriene

Mijn dochter rijd nu ook even geen galop. Maar ik merk al duidelijk verbetering. Ik kan zelfs de snelheid met tijden aanpassen.
Sneller op de lange rechte stukken en langzamer in de bocht, zodat hij mooi recht blijft en niet plat door de bocht gaat.
Zij moet eerst maar op andere dingen verder oefenen. Dus inderdaad mar in het midden als de rest galoppeert.

De weg zal nog lang zijn, maar als het goedkomt, heb ik dit er zeker voor over.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:19

Onze pony was niet gemeen vervelend alleen verwend en ze kon nog niets.
Die van jullie is, zo ik van jou hoor ook niet gemeen.
Dan komt het heus wel goed. ;)

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 22:32

Ja ik probeer juist hem een vertrouwt gevoel te geven, zodat hij ontspant en bij mij lukt dit. Wel moet je hem op tempo houden, want hij wil liever langzamer lopen(zijn tempo). Maar dan krijg je geen ontspanning, omdat hij dan niet lekker door de rug loopt. Dit moet ik telkens herhalen bij mijn dochter, want dan volgt de ontspanning snel. Zij is bang als hij wat sneller loopt, hij wegrent met haar. Maar dit is niet zo, maar dat vertrouwen moet wat groeien. Laat je hem op zijn tempo lopen, dan is hij niet op je gericht en is dan liever lui dan moe. Gaat dan ook van alles uit vinden. Daar moet hij doorheen.

Als mijn dochter wil galopperen, is het wat anders. Zij vraagt, maar versnelt alleen, zij vraagt door, hij wordt een beetje nukkig en dan wil hij wel eens bokken bij het aanspringen of kort daarop. Zij zit nog niet altijd goed en haar handen zijn niet stil, dus daar reageert hij dan weer op. Hij is niet gemeen, maar zeer gevoelig. En dat is voor een beginner niet altijd gemakkelijk.
Dus ik probeer te zorgen dat hij galop iets normaals vind onder het zadel en niet meer iets engs of moeilijk.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:51

Is het ook een idee dat je dochter rijdt met een touw om de hals van de pony?
Heeft mijn dochter in het begin ook gedaan.
Volgens mij doen jullie het goed hoor.
Kost wat tijd,maar dan heb je ook wat.

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 22:55

Die tip heb ik nog eens gekregen. Bedoel je dan als extra houvast voor de galop, zodat ze niet trekt in de mond? Hoe los moet deze zitten?

lidewei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:20

Ik zou dan een riempje maken voor aan het zadel lang genoeg dat ze het bij de teugel kan nemen zo dat ze wat meer hou vast heeft als de pony af toe wat vervelend is. Veder zal ik gewoon door gaan op de manier dat je nu bezig bent.wát je bereikt is dochter die trots kan zijn op wat ze bereikt heeft dat kan volgens mij nooit kwaad.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:16

Ik rij regelmatig jonge pony`s aan en doe dat ook altijd voor het geval dat ze bv wegspringen,dan trek je ze niet in de mond.

Ja of zo lidewei zegt aan het zadel.

Ik doe het touw altijd zo dat mijn hand er gemakkelijk tussen kan.
Leg het touw om de hals,maak een knoop en trek dan het touw even omhoog ongeveer 7 cm en dan maak ik het vast.
Wanneer ze zich daar aan kan vasthouden word ze misschien niet zo gauw bang want ze kan haar vasthouden.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:32

Join up moet je niet uitvoeren als je er geen ervaring mee hebt. Dit kan alleen maar tegenwerken..
Probeer het werk af te wisselen en ik vind elke dag rijden veel te vaak voor een vier jarige.
Hij is in de pubertijd en heeft een consequente ruiter nodig en geen beginner.

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 15:02

Eridinges Wij rijden ongeveer 4 x per week. En zoals je al gelezen zult hebben ,zal ik geen join-up gebruiken.
Ben ik niet voor.

Loriene Een bokriempje heb ik, maar dit vind ze niet als hij vervelend is.
Zo'n touw om de nek kan ik eens proberen. Lijkt mij wel wat.
Als je nog meer tips hebt, graag!!

Lidewei Bedankt voor de steun. Ik hoop inderdaad dat het allemaal goed afloopt en dat zij later op een fijne manier kan terugkijken. Zodat wij trots kunnen zijn, dat wij dit samen hebben gedaan. Zij heeft nog de tijd en de pony ook, dus het hoeft niet snel te gaan. Misschien heeft hij zo wel meer tijd om alles aan te leren,dan met een gevorderde ruiter. Die zal meteen meer gaan vragen en verlangen.

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:28

charly2 schreef:
Eridinges Wij rijden ongeveer 4 x per week. En zoals je al gelezen zult hebben ,zal ik geen join-up gebruiken.
Ben ik niet voor.

Loriene Een bokriempje heb ik, maar dit vind ze niet als hij vervelend is.
Zo'n touw om de nek kan ik eens proberen. Lijkt mij wel wat.
Als je nog meer tips hebt, graag!!

Lidewei Bedankt voor de steun. Ik hoop inderdaad dat het allemaal goed afloopt en dat zij later op een fijne manier kan terugkijken. Zodat wij trots kunnen zijn, dat wij dit samen hebben gedaan. Zij heeft nog de tijd en de pony ook, dus het hoeft niet snel te gaan. Misschien heeft hij zo wel meer tijd om alles aan te leren,dan met een gevorderde ruiter. Die zal meteen meer gaan vragen en verlangen.

het word vechten bloed zweet en tranen
maar als je er eenmaal door bent
geloof me dan beleef je een geweldige tijd aan je pony

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:58

Wat al vaak gezegd is klopt, als je dochter inderdaad een beginner is, is het niet slim om haar op een hengst van 4 jaar te laten rijden. Het kan ook dat de pony evenwichtsproblemen heeft, maar het vertrouwen kan ook al klein zijn. Een Join up is een methode om een band op te bouwen met je pony. Zoek zeker eens op Join Up.

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:59

Ik las net dat je geen join up ging gebruiken,waarom eigenlijk niet?Maar
goed, daar hoeven we het dan niet meer over te hebben

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 22:06

Probeer longeren eens, galop is voor jonge en onbespierde paarden vaak een hele moeilijke gang om balans in te houden. Elk paard reageert daar anders op.
Ik heb mijn paard 6 maanden lang alleen aan de longe laten galoperen voordat hij er klaar voor was.
Ik denk persoonlijk ook niet dat het echt een hele slimme keuze is om een 4 jarige puber voor een 9 jarig meisje te nemen. Maar daar zal je zelf wel meer kijk op hebben dan iemand via de computer.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 22:16

Ik zie hier niet zo'n groot probleem hoor. Alleen wel een die even duidelijk opgelost moet worden. Je zou zelf kunnen rijden en voorrijden en je dochter aan de longe erop tot het weer wat over is gewaaid. Zo blijf je consequent en kun je je dochter gelijk ook wat bijspijkeren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 22:27

Topic is bijna 2 jaar oud!!!

Gezien de startdatum en laaste post van het topic maart 2010, denk ik dat ze het probleem wel hebben opgelost,
op de een of andere manier. :+