Sterk-paard met slof of scherper bit en martingaal buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 18:01

Ik heb nooit in dit topic of waar dan ook gezegt, dat ik een slof wil. En hoef dat zeer zeker ook niet, na al deze reacties. Dus iedereen die nu nog een reactie wil plaatsen met: Als je perse een slof wilt e.d moet je hulp krijgen van die en die. Ik ga niet met slof rijden! En ik zeg ook niet, dat ik vergevordert ben, maar ook geen beginner. ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:17

Heb niet alle reacties gelezen dus sorry als ik niks nieuws toevoeg.

Je zou eens kunnen proberen om ook een halster om te doen, en die als rem te gebruiken (eerst in de bak kijken hoe hij er op reageert), mijn paard reageert veel beter op halster (bitloos) dan op bit als het om remmen tijdens een buitenrit gaat. Ik zou zeker niks scherpers of een slof erbij pakken, dan ga je vuur met vuur bestrijden (jij sterk, ik sterk).

In de bak al veel oefenen met overgangen maken, zowel voorwaarts als terug. Ga hierop oefenen dat je het met zo min mogelijk teugeldruk kan. Puur en alleen op zit, hierbij kan je instructrice als het goed is je wel bij helpen als je zelf niet weet hoe dit moet.
Als je een sterk paard hebt wil je die wat gevoeliger maken, door juist zo min mogelijk teugel te gebruiken. Dus sturen zonder teugels, terugnemen zonder teugels en halthouden zonder teugels. Hierdoor maak je je paardje gevoeliger voor jouw signalen en dus ook voor je teugeldruk wanneer je die echt nodig hebt.

Belangrijk is ook als je buitenrijdt en hij gaat wel te hard ondanks je gewichtshulpen om je teugels ook weer los te laten. Als je alleen maar aan de teugels trekt en niet loslaat, zal je pony reageren met het bit vastpakken of nog harder te rennen door de stress die jij er dan zelf instopt (zeg niet dat je dit doet hoor, maar voor het geval dat). Dus: terugnemen en weer loslaten, terugnemen en weer loslaten. Ze gaan vooral zachter op het loslaten en niet op het terugnemen.

Belangrijk is dat jij rustig blijft, goed in je zadel blijft zitten en met een nuchter hoofd hem terugneemt. Zodra jij aan gaat spannen, spant hij ook aan wat dus de ontspanning en daarmee de overgang verhindert.

Oefen met kleine rondjes buiten, stap, draf, terug naar stap zonder teugels, etc. etc.

Hoop dat je er wat aan hebt!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:18

Waarom altijd nou weer meteen wat er aan gooien en het probleem bij het paard opzoeken? :n Een paard rijd zich na jou hoor..
Hij doet wat jij van hem vraagt.....

Milou

Re: Sterk-paard met slof of scherper bit en martingaal buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 20:11

Maar ik vraag hem niet op hard te gaan ;)
En Sassol, Hele goeie tip, ga d'r aan werken! Aan zulke reacties heb ik wat ipv bovenstaande.

Dankjewel. :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:48

Soms kan het ergens anders aan zitten dan de rijerij.
Dan bedoel ik medisch.
Over het algemeen is een paard niet zomaar sterk,vaak ligt de oorzaak verder dan men denkt.
Bijvoorbeeld als hij op de ene hand makkelijker is met oef dan de andere hand.