Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
smurvaas schreef:NatasjavE schreef:Volgens mij worden paarden zowiezo al van af en toe wat springen al meer los in het lijf..
Ja, dat denk ik zeker ook. Maar niet iedereen heeft het lef om te springen![]()
En is het verstandig om te springen als je het zelf niet goed kan, en je een jong paard hebt??
ilse86 schreef:balkjes enzo doet ie best braaf. inderdaad ook echt op zo'n sukkeldrafje (maar absoluut niet raken, uiteraard)
denk dat ik zelf teveel span als ik hoger moet springen.
smurvaas schreef:We kunnen elkaar de hand schudden...Ik denk dat ik iemand anders straks op mijn paard laat springen...
ilse86 schreef:sporen doe ik sowieso al niet, anders gaat dat dikke achterwerkje van haar na de sprong gegarandeerd de lucht in en lig ik weer in de drek haha!
maar onbewust zelf spanning opbouwen, gebeurt wel ja. dat weet ik haast wel zeker. zou eigenlijk mijn hartslag 10 m voor de sprong eens moeten meten voor de grap
maar hoe rij je echt ontspannen op zo'n sprong af? vind ik echt moeilijk.
biesje schreef:hoi ik heb ook een vraagje,
wij hebben een 6 jarige Manhattan x Jasper.
Springen vind ze helemaal top dressuur is niet haar ding (om het zachtjes uit te drukken)
als ze vrijspringt springt ze alles zonder ook maar iets aan te raken (ruim 1.30)
Maar zodra ik er op zit trekt ze heel erg naar de hindernis (als maar harder) zodra we bij de hindernis zijn en ze zet aan om te springen geef ik mee en springt ze langs de hindernis.
Ik heb zelf niet veel spring ervaring alleen van haar moeder maar die spring alles dus heb ik dit nooit mee gemaakt.
ik heb ook nog een andere vraag ik heb nog een 5 jarige Karandasj x Jasper staan die is nog geen jaar onder het zadel. Wat vind jij een verstandige leeftijd om te beginnen met een hindernis?
ilse86 schreef:sporen doe ik sowieso al niet, anders gaat dat dikke achterwerkje van haar na de sprong gegarandeerd de lucht in en lig ik weer in de drek haha!
maar onbewust zelf spanning opbouwen, gebeurt wel ja. dat weet ik haast wel zeker. zou eigenlijk mijn hartslag 10 m voor de sprong eens moeten meten voor de grap
maar hoe rij je echt ontspannen op zo'n sprong af? vind ik echt moeilijk.
smurvaas schreef:NatasjavE schreef:Volgens mij worden paarden zowiezo al van af en toe wat springen al meer los in het lijf..
Ja, dat denk ik zeker ook. Maar niet iedereen heeft het lef om te springen![]()
En is het verstandig om te springen als je het zelf niet goed kan, en je een jong paard hebt??
MarcelDufour schreef:biesje schreef:hoi ik heb ook een vraagje,
wij hebben een 6 jarige Manhattan x Jasper.
Springen vind ze helemaal top dressuur is niet haar ding (om het zachtjes uit te drukken)
als ze vrijspringt springt ze alles zonder ook maar iets aan te raken (ruim 1.30)
Maar zodra ik er op zit trekt ze heel erg naar de hindernis (als maar harder) zodra we bij de hindernis zijn en ze zet aan om te springen geef ik mee en springt ze langs de hindernis.
Ik heb zelf niet veel spring ervaring alleen van haar moeder maar die spring alles dus heb ik dit nooit mee gemaakt.
ik heb ook nog een andere vraag ik heb nog een 5 jarige Karandasj x Jasper staan die is nog geen jaar onder het zadel. Wat vind jij een verstandige leeftijd om te beginnen met een hindernis?
Ik begin als ze 4 zijn met wat paaltjes op de grond, en dat bouw ik geleidelijk op, in een tijdsbestek van maanden, naar hindernissen van 1 meter, meer heeft een 4 jarige niet nodig. Maar het allerbelangrijkste is toch dat je niet gaat rennen voor je hebt leren lopen. Zelf rijd ik mijn paarden zo dat in principe de laatste galopsprong ik helemaal geen contact meer met de moment heb, of heel lichtjes. Ze moeten zoveel vertrouwen hebben, dat jij als ruiter op jouw beurt weer alle vertrouwen in je paard hebt.
Citaat:Aardige reaktie.
Ik heb het hele topic doorgelezen en zie marcel echt serieus op iedereen ingaan en een goed antwoord te geven.
Als iemand dan met een vraag komt en hij netjes aangeeft dat hij deze methode niet gebruikt en het beter gevraagd kan
worden aan iemand die wel achter deze trainingsmethode staat is dat toch voldoende.
je moet wel ervaring ergens mee hebben om met een antwoord te komen.
Devaney2009 schreef:Jammer dat dit topic op deze wijze een beetje verpest wordt door het doordrammen van mensen. Het is een superleuk initiatief vooral omdat er sowieso weinig over springen op bokt.
Marcel ik zit een beetje met hetzelfde probleem als Jasmijn en Natasja. Superfijn paard onder de kont die simpel rond springt, zelfs met mij op de rugMaar blijf een schijterd...........doe het wel regelmatig omdat paard zo lekker los in het lijf is met springen en voor de afwisseling...........en omdat ik het nadien altijd toch wel onwijs leuk vind
simongek schreef:Ik heb nog wel een vraag over de springtechniek van mijn paard. paard zal nooit een Z parcour lopen en dat is
mijn streven ook niet.
wel zou hij wat ronder mogen springen. Is zoiets te leren of niet. Bijvoorbeeld door een lijnt van in uitjes of zo?
Dorienn schreef:Hoe zou jij het oplossen als je paard of een paard in training veel vermogen heeft, maar onzeker is en weinig zelfvertrouwen heeft. Als gevolg daarvan en waarschijnlijk enkele nare ervaringen met sprongen durft dat paard dus niet meer over iets heen stappen. Geen takken noch balken. En als hij het toch doet, helemaal in paniek raken als de hoef de balk raakt (of de tak).
Mijn paard is zo, ik heb dat geaccepteerd. Maar misschien kan jij me enkele tips geven zodat ik weer de moed krijg om met hem ermee aan de slag te gaan. Een tijdje is het beter gegaan, maar nu is het weer een ramp. Het zou geweldig zijn om ontspannen te kunnen springen, zodat we beiden plezier hebben.
knooopje schreef:dan heb ik nog een lastige vraag!
paard loopt momenteel 135,paard heeft alles er in.
maar.....hij wil geen blauw springen,geen blauwe bakjes en al helemaal geen water!
en echt van alles geprobeert!blauw zeil in zijn stal(zijn hele stal was zowat blauw)blauwe hindernis aangeschaft metblauwe waterbak,en van die kleineronde waterbakjes,hij blijft het eng vinden,hij heeft een blauw fobie!
heb jij nog een tip om van zijn blauw fobie af te komen?
MarcelDufour schreef:schoentje schreef:Wat leuk!
Mijn grote idool van vroegâh heeft een eigen forum!![]()
Heel nuttig dat er hier nu iemand is die fatsoenlijke antwoorden kan geven op springvragen.
Hee schoentje....tja, jou kan ik niks meer leren, jij leert nu weer anderen op jouw beurt.
Vind jij, want jij kan daar over oordelen, dat ik nu anders denk over springen dan toen?
coydog schreef:Blijf dit ook volgen, vroeger gesprongen en wil deze zomer beginnen om het onze dan 5 jarige te leren.
Vraag me af of het fel zijn van de ruiter veel invloed op het paard kan hebben.