[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:22

dan heb ik nog een lastige vraag!
paard loopt momenteel 135,paard heeft alles er in.
maar.....hij wil geen blauw springen,geen blauwe bakjes en al helemaal geen water!
en echt van alles geprobeert!blauw zeil in zijn stal(zijn hele stal was zowat blauw)blauwe hindernis aangeschaft metblauwe waterbak,en van die kleineronde waterbakjes,hij blijft het eng vinden,hij heeft een blauw fobie!
heb jij nog een tip om van zijn blauw fobie af te komen?

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:23

Ja, dat denk ik zeker ook. Maar niet iedereen heeft het lef om te springen :o
En is het verstandig om te springen als je het zelf niet goed kan, en je een jong paard hebt??[/quote]

We kunnen elkaar de hand schudden... :D Ik denk dat ik iemand anders straks op mijn paard laat springen...[/quote]

Ja...maar stel dat ik dat doe...en hij maakt een misstap op de balk en raakt kreupel...dan doe ik diegene wat aan..denk ik }>

Misschien moeten wij (aangezien we elkaar de hand kunnen schudden) springen op een paard wat het al goed kan, kunnen we ervan leren en vertrouwen krijgen :D
Maar ja, gaat er dan wat fout, doen ze mij (ons) wat aan :D

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:24

smurvaas schreef:
NatasjavE schreef:
Volgens mij worden paarden zowiezo al van af en toe wat springen al meer los in het lijf..

En is het verstandig om te springen als je het zelf niet goed kan, en je een jong paard hebt??

Ik ben zelf ook geen topruiter maar zit nu wel in de springles. Dit doe ik alleen om mijn paard een plezier te doen en
omdat hij er lekker los in zijn lijf van word.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:24

Hoe zou jij het oplossen als je paard of een paard in training veel vermogen heeft, maar onzeker is en weinig zelfvertrouwen heeft. Als gevolg daarvan en waarschijnlijk enkele nare ervaringen met sprongen durft dat paard dus niet meer over iets heen stappen. Geen takken noch balken. En als hij het toch doet, helemaal in paniek raken als de hoef de balk raakt (of de tak).

Mijn paard is zo, ik heb dat geaccepteerd. Maar misschien kan jij me enkele tips geven zodat ik weer de moed krijg om met hem ermee aan de slag te gaan. Een tijdje is het beter gegaan, maar nu is het weer een ramp. Het zou geweldig zijn om ontspannen te kunnen springen, zodat we beiden plezier hebben.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:26

ilse86 schreef:
balkjes enzo doet ie best braaf. inderdaad ook echt op zo'n sukkeldrafje (maar absoluut niet raken, uiteraard ;))
denk dat ik zelf teveel span als ik hoger moet springen.

Daar zeg je iets heel belangrijks. Er is geen enkele reden om anders te gaan rijden, omdat de hindernissen hoger zijn. Je blijft gewoon hetzelfde, hoe hoog het ook is. Vaak geven ruiters inderdaad meer druk naar gelang het hoger wordt. De meeste van mijn paarden rijd ik, zelfs in Grote Prijzen, zonder sporen. En als ik al sporen heb zijn het bolletjes. Ik geloof dat heel veel mensen hun paard met sporen rijden uit gewoonte, terwijl dit paard dat helemaal niet nodig heeft.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:26

smurvaas schreef:
We kunnen elkaar de hand schudden... :D Ik denk dat ik iemand anders straks op mijn paard laat springen...

Ja...maar stel dat ik dat doe...en hij maakt een misstap op de balk en raakt kreupel...dan doe ik diegene wat aan..denk ik }>

Misschien moeten wij (aangezien we elkaar de hand kunnen schudden) springen op een paard wat het al goed kan, kunnen we ervan leren en vertrouwen krijgen :D
Maar ja, gaat er dan wat fout, doen ze mij (ons) wat aan :D[/quote]

En zorg voor een goede instructeur waar je vertrouwen op hebt. Zo heb ik mijn springangst overwonnen. Toen ik les had van iemand die ik niet vertrouwde, kon ik wel huilen als ik een huppeltje van 40 cm moest maken. Gevolg: Pony die er alleen maar langs wilde rennen. Daarna gingen we naar de springles en na een paar lessen reden we een dubbelsprong van 1,15.

En je kunt lekker laag beginnen toch :)

Interessant topic dit. Ik wil van de zomer het springen weer oppakken met mijn westernpony. Ze vindt het geweldig en wordt ook altijd erg fanatiek. Die tips om te timen ga ik zeker uitproberen.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 10-02-10 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:31

sporen doe ik sowieso al niet, anders gaat dat dikke achterwerkje van haar na de sprong gegarandeerd de lucht in en lig ik weer in de drek haha!
maar onbewust zelf spanning opbouwen, gebeurt wel ja. dat weet ik haast wel zeker. zou eigenlijk mijn hartslag 10 m voor de sprong eens moeten meten voor de grap :P

maar hoe rij je echt ontspannen op zo'n sprong af? vind ik echt moeilijk.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:34

ilse86 schreef:
sporen doe ik sowieso al niet, anders gaat dat dikke achterwerkje van haar na de sprong gegarandeerd de lucht in en lig ik weer in de drek haha!
maar onbewust zelf spanning opbouwen, gebeurt wel ja. dat weet ik haast wel zeker. zou eigenlijk mijn hartslag 10 m voor de sprong eens moeten meten voor de grap :P

Ik zit ook niet relaxed op mijn paard maar het gaat wel steeds beter omdat ik nu een instructeur heb die mij serieus neemt en
niet loopt te pushen dat ik best een meter kan springen terwijl ik al blij ben dat ik over 70 cm heen kom.

Heb eerst les gehad van iemand die zei, Dan kan ik ze net zo goed ingraven. :( Dan ben je snel klaar kan ik je zeggen. :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:35

biesje schreef:
hoi ik heb ook een vraagje,

wij hebben een 6 jarige Manhattan x Jasper.
Springen vind ze helemaal top dressuur is niet haar ding (om het zachtjes uit te drukken)
als ze vrijspringt springt ze alles zonder ook maar iets aan te raken (ruim 1.30)
Maar zodra ik er op zit trekt ze heel erg naar de hindernis (als maar harder) zodra we bij de hindernis zijn en ze zet aan om te springen geef ik mee en springt ze langs de hindernis.
Ik heb zelf niet veel spring ervaring alleen van haar moeder maar die spring alles dus heb ik dit nooit mee gemaakt.

ik heb ook nog een andere vraag ik heb nog een 5 jarige Karandasj x Jasper staan die is nog geen jaar onder het zadel. Wat vind jij een verstandige leeftijd om te beginnen met een hindernis?

Ik begin als ze 4 zijn met wat paaltjes op de grond, en dat bouw ik geleidelijk op, in een tijdsbestek van maanden, naar hindernissen van 1 meter, meer heeft een 4 jarige niet nodig. Maar het allerbelangrijkste is toch dat je niet gaat rennen voor je hebt leren lopen. Zelf rijd ik mijn paarden zo dat in principe de laatste galopsprong ik helemaal geen contact meer met de moment heb, of heel lichtjes. Ze moeten zoveel vertrouwen hebben, dat jij als ruiter op jouw beurt weer alle vertrouwen in je paard hebt.
Laatst bijgewerkt door Springert op 10-02-10 22:36, in het totaal 2 keer bewerkt

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:36

ilse86 schreef:

Wat bij mij wel helpt is een lijntje rijden met een makkelijke afstand zodat je niet teveel moet prieken. Dit dan gewoon
regelmatig en desnoods tig x doen net zolang tot je dit gewoon makkelijk doet.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:39

Blijf dit ook volgen, vroeger gesprongen en wil deze zomer beginnen om het onze dan 5 jarige te leren.
Vraag me af of het fel zijn van de ruiter veel invloed op het paard kan hebben.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:40

ok. naja ik ga het gewoon eens weer proberen. paard vindt het gewoon echt té leuk.
vorig jaar hadden we eens een springkooi opgebouwd om een ander paard (merrie v. Rash) los te laten springen. Ondertussen liep de andere merrie waar ik mee wil springen (v. Mermus) gewoon los. De Rash wilde eerst totaal niet springen, terwijl de Mermus maar door en door ging, ook al dreef je haar er niet naartoe. Maf paard.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:42

Ik heb nog wel een vraag over de springtechniek van mijn paard. paard zal nooit een Z parcour lopen en dat is
mijn streven ook niet.

wel zou hij wat ronder mogen springen. Is zoiets te leren of niet. Bijvoorbeeld door een lijnt van in uitjes of zo?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:45

smurvaas schreef:
NatasjavE schreef:
Volgens mij worden paarden zowiezo al van af en toe wat springen al meer los in het lijf..

En is het verstandig om te springen als je het zelf niet goed kan, en je een jong paard hebt??

Als je het alleen moet doen, ja, dan is de kans dat dat fout afloopt groter dan dat dat goed afloopt. Heb je iemand bij je die je helpt en verstand van zaken heeft, dan is dat zeer goed te doen.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:47

MarcelDufour schreef:
biesje schreef:
hoi ik heb ook een vraagje,

wij hebben een 6 jarige Manhattan x Jasper.
Springen vind ze helemaal top dressuur is niet haar ding (om het zachtjes uit te drukken)
als ze vrijspringt springt ze alles zonder ook maar iets aan te raken (ruim 1.30)
Maar zodra ik er op zit trekt ze heel erg naar de hindernis (als maar harder) zodra we bij de hindernis zijn en ze zet aan om te springen geef ik mee en springt ze langs de hindernis.
Ik heb zelf niet veel spring ervaring alleen van haar moeder maar die spring alles dus heb ik dit nooit mee gemaakt.

ik heb ook nog een andere vraag ik heb nog een 5 jarige Karandasj x Jasper staan die is nog geen jaar onder het zadel. Wat vind jij een verstandige leeftijd om te beginnen met een hindernis?

Ik begin als ze 4 zijn met wat paaltjes op de grond, en dat bouw ik geleidelijk op, in een tijdsbestek van maanden, naar hindernissen van 1 meter, meer heeft een 4 jarige niet nodig. Maar het allerbelangrijkste is toch dat je niet gaat rennen voor je hebt leren lopen. Zelf rijd ik mijn paarden zo dat in principe de laatste galopsprong ik helemaal geen contact meer met de moment heb, of heel lichtjes. Ze moeten zoveel vertrouwen hebben, dat jij als ruiter op jouw beurt weer alle vertrouwen in je paard hebt.

dus ik kan met mijn 5 jarige best al beginnen met een balkje. dressuur matig ben ik al in de b gestart. Ze is alleen heel leergierig en pakt alles goed en snel op. met vrij springen doet ze voor 50 cm geen moeite en pas met 1 m trekt ze haar voor benen in.

en wat betreft mijn 6 jarig heeft zij nog te weinog vertrouwen in mij om de sprong te wagen? of te weinig vertrouwen in zichzelf?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:48

Citaat:
Aardige reaktie.
Ik heb het hele topic doorgelezen en zie marcel echt serieus op iedereen ingaan en een goed antwoord te geven.
Als iemand dan met een vraag komt en hij netjes aangeeft dat hij deze methode niet gebruikt en het beter gevraagd kan
worden aan iemand die wel achter deze trainingsmethode staat is dat toch voldoende.
je moet wel ervaring ergens mee hebben om met een antwoord te komen.

Dat vind ik ook. En als ik het niet weet, dan weet ik het niet. Ik ga geen dingen verkondigen die ik niet uit ervaring heb.
Maar er zijn er gewoon die het leuk vinden om te klieren, tja...laat ze.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:51

Wat leuk!
Mijn grote idool van vroegâh heeft een eigen forum! *D

Heel nuttig dat er hier nu iemand is die fatsoenlijke antwoorden kan geven op springvragen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:51

Devaney2009 schreef:
Jammer dat dit topic op deze wijze een beetje verpest wordt door het doordrammen van mensen. Het is een superleuk initiatief vooral omdat er sowieso weinig over springen op bokt.
Marcel ik zit een beetje met hetzelfde probleem als Jasmijn en Natasja. Superfijn paard onder de kont die simpel rond springt, zelfs met mij op de rug :+ Maar blijf een schijterd...........doe het wel regelmatig omdat paard zo lekker los in het lijf is met springen en voor de afwisseling...........en omdat ik het nadien altijd toch wel onwijs leuk vind :o

Dat is een kwestie van doen, doen en nog eens doen. En doe vooral niks waar je je niet comfortabel bij voelt, want dan gaat het toch alleen maar op een gespannen manier, en dat werkt dan vooral averechts. En als je je dan op je gemak voelt ga je de volgende keer weer iets hoger, maar vooral geen haast. Dat is ook heel belangrijk, neem de tijd en je groeit er vanzelf in.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:52

simongek schreef:
Ik heb nog wel een vraag over de springtechniek van mijn paard. paard zal nooit een Z parcour lopen en dat is
mijn streven ook niet.

wel zou hij wat ronder mogen springen. Is zoiets te leren of niet. Bijvoorbeeld door een lijnt van in uitjes of zo?

Beetje haastig misschien maar had je deze gezien?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:57

Dorienn schreef:
Hoe zou jij het oplossen als je paard of een paard in training veel vermogen heeft, maar onzeker is en weinig zelfvertrouwen heeft. Als gevolg daarvan en waarschijnlijk enkele nare ervaringen met sprongen durft dat paard dus niet meer over iets heen stappen. Geen takken noch balken. En als hij het toch doet, helemaal in paniek raken als de hoef de balk raakt (of de tak).

Mijn paard is zo, ik heb dat geaccepteerd. Maar misschien kan jij me enkele tips geven zodat ik weer de moed krijg om met hem ermee aan de slag te gaan. Een tijdje is het beter gegaan, maar nu is het weer een ramp. Het zou geweldig zijn om ontspannen te kunnen springen, zodat we beiden plezier hebben.

Dit probleem heb ik eerder in het topic al behandeld, ik meen op pagina 1. Was best een verhaal dus lees dat even na, heb je dan nog vragen, dan laat me maar weten.
Laatst bijgewerkt door Springert op 10-02-10 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:58

Paardentango, ik denk na 5 keer het antwoord dat hij het niet weet dat dit voldoende is.. Ik stel voor dat je zelf iemand anders zoekt die dit wel weet, waarom zou Marcel dit moeten doen, de wereld is klein ;).

Heel interessant topic!
Heb je misschien nog wat tips voor een paard wat héél erg sterk word voor de sprong van enthousiasme? Ben wel benieuwd hoe jij dit op zou lossen.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:59

knooopje schreef:
dan heb ik nog een lastige vraag!
paard loopt momenteel 135,paard heeft alles er in.
maar.....hij wil geen blauw springen,geen blauwe bakjes en al helemaal geen water!
en echt van alles geprobeert!blauw zeil in zijn stal(zijn hele stal was zowat blauw)blauwe hindernis aangeschaft metblauwe waterbak,en van die kleineronde waterbakjes,hij blijft het eng vinden,hij heeft een blauw fobie!
heb jij nog een tip om van zijn blauw fobie af te komen?
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 07-02-22 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:01

MarcelDufour schreef:
schoentje schreef:
Wat leuk!
Mijn grote idool van vroegâh heeft een eigen forum! *D

Heel nuttig dat er hier nu iemand is die fatsoenlijke antwoorden kan geven op springvragen.

Hee schoentje....tja, jou kan ik niks meer leren, jij leert nu weer anderen op jouw beurt.
Vind jij, want jij kan daar over oordelen, dat ik nu anders denk over springen dan toen?

Wat ik me er kan van herinneren wel, was toen natuurlijk erg klein.
Het lijkt nu of je een beetje dezelfde omslag hebt gemaakt als Albert vroeger. Wat natuurlijk helemaal niet slecht is.

En er valt natuurlijk overal en altijd wat te leren! Daarom zijn discussiefora ook zo interessant. Je blijft op deze manier nadenken over het paardrijden, zonder dat je alles maar op de automatische piloot gaat doen.

Ik houd dit topic in de gate!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:03

Mag ik mijn complimenten maken aan TS, wat een super topic.
Ontzettend leerzaam, ik lees met plezier mee. :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:03

coydog schreef:
Blijf dit ook volgen, vroeger gesprongen en wil deze zomer beginnen om het onze dan 5 jarige te leren.
Vraag me af of het fel zijn van de ruiter veel invloed op het paard kan hebben.

Ja, heel veel. Belangrijk is dat je zelf altijd rustig blijft, en dat leer je weer aan door je nooit door wie of wat dan ook te laten forceren om dingen te doen waar je je niet 100% goed bij voelt. Nooit laten opjutten, maar helemaal je eigen tempo van progressie volgen.