Help mijn arabier is kanonskogel met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 11:59

Me dochter gaat hem straks weer rijden
Ze zeurt nu al mag ik mag ik
Ach zolang ze der eigen pony ook doet vind ik het prima want daar pas ik niet op

eekhoornerik

Re: Help mijn arabier is kanonskogel met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:19

Buiten rijden op de weg met een kanonskogel onder je kont vind ik niet verantwoord...Dan ga ik liever het bos in zodat als hij op hol slaat geen auto's etc. tegen komt.

Wat doen anderen dan met een kanonskogel als:
1) de bak niet te rijden valt (buitenbak)
2) longeerbakjes bevroren zijn
3) ruiterpaden bevroren en hard en niet te vertrouwen zijn ivm sneeuwlaag

phoebbb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:40

buiten zetten met deken op, weinig voer geven ;)

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:50

ik heb vandaag lekker gewandeld over het fietspad ,wil ook prima!

Hoe ging het vandaag ardech?

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 17:56

Me dochter zou gaan rijden en begon op haar eigen pony
Verder is ze niet gekomen
Ze reed met haar a welshje van 1.12 langs een e pony en deze gaf een trap helaas werd me dochter geraakt in der zij en lag dus naast haar pony.

Dus zij zat daarna rustig langs de kant van de bak en ik ben zelf gaan rijden een vriendin gaf wat aanwijzingen dus eigelijk zonder problemen gereden vandaag ondanks dat het druk was

SharonvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:50

ik heb ook een arabier gehad die niet gemeen was maar bij iets te veel beenhulp al in japan was en bij iets te veel druk in der mond al recht overeind stond.
ik heb er 2 weken over gedaan om haar rustig te krijgen, met hulp van mijn lesgever.
het vereist wel wat gedurftwerk, maar is supergoed!

jullie moeten eerst elkaar volledig gaan leren vertrouwen.
laat haar maar de eerste 1 week rennen als ze wil, springt ze weg en gaat ze stil staan,benen geven laten lopen, alsjeblieft laten lopen niet teruggaanwerken, lekker achterover gaan zitten misschien het zadel vasthouden langere teugels geven en maar laten lopen,
ze stopt vanzelf wel.
je zult merken dat ze steeds sneller rustiger word.
ze begint door te krijgen dat ze mag lopen, en niet teruggewerkt word, dat je haar vertrouwd en dat ze niet meteen afgestraft word.
probeer haar altijd naar beneden te rijden.
na deze week neem je haar meteen terug nadat ze weg vliegt, op een kleine volte sturen, niet op de bakrand afsturen, nu moet ze gaan leren dat ze niet mag wegvliegen.
veel overgangen rijden, als je haar terugpakt, niet aan de teugels gaan hangen, korte 'rukjes' geven.
na een paar weken zal ze al goed naar je hulpen luisteren.
laat het paard vanaf het begin onder zijn tempo lopen.
hier ook het paard naar beneden rijden.

zodra het paard rustiger is en naar jou luisterd, dit kan alleen als je eerlijk blijft, dus NOOIT boos worden, of met de zweep gaan slaan.
zweep zowiezo niet gebruiken en sporen liever ook niet, heb ik wel gedaan maar dat moest want moest m met der starten.
zodra het paard rustiger is en naar jou luisterd ga je haar met druk naar beneden rijden en proberen op tempo te blijven.
dus eerst voorwaarts en neerwaarts.
leg je kuiten rustig aan voor druk en zorg dat ze haar achterhand al wat meeneemt.

oprijden komt pas als de overgangen 90% soepel verlopen.
dus denk daar aub nog niet aan
hiermee laat je het paard ontspannen over de rug lopen, dit is het aller belangrijkste en is dé basis.

hopelijk heb je hier iets aan.
ik heb er heel veel aangehad, ik kon eerst echt niks met der en nu is haar hoofd het hoogste punt en loopt ze op M2, Z1 niveau;)

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 21:30

Dank je wel sharon ga hier mee aan de slag

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:03

Sharon, ik vind je tip op zich wel goed, maar vraag me af of het bij elk paard helpt.. Bij die van mij zal het dus echt niet helpen want die rent zich gewoon dood, die stopt echt niet als ze gek is. Die van mij wordt ook alleen maar hectischer als die rond mag crossen. Maar dit zal denk ik per paard verschillen.. En wat ik uit de tip van sharon lees is dat je dus later pas je paard op benendruk naar beneden rijdt. Dus eerst op de hand?? Dat is juist de basis, op benen druk nageeflijk!! Als je dit al met je handen op gaat lossen, werk je je paard ook alleen maar tegen in de beweging en leert ze nog niet om op vier eigen benen te lopen..

Weet niet of je mijn tip heb gelezen ardech, maar dat is misschien hetzelfde idee als sharon maar een andere benadering. Blijven stappen totdat ze naar jou luistert en dan pas aandraven. En wanneer ze in de draf haar tempo gaat lopen en niet meer de jouwe, direct weer terug! Op die manier zal je paard ook heel goed naar jou leren luisteren en de aandacht op jou richten, omdat ze op jou moet wachten.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:11

Naath86 schreef:
Sharon, ik vind je tip op zich wel goed, maar vraag me af of het bij elk paard helpt.. Bij die van mij zal het dus echt niet helpen want die rent zich gewoon dood, die stopt echt niet als ze gek is. Die van mij wordt ook alleen maar hectischer als die rond mag crossen. Maar dit zal denk ik per paard verschillen.. En wat ik uit de tip van sharon lees is dat je dus later pas je paard op benendruk naar beneden rijdt. Dus eerst op de hand?? Dat is juist de basis, op benen druk nageeflijk!! Als je dit al met je handen op gaat lossen, werk je je paard ook alleen maar tegen in de beweging en leert ze nog niet om op vier eigen benen te lopen..

Weet niet of je mijn tip heb gelezen ardech, maar dat is misschien hetzelfde idee als sharon maar een andere benadering. Blijven stappen totdat ze naar jou luistert en dan pas aandraven. En wanneer ze in de draf haar tempo gaat lopen en niet meer de jouwe, direct weer terug! Op die manier zal je paard ook heel goed naar jou leren luisteren en de aandacht op jou richten, omdat ze op jou moet wachten.

Die van mij ook echt niet, als ik die laat gaan, dan gaat ze ook echt. Als ze druk is, laat ik haar wel een flink de bak rond rennen, maar die stopt pas met rennen als ik dat wil, al hijgt ze haar longen eruit.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:41

Mooi verteld "Sharon"
En idd ieder paard zal normaal op deze manier reageren.
En diegenen die zeggen mijn paard zou gewoon blijven lopen , verstaan het systeem gewoon nog niet, er is nergens gezegt gewoon laten lopen hé, draai het initiatief dat je paard neemt om naar een idé wat de ruiter neemt, en zet het dier gewoon aan het werk, maak je nooit boos, en doe het dus met de glimlach.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:08

Bij mijn Arabier werkt het wel, zoals Sharon het omschrijft, maar je moet idd geduld hebben, NIET boos worden en net doen alsof het jouw idee is.

Wel bouwde ik bij mijn Arabier een paar veiligheidskleppen in, want anders dan bleef hij gewoon niet in draf. En galopperen met lange teugel met een ex renpaard is nu eenmaal niet zo'n goed plan ;-). Dus ik had de regel ingebouwd, dat als hij in galop ging, dat ik hem dan wel corrigeerde, ik zei dan simpelweg "nee" en nam hem duidelijk terug, maar in draf het tempo verder niet. Wel beloonde ik het goede (rustige) tempo.

Bij mijn paard is het nu allemaal niet meer zo nodig. Hij is nu inmiddels 18 en het echte kanonskogelen (tenzij hij MAG) is er nu wel een beetje uit.

Nachony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 06:11

Ardech schreef:
Citaat:
Dus zij zat daarna rustig langs de kant van de bak en ik ben zelf gaan rijden een vriendin gaf wat aanwijzingen dus eigelijk zonder problemen gereden vandaag ondanks dat het druk was

En zie je nou dat wij eigenlijk niets anders hebben gedaan dan de tips die hier ook werden beschreven. En als jij hierbij ook nog een beetje blijft "zingen"{in je hoofd hoor} komt het vast goed. Dan wordt jouw ademhaling ook een stuk rustiger en vertel je hem niet, doordat je je eigen lichaam zo vast zet, van: hé, er gaat vast wat komen, ik zet mezelf alvast op scherp. En hou 'm bezig, in alles wat je doet, of je nu gewoon lekker aan het stappen bent of wat dan ook. Mijn inziens verveelt Rock zich snel.
Ik zie je snel!
Gr. Irm

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:52

weet je ook wat er voor jou tijd met het paardje is gebeurd?
voor een arabiertje van 5 vind ik haar namelijk al best goed lopen, jullie zijn tenslotte net bezig.

Wij gebruiken voor onze arabieren een voer dat een soort van time released is (net zoals bij mulivitamines :+ ) van pavo.dat zorgt ervoor dat ze niet zo heftig reageren op de biks.

Ik vraag de eerste 10 minuten helemaal niks van mn paard, heb de teugels wel aan, zeg maar ,niet los in een boogje, maar doe geen enkele poging haar naar beneden te laten lopen, daarmee begin ik pas na 15 minuten ofzo mee.
een bijrijdster deed dat wel een keer en die heeft dus een kwartier door de bak gebokt en gesteigerd. het duurt dus wat langer , arabieren zijn ook veel gevoeliger , maar uiteindelijk komt het wel goed.
En inderdaad concequent maar met liefde is het toverwoord voor de arabieren..

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:04

luckyboy5 schreef:
weet je ook wat er voor jou tijd met het paardje is gebeurd?
voor een arabiertje van 5 vind ik haar namelijk al best goed lopen, jullie zijn tenslotte net bezig.

Wij gebruiken voor onze arabieren een voer dat een soort van time released is (net zoals bij mulivitamines :+ ) van pavo.dat zorgt ervoor dat ze niet zo heftig reageren op de biks.

Ik vraag de eerste 10 minuten helemaal niks van mn paard, heb de teugels wel aan, zeg maar ,niet los in een boogje, maar doe geen enkele poging haar naar beneden te laten lopen, daarmee begin ik pas na 15 minuten ofzo mee.
een bijrijdster deed dat wel een keer en die heeft dus een kwartier door de bak gebokt en gesteigerd. het duurt dus wat langer , arabieren zijn ook veel gevoeliger , maar uiteindelijk komt het wel goed.
En inderdaad concequent maar met liefde is het toverwoord voor de arabieren..

Heb ik vandaag ook toegepast en ik moet eerlijk zeggen het werkte ook wel :D ze was ook snel veel rustiger..dus ts toch proberen waard hoor ;)
men paardje lijkt trouwens heel erg op ts haar, alleen is de mijne een merrie ..maar ook 5 en een echte vos!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:49

ik denk dat wat sharon zegt prima kan helpen.
hij heeft / had van zich zelf een super relaxed galopje wat je goed vol kan houden, dus denk dat je hem idd meer aan het werk moet zetten in die zijn, meer afwisseling en meer spelen zeg maar.
merktte aan hem dat hij het al snel saai vond en dan wel een uitweg ging zoeken (alleen dit gedrag ken ik echt niet van hem, zoals ik je al pbde, een bokje was er wel eens maar dat was echt zijn enige protest en dat was hij boos).
bij ons deden we veel afwisseling en liep hij altijd overdag buiten.
kan natuurlijk dat hij daarom nu wat gekker is.
bij ons liep hij maar 3 dagen onder zadel, soms zelfs minder (dat is ook reden van verkoop geweest).

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:56

IN het filmpje rijd je ook vaak op het verkeerde been, hier kan het paard zich ook aan gaan irriteren.
verder zou ik toch een oplossing gaan zoeken dat je eerst kunt longeren zodat de power eruit is, en het paard aan zoveel mogelijk geluiden laten wennen, hoe moeilijk dat soms is.

En ipc bijv iedere dag rijden ook een keer wat anders lekker samen spelen of alleen borstellen

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 09:07

Probleem is opgelost
Zijn zadel was te smal geworden door spieropbouw
Andere boom erin en hij loopt weer zonder problemen of stress