paar probleempjes met mijn paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NLRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:10

Ik heb niet het hele forum doorgelezen dus misschien zeg
ik iets dat al gezegd is.
Als het paard artrose heeft dan moet je inderdaad kijken
wat wel en niet kan en daar heb je natuurlijk je instructeur voor en
een arts kan je ook wat meer duidelijkheid geven.
Over het nageven, wat ook al gezegd is en wat je niet
meteen aanleert is teugels op contact, proberen je handen stil te houden en de achterhand er
onder te krijgen.
als het ware hem bij elkaar rijden.
Dus aan de aanleuning werken. Dit kun je vooral trainen door middel van
hele en vooral halve (schijn) overgangen.
Is echt niet makkelijk en ik zeg ook niet dat dit het beste is voor jou paard
in zijn situatie, want het is hard werken.

Pretpet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:03

Waarom wil je hem eigenlijk aan de teugel?
Omdat dat mooi is?
Of omdat je de 'beste' wilt zijn.

Tuurlijk bedoel ik het niet beledigend ofzo, maar ik ken een meisje en die doet het wel, daarom.

Als je voelt dat het paard ontspannen loopt is dat toch al goed genoeg?

Anders aan je intructeur/intructrice vragen.

heene040

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:12

Dat paard heeft last van zijn artrose. Je moet er eigenlijk alleen rechte stukken mee rijden, en het liefst alleen buiten ritten. Ik weet dit omdat het paard van een vriendin ook artrose heeft en alleen maar buiten rijd met haar paard. Injecties geven alleen maar verlichting van de pijn

Nrkee

Re: paar probleempjes met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 21:10

@pretpet:
Staat erbij in de topic, omdat ik weet dat hij het kan, en ik vind het mooi inderdaad. Niet omdat ik de beste wil zijn, tegen al die pensionpaarden bij ons in de les kan ik niet op hoor en dat ga ik niet eens proberen ;)
@heene040:
Hoezo last? Toen hij geen injecties kreeg liep hij 'kreupel' zeg maar, nu loopt hij hartstikke goed. Wil graag vooruit etc. Er is pas ook een dierenarts geweest en die verbaasde zich erover dat hij het weer zo goed deed na die injectie.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:09

heene040 schreef:
Dat paard heeft last van zijn artrose. Je moet er eigenlijk alleen rechte stukken mee rijden, en het liefst alleen buiten ritten. Ik weet dit omdat het paard van een vriendin ook artrose heeft en alleen maar buiten rijd met haar paard. Injecties geven alleen maar verlichting van de pijn

Ieder paard ervaart artrose op een andere manier, paard 1 heeft lichte artrose en veel pijn, ander paard heeft zwaardere artrose maar is alleen een beetje stijf in de ochtend en lijkt nauwelijks last te hebben. Verder slaan injecties ook bij ieder paard anders aan, paard 1 reageerd er super op en kan nagenoeg pijnvrij door het leven en paard 2 voelt geen verlichting. Bij het ene dier remt glucosamine goed aan bij een ander doet het niks. Veel paarden hebben er baat bij alleen buiten te rijden, veel paarden ook niet vanwege het wisselen van bodemstructuur (asfalt, diepe zandgrond, aarde, kuilen etc)
Dus zeggen dat ieder paard met artrose is zoals het paard van je vriendin is onzin.

iktessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:19

buite hand gewoon goed houden dat je de bit goed voelt.
binnen arm gebruiken als een spons. ( met de teugels )
info vragen aan de vorige eigenaar.
ook al is het een eigenpaard geweest ze veranderen snel naar mangepaarden !
hij kan je uit proberen dus wees de baas.
nooit opgeven door zetten, en geloof in je zelf en in het paard ok belangrijk om mee te beginnen.
andere instractuur nemen
suc6 er mee en hoop dat het allemaal lukt.

gr tessa

Nrkee

Re: paar probleempjes met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 13:19

dankjewel, ik heb nu een priveles aangevraagd maar ben bang dat er dan niks aan de hand is als je alleen in de binnenbak rijd. hij snijdt namelijk vooral af als het paard voor hem te langzaam gaat en dan gaat ie niet meer terug op de hoefslag, omdat we een vrij grote groep hebben. dan stap ik naar de hoefslag toe en vlak voordat we op de hoefslag gaat hij óf
- in galop voordat ik op de hoefslag ben
óf
- hij loopt achteruit met zijn hoofd omhoog een paar passen en dan is er al geen ruimte meer.

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:25

Nrkee schreef:
dankjewel, ik heb nu een priveles aangevraagd maar ben bang dat er dan niks aan de hand is als je alleen in de binnenbak rijd. hij snijdt namelijk vooral af als het paard voor hem te langzaam gaat en dan gaat ie niet meer terug op de hoefslag, omdat we een vrij grote groep hebben. dan stap ik naar de hoefslag toe en vlak voordat we op de hoefslag gaat hij óf
- in galop voordat ik op de hoefslag ben
óf
- hij loopt achteruit met zijn hoofd omhoog een paar passen en dan is er al geen ruimte meer.

Priveles is nooit erg om te hebben kan alleen maar voordelen hebben ook al is er niks aan de hand...maar dat is er wel want, je hebt duidelijk moeite om het paard op de hoefslag te laten lopen en op jou tempo...had gelezen dat je ook veel met je binnenhand rijd...je kunt beter je buitenhand er wat bijhouden.

lon30

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:32

Ik rij ook op de manege (blijkbaar is dat een crime ofzo? >;) ) en je kunt een manegepaard wel degelijk corrigeren hoor, dus ik vind het goed wat je probeert. Ik ben zelf nog niet zo'n ervaren ruiter, maar een van de paarden waar ik op rijd doet (deed, bij mij) dat ook. En bij hem moet je veel (binnen)been geven en beide teugels strak houden. Zijn hoofd moet naar binnen blijven kijken. En wat in het begin gezegd werd, daar wil ik toch ook nog even op terugkomen, een manegepaard dat rijdt met een goede ruiter versus een met een slechte ruiter. Reken maar dat daar een zee van verschil in zit. Manegepaard of niet.

heene040

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:19

Een paard met artrose heeft volgens de kliniek altijd pijn in meer of mindere mate. Paard van vriendin loopt alleen op een harde ondergrond. Zolang ze injecties krijgt gaat het goed. Maar ieder paard is idd. anders.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 15:12

Hallo, ik wilde even laten weten dat ik een priveles gehad heb en sindsdien gaat het stukken beter!
Ook met het wijken, schouder binnenwaarts maar vooral het door de hoeken rijden,

Ik krijg hem nu goed door de hoeken door vooral met mijn binnenbeen te werken. Degene van wie ik priveles kreeg zei al dat hij sinds hij in de manegelessen meeloopt slechter aan het been geworden is, dit is zoiezo wel vaak bij manege paarden.
Het is wel vaak nog erg moeilijk om hem van galop naar draf te krijgen en als hij dan teruggaat naar draf dan draaft hij echt heel snel. Langzamer lichtrijden helpt dan niet & ik krijg hem dan echt niet terug alleen op mijn zit. ALs ik niks doe zou die over 5 dagen nog zo ronddraven volgens mij :P

Groetjes.