Uitvechten of toegeven??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 03:39

Hmm, mijn paarden luisteren naar mij. Als het om werken gaat. Ik vindt inderdaad de titel ook niet de lading dekken. Een gevecht met een stier kan ik volgen, met een paard voer je geen gevecht, maar trek je de juiste trukendoos open. Een paard -in onze branche- is universeel- op trekjes na, is het werk hetzelfde. Als je een paard hebt dan heb je 1 zorg maar dat is anders als je paarden traint waarvan je het karakter van de toekomstige eigenaren niet kent. Daar zit het onderscheid, een paard kan je -bijna- alles leren volgens het boekje, anders gaat die naar de slager. -soms- Helaas hoeven eigenaren daar niet bang voor te zijn...

Brainless

Re: Uitvechten of toegeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:20

Er worden anders genoeg paarden met een (kleine!) gebruiksaanwijzing verkocht! Die gaan echt niet naar de slacht omdat er bv eerst wordt aangeraden te longeren voor het rijden, of als het paard niet 100% verkeersmak is.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 09:21

Ok, vind ik dan weer een beetje een aparte reactie. Een titel is een titel, meer niet. Waarschijnlijk bedoel jij iets heel anders met vechten dan ik. Maar goed. Mijn paarden, gaan niet naar de slager, dus ook dat is hier totaal niet van toepassing. Wanneer ze verkocht worden, gaan ze altijd naar een particulier welke bekwaam genoeg is voor het verder uitbrengen van de paarden in de (hogere) dressuursport. Ik train mijn paarden altijd zo dat iedereen er op kan, maar vertel er gewoon vtv bij, hoe het paard in elkaar zit. Daarbij zijn mijn paarden véél te duur voor de slacht. :Y)

Sanp even niet wat dit te maken heeft met het topic??!?

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 09:21

Idd brainless.. Zo is het!

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:37

bij een van mijn verzorgpaarden is dat ook zo,
maar als je haar niet eerst die 10 minuten geeft dan kan het goed zijn dat je ze niet eens haalt :) (ja er zit een schroefje los, misschien zelfs meerdere)
maar ik zou geen ruzie zoeken als hij daarna wel gewoon zijn best doet..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:14

rocksyboy schreef:
Tsja, soms moet je toch ook wel even baas zijn :Y) ?

Ja, soms moet je dat, maar zorg dat dat is op momenten dat het van belang is. Als een paard lekker aan het werk gaat nadat je hem even z'n (onschuldige) puntjes hebt laten maken, is het prettiger voor de relatie en ook voor het werk om dat dan even te doen.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 21:18

Vandaar ook soms. Als ik deze niet zo nu en dan eventjes aanpak, maakt hij de gehele tijd grapjes.

Wees consequent, maar niet altijd.... ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:27

rocksyboy schreef:
Vandaar ook soms. Als ik deze niet zo nu en dan eventjes aanpak, maakt hij de gehele tijd grapjes.

Wees consequent, maar niet altijd.... ;)

:D Volgens mij snap je het heel aardig :))

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:35

Nee hoor, niet gaan vechten. Als ie gewoon de tijd nodig heeft om los te komen, wat is daar mis mee?

Als je een wedstrijd wilt rijden rijd je toch ook los? Je gaat niet koud de ring in, dan zou de hele proef ruk zijn ;)
Volgens mij die tien minuten dus geen enkel probleem!

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 22:43

Waratje: Hahaha ja zo is het.. Haha.

Phormicola: Dankje voor je reactie!! Heb je helemaal gelijk in!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 03:59

Ja aan nukken en even 10 minuten longeren heb je niet veel als je om de 7 minuten van paard moet wisselen, dan moet er gewoon gewerkt worden. Dat is het verschil tussen hobby en professioneel paard gebruik. Je moet er dan ook niet al teveel een poedel van maken.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 10:21

Uhm hmm, ok.. Longeren doe ik bijna nooit vtv. Alleen als ik echt ga longeren. Daarbij rijd ik mijn paarden geen 7 minuten maar een half uur tot 3 kwartier. En geloof mij, een professional neemt ook echt wel tijd voor de paarden, anders begint hij er niet eens aan.

Jij bent altijd wel erg zwartwit in je post maXcomX, eerst is de titel niet goed, want vechten doe je met een stier. En nu moet ik er geen poedel van maken :roll: :? ...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:55

maXcomX schreef:
Ja aan nukken en even 10 minuten longeren heb je niet veel als je om de 7 minuten van paard moet wisselen, dan moet er gewoon gewerkt worden. Dat is het verschil tussen hobby en professioneel paard gebruik. Je moet er dan ook niet al teveel een poedel van maken.

Geen enkel paard kan 7 minuten presteren zonder enige voorbereiding, dus als jij elke 7 minuten van paard wisselt dan zal dus een ander opdraaien voor het opwarmen van het paard en dus ook voor het omgaan met het eigenaardigheidje van dit paard. Om heel eerlijk te zijn vind ik jouw posts klinken alsof je beter een (motor)fiets kunt kopen dan je met paarden bezighouden ;(

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:39

Mijn paardje is ook een dieseltje. Die moet echt op gang komen en de eerste 10 minuten draaft ze niet echt door. neemt kleine passen. pas na zo'n minuut of 8 -10 komt ze los,neemt ze grotere passen, hoger tempo. Zo zit het beestje nou een keer inelkaar (is ook wat ouder en dus wat stijfer). Ik neem nu met de kou ook langer de tijd om in te stappen, rijd linksom, rechtom voltes in stap. Daarna draaf ik aan en als ze warm is, draaft ze pas echt lekker.

lovebelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:53

als je begint met een 10 minuten stappen en daarna rustig gaat draven.
als ie niet op je been reageert geef je hem een innieminnie tikje.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 02:43

Zo worden polopaarden ook vaak gezien -door hun eigenaren- motorfiets is idd het juiste woord daarvoor. Ik train en verzorg ze, en wat de eigenaren doen is hun verantwoordelijkheid. En geloof mij, die paarden mogen blij zijn dat ze de 10 halen, zonder trauma of ernstig letsel. Ik kan je wel wat voorbeelden laten zien van totaal uitgewoonde polopaarden, die de slager gemist hebben. Het enige wat we enigzins kunnen doen is ze goed voorbereiden en hopen dat de eigenaar geen halve zool is die ze onder de dope laat spelen tot ze kapot zijn. Maar ik moet de eerste melding nog zien bij de dierenbescherming over dit soort praktijken.
Gelukkig hebben we ook nog plaats af en toe zo'n zielig geval, die geniet van een welverdient pensioen, ook al heeft die einschuss door verwaarloosde infectie.
Dus aub niet bij voorbaat rare opmerkingen maken of gaan wijzen als je niet weet waar het over gaat, even goede vrienden, polo is gewoon een keiharde sport en laat weinig ruimte voor uitgebreide therapien of sessies, anders gaat het paard er gewoon uit.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 09:59

Jij kiest er zelf voor om in dat wereldje rond te lopen. Of je het nou eens bent met de trainingsmethode en het gebruik (misbruik) van die paarden of niet, je doet er toch aan mee. Door er aan mee te doen, hou je het ook in stand. Misschien iets om eens over na te denken als je echt begaan bent met het welzijn van die paarden. En die eerste melding aan de DB is door jou ook te maken, hoor.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 11:22

maXcomX schreef:
Zo worden polopaarden ook vaak gezien -door hun eigenaren- motorfiets is idd het juiste woord daarvoor. Ik train en verzorg ze, en wat de eigenaren doen is hun verantwoordelijkheid. En geloof mij, die paarden mogen blij zijn dat ze de 10 halen, zonder trauma of ernstig letsel. Ik kan je wel wat voorbeelden laten zien van totaal uitgewoonde polopaarden, die de slager gemist hebben. Het enige wat we enigzins kunnen doen is ze goed voorbereiden en hopen dat de eigenaar geen halve zool is die ze onder de dope laat spelen tot ze kapot zijn. Maar ik moet de eerste melding nog zien bij de dierenbescherming over dit soort praktijken.
Gelukkig hebben we ook nog plaats af en toe zo'n zielig geval, die geniet van een welverdient pensioen, ook al heeft die einschuss door verwaarloosde infectie.
Dus aub niet bij voorbaat rare opmerkingen maken of gaan wijzen als je niet weet waar het over gaat, even goede vrienden, polo is gewoon een keiharde sport en laat weinig ruimte voor uitgebreide therapien of sessies, anders gaat het paard er gewoon uit.

Zoals Waratje ook al zegt, het is jou keuze dat je hier aan mee wilt werken. Ten tweedde, ben ik niet de gene die begint met rare opmerkingen. Ik train ook paarden, mede voor andere eigenaren, maar zeker niet op deze wijze. Mocht een eigenaar dat van mij verlangen, zoekt hij maar een andere trainer. Kan ik hem misschien doorsturen naar jou?!?

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 23:47

Ja en zo kunnen we wel even doorgaan, dus. Paarden inrijden van begin tot eind, is iets anders dan spelen en ver/nazorgen. Ook in de draf- en rensport gebeuren dit soort dingen. De eigenaar is en blijft verantwoordelijk, of geef je een automonteur ook de schuld als een bestuurder niet kan autorijden? Rare voorsteling van zaken hoor. En dat is het laatste wat ik er over zeg, voordat we een discussie krijgen die niet over het onderwerp gaat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 08:27

@maXcomX
Jij begon deze discussie, jammer dat je je daar nu aan onttrekt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:00

maXcomX schreef:

Tja, en de paarden die dat wel nodig hebben, komen dus uit bij een dressuur-, spring-, of recreatieruiter die vervolgens hier vragen gaat stellen over hoe je zo'n dier dan wel het best aanpakt. Beetje nutteloos om te reageren vanuit een doorsnee paard als TS al aangeeft dat het 'geen gewone' is. Genoeg paarden die niet reageren volgens het boekje en dan zoek je dus uit wat er wel werkt om hem goed aan de gang te krijgen. Het ene paard is gewoon rotverwend en moet eens een keer goed op zijn falie krijgen om duidelijk te weten dat er gewoon zonder gemuts geluisterd moet worden, en het andere paard heeft teveel ego om zich te laten dwingen en daarmee werk je in sluiproutes en kringetjes naar je doel toe, zodat hij uiteindelijk wel doet wat je wil zonder hem te beledigen.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 10:13

maXcomX schreef:
Ja en zo kunnen we wel even doorgaan, dus. Paarden inrijden van begin tot eind, is iets anders dan spelen en ver/nazorgen. Ook in de draf- en rensport gebeuren dit soort dingen. De eigenaar is en blijft verantwoordelijk, of geef je een automonteur ook de schuld als een bestuurder niet kan autorijden? Rare voorsteling van zaken hoor. En dat is het laatste wat ik er over zeg, voordat we een discussie krijgen die niet over het onderwerp gaat.

Ik geef nooit een eigenaar de schuld als ze niet kunnen rijden, maar wel als ze met opzet de paarden afbeulen. De paarden die ik train (lees trainen en niet 'spelen'???) worden zo getraint dat een ieder er mee uit de voeten kan. Wanneer ik weet dat een eigenaar er niet eerlijk mee omgaat, komt zo'n paard niet bij mij in training.

Wanneer jij, met eigen toezegging, paarden traint, waarvan je weet dat ze naderhand niet eerlijk worden gereden, waarvan jezelf zegt dat iemand zelfs eens de DB zou moeten tippen, is mijn mening dat je het zelf in de hand werkt.

Als je het echt zo oneerlijk zou vinden, had je allang de dierenbescherming gebeld. Ik wel in elk geval.

Mijn paarden zijn té goed om over de kop te rijden...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:14

Ik moet zeggen dat ik na het lezen van het topic in richting van wat (lichte) artrose ga denken, zeker ook omdat hij in de zomer er (veel) minder last van heeft. Hoe oud is het paard?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:08

Mijn eerste gedachte was eerlijk dat eerlijk gezegd ook Lielle. Daarnaast, zelfs als het niet om dat soort problemen gaat maar om een wat beperkter dravend paard dan heb je tijd nodig voor een goede warming-up en die geef je hem nu duidelijk niet. Geen wonder dat je daar protest op krijgt.

In z'n algemeenheid: je begint vanuit een kleine beweging, en van daaruit werk je naar een grotere beweging. Dat geldt zowel in je warming up (losdraven in een "ponydrafje") als in je training (om een goede uitgestrekte draf te kunnen laten zien moet je eerst kunnen sluiten)

Gun je paard dus gewoon het losdraven in een zo klein mogelijk drafje. Je kunt hem daarin nl best scherp aan je hulpen maken zonder als een gek op naar voren te moeten rijden. Is hij eenmaal warmgedraaid (en 10 minuten is geen rare tijd) dan kan je de beweging wat opvoeren en meer naar voren wegrijden.

Of dat voldoende is of dat er iets achterzit als bijv. artrose, daarvoor zou je het paard moeten zien. Dat kan ik vanaf hier niet beoordelen.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 15:59

Het paard is net 6 geworden. Artrose is uitgesloten. Alle lichamelijke beperkingen zijn uitgesloten. Paard is compleet goedgekeurd en doordat het op een grote stal staat, en de veearts regelmatig controles uitvoerd, is dit niet van toepassing.

Equimotion: Hoezo geef ik hem "duidelijk de tijd niet"?? Wie zegt dat ik dat niet doe?!?