ik heb een nieuw paard, maar hij gaat er steeds vandoor..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:22

maXcomX schreef:
Ik ook niet, maar ik zag iemand schrijven over en carriere op de renbaan... Verder ben ik het wel met je verhaal eens, bij jonge paarden moet je altijd op je hoede zijn, eigen veiligheid eerst!

Ik.

Ze worden erg jong op de renbaan gezet hoor!

Verder raad jij dus aan om het dier op stal te houden of mislees ik mij nu?
Want dat vind ik echt niet kunnen.

maXcomX

Re: ik heb een nieuw paard, maar hij gaat er steeds vandoor..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:42

Paarden zo vroeg op de renbaan is niet gezond. Ze zijn nog in de groei en de gewrichten zijn ook nog niet helemaal door ontwikkeld. Een paar weken op stal -natuurlijk wel elke dag naar buiten- en veel aandacht besteden zonder afleiding is echt niet zielig. Dat wordt het wel als het dier ongemanierd is, tot ieders frustratie. Intensief met het dier omgaan, is de beste manier om in het begin het dier goed te leren kennen en dat het dier gewend raakt aan alledaagse zaken, dat zal in de wei moeilijk gaan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:58

Oja je bedoelde wel met elke dag buitenkomen? Ik zie mijn paard nl liever op de wei.

En dat het vroeg is met die dravers ben ik helemaal met je eens, maar het is wel de realiteit hoor.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 02:25

We hebben hier heel wat "lastige" paarden gehad, en normaal rijden we hier polopony's in en voeden ze op. Soms is het onoverkomelijk dat een speciale behandeling -soort heropvoeding van a tot z- het enige is wat helpt. Dan gaan we gewoon het traject in van voetje geven tot opzadelen. Dan komt vaak wel boven water wat er aan schort. Die handelingen zijn voor het paard heel belangrijk, niet alleen leert het zich te gedragen maar bouw je daarmee ook weer een vertrouwensband op. Dit soort zaken kun je nu eenmaal niet in de wei doen, we hebben meer paarden die ook aandacht vereisen. En een paar weken intensief -ook 'snachts- behandelen op stal, bak en roundyard, werkt het best. Als alles weer normaal is, dan pas gaan ze de wei in, en niet eerder. Ik zie me al telkens achter een paard aanlopen in de wei -en zeker hier-, dan kom ik tijd tekort voor de rest. Leuk als je 1 paard hebt, maar we hebben hier gemiddeld 10 probleemgevallen die aandacht vereisen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 02:46

Sja, ik ben wel bereid een paard de eerste week op stal te houden maar niet veel langer (en heb ook lang rondgedraaid op een stal waar ze corrigeerden). Gewoon klein stukje afzetten desnoods. En ja, het durft wel eens 2u te duren, maar het heeft goddank nog nooit langer dan 4u geduurd om eentje te pakken :D Maar het is zeker een goeie tactiek om gewoon alles opnieuw te doen en rustig aan :j

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 03:53

Ja, ben ik met je eens. Soms zijn ook de klachten wat vaag, waardoor ik niet helemaal duidelijk krijg wat er precies aan schort. Dan wordt het dus het hele traject aflopen tot het probleem zich aandient. En dat kan soms kort en soms wat langer duren -inclusief verhelpen van het probleem- En de stal... die vinden de meeste, zo niet allemaal, wel OK. Opdrijven of halsteren is bijna nooit nodig, ze weten allen de weg zonder rennen of de boel op stelten zetten na een paar weekjes oefenen/therapie. Zie het maar als een ziekenhuis opname, het is op dat moment niet fijn, maar daarna heb je er wel profijt van.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 07:38

het enige wat TS moet doen is er goede begeleiding bij halen.

Ik snap dat nooit.... sorrie

_Aimee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:58

ik had precies hetzelfde jong paard en rennen zonder te stoppen
als er niks met het gebit rug enz aan de hand is zou ik gewoon
gaan rijden.maar niet erop zitten en rondjes rijden.maar de hele
tijd met hem bezig zijn zodat hij geen kans heeft om weg te rennen
rijd veel overgangen en als hij druk word net doen of je dom bent
gewoon doorijden bij mij helpen kleine achtjes dan rijd ik overgangen
en bijv stelling naar binnen rechtrichten en stelling naar buiten suc 6 ;)

Whatever572

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:12

Dat heb je heel vaak dat ze je in het begin uitproberen. Ga je er zelf nadat hij ervan doorgaat meteen vanaf? Zoja dat moet je juist niet doen. Op de plek waar hij vandoor ging meteen terug naar die plek toe, om te laten zien wie de baas is. Misschien moet je dat eens proberen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:14

yep.............

moet je wel net gistreren stoertjes gegeten hebben........

zo makkelijk is dat namelijk niet voor heel veel mensen :)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:16

Zelf heb ik nu ruim een jaar een draver van 6 jaar. Verschrikkelijk lief en zeer leergierig, maar ook onzeker en heel snel. Dus heb ik op een gegeven moment besloten om voorlopig niet meer te rijden, maar veel te werken aan grondwerk. Ik heb mijn doelen moeten bijstellen, maar ik heb nu al een heel ander en zelfverzekerder paard. Als wij beiden er weer aan toe zijn, dan stap ik er weer op.

Mijn tip is doe grondwerk met het paard, zodat jullie allebei meer vertrouwen in elkaar krijgen. Het is erg leuk om op deze manier met een paard aan het werk te zijn en elkaar goed te leren kennen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:28

jaaaa grondwerk............

Ineke2Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:17

it_is_me schreef:
Zelf heb ik nu ruim een jaar een draver van 6 jaar. Verschrikkelijk lief en zeer leergierig, maar ook onzeker en heel snel. Dus heb ik op een gegeven moment besloten om voorlopig niet meer te rijden, maar veel te werken aan grondwerk. Ik heb mijn doelen moeten bijstellen, maar ik heb nu al een heel ander en zelfverzekerder paard. Als wij beiden er weer aan toe zijn, dan stap ik er weer op.

Mijn tip is doe grondwerk met het paard, zodat jullie allebei meer vertrouwen in elkaar krijgen. Het is erg leuk om op deze manier met een paard aan het werk te zijn en elkaar goed te leren kennen.

Ach schei toch uit... gewoon een goede instructrice erbij halen die (zeker in het begin) er iedere keer bij is als dat meisje rijd. Op deze manier leert ze van haar fouten en leert ze ook hoe ze dat dier moet rijden.
Als het dier een keer echt te "stout" is dat het meisje hem niet goed durft aan te pakken klimt de instructrice er eventjes op om duidelijk de grenzen te stellen. Dat is wat paard en meisje nodig hebben.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 01:05

Grondwerk is zeer goed! Denk alleen niet dat het je problemen onder het zadel allemaal oplost. Om goed te kunnen rijden moet je vooral rijden ;)

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 01:07

Rot dat je er zo achter moet komen :(
Idd, longeren, grondwerk (evt NH, leuk om je in te verdiepen :))

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 01:13

nieuwe opvoeding :)

Consequint zijn.. Nee is Nee.. braaf is braaf.. stout is stout en daar houd je je dan ook aan..
Succes !

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 01:22

nou, hij is 3 jaar.... is net verhuist, vind je 't gek dat hij misschien niet helemaal 'z'n eigen' is? als ik 'halsoverkop' opeens van m'n eigen stekkie weggehaalt zou worden, m'n vriendjes etc. en daarbij ook niet 't verstand zou hebben wat er gebeurt, dan zou ik ook niet blij zijn hoor!

Het schijnt vaker zo te zijn dat hele lieve paarden na een verkoop opeens niet meer te genieten zijn. Geef dat paard tijd, zelf vind ik 24/7 buiten 't beste met soortgenootjes, en zoals ook meerdere zeggen, neem les als je dat nog niet hebt ;)

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 01:26

ooh..Dat had ik niet gelezen :=

nee maar dan vind ik gewoon dat je het hem niet kwadelijk moet nemen..
ik bedoel
een grote reis, vreemde locatie,vreemde mensen, vreemde paarden..
this gewoon de adrenaline !.. over een weekje is het vast al een stuk minder ;)

edit ; geef hem goed de ruimte om alles en iedereen rustig aan te leren kennen ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 01:32

Tuurlijk moet je een paard even de tijd geven, maar je moet ze bij wijze van spreken ook geen tijd te veel geven zodat ze ook de hele trucendoos kunnen uitpakken toch?

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 01:36

das waar.. maar aan de andere kant mogen ze hun trucendoos wel uitpakken maar dan moet je snel genoeg laten zien dat je het daar niet mee eens bent ;)..

alovej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:29

Blijf vooral consequent.
Als hij de ene keer wel gewoon mag doen en laten wat hij wilt en de andere keer niet, word hij wild.
Trek dus duidelijk een grens.
Voel je dat hij weer wilt gaan rennen, blijf goed in het zadel en probeer hem in te houden.
Ga gewoon heel snel proberen halt te houden.
Als hij het dan nog probeert,blijf jij gewoon tegel stribbelen.
Hij moet en zal luisteren.!!