Hoe een paar rustiger te laten galloperen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 20:14

Bermudaa schreef:
Wel een aantal goede tips in dit topic, aangezien ik hetzelfde probleem heb, heb ik hier ook veel aan haha!

Alleen zou ik niet gaan loppen k*tten met hulpteugels enz

nee, dat hoef ik ook niet.
Dat verdoezelt het probleem alleen maar..
Ik wil gewoon echt aan het probleem gaan werken zodat ik een oplossing vind.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:18

duChambre schreef:
zwaar gaan zitten, handen sluiten
als ze dan wil gaan draven been erbij houden dat ze wel voorwaarts blijft.

en bovenal het andere meisje vragen of zij niet alleen wil crossen, maar ook eens normaal wil galopperen buiten.
is voor haar ook beter, als het paard er dan vandoor gaat dan kan ze hem ook nog eens normaal terug nemen, ipv dat ze als een gek gaat omdat dat het enige is wat het paard kent... ;)
Precies mijn reactie :j

Hmmz, dat je geen bak hebt maakt voltes rijden wel moeilijk ja. Ik rijd zelf ook een fries die voorheen hetzelfde probleem had. Voltes rijden hielp wel, maar zodra ik haar op de lange zijden van de bak liet galloperen vloog ze er weer vandoor. Daarvoor is handen sluiten (misschien iets terugnemen) en been erbij houden zodat ze voorwaarts blijft een erg goede tip. Succes in ieder geval!

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 20:21

Sabin_e schreef:
duChambre schreef:
zwaar gaan zitten, handen sluiten
als ze dan wil gaan draven been erbij houden dat ze wel voorwaarts blijft.

en bovenal het andere meisje vragen of zij niet alleen wil crossen, maar ook eens normaal wil galopperen buiten.
is voor haar ook beter, als het paard er dan vandoor gaat dan kan ze hem ook nog eens normaal terug nemen, ipv dat ze als een gek gaat omdat dat het enige is wat het paard kent... ;)
Precies mijn reactie :j

Hmmz, dat je geen bak hebt maakt voltes rijden wel moeilijk ja. Ik rijd zelf ook een fries die voorheen hetzelfde probleem had. Voltes rijden hielp wel, maar zodra ik haar op de lange zijden van de bak liet galloperen vloog ze er weer vandoor. Daarvoor is handen sluiten (misschien iets terugnemen) en been erbij houden zodat ze voorwaarts blijft een erg goede tip. Succes in ieder geval!

dankjewel!
dus jij hebt het probleem opgelost door handen te sluiten en been erbij houden?

annastasia

Re: Hoe een paar rustiger te laten galloperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:46

Eigenlijk moet je alles naar voren oplossen.
Dus juist been bij geven ipv in de mond te gaan hangen.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:48

Ik volg even mee :)

Heb nu net ook een hittepetit, heb er nog niet op gegaloppeerd maar zie het nu al, ja ontspannen zitten he..

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 18:54

annastasia schreef:

dus zeg maar als ik op het weiland ben galloperen totdat ze moe word en dan net 1 rondje extra?

Koekje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:56

Ik doe altijd volte's maken.. en soms rustig laten remmen maar toch blijven knijpen met je benen dat hij door galoppeerd maar rustiger gaat.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 19:14

Koekje07 schreef:
Ik doe altijd volte's maken.. en soms rustig laten remmen maar toch blijven knijpen met je benen dat hij door galoppeerd maar rustiger gaat.

knijpen?
Bedoel je af en toe kuit geven?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:31

maaikedewit schreef:
annastasia schreef:

dus zeg maar als ik op het weiland ben galloperen totdat ze moe word en dan net 1 rondje extra?

Dat juist niet, want dan sta je haar toe weer te gaan vliegen.
Hand toestaan, en van achteren naar voren rijden.
Gaat ze te hard, dan weer opvangen en weer naar voren rijden.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:50

ik heb ook op een ruin gereden die in het begin wel eens in de galop zijn eigen gang ging. En niet rustiger wilden galopperen. Maar ik merkte aan hem dat wanneer ik met hem ging draven, en ik liet hem lekker draven (en ik DACHT dat ik hem onder controle had en dat die naar me luisterde) merkte ik dat hij daarna in de galop een loopje met me nam. Dus wat ik meestal deed is zodra ik ging draven liet ik hem langzamer draven door zwaarder te gaan zitten en desnoods voltes maken. En ik liet hem dan vaak zo langzaam draven dat hij er net niet uit viel. En daarna liet ik hem wat overgangen rijden van arbeids naar midden draf enzo. En als ik merkte dat ik hem onder controle had en dat hij goed en gelijk op me hulpen reageerde dan ging ik pas met hem galoperen. En dan reageerde hij wel goed op mijn zwaardere zit. En doe vooral niks met je teugels (trekken of druk op liggen of hoe jij dat normaal ook doet) want hoe meer weerstand je op de teugels legt hoe meer je paard zich tegen je verzet en gaat 'crossen'.
Maar zorg dus dat je vóórdat je gaat galoperen dat je je paard al helemaal lekker aan het lopen hebt (nagevelijk en aanleunig hebt)

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:52

Veel voltes rijden en sluiten totdat ze langzamer gaat. Dat zal ze lastig vinden dus let op dat ze dan niet in draf valt. Vooral NIET aan de teugels gaan trekken want dan word het alleen maar erger!
Voor de rest: bovenbeen en knie goed aansluiten en terugzitten..
Succes! :)

Vajari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:22

Hetzelfde probleem heb ik ook met mijn 3 jarige Fries, tenminste in de bak dan. Tijdens buitenritjes galoppeer ik nooit.
Er is altijd 1 kant (rechter of linkerhand) waar ze harder op gaat.
Mijn instructeur zegt dan altijd, laat r maar galopperen, maar als ze naar links kijkt, en denkt dat ze dan lekker hard kan, vraag je aan je paard: goedzo dat je kan galopperen met je hoofd naar links, maar kan je het als je je hoofd naar rechts houdt?
Dat los je dan op, door de teugels in 1 hand te nemen, in geval van hoofd naar links, vraag je met je teugels in 1 hand dat ze wel naar links gaat, vragen en weer los, maar tegelijkertijd, zet je je rechterhand op de rechterteugel, zodat het hoofd naar rechts moet worden afgebogen...
En dan nog je evenwicht bewaren en proberen door te galopperen.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 19:29

Vajari schreef:
Hetzelfde probleem heb ik ook met mijn 3 jarige Fries, tenminste in de bak dan. Tijdens buitenritjes galoppeer ik nooit.
Er is altijd 1 kant (rechter of linkerhand) waar ze harder op gaat.
Mijn instructeur zegt dan altijd, laat r maar galopperen, maar als ze naar links kijkt, en denkt dat ze dan lekker hard kan, vraag je aan je paard: goedzo dat je kan galopperen met je hoofd naar links, maar kan je het als je je hoofd naar rechts houdt?
Dat los je dan op, door de teugels in 1 hand te nemen, in geval van hoofd naar links, vraag je met je teugels in 1 hand dat ze wel naar links gaat, vragen en weer los, maar tegelijkertijd, zet je je rechterhand op de rechterteugel, zodat het hoofd naar rechts moet worden afgebogen...
En dan nog je evenwicht bewaren en proberen door te galopperen.

Maar dan is het probleem tog niet opgelost dat ze hard gaat?

Wendy1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:50

Diep zitten, niet aan de teugels trekken maar spelen en voltes rijden.

brendastral

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:19

voor je gaat galloperen je paard een paar kleine voltes laten rijden tevens doorzitten. maak de volte groter en groter en als je op de lange zijde komt laat je hem midden draf doen. (als dit lukt) ga doorzitten en stuur je paard ik galop, je moet hem bij je houden door het gebruik van je handen door hem steun te geven in zijn mond. je moet je met je kruis aanspannen net of je moet plassen :) en je met je benen aansporen.
het is denk ik een beetje moeilijk uitgelegd maar als je het probeert valt het wel mee :)
Veel succes x

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:24

maaikedewit schreef:
Hallo bokkers!,

de titel zegt het eigenlijk al: hoe kun je een paar rustiger laten galloperen?

ik rijd op een paard, een friese merrie.
Een ander meisje rijd er ook af en toe op, maar ik het meest en het intensiefst.
Zij rijd vooral buitenritjes aan de lange teugel enzo, maar ik heb het idee dat als zij gallopeerd dat zij alleen maar crost..
hoe kun je dat een paard afleren?
Wij hebben op stal geen bak, ik moet een eindje rijden en dan kom ik op een groot weiland, maar dat paard denkt: groot weiland!! CROSSEN!
dat is erg vervelend.
weten jullie oefeningen dat dat ophoud?

erg bedankt!

Ophoudingen maken , voltes , achterover zitten.