Hoe rij jij een paard dat je niet kent?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:50

Apple schreef:
[..]
Dat is helaas ook mijn ervaring bij meerdere maneges in Nederland. Je komt voor een buitenrit en je wordt op een of andere neuroot gezet. En pas als je dan al op de grond ligt is het "oh, maar deze gaat eigenlijk in de winter nooit mee op buitenrit omdat hij nogal bokt" of "Oh, je reed achteraan met deze en zonder zweep :oo , dat kan niet" (en dan nog een half jaar een hoefijzer op je kont zien staan).
Dat is ook onoplettendheid van de begeleiding. Kleine moeite om er even bij te zeggen of iemand een zweep nodig heeft of wat de beste positie in de groep is.

Ik heb manegepaarden op buitenrit nooit fijn gevonden. Ze hebben vaak allemaal rare tics en het beste kun je gewoon alleen maar zitten en niets doen. De laatste keer toen ik bij een manege een strandrit wou maken hadden ze vanwege de galop tijdens die rit allemaal heel enge verhalen van dat je echt heel goed moet kunnen rijden en dat ze echt heel hard gaan galopperen. Kennelijk is dat nodig vanwege pennymeisjes, maar ik reed toen regelmatig crossen met mijn pony en dat zei ik ook, maar alsnog kwamen ze met allemaal verhalen dat het echt heeeel hard ging e.d. :+

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:07

Ik weet niet of je dan ook poets mogelijkheden hebt maar dan kan je ook bijvoorbeeld kijken hoe het paard reageert als je bepaalde bewegingen maakt. En als het van zo een manege paard is, ik vind het zelf ook niet erg prettig om die te rijden en waarschijnlijk die ponys ook niet als ze niet op de goede manier worden gereden,
Maar als je dus die onbekende pony rijd, probeer eerst in stap te kijken wat hij of zij nog precies is aangeleerd, gaat het met de zit, benen , weet ik het.
Tempowisselingen en messchien met meerdere paarden rijden die hij kent. Maar ik hoop dat je weet dat paarden je meestal uitesten hoe ver ze bij jou kunnen gaan en alles ( in het begin dan ) Succes en hoop dat je er wat aan hebt:D
( maar dit is dan mijn manier van het doen )
P.s als hier nog fouten inzitten citeer me dan eventjes;)!

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:27

Vragen of er een rem opzit. Zoja gewoon rijden.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:31

voorzichtig rustig aanvoelen, nooit gelijk flink eraan gaan rijden, veel paarden hebben dan gelijk zoiets van, hé wat doe jij nou? Jou ken ik niet rot es effe op! En als het dan goed gaat wat meer opbouwen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:34

fro schreef:

Jep... Zo kreeg ik wel eens een paard mee die dat kennelijk niet had. Kijk als je netjes in de rij blijft is dat 1 ding. Totdat de pony's voor mij opeens allemaal opzij sprongen/ervandoor gingen. En het paard zag de rij voor hem opensplijten zoals de zee bij mozes.

Toen was het dag dag met je handje tegen de rest van de groep. :evaw:

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:35

Miss_Malfoy schreef:
fro schreef:

Jep... Zo kreeg ik wel eens een paard mee die dat kennelijk niet had. Kijk als je netjes in de rij blijft is dat 1 ding. Totdat de pony's voor mij opeens allemaal opzij sprongen/ervandoor gingen. En het paard zag de rij voor hem opensplijten zoals de zee bij mozes.

Toen was het dag dag met je handje tegen de rest van de groep. :evaw:

ja bij manegepaarden doe ik het ook zo

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Hoe rij jij een paard dat je niet kent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:38

Olijkje ik neem aan dat je op de kwoot van flo doelt?

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:17

ehh ja :P

FMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:25

Ik rij het liefst helemaal niet op een paard dat ik niet ken.. Ik ben geen held en geen overdreven goede amazone dus vind het al heel wat dat ik paardrij.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:26

Dat hangt echt van de situatie en het paard af.

Als iemand zegt "Kan jij even op die rotbok klimmen.. enne.. vergeet je cap niet." ga je er al heel anders mee te werk dan dat er iemand vraagt "He, kan jij mijn paardje even wat beweging geven?" :D.

mickymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:59

ik leer hem/haar met borstelen een beetje kennen en als we dan aan het rijden zijn rijd ik gewoon zoals ik op elk paard rijd,
en anders pas ik me aan aan het karakter b.v
het is een erg snel paard dan zorg ik dat ze zo hard gaat als ik dat wil ;)

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:23

Ik wil een voor mij nieuw paard altijd zelf poetsen en opzadelen, daarbij kijk en voel ik wat reacties zijn en of het dier rustig is of nerveus etc.
Dan rondje lopen en opstappen alsof er niets aan de hand is, na een paar passen stap even halthouden om de rem te controleren en dan rustig aan verder proberen.

Manegepaarden zijn een ander verhaal.. die zijn vaak wat meer gehaaid in truckjes,maar dan nog merk je het bijna altijd snel genoeg aan het gedrag in de omgang.

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:28

Ha heb ik 1x gedaan, zat er wel geteld 2sec op toen lag ik er naast.
Ik wil hem dus eerst ff zienen lopen voor ik op stap haha

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:51

Eerst kijken hoe het paard om de hulpen reageert.
Info vragen bij de eigenaar, vaak worden er dingen overdreven :o .

afwachten hoe het paard op andere paarden reageert.
En dan gewoon rijden :D

lisa1052

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:04

Probeer het paard zelfvertrouwen te geven,
En blijf zelf ook ontspannen,
Maar wees verstandig met wat je doet bv bij de benen,
En met het rijden rustig blijfen,
Niet gelijk het paard met de zweep slaan maar proberen met je stem,
Zodat het paard aan je kan wennen

Nog veel plezier

mvg lisa

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:36

Ik rijd altijd met een los teugeltje, ook op m'n eigen paard. Dat is gewoon mijn manier van rijden geworden, dus ook op andere paarden. Sommige paarden reageren helemaal niet op been en lichaamsgewicht met sturen, dan ga ik daar mijn uurtje aan besteden. Vindt het dan een grotere uitdaging om hem scherp op die hulpen te krijgen dan op een naar mijns inziens verkeerde manier mooie dressuurpasjes te laten doen.

Met buitenrijden op vakantie: ik hou zelf van lekker hard crossen dus als ik een beetje druk paard heb, vind ik dat helemaal niet erg. Daar cross ik net zo hard mee als met m'n eigen paard. Alleen hou ik dan wel de teugels iets korter.

Ik ga als eerste voor ontspanning, en dan vooral in mezelf. Als het paard een beetje springerig is, maar ik ontspannen dan is het ook goed.

lisa1052

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:53

Ja precies ik ben het helemaal mee eens met Sassol
En als je het heel eng vind, kan je beter maar niet op een vreemt paard gaan

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:01

gewoon hetzelfde als anderen paarden ;) soms vraag ik wel naar het karakter dan weet je een beetje wat je kan verwachten :)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:07

Gewoon zitten en rijden. :)
eerst voorzichtig beenhulpen geven, als er na 2 hulpen nog geen reactie is iets harder doen. geldt ook voor de teugel.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:32

Als ik op andermans paard ga (en dan bedoel ik niet op vakantie, maar van vriendin oid),
begin ik lang en laag, beetje elkaar leren kennen.
Ontspanning maar wel meteen duidelijk zijn wat je wilt, laat niet met me sollen.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:56

Een paard dat ik niet ken, rijd ik eerst voorzichtig, probeer wat dingen uit en kijk hoe het paard erop reageerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:06

eerst vragen wat het voor paard is ( hoe die ergens op reageert/wat die kan). dan borstelen, en met rijden eerst stappen tot het goed voelt en dan draven. daarna stappen en echt aan het werk zetten, draven en in draf aan het werk zetten/kijken wat die kan. daarna rustig aangalloperen en aan het werk zetten.

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:24

Ligt aan het paard. Ik zadel liefst zelf op of ben er iig bij, dat geeft al een idee. Verder: cap op en aanrijden en als je verwacht dat 'ie misschien niet helemaal normaal is nog even vragen of hij een gebruiksaanwijzing heeft. Heb wat paardrijden betrefd een overdosis lef, ik ga overal opzitten, ook al weet ik dat er al een hoop mensen langs zijn komen liggen (wat niet wil zeggen dat ik er ook op blijf zitten.. :P, ik heb alleen geen schrik om eraf te vallen (ervaringsdeskundige in vallen :P ) ).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:37

Hihi, mijn instructeur zegt altijd: "Het is gewoon een paard met een hoofd en een staart, net als elk ander paard."

Ikzelf ga toch echt 'voelen' in het begin. Ook vraag ik naar de gebruiksaanwijzing.
Met een wat drukker paard ga ik gelijk aan slag.

lullaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:03

Aftastend maar wel gewoon eigenlijk net als ieder ander paard!