paard gaat er vandoor, wat zouden jullie doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lijntje87

Re: paard gaat er vandoor, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:47

als een paard echt aan de rit gaat, krijg ik hem altijd maar op 1 manier stil. dat is door 1 hand strak op de manenkam te zetten en met je andere hand trekken-los-trekken-los te doen. Lief is het niet. Maar als je paard echt aan de hol is, moet je wat om hem stil te krijgen. Tot nu toe kreeg ik ze altijd op deze manier stil. Als je m eenmaal stil hebt, wel weer terug gaan en het probleem gaan oplossen.

Mariekyy

Re: paard gaat er vandoor, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:02

klinkt me bekend in de oren. mijn paard die is alleen buiten heel onzeker en slingerd over het hele pad heen en weer.
vaak dan heeft hij er genoeg van en draait dan om. ik voel het nu meestal aan komen en tik heb dan een beetje bij met me zweep.
dus ik denk dat je gewoon consequent moet zijn en wanneer je al een beetje voelt dat je paard het ritueel zeg maar gaat doen. meteen af stappen en er naast gaan lopen. zorg ervoor dat jij de leider bent.
je zei ook ergens dat je het gevaarlijker vidn om er naast te lopen dat is onzin! en het maakt niks uit of je er nou op zit of niet je moet van allebei de kanten iets te zeggen hebben.
ik zelf heb een cursus freestyle van Emiel Voets gedaan.
zo heb ik geleerd om mijn paard onder controle te houden als ik er naast sta/loop.
vaak vind ik het fijner om er naast te lopen dan heb ik meer vat om hem dan dat ik er op zit.
dus is het misschien een idee om z'n cursus te gaan doen of iedergeval gaan grondwerken.

lauralorens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:28

mijn pony haat winters en kou. 's winters gaat ze er graag vandoor en altijd in de zelfde hoek, eerst rijd ik haar natuurlijk omlaag. maar je weet blijkbaar wanneer jou paard ervandoor gaat(showtje vooraf) en ik weet dat ook. Meestal als lorenza ervandoor gaat, gaat ze in volle snelheid richting het hek. Ik stuur haar in de volte, zodat ze rondjes blijft rijden ; hierdoor stopt ze heel gauw. Als dit niet helpt probeer ik haar bit vast te zetten(of hoe je dat ook noemt) ik kruis mijn teugels, mn linker teugel gaat richting rechts(en dan naar beneden) en mn rechterteugel naar links(en dan omhoog). dit doet natuurlijk zeer dus ze stopt gelijk. misschien is dit niet heel fijn voor haar, maar mijn pony doet alleen maar vervelend om me te treiteren dus doe ik het terug. Omdat ze wil voorkomen dat ik het nog een keer doet, helpt de volte daarna gelijk en na een tijdje is ze het zat en gaat ze er helemaal niet meer vandoor.

mdpl11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:23

je pony/paard kan echt schrikken ergens van.
als hij er vandoor gaat ga dan rustig terug zitten en zeg hooo.
en kijk eens waarvan hij schrikt
en als je het ziet
kijk dan wat je daar aankunt doen.
het kan ook dat hij zijn eigen een beetje aansteld
maar dat heb je gauw genoeg in de gaten
dan moet je wel streng zijn
en gewoon zeggen klaar nu!

Veel succes ;)