Ik weet het nietmeer met bella..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:06

Ik heb even het topic doorgelezen, en ik zou hier gewoon mee stoppen als ik jou was ;) .. zoiezo vind ik jou/minjon een beetje 'geheimzinnig' antwoorden. Maar misschien wel iemand jou helpen als je echt niet wilt opgeven? :)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:12

Minjon, kun je heel misschien heel bokt de reden niet pb-en dan?

Via een topic met halve informatie iemand op weg helpen is sowieso al niet te vergelijken met goede hulp IRL. Maar als de oorzaak van gedrag van een pony ook nog eens geheim wordt is goed advies verwachten op een topic helemaal wachten op een toevalstreffer uit duizenden..

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:24

MerelxG_R schreef:
Ik heb even het topic doorgelezen, en ik zou hier gewoon mee stoppen als ik jou was ;) .. zoiezo vind ik jou/minjon een beetje 'geheimzinnig' antwoorden. Maar misschien wel iemand jou helpen als je echt niet wilt opgeven? :)

Ik wil de rede wel hier neertzetten, maar denk dat de TS het niet zo op prijs gaat stellen want het ligt aan háár, ben ik van mening.

xLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:26

Als ik op pagina éen gelezen heb dat het mis is gegaan toen je er iemand op heb gelaten, weet ik denk ik éen ding, denk ik, zeker, wat een geruststelling is:
Deze agressie is geen valsigheid.
Dit is agressie uit angst.
Tenminste. Deze conclusie trek ik er uit, niet dat ik er zoveel ervaring mee heb met paarden, maar ik heb een hond met agressie uit angst, waar we toen hij pup was meezaten :+
Je moet gewoon langzaam het vertrouwen weer opbouwen. Ik begrijp dat ze je echt aanvalt?
Dit duurt zeker lang, maar nadat je deze schade hebt aangericht, ben je het paardje deze tijd ook wel schuldig, neem ik aan?
Wat doet ze als je met voer aankomt ofzo iets?
En hoe groot is die weide eigenlijk?

Om eerlijk te zijn zou ik niet zelf gaan klunzen, maar iemand erbij halen die weet wat ie doet.

xLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:28

Minjon schreef:
MerelxG_R schreef:

Ik wil de rede wel hier neertzetten, maar denk dat de TS het niet zo op prijs gaat stellen want het ligt aan háár, ben ik van mening.

Als jij van mening bent dat het aan de TS ligt, reageert Bella dan ook alleen bij haar zo?
Of bij bekenden?
Hoe reageert ze nu bij onbekenden?
Of iemand die er niet bij was?

Vithou

Re: Ik weet het nietmeer met bella..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:29

Bij iedereen doet ze zo.
Maar het is zo. Héél soms doet ze wel normaal en kun je tot op zeker ehoogte (5m ongeveer) afstand bij haar komen, maar meestal helemaal niet?
En het was ook van de 1 op andere dag (die dag was ik er niet bij)

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:30

xLotte schreef:
Als ik op pagina éen gelezen heb dat het mis is gegaan toen je er iemand op heb gelaten, weet ik denk ik éen ding, denk ik, zeker, wat een geruststelling is:
Deze agressie is geen valsigheid.
Dit is agressie uit angst.
Tenminste. Deze conclusie trek ik er uit, niet dat ik er zoveel ervaring mee heb met paarden, maar ik heb een hond met agressie uit angst, waar we toen hij pup was meezaten :+
Je moet gewoon langzaam het vertrouwen weer opbouwen. Ik begrijp dat ze je echt aanvalt?
Dit duurt zeker lang, maar nadat je deze schade hebt aangericht, ben je het paardje deze tijd ook wel schuldig, neem ik aan?
Wat doet ze als je met voer aankomt ofzo iets?
En hoe groot is die weide eigenlijk?

Om eerlijk te zijn zou ik niet zelf gaan klunzen, maar iemand erbij halen die weet wat ie doet.

Dat ben ik ook van mening, die pony is naar mijn idee als ik zijn lichaamstaal zegmaar bekijk zie ik een doodsbang beestje die zichzelf verdedigt..
De weide is denk ik een halve hectare?

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:32

Een paard is nooit boos op 1 iemand.Ze wordt bang omdat jullie haar doen denken aan iets wat ze eng en helemaal niet fijn vond.Een paard is een dier wat een mens graag vergeeft,je moet aleen haar vertrouwen terugwinnen.Verder weet ik niet hoe je dat zou moeten doen omdat ze in een wei staat en daar heeft ze genoeg ruimte om iemand aan te vallen.Een trucje wat ik zelf gebruik bij een paard wat chagerijnig is is dit: Ik doe zijn staldeur open (niet helemaal dan kan hij eruit lopen) en ik draai me om,met mij rug naar hem toe,mijn hoofd naar de grond gericht en mijn armen laat ik los tegen mijn lijf aan hangen.Zo laat je een paard zien dat je geen roofdier bent en komen ze meestal dicht in mijn buurt gaan door mijn haar heen blazen of ze leggen hun hoofd op mijn schouder.Maar uit wat jij vertelt over Bella kan ik halen dat je dat bij haar niet zou moeten proberen omdat ze je in je rug zou kunnen aanvallen.Wat je wel zou kunnen proberen is een paar meter van het hek van haar wei gaan staan en dan dat proberen.Heb wel geduld het kan wel een kwartiertje ofzo duren.Nogmaals ik weet niet zeker of het werkt.

Je moet haar vertrouwen terugwinnen maar dat is gwn moeilijk (xLotte heeft helemaal gelijk)
(Dit lijkt echt niet normaal erg op het verhaal uit een boek dat ik wel eens heb gelezen.Het is inderdaad goed gekomen met een join up)

xLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:34

Als het agressie van angst is is het gewoon heel veel geduld hebben, maar ik moet er wel bij zeggen dat er kans is dat het nooit helemaal overgaat.
Maar hoe lopen jullie op haar af?
Je lichaamshouding en alles?

xLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:37

Tammy_lover_ schreef:
Een paard is nooit boos op 1 iemand.Ze wordt bang omdat jullie haar doen denken aan iets wat ze eng en helemaal niet fijn vond.Een paard is een dier wat een mens graag vergeeft,je moet aleen haar vertrouwen terugwinnen.Verder weet ik niet hoe je dat zou moeten doen omdat ze in een wei staat en daar heeft ze genoeg ruimte om iemand aan te vallen.Een trucje wat ik zelf gebruik bij een paard wat chagerijnig is is dit: Ik doe zijn staldeur open (niet helemaal dan kan hij eruit lopen) en ik draai me om,met mij rug naar hem toe,mijn hoofd naar de grond gericht en mijn armen laat ik los tegen mijn lijf aan hangen.Zo laat je een paard zien dat je geen roofdier bent en komen ze meestal dicht in mijn buurt gaan door mijn haar heen blazen of ze leggen hun hoofd op mijn schouder.Maar uit wat jij vertelt over Bella kan ik halen dat je dat bij haar niet zou moeten proberen omdat ze je in je rug zou kunnen aanvallen.Wat je wel zou kunnen proberen is een paar meter van het hek van haar wei gaan staan en dan dat proberen.Heb wel geduld het kan wel een kwartiertje ofzo duren.Nogmaals ik weet niet zeker of het werkt.

Je moet haar vertrouwen terugwinnen maar dat is gwn moeilijk (xLotte heeft helemaal gelijk)
(Dit lijkt echt niet normaal erg op het verhaal uit een boek dat ik wel eens heb gelezen.Het is inderdaad goed gekomen met een join up)

En kwartiertje?
Ik denk dat het wel langer kan duren. Waarschijnlijk niet eens in een keer. Als haar lichaamstaal veranderd, en ze alweer ontspant zou het al mooi zijn!
Als ik zeg dat je veel geduld moet hebben, bedoel ik dat ook echt :o

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:41

Ja sorry ik bedoelde eigenlijk een kwartiertje voor ze een beetje zou kunnen ontspannen :o En in dit geval moet je het ook elke dag zou doen voordat ze wat rustiger wordt.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:47

xLotte schreef:
Als het agressie van angst is is het gewoon heel veel geduld hebben, maar ik moet er wel bij zeggen dat er kans is dat het nooit helemaal overgaat.
Maar hoe lopen jullie op haar af?
Je lichaamshouding en alles?

Heb verschillende dingen geprobeert, natuurlijk ook foute maarja:

Hoofd naar beneden, ontspannen en niet aan kijken.
Aggressief, groot maken zoals bij een join up zeg maar.
Knielent op de gront met de rug naar haar toe en hoof naar beneden, relaxed.

xLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:50

Als ik jullie was zou ik er echt iemand bij laten komen die jullie verder kan helpen.
Een gedragstherapeut?
Of inderdaad iemand die hier op bokt aan heeft geboden om te helpen, kan je misschien wat geld schelen :+
Om eerlijk te zijn zou ik echt niet zelf gaan klooien, dit is iets waar je niet echt goed over kan oordelen op internet, wat het beste is om te doen, bedoel ik. Dit moet je denk ik echt aanvoelen als je erbij bent.

Naja, succes verder! ;)

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:51

Ik zou ook zeker alle hulpen grijpen die ik kan grijpen, maarja is niet mijn verzorgpony.
Sanne heeft mij enkel om hulp gevraagt ;)

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:57

Heb je het voor je gevoel lang genoeg gedaan (het eerste en 2de middeltje) of had je niet genoeg geduld ervoor (maakt niet uit heb ik ook wel eens) :o

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:19

Zeker niet stoppen met haar verzorgen. Laat niet je hobby weglopen, omdat het even tegen zit. Na regen komt altijd zonneschijn ;)

Heb er misschien over heen gelezen, maar heb je de eigenaar van Bella al om hulp/advies gevraagt? Heeft zij er ook problemen mee?

Idd met een longeerlijn haar insluiten in een hoek en dan haar rustig benaderen. Emmertje biks (of iest anders wat lekker geluid maakt als je schud)

Succes ermee

Mandieetjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:28

Wat sanne en minjon aangeven, is dat ze dwars door longeerlijnen loopt, dus geen optie! Contact met eigenaar is slecht, dus ook amper een optie! Meiden zoek hulp, en je weet wat ik heb gezegd he, ben veel/vaak in apd. Liefs

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 06:10

Balen dat het contact met de eigenaar niet helemaal top is. Samen sta je toch wat sterker...
Heb je verder wel de mogelijkheid om mee te beslissen over Bella? In dit geval dus met hulp zoeken voor je probleem? Of wordt dat vanaf haar kant niet op prijs gesteld?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 06:43

vaak is dit gewoon een spelletje mijn shet doet/deed dit ook altijd .. wij hadden in onze wei idd ook een soort gangpad idee gemaakt .. misschien moet je eens kijken of dat mogelijk is ..

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 06:49

Hebn je misschien ook een mogelijkheid om Bella op een kleiner stukje land te zetten? Zodat ze minder makkelijk aan jou kan ontsnappen?

laura_100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:51

blijven proberen!
echt, als ik je zo bezig hoor denk ik wel dat je het gaat lukken.
als je er vaker naar toe gaat, zal ze meer vertrouwen krijgen , en mischien ook beter luisteren.
in elk geval : veel succes!! ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:55

De pony wil jou iets vertellen, ga eens op een heel andere manier met haar om, verdiep je eens in haar, dus je komt omdat je van haar houdt en met haar wilt zijn en niet om te rijden, longeren of ander werk.
Het werk dat je nog doet is hetgeen je nodig hebt haar te begrijpen, dus kijken naar haar, wachten tot ze kennis komt maken, maar even niet pakken. Denk dat je het beste ook achter het draad kan blijven. Als je wel de wei op gaat, ga dan lekker je eigen ding doen, mesten of wat anders.

Ik heb een pony die dit met vreemde doet, zij doet het nu veel minder maar heeft veel meegemaakt als lespony. Zelfs in stal viel ze je aan, en heb een paar jaar geleden bij haar in haar stal geslapen. Sinds de dag dat ik haar heb heeft de niet meer gemeen gedaan op stal eigenlijk. Bij die pony heb ik alle symptomen gezocht en wat ik oa vond was pijn (spat?) en luchtzuigen. Ik ben hiermee aan de gang gegaan op het probleem op te lossen dus werk doen wat ze wel kan en maag in betere conditie gebracht. Het is een van de pony's waar ik de sterkste band mee heb. Zelfs al zal ik aan de andere kant van de wereld zijn kan ze me snachts wakker krijgen als er wat aan de hand is. Dit is ook al meerdere keren gebeurd (heeft vastgelegen in een hek, en nog wel wat dingen)

Ze was in de les geen leuke lespony, altijd bokken en ervandoor gaan. Nu helpt ze me graag als ik echt haar hulp nodig heeft en rijdt bitloos.

kristinaaa97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:10

hoi,
ik vind het heel zielig voor je!!

maar misschien heeft je verzorgpony een wondje of dergelijke op de plek waar het halster zit, en dat het pijn doet met het halster op..

als je haar veel rijd/traint kan het ook zijn dat ze misschien overbelast is, dan moet je haar gewoon 1 of 2 weken vakantie gunnen of iets minder met haar doen/wat minder zware dingen doen, helpt altijd ;)

misschien is ze je aan het uittesten, dan moet je gewoon blijven staan als ze op je afstormd, dat kun je alleen niet altijd doen want als het te erg word kan het ook nog es gevaarlijk worden en dat doe ik je liever niet aan..

ik had ook een shetlander op de vorige manege, was heel eigenwijs en nooit luisteren.. en op een gegeven moment deed hij ook niks meer en wild doen wel! toen ben ik gewoon blijven staan en hij steigerde mooi voor me maar nu gebeurde het nooit meer :o en was hij heel braaf, was zelfs een keer toen ik was gevalle mteen weer terug gerend en vlak voor me gestopt maarja, het gaat nu niet om mij..

je moet in ieder geval niet met geweld iets proberen te bereiken want dan word het misschien erger of word de pony bang,

misschien heeft ze niet zo lang geleden een goede vriend verloren ??

je kan natuurlijk ook de baas erover vertellen en vragen of hij het halster omlaat.

soms helpt het ook gewoon om te negeren maar dat is maar heel soms, als ze niet normaal tegen jou doet krijgt ze bijvoorbeeld niet een extra snoepje ofzo,

of je kan vragen aan de baas om de dierenarts te laten komen want het kan zijn dat er iets mis is met de gezondheid of dergelijke van de pony..

ik hoop in ieder geval dat je hier wat aan hebt en nog veel succes met d'r!! ;)

Liefs Kristina

dapphie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:22

beetje rustiger aandoen, het komt dan wel goed. ;)

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:57

Zo vanachter de pc vind ik het onmogelijk om te beoordelen of deze pony 'te ver heen' is om nog door jou verzorgd te worden, zeker met al die geheimzinnigheid in dit topic.... :Z

Maar ik heb wel een tip om het leuker (en veiliger) te maken, zodat je niet elke dag met tegenzin naar je hobby hoeft te gaan. Maak een keuze: 1. Wil ik het nog een tijdje proberen of stop ik ermee? 2. Hoe lang wil ik het nog proberen?
--> Keuze gemaakt? Dan ga je in die periode geheel zonder verwachtingen elke dag naar je paardje toe (enige voorwaarde: jij moet het naar je zin hebben daar en dat uitstralen). Ga (zoals eerder al geadviseerd is) nìet in de wei, maar gewoon bij het hek staan (10 minuten of langer). Neem voor jezelf iets mee om het leuk te maken (het is koud nu, dus neem een thermoskannetje met warme choco mee en ga verder vogelspotten, schapen tellen, dansen ofzo :P). Dus vermaak jezelf! Kijk af en toe naar het gedrag van je paardje maar eigenlijk moet je in het begin niet echt met het paardje bezig zijn. Doordat jij daar bij dat hek jezelf elke dag staat te vermaken kan het zijn dat het paardje het normaal gaat vinden dat jij daar bent en leert dat dat eigenlijk helemaal niet erg/eng is. Dan komt ie misschien nog wel eens een keertje kijken wat daar nou zo leuk aan is. Van daaruit kun je het gaan uitbouwen.

Op deze manier maak je het voor jezelf leuk (als je die keuze tenminste kunt maken) en vooral veilig! Mocht je vervolgens weer contact kunnen maken met je paardje (door welke 'oplossing' dan ook) dan is het natuurlijk wel van het grootste belang om te weten waardoor het is ontstaan en dit in de toekomst voorkomen!
Bovendien moet het ook veilig zijn om na het contact maken weer door te gaan: als je dan je paard weer kunt pakken, maar hij is vervolgens nog steeds hartstikke link aan de hand, dan is het wel duidelijk dat jij dit niet (alleen) kunt gaan oplossen.

Wees wijs, maak je keuze en hou het leuk en vooral veilig! (er zijn meer verzorgponies hoor)