Hevige pony, hoog bokken en kaarsrecht steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Hevige pony, hoog bokken en kaarsrecht steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:29

Zijn die geluiden ook dat paard?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:30

wat ik op het filmpje ook merk is zodra er spanning op de teugels komt begint ie achteruit te rennen en gaat dan pas omhoog of bokt.
Zodra de ruiter even ernaast "land" is de spanning weg en paardje staat meteen stil!
Zodra de ruiter er weer op klimt zie ik meteen weer spanning op de teugels en begint het verzet opnieuw!
Mijn conclusie: Laat het gebit GOED nakijken!!!

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 21:31

funnyhorses schreef:
nou dat klinkt in mijn oren ook niet gezond!
Ergens is er iets wat hem triggert tot dit gedrag.
Ik zou beginnen bij de tanden,dit is een kleine moeite en wie weet waar je achter komt.
Zeker omdat het dier zo gevoelig is in de mond.

Is al gebeurt. Maar dit was dus vroeger (:
Dit ben ik trouwens niet, dit is het ene meisje dat ik eerder had vernoemd.
Nu moet ik wel zeggen dat dit extreem is, zo heeft ze bij mij een keer gedaan toen ze een week niet had gereden.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 21:32

Focussed schreef:
Zijn die geluiden ook dat paard?

Ja, die geluiden maakt ze! Ik weet niet waarom, misschien omdat ze zo hard klemt met haar benen want daar is ze ook gevoelig op.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 21:33

funnyhorses schreef:
wat ik op het filmpje ook merk is zodra er spanning op de teugels komt begint ie achteruit te rennen en gaat dan pas omhoog of bokt.
Zodra de ruiter even ernaast "land" is de spanning weg en paardje staat meteen stil!
Zodra de ruiter er weer op klimt zie ik meteen weer spanning op de teugels en begint het verzet opnieuw!
Mijn conclusie: Laat het gebit GOED nakijken!!!

Soms deed ze het ook als de teugels doorhingen hoor, ik reed haar altijd met losse teugels. (:

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:33

Nou die geluiden lijken mij eerder van de pijn dan van het klemmen. Daarvan gaat een pony niet zo raar piepen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:34

heb je het ook al eens met een bitloos hoofdstel geprobeerd?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:36

Dat kwietschen wat de pony doet vind ik trouwens typisch iets merrie achtigs hoor.
Kan ook een hormonaal probleem zijn?!
Is er al eens een dierenarts bij geweest?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:37

funnyhorses schreef:
Dat kwietschen wat de pony doet vind ik trouwens typisch iets merrie achtigs hoor.

Ik heb hier een typische merrie en die doet dit niet hoor? Alleen een keer een gil als ze snuffelt, maar niet dit piepen. Het klinkt wel een kapotte V-snaar.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 21:38

Focussed schreef:
Nou die geluiden lijken mij eerder van de pijn dan van het klemmen. Daarvan gaat een pony niet zo raar piepen.

Het kan zijn hoor, maar bij mij heeft ze het nooit gedaan, of het komt door haar teugels die zo strak zijn. Maar er was dus niets mis met haar toen, mond is nagekeken, rug,...
Misschien was het slecht nagekeken. Ik zeg het er wel bij: dit is extreem en dit doet ze nu niet meer

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 21:40

Focussed schreef:
funnyhorses schreef:

Ik heb hier een typische merrie en die doet dit niet hoor? Alleen een keer een gil als ze snuffelt, maar niet dit piepen. Het klinkt wel een kapotte V-snaar.

Het was ongeveer zo'n geluid (als het snuffelen) maar deze heeft dan een hogere piep, het klinkt wel een beetje raar met het filmpje. :P

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:41

de pony is zich op het filmpje in ieder geval enorm over iets aant opwinden.
Zelf denk ik ook aan pijn.......maar waar???????????
pffff konden ze maar praten he?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 21:46

funnyhorses schreef:
de pony is zich op het filmpje in ieder geval enorm over iets aant opwinden.
Zelf denk ik ook aan pijn.......maar waar???????????
pffff konden ze maar praten he?

Als dat eens zou kunnen. Ze staat ook vaak hengstig, mss daarom? Ik dacht het eerst ook, maar was dus niet het geval.
Foto van hoe het nu ongeveer gaat, zelfs al het contact op de teugels! :Y)
Afbeelding

TVerheijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:55

het probleem zou nog wel eens in zijn rug kunnen zitten

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:56

Meid, ik zou hier wel mee uitkijken. Ik heb namelijk ook eens een pony van de manege gekocht die iedereen eraf gooide, maar waar ik helemaal gek van was. Ook deze pony was ongeveer 1 a 2 jaar onder het zadel, en was in het begin heel braaf geweest. Hij bokte onwijs bij het aangalopperen, maar af en toe deed hij het ook 'zomaar'.

Veel te gevaarlijk voor de manege iig, dus kocht ik hem. Er was mij verteld dat hij gewoon een vaste ruiter nodig had, dan zou het beter gaan. Ik was toen 14, en had pennyverstand van paarden. Eerst ging het heel goed, totdat ik iets meer van hem ging vragen. Aan de teugel lopen bijvoorbeeld, galopperen, dat hij erg moeilijk vond. Toen begon het gebok opnieuw. Ik heb hem naar een opvoed-stal gebracht, nadat ik mijn neus had gebroken, maar ik kreeg hem direct weer terug; hij had een slecht karakter..

Daar nam ik natuurlijk geen genoegen mee, dus liet hem behandelen door een paardenmasseuse. Die zag onmiddelijk het probleem, hij was scheef, waarschijnlijk door een val ooit. Tegelijkertijd kwam ik erachter dat hij onbeleerd aan de manege verkocht was, terwijl er toen verteld werd dat hij wel beleerd was. In werkelijkheid was hij gedrogeerd, dus braaf. Maar na een tijdje was hij niet meer zo braaf, want hij snapte er natuurlijk niets van. Daar kwam dan ook nog bij dat hij pijn ervoer als ik erop zat, door zijn scheefheid.

Ik ben met hem aan de slag gegaan en heb zijn scheefheid verholpen, maar ik was inmiddels zo bang voor hem geworden, dat ik er nauwelijks nog op durfde. Hij was ondanks alles wel een klein duiveltje, en maakte daar gebruik van.

In totaal heb ik hem 2 jaar gehad, toen heb ik hem verkocht. In totaal ben ik er miss wel 100x afgevallen, en een aantal keren is dat maar nét goed afgelopen.

Ik ben stiekem nog steeds heel gek op mijn eerste pony, en hij zal ondanks alles toch mijn grote liefde blijven, maar hij heeft er ook voor gezorgd dat ik een heel lange tijd heel erg bang ben geweest voor paarden.

Dus meid, keep it in mind. Het hoeft met deze pony helemaal niet hetzelfde te gaan, maar denk goed na voordat je deze pony koopt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:57

Dus ze staat vaak hengstig?
Dan kan het wel een hormonaal probleem zijn.
Vraag es aan de dierenarts wat dan de symptomen kunnen zijn.
Misschien toch last van baarmoeder/eierstokken noem maar op.
Die pijn kan doortrekken in dr rug.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 22:02

funnyhorses schreef:
Dus ze staat vaak hengstig?
Dan kan het wel een hormonaal probleem zijn.
Vraag es aan de dierenarts wat dan de symptomen kunnen zijn.
Misschien toch last van baarmoeder/eierstokken noem maar op.
Die pijn kan doortrekken in dr rug.

Zal kijken of ze het in de winter nog doet, dan zal ik het eens tegen dat nieuwe meisje zeggen, want nu bokt ze immers niet meer.
Soms wel eens een bok, maar als ze een keer bokt tijdens een springles vind ik dat nog meevallen. (:

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:12

Dat meisje op de foto vind ik wel wat groot voor dat zadeltje!
Verder ligt het ook te ver naar voren.Misschien kun je haar daarop wijzen?
Doordat ze met dr billen achter in dat zadel zit word de druk ook niet optimaal verdeeld op de rug van de pony.
Verder lijkt me het zadel ook te smal voor het dier,de kamer van het zadel steekt zo hoog boven de schoft uit(althans zo lijkt het op de foto)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:35

Wat de pony daar in dat filmpje deed was echt niet normaal.
Daar was ik niet opgestapt.
Wel fijn dat het nu beter gaat met de pony, maar wat degene boven mij over het zadel zegt op de foto is wel waar.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 20:23

funnyhorses schreef:
Dat meisje op de foto vind ik wel wat groot voor dat zadeltje!
Verder ligt het ook te ver naar voren.Misschien kun je haar daarop wijzen?
Doordat ze met dr billen achter in dat zadel zit word de druk ook niet optimaal verdeeld op de rug van de pony.
Verder lijkt me het zadel ook te smal voor het dier,de kamer van het zadel steekt zo hoog boven de schoft uit(althans zo lijkt het op de foto)

Dat meisje ben ik trouwens (;
Het zadel is inderdaad te klein voor mij, nu wordt er ook een ander zadel gebruikt.
En mijn beugels waren gewoon wel een beetje te kort, we hadden toen springles maar m'n beugels waren wat te kort (;
Vandaar dar ik ook naar voren zit :D Heb ze achteraf wel korter gemaakt, maar heb zo geen foto :')
Zo hoog stak de kamer er niet bovenuit hoor, en naar voren schoof het ook niet (anders was het al lang opgemerkt geweest door mijzelf en door instructrice),
het kan wel zo lijken omdat er zo'n moushe onder ligt, ik zoek naar een goede foto van vroeger met zadel(;

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:45

Wat me opvalt aan het filmpje is, dat zodra de ruiter er vanaf is de pony braaf blijft staan totdat het gewicht er weer op komt. Dus daar zit het probleem, of pijn, of nooit goed ingereden, iedere keer gescoord door de ruiter eraf te gooien?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 11:00

ThreeFingers schreef:
Wat me opvalt aan het filmpje is, dat zodra de ruiter er vanaf is de pony braaf blijft staan totdat het gewicht er weer op komt. Dus daar zit het probleem, of pijn, of nooit goed ingereden, iedere keer gescoord door de ruiter eraf te gooien?

Inderdaad, maar de laatste keren hebben er alleen mensen op gezeten die er zowiezo altijd terug opkropen, en toen is ze braaf geweest :+

Amandaxxx7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:15

mmm raar zeg ! :O
zit er echt niks met zn rug, gebit , spieren ? of zadel?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 18:39

Amandaxxx7 schreef:
mmm raar zeg ! :O
zit er echt niks met zn rug, gebit , spieren ? of zadel?

Volgens dierenarts niet nee, maar het bokken doet ze alleen de eerste 5 minuten, dus volgens mij ligt het niet medisch?
Je ziet het ook op het filmpje, eerst bokt ze heel hard, en zie je haar gewoon mee op de hoefslag stappen.

DoubleD_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:51

Ondertussen is de pony nu van de dochter van de manegebaas.
Niemand snapt waarom een kind van 10jaar,juist die pony wou hebben. :D Het meisje kan wel zeer goed rijden voor haar leeftijd. Ondertussen gaat Timber al mee op jumping,en is ze onder het zadel ontzettend braaf geworden! Het meisje is ook maar een klein fijn ding :D Nu zitten die twee in Nieuwpoort,en springen daar parcours 1m-1.10m rond. Timber heeft nu wel altijd een martingaal om,dat voorkomt ook het kaarsrecht steigeren. Ik zet binnenkort nog wat foto's in dit topic van Timber & Claudine!