wat is nou precies ' zagen' ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:06

Je kan best een gerichte ophouding links en dan rechts maken, als je dat op dat moment nodig hebt om in te buigen, recht te stellen, etc. Maar meestal volgen die 2 bij mij elkaar niet echt op. Of links of rechts of allebei. Net wat voor oefening ik op dat moment maak en meestal niet het doel aan de teugel erbij.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:12

Zagen is om en om links rechts aan de teugel 'trekken'. En het hoort zo; buiten teugel op contact en binnenteugel vraagt. Ten elle tijden. Buitenteugel is de contact teugel welke ook het tempo bepaald 8-)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:17

Geen enkele teugel hoeft te 'vragen', nageeflijkheid komt namelijk niet vanaf de voorkant maar vanaf achteren.
Wanneer je zit te kneden gaat een paard wel naar beneden ja, om de pijnprikkels in zijn te verminderen, maar dat betekend niet dat het paard dan juist loopt.

lailapri

Re: wat is nou precies ' zagen' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:24

Wat ik op cursus leer is je gaat drijven en geeft van voor weerstand, en dan buigen ze af, maar de meeste die we les hebben gegeven zaten allen te zagen maar daar wordt dan weer niets van gezegt, dat valt dus ook onder is wel goed en zo blijft het natuurlijk bestaan...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:39

lailapri schreef:
Wat ik op cursus leer is je gaat drijven en geeft van voor weerstand, en dan buigen ze af, maar de meeste die we les hebben gegeven zaten allen te zagen maar daar wordt dan weer niets van gezegt, dat valt dus ook onder is wel goed en zo blijft het natuurlijk bestaan...

En dat is dus de reden waarom er hedendaags veel slechte instructie's rondlopen... als er op de cursussen al weinig aandacht aan word besteed :=

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:45

Waarom kneepjes?
er is een veel vriendelijker manier.
Beide teugels contact houden in de bocht of wending buiten hand erbij houden voor de wending binnenbeen erbij binnenhandloslaten en zo bij elke bocht en wending doen dan gaat je pony atuomatisch goed lopen met goed rug gebruik dit heeft mijn lesgever geleerd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:08

Anneevdw schreef:
Zagen is meer als kneden alleen, maar het hele paard heen en weer trekken.. ;)

Nee hoor, het bit zaagt ook door z'n mond bij het kneden.
Bij extreem zagen gaat idd het hoofd ook mee, omdat het paard zijn best doet om mee te gaan met de beeging van het bit en zo zijn mond te beschermen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:45

CM_ schreef:
lailapri schreef:

En dat is dus de reden waarom er hedendaags veel slechte instructie's rondlopen... als er op de cursussen al weinig aandacht aan word besteed :=

hoop niet dat ik daar 1 van ga worden. Vrees eerder dat ik de cursus niet ga redden omdat ik teveel naar het geheel kijk en de oorzaak altijd wil oplossen ipv wat doelloze zinnetjes roepen, mijn uur vol banketstaaf en mijn zakken te vullen. Het blijft een gevoelssport, dat gevoel neem ik (helaas) ook altijd mee in mijn lessen.

Als ik een paard met zijn tong links uit zijn mond zie lopen, en vervolgens ook nog heel erg vast houdt op links licht voor mij de oplossing niet in het links losmaken (ophouding, en optijd weer loslaten en rechts goed contact houden) maar in het uitzoeken waar de oorzaak licht, straks heeft die een halve meter haken op zijn kiezen en gaan wij lekker aan dat bit lopen trekken...

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:04

Ik weet het ook niet precies hoor (en heb hier ook niet alles gelezen)
Maar ik denk dat een kneedje link rechts niet echt zagen is. Als je ondertussen been blijft geven en gewoon op beide teugels druk blijft houden.
want anders zou een slangen volte ook al bijna zagen zijn toch.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:41

superwoman schreef:
Anneevdw schreef:
Zagen is meer als kneden alleen, maar het hele paard heen en weer trekken.. ;)

Nee hoor, het bit zaagt ook door z'n mond bij het kneden.
Bij extreem zagen gaat idd het hoofd ook mee, omdat het paard zijn best doet om mee te gaan met de beeging van het bit en zo zijn mond te beschermen.

Daar hoef je niet extreem voor te zagen hoor, soms denkt een ruiter hele kleine kneepjes te geven maar zie je toch het hoofd heen en weer gaan!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:45

bizar dat deze discussie in de paardenwereld al tientallen jaren leeft
ik was laatst op concours en zag een dame in het z2 vreselijk zagen met stang en trens
ik stond bijna te janken toen ik het zag
iedereen die er bij stond vond het ook extreem en er werden her en der dingen gezegd (hardop)
hele mond van het arme dier hing open
hoe kan zo'n mens in godsnaam in de z2 belanden
zijn die juryleden blind??
en waarom zegt iedereen het wel hardop maar niet in dat wijf d'r gezicht (srry wordt nog boos alsik er aan denk)

A_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:46

Ohg het wel bekende zagen.. Ik krijg er kriebels van.
En inderdaad, het hoofd kan al flink heen en weer gaan van wat kleine kneepjes!

Je ziet ook vaak het zagen in combinatie met de handen vast zetten op de benen/zadel..
Brrrr :+

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:51

Klein voorbeeldje;
zie dit filmpje
[RT-HAW] Pepper im Schnee
In dit topic geeft TS meerdere malen aan absoluut niet te trekken enz. dus waarschijnlijk is ze het zichzelf niet eens bewust. Maar kijk eens naar het hoofd, zo rond 1minuut05....

*dit is illustratief bedoeld en niet om haar af te zeiken!

annemieke82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:22

Zagen vind ik echt een vreselijk woord, maar ik begrijp wat jij bedoelt. Of t de juiste manier is zal een discussie blijven. Ik heb geleerd te rijden "met gevoel"dat klinkt zweverig maar t werkt wel. Als jou paard iets meer de linker teugel pakt, pak jij net iets meer de rechter teugel. Je communiceert dus met je paard. Dit icm goed de achterhand er onder te houden, levert vaak goed resultaat op. Waarom zou je een paard erdoor heen zagen? Dat lijkt me erg oncomfortabel voor de mond

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:49

Ik ken een extreme vorm van zagen, iemand bij ons doet dat heel erg...

De elleboog komt zeker dertig centimeter achter de rug vandaan als hij bezig is...
En het paard loopt met de mond open...
Sneu voort paardje..
Maar zagen is linkerhand terug, rechterhand terug, enzv

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:52

nagefelijk rijden komt niet om je handen, maar uit je benen
Nagefelijk rijden heeft niets te maken met de nek en het hoofd, maar wel alles met buik en rug spieren

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:39

Ik kwam er gister achter dat ik dit dus onbewust ook doe. Laat ik het zo zeggen: Ik heb voor mezelf heel snel duidelijk gemaakt dat ik op deze manier mijn pony niet 'nageeflijk' wil rijden. Ik vind zelf kneden een subtiele vorm van zagen, dus nee, ik vind dit niet de manier om je pony mooi te laten lopen, en ja, ik vind dit (een subtiele vorm van) zagen.